IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

L.win

Citaat van: jpt op 20-03-2021  22:02 uGelul hou je altijd..

Inmiddels, kan ik na een vruchtbaar gesprek, melden dat de simpelheid het recept bepaalt. 60/40, meestal gerst/tarwe. Perle als hop, 12 IBU. Alleen het gist maakt het verschil. Goed om te weten. Je weet nu waarschijnlijk genoeg.

Veel vruchtbaarder is het nu nog niet geworden. Deze gegevens waren hier al bekend.

Op 20 liter ga ik toch proberen 1 citroen in de blender te doen en dit 15 min. mee te laten koken,  samen met 8 gram koriander.
Stel dat er oxidatie optreedt in de blender, zal dat veel invloed hebben op het bier en heeft 15 min koken hier ook nog invloed op?

jpt

Citaat van: L.win op 21-03-2021  13:15 uVeel vruchtbaarder is het nu nog niet geworden. Deze gegevens waren hier al bekend.

Op 20 liter ga ik toch proberen 1 citroen in de blender te doen en dit 15 min. mee te laten koken,  samen met 8 gram koriander.
Stel dat er oxidatie optreed in de blender, zal dat veel invloed hebben op het bier en heeft 15 min koken hier ook nog invloed op?
Ik zou me er niet al te druk over maken. Hoewel er altijd mensen op dit forum zijn, die des doods zijn voor oxidatie. Kletter en klieder er gerust op los. Wie weet kom je tot nieuwe inzichten  :)

Let wel op wat voor citroen je gebruikt. Je kunt gedroogde schillen kopen, dat is natuurlijk het veiligst. Degenen die je uit de supermarkt haalt, zijn hoogstwaarschijnlijk bespoten.

L.win

Citaat van: jpt op 21-03-2021  13:21 uIk zou me er niet al te druk over maken. Hoewel er altijd mensen op dit forum zijn, die des doods zijn voor oxidatie. Kletter en klieder er gerust op los. Wie weet kom je tot nieuwe inzichten  :)

Let wel op wat voor citroen je gebruikt. Je kunt gedroogde schillen kopen, dat is natuurlijk het veiligst. Degenen die je uit de supermarkt haalt, zijn hoogstwaarschijnlijk bespoten.

Biologisch moet goed zijn toch!?

LAM

Citaat van: L.win op 21-03-2021  13:40 uBiologisch moet goed zijn toch!?
Niet per se. Biologische vruchten zijn ook bespoten. Het middel dat gebruikt is mag dan wel natuurlijk zijn maar het is wel allesdodend. Je gist zal hier denk ik ook niet erg blij van worden.

GvB84

Ik zou toch een biologische citroen nemen. Veel citroenen zijn voorzien van een waslaag zodat ze mooi glimmen. Die waslaag zou ik niet in mijn bier willen hebben en was je er niet zomaar af.

L.win

Citaat van: GvB84 op 21-03-2021  16:40 uIk zou toch een biologische citroen nemen. Veel citroenen zijn voorzien van een waslaag zodat ze mooi glimmen. Die waslaag zou ik niet in mijn bier willen hebben en was je er niet zomaar af.

Het wordt een onbespoten, biologische citroen.
Had een mail gestuurd naar de brouwerij,  kreeg netjes antwoord.  Helaas maar begrijpelijk, weet ik nu nog niet hoeveel citroen er in moet :-)

LAM

Hallo allemaal! Ik heb inmiddels een mail terug van Brouwerij 't IJ. Een brouwer vertelt hierin dat in PaasIJ, Natte en session IPa over het algemeen wat meer IJ-gist zit. In alle bieren wordt dezelfde gist gebruikt. Over IJwit vermeldde hij niet erg duidelijk of het wel of niet gepasteuriseerd is. Wel vertelde hij dat Brouwerij 't IJ geen bottelgist gebruikt.
Conclusie: wil je de gist van IJwit hebben? Haal die dan uit een ander IJ biertje.
Succes en brouw ze!

larzzz101

Heeft iemand dit al gebrouwen? Ik wil het graag een keer proberen.
Uit alle info hier boven is dit het beste dat ik eruit kan halen: https://share.brewfather.app/iPo6Ndk1gyt9UC
(Ik weet niet hoe iedereen zo'n text recept exporteert uit hun software, als ik het beter kan doen hoor ik het graag.)

Wat ik nog het meest verwarrend vind: de hele citroen moet er dus doorheen? Pulp van maken in de blender?
Ik heb daarvoor nu als begin: 1 citroen op 23 L en 20 g gemalen koriander, denken jullie dat dit in de goede richting zit?

Verder misschien off-topic maar ik heb als beginnende brouwer (bijna 1 jaar, 18 brouwsels) een terugkerende vraag. Hierboven schrijft iemand over zorgen over oxidatie door citroen in de blender, nou snap ik dat je met het blenden van de citroen waarschijnlijk veel zuurstof mengt met de pulp, maar oxidatie is toch pas post-vergisting een zorg? Je kan toch juist niet genoeg zuurstof in je wort hebben voor de vergisting? Heb vaker zorgen gelezen over pre-vergisting oxidatie en ik heb het nooit begrepen.

LAM

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  10:05 uIk weet niet hoe iedereen zo'n text recept exporteert uit hun software, als ik het beter kan doen hoor ik het graag
In BrouwHulp staat er ergens een knop met exporteren in forum formaat of iets dergelijks. Geen idee hoe dat bij jouw software zit.

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  10:05 uJe kan toch juist niet genoeg zuurstof in je wort hebben voor de vergisting?
Oxidatie is een chemisch proces waarbij (in moeilijke termen) een reductor elektronen afstaat aan een oxidator. Dit is dus volledig chemisch en zorgt voor allerlei reacties in je biertje waardoor je een andere smaak krijgt dan die je voor ogen had. Dit proces vindt het snelst plaats wanneer je brouwsel warm is. Maar het kan uiteraard ook gebeuren in het koude proces. Het vindt plaats onder invloed van zuurstof. Wat jij bedoelt met dat er veel zuurstof in het wort moet zitten, zodat gistcellen goed kunnen vermenigvuldigen e.d. Dat proces is eigenlijk gewoon het oplossen van zuurstof in je wort. Het is een beetje verwarrend dus, maar oxidatie is een chemisch proces en het toevoegen van zuurstof in je wort is eigenlijk alleen maar het oplossen van zuurstof.

Wat is scheikunde toch een mooi vak  :biersmile: ;D

ps. Dit is de chemische verklaring van oxidatie. Ik ga er vanuit dat dit aardig overeenkomt met hoe het in het brouwproces kan voorkomen.
Er zijn een heel aantal mooie draadjes te vinden waar het hele proces tot in de puntjes staat uitgelegd.

larzzz101

Dank voor je uitgebreide uitleg over oxidatie, maar het is eigenlijk totaal geen antwoord op mijn vraag.
Zuurstof komt inderdaad in het wort, maar het is voordat de vergisting begint volgens mij gewenst omdat het nodig is voor de gist.
Nadat de vergisting klaar is wil je geen zuurstof erbij hebben, omdat het dan inderdaad voor oxidatie zorgt.

Dus mijn vraag is: waarom zou iemand zich zorgen maken om citroenen in de blender, omdat dit VOOR de vergisting is, en zuurstof dus juist gewenst is.

Overigens heeft iemand al begin SG van Ijwit bepaald? Anders doe ik het dit weekend met mijn refractometer.
eind SG + ABV = begin SG is in ieder geval hoe ik het begrijp.

Hopfenfox

Citaat van: Hopfenfox op 03-03-2021  15:46 uIn hun masterclass (video bovenaan) geven ze aan dat ze ook een eiwitrust doen van 50-55 graden. Ik meende dat dit met de huidige mouten niet nodig was, waarom zouden zij het nog wel doen? Overige info uit de video:

6,5% alcohol, 14,9 Plato.
IBU 18 uit enkel Perle bij 75 minuten kooktijd.
60-40 verhouding tussen pilsmout en tarwemout.
Anderhalf uur maischen bij 50-55 / 60-65 / 72-75 en uitmaischen op 78.
Koriander en citroen uit de blender (puree) laatste 15 minuten kooktijd.
Belgische gist, 4 dagen hoofdgisting, temperatuur wordt niet genoemd.

Gerben heeft dit alles netjes in een recept gestopt, waarvoor hartelijk d(r)ank  :)

Ik deel deze nog maar een keer want er blijven vragen terugkomen die in het draadje al meermalen zijn beantwoord.

hansHalberstadt

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  11:43 uDus mijn vraag is: waarom zou iemand zich zorgen maken om citroenen in de blender, omdat dit VOOR de vergisting is, en zuurstof dus juist gewenst is.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je een appel schilt en die 10 minuten laat liggen. Dan is die al bruin verkleurd door inwerking van de zuurstof. De zuurstof oxideert dan de appel en die zuurstof is daarna ook niet meer beschikbaar voor de gist. Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre je dat kunt proeven en als ze het in het IJwit bier zo doen dan is de invloed misschien beperkt en ga je het effect in iedere geval klonen inclusief evt daarbij horende afwijkingen, maar dat is bij een kloonbier misschien ook wel de bedoeling dan.
 

larzzz101

Heeft er al iemand een poging gedaan? De gist kan dus opgekweekt worden, maar volgens verschillende bronnen is dit Belgian Schelde Ale van Wyeast (3522).
Volgens de website van Wyeast heeft deze gist een range van 17C tot 23C. Gezien het bier toch een wat typerende kruidige smaak heeft, ben ik zelf geneigd wat meer aan het hoge einde van deze range te gokken. Hebben jullie hier nog een mening over?

Eerst een paar dagen 21-22 en dan omhoog naar 23 om uit te laten vergisten.

Hopfenfox

t IJ vergist zelf op 25-26 graden, dus je plan lijkt me prima!

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2021  12:32 uKijk maar eens wat er gebeurt als je een appel schilt en die 10 minuten laat liggen. Dan is die al bruin verkleurd door inwerking van de zuurstof. De zuurstof oxideert dan de appel en die zuurstof is daarna ook niet meer beschikbaar voor de gist. Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre je dat kunt proeven en als ze het in het IJwit bier zo doen dan is de invloed misschien beperkt en ga je het effect in iedere geval klonen inclusief evt daarbij horende afwijkingen, maar dat is bij een kloonbier misschien ook wel de bedoeling dan.

Die citroen bulkt natuurlijk ook van de antioxidanten (lees vitamine C). Dat helpt wellicht ook nog in de goede richting. Of denk ik nu helemaal verkeerd?

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 25-03-2021  16:50 uDie citroen bulkt natuurlijk ook van de antioxidanten (lees vitamine C). Dat helpt wellicht ook nog in de goede richting. Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Dat zou zeker kunnen helpen. Verder zal het feit dat ze het bij Het IJ zo doen wel betekenen dat het in de praktijk wel mee valt met  de nadelen van oxidatie.

Jacques

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  11:43 uDank voor je uitgebreide uitleg over oxidatie, maar het is eigenlijk totaal geen antwoord op mijn vraag.
Zuurstof komt inderdaad in het wort, maar het is voordat de vergisting begint volgens mij gewenst omdat het nodig is voor de gist.
Nadat de vergisting klaar is wil je geen zuurstof erbij hebben, omdat het dan inderdaad voor oxidatie zorgt.

Dus mijn vraag is: waarom zou iemand zich zorgen maken om citroenen in de blender, omdat dit VOOR de vergisting is, en zuurstof dus juist gewenst is.
LAM heeft wel degelijk antwoord gegeven op jouw vraag!

Er is een groot verschil tussen het chemisch binden van zuurstof aan stoffen die in het wort zitten en het fysiek oplossen van zuurstof in het wort. Anders gezegd niet alle zuurstof dat het wort opneemt tijdens het brouwproces wordt door de gist gebruikt voor het aanmaken van biomassa (lees meer gistcellen). De zuurstof die aan de hete kant van brouwproces chemisch gebonden worden aan wortbestaddelen kunnen zorgen voor een donkere kleur en voor smaken als honingachtig, toffe en amandel. In sommige bieren misstaat dat niet maar bij heel veel bierstijlen zoals een witbier is dat niet gewenst. Daarnaast kunnen deze stoffen zorgen voor het eerder ontstaan van oxidatiesmaken in je bier.

Zie ook het artikel hot-side aeration


CiteerOverigens heeft iemand al begin SG van Ijwit bepaald? Anders doe ik het dit weekend met mijn refractometer.
eind SG + ABV = begin SG is in ieder geval hoe ik het begrijp.

De formule van jou is wat te simpel.
Wel is het mogelijk om het begin SG te bepalen met een een hydrometer en een refractometer. Via een zeer ingewikkelde formule kan dit berekend worden. Gelukkig is er brouwsoftware die het voor jou kan uitrekenen.

Hopfenfox

Net twee flesjes Zatte gekocht, eens kijken of de gist hieruit op te kweken is. Niet ideaal, beter was een Natte of PaasIJ geweest maar die waren er niet.

L.win

Voor 20 liter, zest van een halve citroen en het sap hiervan, moet ongeveer de verhouding zijn.

Brouwerij KOR

Citaat van: L.win op 26-03-2021  19:03 uVoor 20 liter, zest van een halve citroen en het sap hiervan, moet ongeveer de verhouding zijn.
Heb je die informatie ook van Brouwerij het Ij? :)

L.win

Citaat van: Rootsman op 29-03-2021  22:43 uHeb je die informatie ook van Brouwerij het Ij? :)

Yep

Brouwerij KOR

Citaat van: L.win op 29-03-2021  23:28 uYep
Top!

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 22-03-2021  12:19 uHet wordt een onbespoten, biologische citroen.
Had een mail gestuurd naar de brouwerij,  kreeg netjes antwoord.  Helaas maar begrijpelijk, weet ik nu nog niet hoeveel citroen er in moet :-)

Citaat van: L.win op 29-03-2021  23:28 uYep

Blijkbaar dan toch nog iets te weten gekomen in de tussentijd? Of was dat op basis van die ene citroen die er lag?

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 30-03-2021  18:34 uBlijkbaar dan toch nog iets te weten gekomen in de tussentijd? Of was dat op basis van die ene citroen die er lag?

Mooi verhaal!
Begin van de week kreeg ik een reactie die ik eerder heb beschreven... "geheim"
van de brouwer.
Later in de week reactie van een ander persoon:-), met het antwoord wat ik heb beschreven. Mooi voor mij en voor jullie!

De koriander is me nog niet helemaal duidelijk.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 09-03-2021  17:35 uEn, al leven in het flesje?
Ik ben wel benieuwd!
Niet gelukt om het hieruit op te kweken. Daarna een Zatte geprobeerd, maar ook dat geeft na een week nog geen gisting. Zelfs met een enkele gistcel heb je na een week een paar ml wort aan het gisten, dus er zit volgens mij geen levende gist meer in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.