IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Procion

Brouwerij 't IJ - IJwit. Naar mijn mening een zeer apart biertje, geen klassiek witbiertje door zijn 6.5 ABV en kruidige smaak.

Heeft iemand enig idee of er clone recepten bestaan van dit witbiertje? Het is natuurlijk een witbiertje met tarwe, citroen en korianderzaad, maar er zit iets kruidigs (zowel qua smaak als geur) aan dat bier wat ik niet geplaatst krijg. Misschien dat dit puur door de gebruikte gist en bijbehorende esters/fenolen komt, maar wellicht doen ze er nog wat anders mee? Het is duidelijk geen banaan, maar ik weet ook niet zeker of het kruidnagel is (ik ben bijzonder slecht in het herkennen van smaken xD)

Witbiertjes zijn over het algemeen wat neutraler van smaak, maar ik ben ontzettend gecharmeerd van de smaak én geur die IJwit brengt. Als iemand hier weet hoe ik dat zou kunnen reproduceren dan ben ik je eeuwig dankbaar ;)

Cheers, Procion.

AlexR

Bekijk deze masterclass van ze eens:

https://www.facebook.com/brouwerijhetij/videos/260356628478118/

Daar vertellen ze best veel over de ijwit, verhouding pils en tarwemout (60/40) en de hopsoort en bitterheid (Perle).
De gist had ik uit een flesje IJwit opgekweekt, daar vertellen ze verder niet heel veel over helaas. Uiteindelijk zelf nooit de IJwit gebrouwen dus kan je niet vertellen hoe het uitpakte.

Rob.Erto

Ik zou ze eens mailen met je vraag. Ik heb in het verleden contact gezocht mbt een ander bier en kreeg een uitgebreid antwoord van brouwer Tjalling Landman.

L.win

Cascade, Citra en Simcoe zijn volgens mij ook nog hoppen die aan het IJwit worden toegevoegd. Gek dat ze in het filmpje alleen over Perle spreken!!???

Tja.. de gist in fles is volgens mij een bottelgist, aan de echte originele gist gaan wij niet komen.

Een lekker bier is het zeker,  maar is denk niet te klonen.

AlexR

Ik denk dat je de normale IJwit en dryhopped IJwit door elkaar heen haalt.

Daarnaast wordt er hier (een jaar terug) in de comments nog bevestigd dat ze geen bottelgist gebruiken:
https://www.brouwerijhetij.nl/paasij-2020/

L.win

Citaat van: AlexR op 28-02-2021  22:44 uIk denk dat je de normale IJwit en dryhopped IJwit door elkaar heen haalt.

Daarnaast wordt er hier (een jaar terug) in de comments nog bevestigd dat ze geen bottelgist gebruiken:
https://www.brouwerijhetij.nl/paasij-2020/

Je hebt gelijk!
Als je over de gist ook gelijk hebt,  ga ik deze spoedig eens proberen op te kweken.


Procion

Maar dan rest de vraag, waar komt die uitgesproken geur/smaak vandaan?

Want ze zeggen het al in het filmpje, de hop wordt enkel gebruikt voor een bittertje en staat niet centraal in IJwit voor de aroma's. Ze gebruiken gemalen (poeder) koriander en verwerken hele citroenen tot pulp (inclusief schil), maar dan verwacht je dus voornamelijk een stevige citrussmaak. Dan moet het kruidige karakter van de gist komen, maar behalve dat het een 'Belgian style' gist is verklappen ze daar niks over in het filmpje :P

Is het soms een combinatie van vanille/kruidnagel fenolen? Zou een Brewferm Blanche dit opleveren bij vergisting aan de ondergrens (18c)?

Gerb

Dit bier was laatst het themabier van het ONK. Ik heb ook een poging gewaagd. De geur en smaak was vergelijkbaar met het origineel. Helaas was mijn bostel aangebrand en was het bier hierdoor verpest. Zie:
http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2020/02/struisvogel-wit.html

Procion

Gist opkweken uit een flesje.. dat is nieuw terrein voor mij en voelt ingewikkeld  :nut:  Ben nog niet eerder met verse gist (of het bewaren van) bezig geweest, korrelgist is ideaal daarvoor ;D

Maar het zijn dus juist de esters op 25 ºC i.p.v. de fenolen die het verschil maken? :) Jammer dat het uiteindelijk niet helemaal gelukt is vanwege aanbranden. Waardoor kwam dat? Met 4.21 L/kg zat je toch redelijk veilig, niet?

tdp

Ik zou zelf een neutrale gist pakken, bijvoorbeeld een Kölsch gist. Zelf een poging gewaagd met de Köln van Lallemand en die kwam best in de buurt. Het kruidige wat ik er in proef zou ik toch als kruidnagel omschrijven, al is het maar in de verte. Je zou hier dus de gist op uit kunnen zoeken.

Gerb

Citaat van: Procion op 01-03-2021  13:46 uGist opkweken uit een flesje.. dat is nieuw terrein voor mij en voelt ingewikkeld  :nut:  Ben nog niet eerder met verse gist (of het bewaren van) bezig geweest, korrelgist is ideaal daarvoor ;D

maar het zijn dus juist de esters op 25c i.p.v. de fenolen die het verschil maken? :) Jammer dat het uiteindelijk niet helemaal gelukt is vanwege aanbranden. Waardoor kwam dat? met 4.21 L/kg zat je toch redelijk veilig, niet?

Niets is moeilijk, als je het kunt. ;)) Probeer eens een flesje Natte leeg te schenken in een glas. Haal de hals door de vlam van het gasfornuis en doe er wat appelsap uit een pakje in. Haal de hals van de fles door de vlam en sluit af met een alufolie. Na een paar dagen kun je belletjes zien verschijnen. Maak dan een 250 ml moutextractoplossing en doe de opgekweekte gist erbij. Ook weer naast een open vlam en sluit af met alufolie. Schud regelmatig. Daarna nogmaals opschalen tot 0.5 tot 1 liter. Voor gebruik de gist laten bezinken en de vloeistof afgieten. Klaar is uw gist.

Mijn bier was het tweede bier tijdens de brouwsessie. Doordat de verwarming nog aanstond tijdens het verwijderen van het eerste brouwsel, was er wat bezinksel aangekoekt en zwart geworden. (ik kookte in een aparte pan).

Procion

Citaat van: Gerb op 01-03-2021  14:38 uNiets is moeilijk, als je het kunt. ;)) Probeer eens een flesje Natte leeg te schenken in een glas. Haal de hals door de vlam van het gasfornuis en doe er wat appelsap uit een pakje in. Haal de hals van de fles door de vlam en sluit af met een alufolie. Na een paar dagen kun je belletjes zien verschijnen. Maak dan een 250 ml moutextractoplossing en doe de opgekweekte gist erbij. Ook weer naast een open vlam en sluit af met alufolie. Schud regelmatig. Daarna nogmaals opschalen tot 0.5 tot 1 liter. Voor gebruik de gist laten bezinken en de vloeistof afgieten. Klaar is uw gist.

Mijn bier was het tweede bier tijdens de brouwsessie. Doordat de verwarming nog aanstond tijdens het verwijderen van het eerste brouwsel, was er wat bezinksel aangekoekt en zwart geworden. (ik kookte in een aparte pan).

Dank voor je uitgebreide bericht :D Nog enkele vragen:
  • Hals door de vlam is om te steriliseren neem ik aan? Of heeft dit nog een andere reden?
  • Hoeveel appelsap gebruik je precies? Afgewogen, half flesje, nat vingerwerk?
  • Als je opschaalt tot 1 liter, hoeveel gist hou je dan over? En hoeveel gebruik je op 10L wort?
  • De gist vormt dan neem ik aan een compacte gistlaag na bezinken, dus je giet alle vloeistof weg?
  • Hoe bewaar je deze gist? Maak je hier kleinere porties van voor in de koelkast?

Jacques

Citaat van: Procion op 01-03-2021  15:16 uDank voor je uitgebreide bericht :D Nog enkele vragen:
  • Hals door de vlam is om te steriliseren neem ik aan? Of heeft dit nog een andere reden?
  • Hoeveel appelsap gebruik je precies? Afgewogen, half flesje, nat vingerwerk?
  • Als je opschaalt tot 1 liter, hoeveel gist hou je dan over? En hoeveel gebruik je op 10L wort?
  • De gist vormt dan neem ik aan een compacte gistlaag na bezinken, dus je giet alle vloeistof weg?
  • Hoe bewaar je deze gist? Maak je hier kleinere porties van voor in de koelkast?

Over het opkweken van gist en het maken van giststarters is heel veel geschreven op dit forum.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=149
en https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=123

Verder is het gebruik van een gist calculator aan te bevelen. Bijvoorbeeld deze https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Alexv

Hier ook het plan om een Ijwit-achtige te brouwen. In de verte proef ik absoluut kruidnagel, ook iets van banaan. Nu vraag ik me af, is er een kruidnagelrust gewenst? Uiteraard om te vergisten met een POF gist om gemaakte ferulinezuren om te kunnen zetten naar 4VG. Tijdens de masterclass geeft Brouwerij 't Ij aan dat ze beginnen met een eiwit-rust. Worden er tijdens de eiwitrust ook ferulinezuren aangemaakt?

Jacques

Citaat van: Alexv op 02-03-2021  15:07 uHier ook het plan om een Ijwit-achtige te brouwen. In de verte proef ik absoluut kruidnagel, ook iets van banaan. Nu vraag ik me af, is er een kruidnagelrust gewenst? Uiteraard om te vergisten met een POF gist om gemaakte ferulinezuren om te kunnen zetten naar 4VG. Tijdens de masterclass geeft Brouwerij 't Ij aan dat ze beginnen met een eiwit-rust. Worden er tijdens de eiwitrust ook ferulinezuren aangemaakt?

Ferulinezuur wordt vooral aangemaakt tussen de 37 en 47 ºC met een optimum bij 44 ºC. De hoeveelheid ferulinezuur dat aangemaakt wordt bij 50 à 52 ºC zal beperkt zijn. 

Procion

Citaat van: Alexv op 02-03-2021  15:07 uHier ook het plan om een Ijwit-achtige te brouwen. In de verte proef ik absoluut kruidnagel, ook iets van banaan. Nu vraag ik me af, is er een kruidnagelrust gewenst? Uiteraard om te vergisten met een POF gist om gemaakte ferulinezuren om te kunnen zetten naar 4VG. Tijdens de masterclass geeft Brouwerij 't Ij aan dat ze beginnen met een eiwit-rust. Worden er tijdens de eiwitrust ook ferulinezuren aangemaakt?

Citaat van: Gerb op 01-03-2021  10:38 uDit bier was laatst het themabier van het ONK. Ik heb ook een poging gewaagd. De geur en smaak was vergelijkbaar met het origineel. Helaas was mijn bostel aangebrand en was het bier hierdoor verpest. Zie: http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2020/02/struisvogel-wit.html

Op basis van de ervaringen van Gerb, lijkt het erop dat ze juist géén ferulinezuren aanmaken. De 1e maischstap in Gerb's recept begint immers op 64 ºC, waardoor je dus (zoals Jacques al aangeeft) geen 4VG in je wort gaat krijgen, dus dan zou de kruidnagel smaak (en zelfs banaan blijkbaar?) volledig van de gist zelf moeten komen.

Maar, wellicht dat je met een langere maischstap op 44 ºC (20 min) hetzelfde effect krijgt in combinatie met Brewferm Blanche, Wyeast 3638 of SafBrew WB-06? Vast een lekker biertje, maar of het op IJwit gaat lijken? :P

Hopfenfox

In hun masterclass (video bovenaan) geven ze aan dat ze ook een eiwitrust doen van 50-55 graden. Ik meende dat dit met de huidige mouten niet nodig was, waarom zouden zij het nog wel doen? Overige info uit de video:

6,5% alcohol, 14,9 Plato.
IBU 18 uit enkel Perle bij 75 minuten kooktijd.
60-40 verhouding tussen pilsmout en tarwemout.
Anderhalf uur maischen bij 50-55 / 60-65 / 72-75 en uitmaischen op 78.
Koriander en citroen uit de blender (puree) laatste 15 minuten kooktijd.
Belgische gist, 4 dagen hoofdgisting, temperatuur wordt niet genoemd.

Gerben heeft dit alles netjes in een recept gestopt, waarvoor hartelijk d(r)ank  :)

Snelbier

Citaat van: Gerb op 01-03-2021  10:38 u... Ik heb ook een poging gewaagd.... Zie: http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2020/02/struisvogel-wit.html
Gerb, link werkt niet, om wat voor reden dan ook.
Werkende link = http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2020/02/struisvogel-wit.html
Dank voor het delen.  Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 03-03-2021  15:46 uIn hun masterclass (video bovenaan) geven ze aan dat ze ook een eiwitrust doen van 50-55 graden. Ik meende dat dit met de huidige mouten niet nodig was, waarom zouden zij het nog wel doen? Overige info uit de video:

Het zou kunnen dat dit met de mout die de brouwerij gebruikt toch een eiwitrust nodig is. Op Texel wordt op meerdere plekken gerst verbouwd in opdracht van de brouwerij. Deze mout wordt door een mouterij "aan de overkant" verwerkt tot mout en weer teruggezonden naar het eiland. In juli 2019 was ik getuige van de oogst.


Hopfenfox

Dat zou inderdaad kunnen. Al zag ik in het filmpje een berg 25 kilo zakken van MD liggen.

Heuvinger brouwerij


Hopfenfox

Precies ja, dus reguliere mouten.

Wat het opkweken van de gist betreft, ik heb een paar biertjes van 't Ij in huis gehaald. Waaronder uiteraard Ijwit, op het etiket staat niets (meer) over pasteurisatie. Toch eens kijken of die op te kweken is. Ze schrijven overal dat ze hun stamgist voor al hun bieren gebruiken. Zou dat ook gelden voor bijvoorbeeld hun Flink, IPA of Juicy IPA, wat in essentie natuurlijk compleet andere bieren zijn dan een wit (behalve de Flink, die als Blonde wel zou kunnen)?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 04-03-2021  08:29 uDat zou inderdaad kunnen. Al zag ik in het filmpje een berg 25 kilo zakken van MD liggen.

Misschien is Dingemans de mouterij die de gerst vermout...
En naast pilsmout heb je ook vaak ook andere mout nodig.  :)

Overigens zal het gelet op de grote hoeveelheden bier die men brouwt het niet lukken om alleen te brouwen met mout afkomstig uit Texel.

Gerb

Hebben we het nu nog over brouwerij ''t Ij of de Texelse?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 04-03-2021  17:29 uEn naast pilsmout heb je ook vaak ook andere mout nodig.  :)
Wat Dingemans ook uitstekend kan leveren.
Citaat van: Jacques op 04-03-2021  17:29 uOverigens zal het gelet op de grote hoeveelheden bier die men brouwt het niet lukken om alleen te brouwen met mout afkomstig uit Texel.
Hmm, als het bordje lees op de foto:
7500 kg voor een hectare.
Daar zou men 65000 flesje bier van kunnen brouwen.
Nu vind ik op https://www.biernet.nl/bier/brouwerijen/Nederland/noord-holland/amsterdam/ij-t dan men vanaf 7 februari  2013 een maximale capaciteit heeft van iets boven de 9.000 hectoliter.
Volgens de informatie op het bordje volgt, dat men voor een flesje bier een 116 gr gerst nodig heeft.
Als ik dan wat verder reken lijkt mij dat 50 hectare voldoende is.
Hmmm, dat red een enkele graanboer op Texel vast wel.

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 28-02-2021  21:58 uTja.. de gist in fles is volgens mij een bottelgist, aan de echte originele gist gaan wij niet komen.
Hoe kom je tot die conclusie?
Voor zover ik weet was enkele jaren terug het ijwit een kloonbier van het ONK, en werd aangegeven dat de gist opgekweekt kon worden uit het bier van dezelfde brouwerij. Wat heeft het anders voor zin om dat op het ONK te doen als je niet aan de gist kunt komen?

Hopfenfox

Gist schijnt inderdaad op te kweken te zijn. Van Ijwit las ik ergens dat deze tegenwoordig wordt gepasteuriseerd maar dat staat niet op het etiket. Ik weet dat van de Natte en Zatte op te kweken is. Ik vroeg me af of het met de andere bieren ook kan en of ze voor al hun bieren (zoals ze zelf beweren) dezelfde gist gebruiken. Lijkt me bijzonder om een Belgische gist (zoals past bij Ijwit, Zatte en Natte) ook te gebruiken voor bijvoorbeeld een IPA.

Jacques

Citaat van: Gerb op 04-03-2021  18:07 uHebben we het nu nog over brouwerij ''t Ij of de Texelse?

Oeps, daar ging ik inderdaad even de mist in...  :o

Hopfenfox

Ik heb de brouwerij gemaild over de gisten en een net antwoord terug gekregen.

Onder andere Ijwit, Zatte, Natte en Blondie gebruiken de eigen stamgist. De Biri is een ondergister, en de Flink maakt gebruik van Nottingham Ale gist. Toch weer iets wijzer geworden!

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 05-03-2021  15:20 uOnder andere Ijwit, Zatte, Natte en Blondie gebruiken de eigen stamgist.

Ik heb die gist op reincultuur. Dus als er mensen hem willen hebben kunnen ze mij een PB sturen. kost je dan 2.50 voor een mini buisje slurry van 2 ml voor portokosten en het werk.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 05-03-2021  15:20 uOnder andere Ijwit, Zatte, Natte en Blondie gebruiken de eigen stamgist.

Wat ik begrepen heb is dat de eigen giststam afkomstig is van De Konink uit Antwerpen. Deze gist wordt sporadisch te koop aangeboden door Wyeast.

Hopfenfox

Als dat zo is zou dat goed nieuws zijn, want dan is die gist dus permanent beschikbaar voor de opkwekers onder ons. Ik ga het komende week eens proberen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 06-03-2021  13:46 uAls dat zo is zou dat goed nieuws zijn, want dan is die gist dus permanent beschikbaar voor de opkwekers onder ons.
Bedoel je dan opkweken uit flesje van de Konink?

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  14:18 uBedoel je dan opkweken uit flesje van de Konink?

Nee, uit Ijwit, Zatte, Natte of Blondie. Die zijn in onze supermarkt gewoon verkrijgbaar. Uit de Koninck zou vast ook kunnen, maar die hebben ze hier niet altijd liggen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 06-03-2021  14:22 uNee, uit Ijwit, Zatte, Natte of Blondie. Die zijn in onze supermarkt gewoon verkrijgbaar. Uit de Koninck zou vast ook kunnen, maar die hebben ze hier niet altijd liggen.
ok. Ik heb hem zelf uit flesje ijwit opgekweekt.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  15:48 uok. Ik heb hem zelf uit flesje IJwit opgekweekt.

Ze pasteuriseren het IJwit sinds een jaar, 2 jaar. Heb vorig 1,5 jaar terug ook eens geprobeerd op te kweken, maar zonder succes.

En inderdaad wordt het al aangegeven, maar de gist zou afstammen van de Koninck, welke ze nu zelf ergens anders ondergebracht hebben.

middelaersch

Citaat van: Hopfenfox op 06-03-2021  14:22 uUit de Koninck zou vast ook kunnen, maar die hebben ze hier niet altijd liggen.

Kan zijn dat ik het mis heb, maar volgens mij is De Koninck gefilterd e/o gepasteuriseerd. Niet opkweekbaar dus.

Zal ook eens een paar flesjes van 't IJ proberen te scoren. Daar zou je dan dus ook een Speciale Belge mee moeten kunnen brouwen....  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 06-03-2021  21:15 uZe pasteuriseren het IJwit sinds een jaar, 2 jaar. Heb vorig 1,5 jaar terug ook eens geprobeerd op te kweken, maar zonder succes.

En inderdaad wordt het al aangegeven, maar de gist zou afstammen van de Koninck, welke ze nu zelf ergens anders ondergebracht hebben.
Om de een of andere reden kweek ik steeds net de gist of net voordat ze besluiten om te gaan pasteuriseren. Zo ook bij de IJwit. Blijkbaar komt pasteuriseren steeds meer in de mode, dus ik zou zeggen als je een mooi bier hebt met originele gist: stel die gist veilig nu het nog kan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  21:27 uBlijkbaar komt pasteuriseren steeds meer in de mode...

Bij gekoudhopte bieren is dat handig. Je krijgt alleen last van hopcreep als er actieve gist in het bier aanwezig is...
Een andere optie is steriel filteren.

Professionele brouwerijen hebben meer mogelijkheden dan de gemiddelde hobbybrouwer om hopcreep buiten de deur te houden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-03-2021  21:46 uBij gekoudhopte bieren is dat handig. Je krijgt alleen last van hopcreep als er actieve gist in het bier aanwezig is...
Een andere optie is steriel filteren.

Professionele brouwerijen hebben meer mogelijkheden dan de gemiddelde hobbybrouwer om hopcreep buiten de deur te houden.
Maar niet handig voor ons dus als je de originele gist uit de flesjes wilt opkweken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2021  22:00 uMaar niet handig voor ons dus als je de originele gist uit de flesjes wilt opkweken.

Klopt, maar dat is iets wat commerciële brouwerijen niet erg vinden...  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-03-2021  22:05 uKlopt, maar dat is iets wat commerciële brouwerijen niet erg vinden...  ;D
Ja dat zal duidelijk zijn, maar dat wetende dus mijn voorstel om alles te doen om op tijd de originele gisten te kunnen redden. Dus gebruik makend van ieders info om te kijken welke gisten op dit moment nog wel de opkweekbae hoofdgist is.

Hopfenfox

Ik meende dat het tegenwoordig op het etiket staat als er gepasteuriseerd wordt? Op de Ijwit is dat niet het geval. En anders probeer ik een van de andere genoemde bieren van 't Ij. Ik laat het weten.

Brouwerij KOR

Ik wil wel een buisje van je kopen Hans! Stuur je wel een pb. Ga ik ook eens een poging wagen tot eiwit ;)

Gr Ruud

vanderhoeve

Ik ga straks toch nog even proberen of ik een gistdepot op kan kweken uit een flesje toch nieuwsgierig of het lukt :D

tdp


hansHalberstadt

Hoewel ik de gist al heb op reincultuur toch vandaag nog even een flesje gekocht om te zien of de gist nog steeds opkweekbaar is.



Hopfenfox


Brouwerij De Stichting


hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 08-03-2021  16:51 uLeuk gedaan met die elastiekjes  :)
Zo maak je automatisch een overdruk klepje en zie je gelijk of het actief is als je het een beetje optilt.

Hopfenfox

Je houdt het wel spannend, lukt het of lukt het niet?  ;D

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2021  23:38 uHoewel ik de gist al heb op reincultuur toch vandaag nog even een flesje gekocht om te zien of de gist nog steeds opkweekbaar is.



En, al leven in het flesje?
Ik ben wel benieuwd!


L.win

Vanmiddag ook een vers IJwit gekocht, ben ook benieuwd of de gist al iets doet? ???
Vanavond leegdrinken en ook een poging wagen om het op te kweken.

Rest nog 1 vraag over die citroen. Ik denk dat ze de hele citroen blenderen of zal het alleen de schil zijn? Iemand hier die daar meer van weet?

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 09-03-2021  17:51 uVanmiddag ook een vers IJwit gekocht, ben ook benieuwd of de gist al iets doet? ???
Vanavond leegdrinken en ook een poging wagen om het op te kweken.

Rest nog 1 vraag over die citroen. Ik denk dat ze de hele citroen blenderen of zal het alleen de schil zijn? Iemand hier die daar meer van weet?
Ik denk de hele citroen (wel in mootjes gesneden natuurlijk). Zo te proeven proef ik een beetje limoenchello smaakje en dat duidt op citroen+ schil.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 09-03-2021  17:35 uEn, al leven in het flesje?
Ik ben wel benieuwd!

Nee nog geen leven. Maar de vorige keer duurde dat ook wel een aantal dagen. Zodra er leven is meld ik het.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2021  19:41 uIk denk de hele citroen (wel in mootjes gesneden natuurlijk). Zo te proeven proef ik een beetje limoenchello smaakje en dat duidt op citroen+ schil.

Limoncello maak je met alleen citroenschillen. Vorig jaar heb ik een aantal liters gemaakt. Het wordt nu weinig gedronken omdat er maar weinig dames op bezoek komen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-03-2021  22:39 uLimoncello maak je met alleen citroenschillen. Vorig jaar heb ik een aantal liters gemaakt. Het wordt nu weinig gedronken omdat er maar weinig dames op bezoek komen...
Misschien mag het dan geen limonchello heten, maar ik maak dat spul geregeld met 3 in stukken gesneden citroenen op een liter samen met alcohol en ca 20% suiker tot een drankje van ca 25 vol%. En die smaak refereer ik dus naar: de smaak van schil+sap. Super lekker spul en ik ben geen dame.

Hopfenfox

In hun video zeggen ze letterlijk dat de citroenen de blender in gaan. Dat doet veronderstellen dat alles er in gaat. Alleen de vraag hoeveel, op mijn 10L brouwsels is het slechts een stukje citroen  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 10-03-2021  08:22 uIn hun video zeggen ze letterlijk dat de citroenen de blender in gaan. Dat doet veronderstellen dat alles er in gaat. Alleen de vraag hoeveel, op mijn 10L brouwsels is het slechts een stukje citroen  :)
Hoezo het wit van de schillen niet meenemen vanwege bittere smaak? Dus misschien is dat verhaal van die bittere witte laag wel gewoon onzin.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2021  19:44 uHoezo het wit van de schillen niet meenemen vanwege bittere smaak? Dus misschien is dat verhaal van die bittere witte laag wel gewoon onzin.

Die discussie hebben we al vaker gevoerd...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41891.0

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-03-2021  21:19 uDie discussie hebben we al vaker gevoerd...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41891.0
Maar niet echt een conclusie kunnen trekken.

tdp

Ik heb vanmiddag een grapefruit gegeten en het witte geproefd; kan niet zeggen dat het bitter(der) smaakt dan het vruchtvlees. Zal het morgen met een sinaasappel proberen. (Ik pel het er overigens nooit echt af, eet het gewoon op...)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Hopfenfox op 10-03-2021  08:22 uAlleen de vraag hoeveel, op mijn 10L brouwsels is het slechts een stukje citroen  :)
Ik heb bij een aantal bieren 1 gr/L gedroogde citroenschil toegevoegd 5 minuten voor einde koken.
Citroen is waarneembaar, echter niet sterk.
Bij een bier heb citroenschillen toegevoegd bij de koudhop.
Smaakeffekt is lager dan toevoegen bij koken.
Ik hou het de volgende keer op mee laten koken.
Met 1 gr/L citroenschil en 1,6 gr/L gaat het bier een beetje naar kwast smaken.
Gedroogde zoete sinasappelschil koop ik per kg.
Ik had een pot met 100 gr gedroogde citroenschil, bijna leeg en bij de volgende wat grotere bestelling komt er 1 kg gedroogde citroenschil mee.

Oja, de schillen van citrusvruchten in de supermarkt zijn behandeld met wax, bevatten bestrijdingsmiddelen en zijn niet geschikt voor consumptie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2021  21:49 uMaar niet echt een conclusie kunnen trekken.

Er zijn heel veel bronnen die zeggen dat het wit van sinaasappelschillen voor bitterheid zorgt...

Zie de reactie van koffie in het andere topic.
Citaat van: koffie op 02-09-2020  12:21 uHet is niet iets wat hier op een forumpje rondzingt, het is een wereldwijd bekend feit.

In ieder geval heeft de schil van een sinaasappel een veel bittere smaak dan het vruchtvlees. Ik zal een test doen binnenkort met biologische sinaasappels. Door corona kom ik minder vaak bij de winkel waar die te koop zijn, hierdoor kan het even duren voor ik de test uitvoer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-03-2021  22:46 uIn ieder geval heeft de schil van een sinaasappel een veel bittere smaak dan het vruchtvlees.
De simpelste test is om wat wit van de schil te laten trekken in een potje met heet water.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2021  22:58 uDe simpelste test is om wat wit van de schil te laten trekken in een potje met heet water.

Ik wil in plaats van heet water goedkope wodka gebruiken. In alcohol lossen andere stoffen op dan in water. Verder verdampen dan ook geen vluchtige stoffen.

hansHalberstadt

Vandaag de reincultuur die ik heb van de ijwit gist en die ik nogmaals had reingestreken overgeënt in een buisje steriele wort als start om een slurry te maken voor de mensen die deze gist willen hebben.
Misschien wel leuk dat je dan ook kunt zien welke cel ik heb gebruikt om een kolonie uit te maken.

Het potje met schuine agar met de reinkweek.


De losse kolonies waaruit je kunt kiezen.


ik heb die gekozen met het pijltje om aan te enten in 3 ml steriele wort.
En die is daarna dus uit beeld verdwenen.

Ook de kolonie links erboven geraakt, dus niet helemaal meer van 1 moedergistcel dus.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2021  23:38 uHoewel ik de gist al heb op reincultuur toch vandaag nog even een flesje gekocht om te zien of de gist nog steeds opkweekbaar is.



Ook vandaag nog geen teken van leven. Ik zet hem zo even in de kweekkast bij 25 graden.

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2021  23:13 uOok vandaag nog geen teken van leven. Ik zet hem zo even in de kweekkast bij 25 graden.

Ook hier na 3 dagen (nog) geen leven bij het IJwit.

Hopfenfox

Dan lijkt het er dus sterk op dat dit bier gepasteuriseerd wordt! Jammer, maar gelukkig kan het met een Natte of Paasij ook.

LAM

Citaat van: L.win op 09-03-2021  17:51 uIk denk dat ze de hele citroen blenderen of zal het alleen de schil zijn? Iemand hier die daar meer van weet?
Misschien een beetje een vreemde opmerking, maar ik weet dat ze in de Indonesische keuken nog wel eens citroenblad gebruikt. Hier komt een frisse en kruidige citroen smaak van af, maar maakt het geheel niet te bitter of te zuur. Zou misschien ook een optie zijn om mee te experimenteren.

Arelse Krijs

Ook hier afgelopen zondag een flesje IJwit wat appelsap gegeven, net als een karmeliet. De karmeliet is actief, de IJwit niet.

Gerb

Citaat van: LAM op 12-03-2021  12:20 uMisschien een beetje een vreemde opmerking, maar ik weet dat ze in de Indonesische keuken nog wel eens citroenblad gebruikt. Hier komt een frisse en kruidige citroen smaak van af, maar maakt het geheel niet te bitter of te zuur. Zou misschien ook een optie zijn om mee te experimenteren.

Geen vreemde opmerking! Ik heb tweemaal een bier gebrouwen met citroenblad/djeroek peroet en hoe fris dit blad vers of gedroogd ook ruikt, in bier geeft het naar mijn mening een afwasmiddelsmaak. Dat was in ieder geval mijn ervaring.

Pieter1954

En hoe zit dat met citroengras? Heeft iemand daar ervaring mee?

LAM

Citaat van: Pieter1954 op 12-03-2021  16:31 uEn hoe zit dat met citroengras? Heeft iemand daar ervaring mee?
Interessant! Ik heb wel eens een witbiertje met citroengras op, echt een aanrader. Zou me niks verbazen als dat in het eiwit zou zitten.

Hopfenfox

Citaat van: LAM op 12-03-2021  16:36 uInteressant! Ik heb wel eens een witbiertje met citroengras op, echt een aanrader. Zou me niks verbazen als dat in het eiwit zou zitten.

In Ijwit zit citroen uit de blender en koriander, geen citroengras. Op de eerste pagina van dit topic zie je een video waarin de brouwerij alles uit de doeken doet. Leuk om te kijken.

Heb wel eens een Saison met citoengras gehad. Goed te doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 12-03-2021  11:53 uDan lijkt het er dus sterk op dat dit bier gepasteuriseerd wordt!
Het is denk ik nog iets te vroeg voor die conclusie. kan soms wel een week duren voor het gist.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 12-03-2021  16:31 uEn hoe zit dat met citroengras? Heeft iemand daar ervaring mee?

In plaats van citroengras zou ik Lemondops hop gebruiken...

Brouwerij KOR

Zijn er al mensen die een opzet van een receptuur hebben gemaakt?
Wellicht een leuk idee om gezamenlijk eenzelfde recept te brouwen waarna we flessen uitwisselen?

Gr ruud

hansHalberstadt

Recept
Geraspte schillen overgieten met gekookt water en extract gebruiken bij bottelen.
Citroen was iets te overheersend, dus wat minder gebruiken. Bitterheid kon nog wat lager (50 liter) maar bij anderen was het wel ok (20l)
Blijkbaar geeft de hop wat meer bitterheid bij grotere volumes.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2021  23:09 uik heb die gekozen met het pijltje om aan te enten in 3 ml steriele wort.
En die is daarna dus uit beeld verdwenen.

Ook de kolonie links erboven geraakt, dus niet helemaal meer van 1 moedergistcel dus.
Inmiddels via buisje wort, via 20ml naar 350ml startertje, dus staat nu maximaal te gisten bij 21 graden (bananenlucht komt je tegemoet) en zojuist koel gezet om te bezinken. Flesje IJwit gist nog steeds niet.

hansHalberstadt


L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 17-03-2021  20:00 uFlesje IJwit gist nog steeds niet.

Ik heb hem weggegooid!

Ik hoop dat het gistje binnenkort dan maar op de deurmat ligt ;-)

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 17-03-2021  21:33 uIk heb hem weggegooid!

Ik hoop dat het gistje binnenkort dan maar op de deurmat ligt ;-)
De starter staat op dit moment te bezinken in de koelkast. ik ga hem in het weekend afgieten en dan glycerol erbij en dan buisjes maken. Zal dan als het goed is halverwege volgende week de gist kunnen opsturen aan de mensen die het besteld hebben.

jpt

Mijn bier is het niet, maar ik heb er met aandacht van geproefd.

Het gist is niets bijzonders, geen luxe Wyeast of zo, maar een doorsnee tarwebiergist. Waarschijnlijk korrelgist, iets als WB07.

Ik proef een lichte kaneeltint (dat hoort in witbier) en een overdaad aan vlierbloesem.  Sommigen noemen sereh, citroengras, dat zou wel eens dat laffe tegensmaakje kunnen verzorgen.

hansHalberstadt

Citaat van: jpt op 18-03-2021  04:28 uHet gist is niets bijzonders, geen luxe Wyeast of zo, maar een doorsnee tarwebiergist.
Volgens Jacques is de giststam afkomstig is van De Konink uit Antwerpen. Geen kleintje dus. Maar zowel bij De Konink bieren als IJwit bieren blijkbaar tegenwoordig niet meer op te kweken. Vandaar dat ik nog steeds bezig ben met dat flesje IJwit om dat te kunnen bevestigen of ontkennen. 

tdp

Heb de Köln van Lallemand gebruikt recentelijk, is een prima kandidaat.

jpt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2021  07:07 uVolgens Jacques is de giststam afkomstig is van De Konink uit Antwerpen. Geen kleintje dus. Maar zowel bij De Konink bieren als IJwit bieren blijkbaar tegenwoordig niet meer op te kweken. Vandaar dat ik nog steeds bezig ben met dat flesje IJwit om dat te kunnen bevestigen of ontkennen.
Zit de Koninck niet toevallig ook in de Duvel Moortgat stal? Ze hebben een belang in brouwerij 't IJ.


Mijn contacten zijn helaas niet meer dusdanig dat ik de brouwers nog goed genoeg ken, anders zou ik wel wat gist vragen.
Als je wil, dan kan ik wel eens een vers flesje proberen van de brouwerij. Ze zitten hier toch om de hoek.

hansHalberstadt

Citaat van: jpt op 18-03-2021  22:08 uAls je wil, dan kan ik wel eens een vers flesje proberen van de brouwerij. Ze zitten hier toch om de hoek.

Daarbij is dan natuurlijk gelijk de vraag of het een bottelgist is of de originele gist in het flesje. Van brouwerij 't IJ is blijkbaar bekend dat het de hoofdgist is alleen lijkt die nu dus gepasteuriseerd.

LAM

Ik heb vanmiddag brouwerij het IJ een mailtje gestuurd met de vraag of het gepasteuriseerd is. Ze zouden hem doorsturen naar een brouwer die verantwoordlijk is voor IJwit en ik hoop daar morgen bericht van te hebben :)

Arelse Krijs

Citaat van: LAM op 18-03-2021  22:44 uIk heb vanmiddag brouwerij het IJ een mailtje gestuurd met de vraag of het gepasteuriseerd is. Ze zouden hem doorsturen naar een brouwer die verantwoordlijk is voor IJwit en ik hoop daar morgen bericht van te hebben :)
Dit is toch afgelopen jaar al door de heren van het ONK bevestigd!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40030.msg613801.msg#613801


hansHalberstadt

Citaat van: Arelse Krijs op 19-03-2021  07:47 uDit is toch afgelopen jaar al door de heren van het ONK bevestigd!

Maar het kan nooit kwaad om het van de brouwer zelf te horen en misschien ook sinds wanneer dat dan is ingegaan. In ieder geval heb ik volgens mij de originele gist want die is opgekweekt uit een flesje ijwit van botteldatum halverwege 2019 voor zover ik kan achterhalen.

Pieter1954

Brouwerwaldonk beschikt ook over de originele De Koninckgist.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Hopfenfox op 12-03-2021  11:53 uJammer, maar gelukkig kan het met een Natte of Paasij ook.
Gelukkig staat Paasij volgende week weer in de winkel!

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 19-03-2021  13:21 uBrouwerwaldonk beschikt ook over de originele De Koninckgist.
Misschien goed als wij die dan een keer onderling uitruilen en een testje doen op smaakprofiel en SVG met een proefbrouwseltje split up. Dan kunnen we misschien concluderen of het inderdaad over dezelfde gist gaat. Ik zal hem een PB sturen.

Pieter1954


L.win

Hoeveel citroenen zouden er in de blender moeten voor 20 liter bier?
Ik gok 2, iemand hier een idee van?

Arelse Krijs

Citaat van: L.win op 20-03-2021  17:26 uHoeveel citroenen zouden er in de blender moeten voor 20 liter bier?
Ik gok 2, iemand hier een idee van?
In de masterclass hadden ze het over enkelen citroenen en lagen er geloof ik een stuk of 4 citroenen klaar, dus iets van 1 citroen per 100 liter zou ik dan denken..
(Dit is verder niet op enige ervaring gebaseerd, dus ik verneem dan ook graag de mening  van andere brouwers)

Dan alvast de volgende vragen.
Hoeveel koriander moet er in?
En bij welke vergisting temperatuur?

hansHalberstadt

Ik had 0.8 gram geraspte schil per liter bier gebuikt en dat bij het bottelen toegevoegd na trekken in wat kokend water in een afgesloten potje. En dat was teveel dus volgende keer gebruik ik 0.4 gram per liter. (Dacht dat een hele citroenschil ongeveer 10 gram is, maar zou je even moeten wegen) In de blender vraag ik me af of dat handig is omdat het dan gelijk gaat oxideren lijkt mij. Ik zou het denk ik eerder in plakjes snijden en dan bij vlamuit erbij doen. Ik zou dan 1 citroen doen per 20 liter, maar om het effect te bepalen zou je eerst kunnen testen met toevoegen van de gewenste verhouding aan kokend water en dan af laten koelen in een dicht potje en dan het smaakeffect proeven.

jpt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2021  22:26 uDaarbij is dan natuurlijk gelijk de vraag of het een bottelgist is of de originele gist in het flesje. Van brouwerij 't IJ is blijkbaar bekend dat het de hoofdgist is alleen lijkt die nu dus gepasteuriseerd.
Gelul hou je altijd..

Inmiddels, kan ik na een vruchtbaar gesprek, melden dat de simpelheid het recept bepaalt. 60/40, meestal gerst/tarwe. Perle als hop, 12 IBU. Alleen het gist maakt het verschil. Goed om te weten. Je weet nu waarschijnlijk genoeg.

L.win

Citaat van: jpt op 20-03-2021  22:02 uGelul hou je altijd..

Inmiddels, kan ik na een vruchtbaar gesprek, melden dat de simpelheid het recept bepaalt. 60/40, meestal gerst/tarwe. Perle als hop, 12 IBU. Alleen het gist maakt het verschil. Goed om te weten. Je weet nu waarschijnlijk genoeg.

Veel vruchtbaarder is het nu nog niet geworden. Deze gegevens waren hier al bekend.

Op 20 liter ga ik toch proberen 1 citroen in de blender te doen en dit 15 min. mee te laten koken,  samen met 8 gram koriander.
Stel dat er oxidatie optreedt in de blender, zal dat veel invloed hebben op het bier en heeft 15 min koken hier ook nog invloed op?

jpt

Citaat van: L.win op 21-03-2021  13:15 uVeel vruchtbaarder is het nu nog niet geworden. Deze gegevens waren hier al bekend.

Op 20 liter ga ik toch proberen 1 citroen in de blender te doen en dit 15 min. mee te laten koken,  samen met 8 gram koriander.
Stel dat er oxidatie optreed in de blender, zal dat veel invloed hebben op het bier en heeft 15 min koken hier ook nog invloed op?
Ik zou me er niet al te druk over maken. Hoewel er altijd mensen op dit forum zijn, die des doods zijn voor oxidatie. Kletter en klieder er gerust op los. Wie weet kom je tot nieuwe inzichten  :)

Let wel op wat voor citroen je gebruikt. Je kunt gedroogde schillen kopen, dat is natuurlijk het veiligst. Degenen die je uit de supermarkt haalt, zijn hoogstwaarschijnlijk bespoten.

L.win

Citaat van: jpt op 21-03-2021  13:21 uIk zou me er niet al te druk over maken. Hoewel er altijd mensen op dit forum zijn, die des doods zijn voor oxidatie. Kletter en klieder er gerust op los. Wie weet kom je tot nieuwe inzichten  :)

Let wel op wat voor citroen je gebruikt. Je kunt gedroogde schillen kopen, dat is natuurlijk het veiligst. Degenen die je uit de supermarkt haalt, zijn hoogstwaarschijnlijk bespoten.

Biologisch moet goed zijn toch!?

LAM

Citaat van: L.win op 21-03-2021  13:40 uBiologisch moet goed zijn toch!?
Niet per se. Biologische vruchten zijn ook bespoten. Het middel dat gebruikt is mag dan wel natuurlijk zijn maar het is wel allesdodend. Je gist zal hier denk ik ook niet erg blij van worden.

GvB84

Ik zou toch een biologische citroen nemen. Veel citroenen zijn voorzien van een waslaag zodat ze mooi glimmen. Die waslaag zou ik niet in mijn bier willen hebben en was je er niet zomaar af.

L.win

Citaat van: GvB84 op 21-03-2021  16:40 uIk zou toch een biologische citroen nemen. Veel citroenen zijn voorzien van een waslaag zodat ze mooi glimmen. Die waslaag zou ik niet in mijn bier willen hebben en was je er niet zomaar af.

Het wordt een onbespoten, biologische citroen.
Had een mail gestuurd naar de brouwerij,  kreeg netjes antwoord.  Helaas maar begrijpelijk, weet ik nu nog niet hoeveel citroen er in moet :-)

LAM

Hallo allemaal! Ik heb inmiddels een mail terug van Brouwerij 't IJ. Een brouwer vertelt hierin dat in PaasIJ, Natte en session IPa over het algemeen wat meer IJ-gist zit. In alle bieren wordt dezelfde gist gebruikt. Over IJwit vermeldde hij niet erg duidelijk of het wel of niet gepasteuriseerd is. Wel vertelde hij dat Brouwerij 't IJ geen bottelgist gebruikt.
Conclusie: wil je de gist van IJwit hebben? Haal die dan uit een ander IJ biertje.
Succes en brouw ze!

larzzz101

Heeft iemand dit al gebrouwen? Ik wil het graag een keer proberen.
Uit alle info hier boven is dit het beste dat ik eruit kan halen: https://share.brewfather.app/iPo6Ndk1gyt9UC
(Ik weet niet hoe iedereen zo'n text recept exporteert uit hun software, als ik het beter kan doen hoor ik het graag.)

Wat ik nog het meest verwarrend vind: de hele citroen moet er dus doorheen? Pulp van maken in de blender?
Ik heb daarvoor nu als begin: 1 citroen op 23 L en 20 g gemalen koriander, denken jullie dat dit in de goede richting zit?

Verder misschien off-topic maar ik heb als beginnende brouwer (bijna 1 jaar, 18 brouwsels) een terugkerende vraag. Hierboven schrijft iemand over zorgen over oxidatie door citroen in de blender, nou snap ik dat je met het blenden van de citroen waarschijnlijk veel zuurstof mengt met de pulp, maar oxidatie is toch pas post-vergisting een zorg? Je kan toch juist niet genoeg zuurstof in je wort hebben voor de vergisting? Heb vaker zorgen gelezen over pre-vergisting oxidatie en ik heb het nooit begrepen.

LAM

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  10:05 uIk weet niet hoe iedereen zo'n text recept exporteert uit hun software, als ik het beter kan doen hoor ik het graag
In BrouwHulp staat er ergens een knop met exporteren in forum formaat of iets dergelijks. Geen idee hoe dat bij jouw software zit.

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  10:05 uJe kan toch juist niet genoeg zuurstof in je wort hebben voor de vergisting?
Oxidatie is een chemisch proces waarbij (in moeilijke termen) een reductor elektronen afstaat aan een oxidator. Dit is dus volledig chemisch en zorgt voor allerlei reacties in je biertje waardoor je een andere smaak krijgt dan die je voor ogen had. Dit proces vindt het snelst plaats wanneer je brouwsel warm is. Maar het kan uiteraard ook gebeuren in het koude proces. Het vindt plaats onder invloed van zuurstof. Wat jij bedoelt met dat er veel zuurstof in het wort moet zitten, zodat gistcellen goed kunnen vermenigvuldigen e.d. Dat proces is eigenlijk gewoon het oplossen van zuurstof in je wort. Het is een beetje verwarrend dus, maar oxidatie is een chemisch proces en het toevoegen van zuurstof in je wort is eigenlijk alleen maar het oplossen van zuurstof.

Wat is scheikunde toch een mooi vak  :biersmile: ;D

ps. Dit is de chemische verklaring van oxidatie. Ik ga er vanuit dat dit aardig overeenkomt met hoe het in het brouwproces kan voorkomen.
Er zijn een heel aantal mooie draadjes te vinden waar het hele proces tot in de puntjes staat uitgelegd.

larzzz101

Dank voor je uitgebreide uitleg over oxidatie, maar het is eigenlijk totaal geen antwoord op mijn vraag.
Zuurstof komt inderdaad in het wort, maar het is voordat de vergisting begint volgens mij gewenst omdat het nodig is voor de gist.
Nadat de vergisting klaar is wil je geen zuurstof erbij hebben, omdat het dan inderdaad voor oxidatie zorgt.

Dus mijn vraag is: waarom zou iemand zich zorgen maken om citroenen in de blender, omdat dit VOOR de vergisting is, en zuurstof dus juist gewenst is.

Overigens heeft iemand al begin SG van Ijwit bepaald? Anders doe ik het dit weekend met mijn refractometer.
eind SG + ABV = begin SG is in ieder geval hoe ik het begrijp.

Hopfenfox

Citaat van: Hopfenfox op 03-03-2021  15:46 uIn hun masterclass (video bovenaan) geven ze aan dat ze ook een eiwitrust doen van 50-55 graden. Ik meende dat dit met de huidige mouten niet nodig was, waarom zouden zij het nog wel doen? Overige info uit de video:

6,5% alcohol, 14,9 Plato.
IBU 18 uit enkel Perle bij 75 minuten kooktijd.
60-40 verhouding tussen pilsmout en tarwemout.
Anderhalf uur maischen bij 50-55 / 60-65 / 72-75 en uitmaischen op 78.
Koriander en citroen uit de blender (puree) laatste 15 minuten kooktijd.
Belgische gist, 4 dagen hoofdgisting, temperatuur wordt niet genoemd.

Gerben heeft dit alles netjes in een recept gestopt, waarvoor hartelijk d(r)ank  :)

Ik deel deze nog maar een keer want er blijven vragen terugkomen die in het draadje al meermalen zijn beantwoord.

hansHalberstadt

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  11:43 uDus mijn vraag is: waarom zou iemand zich zorgen maken om citroenen in de blender, omdat dit VOOR de vergisting is, en zuurstof dus juist gewenst is.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je een appel schilt en die 10 minuten laat liggen. Dan is die al bruin verkleurd door inwerking van de zuurstof. De zuurstof oxideert dan de appel en die zuurstof is daarna ook niet meer beschikbaar voor de gist. Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre je dat kunt proeven en als ze het in het IJwit bier zo doen dan is de invloed misschien beperkt en ga je het effect in iedere geval klonen inclusief evt daarbij horende afwijkingen, maar dat is bij een kloonbier misschien ook wel de bedoeling dan.
 

larzzz101

Heeft er al iemand een poging gedaan? De gist kan dus opgekweekt worden, maar volgens verschillende bronnen is dit Belgian Schelde Ale van Wyeast (3522).
Volgens de website van Wyeast heeft deze gist een range van 17C tot 23C. Gezien het bier toch een wat typerende kruidige smaak heeft, ben ik zelf geneigd wat meer aan het hoge einde van deze range te gokken. Hebben jullie hier nog een mening over?

Eerst een paar dagen 21-22 en dan omhoog naar 23 om uit te laten vergisten.

Hopfenfox

t IJ vergist zelf op 25-26 graden, dus je plan lijkt me prima!

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2021  12:32 uKijk maar eens wat er gebeurt als je een appel schilt en die 10 minuten laat liggen. Dan is die al bruin verkleurd door inwerking van de zuurstof. De zuurstof oxideert dan de appel en die zuurstof is daarna ook niet meer beschikbaar voor de gist. Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre je dat kunt proeven en als ze het in het IJwit bier zo doen dan is de invloed misschien beperkt en ga je het effect in iedere geval klonen inclusief evt daarbij horende afwijkingen, maar dat is bij een kloonbier misschien ook wel de bedoeling dan.

Die citroen bulkt natuurlijk ook van de antioxidanten (lees vitamine C). Dat helpt wellicht ook nog in de goede richting. Of denk ik nu helemaal verkeerd?

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 25-03-2021  16:50 uDie citroen bulkt natuurlijk ook van de antioxidanten (lees vitamine C). Dat helpt wellicht ook nog in de goede richting. Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Dat zou zeker kunnen helpen. Verder zal het feit dat ze het bij Het IJ zo doen wel betekenen dat het in de praktijk wel mee valt met  de nadelen van oxidatie.

Jacques

Citaat van: larzzz101 op 25-03-2021  11:43 uDank voor je uitgebreide uitleg over oxidatie, maar het is eigenlijk totaal geen antwoord op mijn vraag.
Zuurstof komt inderdaad in het wort, maar het is voordat de vergisting begint volgens mij gewenst omdat het nodig is voor de gist.
Nadat de vergisting klaar is wil je geen zuurstof erbij hebben, omdat het dan inderdaad voor oxidatie zorgt.

Dus mijn vraag is: waarom zou iemand zich zorgen maken om citroenen in de blender, omdat dit VOOR de vergisting is, en zuurstof dus juist gewenst is.
LAM heeft wel degelijk antwoord gegeven op jouw vraag!

Er is een groot verschil tussen het chemisch binden van zuurstof aan stoffen die in het wort zitten en het fysiek oplossen van zuurstof in het wort. Anders gezegd niet alle zuurstof dat het wort opneemt tijdens het brouwproces wordt door de gist gebruikt voor het aanmaken van biomassa (lees meer gistcellen). De zuurstof die aan de hete kant van brouwproces chemisch gebonden worden aan wortbestaddelen kunnen zorgen voor een donkere kleur en voor smaken als honingachtig, toffe en amandel. In sommige bieren misstaat dat niet maar bij heel veel bierstijlen zoals een witbier is dat niet gewenst. Daarnaast kunnen deze stoffen zorgen voor het eerder ontstaan van oxidatiesmaken in je bier.

Zie ook het artikel hot-side aeration


CiteerOverigens heeft iemand al begin SG van Ijwit bepaald? Anders doe ik het dit weekend met mijn refractometer.
eind SG + ABV = begin SG is in ieder geval hoe ik het begrijp.

De formule van jou is wat te simpel.
Wel is het mogelijk om het begin SG te bepalen met een een hydrometer en een refractometer. Via een zeer ingewikkelde formule kan dit berekend worden. Gelukkig is er brouwsoftware die het voor jou kan uitrekenen.

Hopfenfox

Net twee flesjes Zatte gekocht, eens kijken of de gist hieruit op te kweken is. Niet ideaal, beter was een Natte of PaasIJ geweest maar die waren er niet.

L.win

Voor 20 liter, zest van een halve citroen en het sap hiervan, moet ongeveer de verhouding zijn.

Brouwerij KOR

Citaat van: L.win op 26-03-2021  19:03 uVoor 20 liter, zest van een halve citroen en het sap hiervan, moet ongeveer de verhouding zijn.
Heb je die informatie ook van Brouwerij het Ij? :)

L.win


Brouwerij KOR


hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 22-03-2021  12:19 uHet wordt een onbespoten, biologische citroen.
Had een mail gestuurd naar de brouwerij,  kreeg netjes antwoord.  Helaas maar begrijpelijk, weet ik nu nog niet hoeveel citroen er in moet :-)

Citaat van: L.win op 29-03-2021  23:28 uYep

Blijkbaar dan toch nog iets te weten gekomen in de tussentijd? Of was dat op basis van die ene citroen die er lag?

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 30-03-2021  18:34 uBlijkbaar dan toch nog iets te weten gekomen in de tussentijd? Of was dat op basis van die ene citroen die er lag?

Mooi verhaal!
Begin van de week kreeg ik een reactie die ik eerder heb beschreven... "geheim"
van de brouwer.
Later in de week reactie van een ander persoon:-), met het antwoord wat ik heb beschreven. Mooi voor mij en voor jullie!

De koriander is me nog niet helemaal duidelijk.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 09-03-2021  17:35 uEn, al leven in het flesje?
Ik ben wel benieuwd!
Niet gelukt om het hieruit op te kweken. Daarna een Zatte geprobeerd, maar ook dat geeft na een week nog geen gisting. Zelfs met een enkele gistcel heb je na een week een paar ml wort aan het gisten, dus er zit volgens mij geen levende gist meer in.

Brouwerij KOR

Ik heb de IIwit gist van Hans inmiddels op kweek staan. (Is na 1 dag al erg actief!) Nogmaals bedankt Hans.

Ga dit weekend brouwen. Zijn er meer mensen die met de gist van Hans gaan brouwen?
Valt me trouwens op dat de IJwit behoorlijk buiten de officiële witbier waarden valt.


middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 01-04-2021  12:21 uNiet gelukt om het hieruit op te kweken. Daarna een Zatte geprobeerd, maar ook dat geeft na een week nog geen gisting. Zelfs met een enkele gistcel heb je na een week een paar ml wort aan het gisten, dus er zit volgens mij geen levende gist meer in.

Hmm, ik heb hier twee flesjes Zatte staan. Er staat op dat het ongefilterd is. Over pasteuriseren staat er niks op, maar dan vrees ik dat het gepasteuriseerd is.

Ik zal vanavond eens een flesje met wat appelsap en een ballonnetje wegzetten, maar dat zal dan ook wel niks uithalen.

hansHalberstadt

ik ga dit weekend een IJwitje brouwen. Vanavond nog een keer eentje proeven en nogmaals kijken of ik die opgekweekt krijg. Het kan zijn dat er soms een paar celletjes het pasteuriseren overleven.

Richard3

Ik heb ook een poging gedaan met een fles Zatte, nu 24 uur later, nog geen activiteit.
Hans stuurt me nog een buisje op, dus er wordt hoe dan ook over 3 weken een IJwit gebrouwen.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 01-04-2021  12:21 uNiet gelukt om het hieruit op te kweken. Daarna een Zatte geprobeerd, maar ook dat geeft na een week nog geen gisting. Zelfs met een enkele gistcel heb je na een week een paar ml wort aan het gisten, dus er zit volgens mij geen levende gist meer in.
Het lukt mij ook niet meer. Zowel met de Zatte als de IJwit niet. :(
Er ligt wel een vaste laag op de bodem van de erlenmeyer maar vreemd genoeg is er na anderhalve week nog geen bubbel uit het waterslot ontsnapt.

Richard3

Ik kreeg deze week van mijn werkgever een pakketje met lente bieren, er zat 1 PAASIJ in. Die vanmiddag burgemeester gemaakt en 20 ml appelsap in het flesje erbij. Na enkele uurtjes resultaat:



De aansteker is om morgen het elastiek makkelijk los te kunnen maken

Ik heb trouwens bij het IJ op de website bij t paasIJ de vraag gesteld of het bier gepasteuriseerd werd, dit werd ontkend. 
En morgen komt ook de gist binnen van Hans, de komende dagen eens kijken welke ik ga gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 05-04-2021  20:32 uIk kreeg deze week van mijn werkgever een pakketje met lente bieren, er zat 1 PAASIJ in. Die vanmiddag burgemeester gemaakt en 20 ml appelsap in het flesje erbij. Na enkele uurtjes resultaat:





De aansteker is om morgen het elastiek makkelijk los te kunnen maken

Ik heb trouwens bij het IJ op de website bij t paasIJ de vraag gesteld of het bier gepasteuriseerd werd, dit werd ontkend. 
En morgen komt ook de gist binnen van Hans, de komende dagen eens kijken welke ik ga gebruiken.

Na enkele uurtjes al is wel heel snel. Dan zit er toch redelijk veel actieve gist in.

Markie Mark

Dat het opkweken vanuit PaasIJ goed lijkt te gaan is mij ook opgevallen.
Ik kreeg op Goede Vrijdag drie PaasIJtjes en daar heb ik de test gedaan of de gist aan zou slaan als ik er de welbekende appelsaptechniek voor zou gebruiken.
Dat begon op zaterdag al vrij heftig te schuimen en op Paasmaandag heb ik de 3 flesjes overgebracht naar een erlenmeyer met 500 ml moutextractoplossing en die is nu al helemaal omgezet tot koffie verkeerd.
Dus dat PaasIJ nog ongefilterd en ongepasteuriseerd is geloof ik meteen en daarnaast makkelijk opkweekbaar.

Brouwerij KOR

Om wat voor reden zou de brouwerij ervoor kiezen om het ene bier wel en het andere bier niet te pasteuriseren? Zou Brouwerij het IJ een gist gebruiken voor hun gehele range?

Gr Ruud

Snelbier

Citaat van: Rootsman op 06-04-2021  09:20 uOm wat voor rede zou de brouwerij ervoor kiezen om het ene bier wel en het andere bier niet te pasteuriseren? ...
... Zou Brouwerij het Ij een gist gebruiken voor hun gehele range?
- Pasteuriseren lijkt me vooral zinvol als je:
  > Een gist gebruikt met risico op doorgisten ná bottelen, bijv Diastaticus-gisten. Hebben een enzym dat extra vergistbare suikers maakt, kunnen sluipmoordenaars zijn.
 > Drooghop in het bier. Maakt (afhankelijk van hopsoort) ook enzymen aan die extra vergistbare suikers aanmaken.
    Gist gaat er weer mee aan de haal, tenzij dood-gepasteurideerd..
>>Genoeg 'standaardbieren' die géén pasteurisatie vereisen.  scheelt kosten, dus onderscheid per bier.
===============
Eén gist voor hele range?  Ik ken ze niet, maar het zijn géén blikbrouwers of zo .  Zou er geen cent op wedden.
Proost, Snelbier.

LAM

Citaat van: LAM op 22-03-2021  13:41 uHallo allemaal! Ik heb inmiddels een mail terug van Brouwerij 't IJ. Een brouwer vertelt hierin dat in PaasIJ, Natte en session IPa over het algemeen wat meer IJ-gist zit. In alle bieren wordt dezelfde gist gebruikt. Over IJwit vermeldde hij niet erg duidelijk of het wel of niet gepasteuriseerd is. Wel vertelde hij dat Brouwerij 't IJ geen bottelgist gebruikt.
Conclusie: wil je de gist van IJwit hebben? Haal die dan uit een ander IJ biertje.
Succes en brouw ze!
Jammer, ik heb het idee dat men hier overheen gelezen heeft. Ik had al eerder aangegeven dat in ieder geval paasIJ het zou moeten doen.

LAM

Citaat van: Rootsman op 06-04-2021  09:20 uZou Brouwerij het Ij een gist gebruiken voor hun gehele range?
Ja, ze noemen het IJgist zoals in het bericht hierboven staat.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 06-04-2021  11:18 uJammer, ik heb het idee dat men hier overheen gelezen heeft. Ik had al eerder aangegeven dat in ieder geval paasIJ het zou moeten doen.
nee hoor ik heb jouw input wel gevolgd. Maar ze hadden hier helaas geen Paasij dus heb ik het met de Zatte geprobeerd, maar zonder succes.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  11:42 unee hoor ik heb jouw input wel gevolgd. Maar ze hadden hier helaas geen Paasij dus heb ik het met de Zatte geprobeerd, maar zonder succes.
Ohh haha oeps. Jammer dat dat niet lukte. De brouwer raadde aan ook aan Natte of session IPA te proberen. Deze bieren bevatten de meeste gist.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 06-04-2021  12:31 uOhh haha oeps. Jammer dat dat niet lukte. De brouwer raadde aan ook aan Natte of session IPA te proberen. Deze bieren bevatten de meeste gist.
De ipa heb ik ook geprobeerd, maar daar ben ik niet eens met opkweken begonnen omdat ik daar helemaal geen gist op de bodem zag.

LAM


Jacques

Citaat van: Rootsman op 06-04-2021  09:20 uOm wat voor reden zou de brouwerij ervoor kiezen om het ene bier wel en het andere bier niet te pasteuriseren? Zou Brouwerij het IJ een gist gebruiken voor hun gehele range?

Gr Ruud

Voorkomen van hopcreep...

middelaersch

Ik heb de afgelopen dagen (eigenlijk tegen beter weten in, na bovenstaande posts van diverse mensen) ook geprobeerd de gist uit een Zatte op te kweken. Dat is mij dus ook niet gelukt.  :huilen:

In dit draadje en op andere plaatsen had ik gelezen dat 't IJ gist van De Koninck zou gebruiken, en dat was ook mijn motivatie om deze gist te willen opkweken.
Ik had nog niet eerder bier van 't IJ gedronken, maar na 'De Zatte' geproefd te hebben betwijfel ik of dit bier met gist van De Koninck is gebrouwen. Niets in de smaak van dit bier doet mij aan een 'Bolleke' denken. (Nou weet ik wel dat een tripel een heel ander bier is dan een Speciale Belge, maar als voor beide bieren dezelfde gist was gebruikt dan zou je dat toch moeten kunnen proeven lijkt me.)
Misschien dat ze vroeger wel gist van De Koninck hebben gebruikt. Op de site van 't IJ staat dat ze nu gist gebruiken van Weihenstephaner Hefe Bank.

https://www.brouwerijhetij.nl/raar-verhaal-ontdekking-gist/

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 06-04-2021  18:18 uIk heb de afgelopen dagen (eigenlijk tegen beter weten in, na bovenstaande posts van diverse mensen) ook geprobeerd de gist uit een Zatte op te kweken. Dat is mij dus ook niet gelukt.  :huilen:

In dit draadje en op andere plaatsen had ik gelezen dat 't IJ gist van De Koninck zou gebruiken, en dat was ook mijn motivatie om deze gist te willen opkweken.
Ik had nog niet eerder bier van 't IJ gedronken, maar na 'De Zatte' geproefd te hebben betwijfel ik of dit bier met gist van De Koninck is gebrouwen. Niets in de smaak van dit bier doet mij aan een 'Bolleke' denken. (Nou weet ik wel dat een tripel een heel ander bier is dan een Speciale Belge, maar als voor beide bieren dezelfde gist was gebruikt dan zou je dat toch moeten kunnen proeven lijkt me.)
Misschien dat ze vroeger wel gist van De Koninck hebben gebruikt. Op de site van 't IJ staat dat ze nu gist gebruiken van Weihenstephaner Hefe Bank.

https://www.brouwerijhetij.nl/raar-verhaal-ontdekking-gist/
Kan het zijn dat ze daar hun eigen gist ter bewaring hebben ondergebracht? Dan zou het nog steeds De Koninck kunnen zijn. Ik begreep dat bouwerwaldonk ook De Koninck gist heeft uit de brouwerij van De Koninck. ik heb hem al voorgesteld om die te checken tegen de IJ gist met een split batch, maar helaas nog geen reactie gekregen. 

hansHalberstadt

Vanavond heb ik een proefje gedaan met citroen:
De citroen in 3 stukken opgesplitst (3 potjes met deksel afsluitbaar):
1) de schil
2) het wit
3)het sap
Overgoten met kokend water en daarna gelijk deksel erop zodat geen geur kan verdampen, daarna 3 uur laten trekken en laten afkoelen.
Daarna de potjes verdunnen tot 1 citroen per 10 liter water.
Resultaat:
wit:
  geur geen,
  smaak geen
sap:
  geur geen
  smaak zuur ligt ongeveer op de smaakdrempel
schil:
  geur heel licht citroen, maar je moet het weten om het te ruiken,
  smaak: heel licht citroen net te proeven.

Op basis daarvan denk ik dat 1/4 citroen op 20 liter niet te ruiken en niet te proeven is in het bier.

Bij verdunning 1 citroen op 1 liter water bleek dat het wit geen smaak geeft en al helemaal geen bittere smaak. Ik proefde alleen wat citroen van restantjes geel die met het wit waren meegekomen.

Bij 1 citroen op 1 liter geeft de schil wel een behoorlijk intense citroen smaak en geur en het sap smaakt licht zuur, maar weinig geur, naast zuur weinig smaak.

Conclusie:
De smaak en geur moet denk ik dus van de schil komen. Het wit doet helemaal niets in geur en smaak. 

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  23:23 uVanavond heb ik een proefje gedaan met citroen:
De citroen in 3 stukken opgesplitst (3 potjes met deksel afsluitbaar):
1) de schil
2) het wit
3)het sap
Overgoten met kokend water en daarna gelijk deksel erop zodat geen geur kan verdampen, daarna 3 uur laten trekken en laten afkoelen.
Daarna de potjes verdunnen tot 1 citroen per 10 liter water.
Resultaat:
wit:
  geur geen,
  smaak geen
sap:
  geur geen
  smaak zuur ligt ongeveer op de smaakdrempel
schil:
  geur heel licht citroen, maar je moet het weten om het te ruiken,
  smaak: heel licht citroen net te proeven.

Op basis daarvan denk ik dat 1/4 citroen op 20 liter niet te ruiken en niet te proeven is in het bier.

Bij verdunning 1 citroen op 1 liter water bleek dat het wit geen smaak geeft en al helemaal geen bittere smaak. Ik proefde alleen wat citroen van restantjes geel die met het wit waren meegekomen.

Bij 1 citroen op 1 liter geeft de schil wel een behoorlijk intense citroen smaak en geur en het sap smaakt licht zuur, maar weinig geur, naast zuur weinig smaak.

Conclusie:
De smaak en geur moet denk ik dus van de schil komen. Het wit doet helemaal niets in geur en smaak. 

Leuk experiment Hans!
Dit bevestigt nog meer dat ik de zest en het sap van een halve citroen ga gebruiken.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  20:11 uKan het zijn dat ze daar hun eigen gist ter bewaring hebben ondergebracht? Dan zou het nog steeds De Koninck kunnen zijn.

Dat zou inderdaad kunnen. Maar als ik het bier proef vermoed ik dat ze nu andere gist hebben dan die van De Koninck.

hansHalberstadt

Mijn IJwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat Citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de IJwit gist qua SVG?

Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2021  09:43 uMijn IJwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat Citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de IJwit gist qua SVG?
Van mij is in een week vergist van 1,055 tot 1.008, vergisting lijkt op zijn einde. 85% vergistingsgraad

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 13-04-2021  09:52 uVan mij is in een week vergist van 1,055 tot 1.008, vergisting lijkt op zijn einde. 85% vergistingsgraad
85% is ook best hoog, dus bevestigt wel het beeld.

Richard3

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2021  09:43 uMijn ijwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de ijwit gist qua SVG?

Welke gist heb je gebruikt?

Richard3

Ik twijfel toch enorm of mijn opkweek van een fles paasij gelukt is. Dit is het resultaat met 20 ml appelsap en 1 dag later 300 ml 1040 wort na 1 week:

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 13-04-2021  19:18 uWelke gist heb je gebruikt?
de ijwit gist die ik ooit uit een flesje ijwit had opgekweekt een paar jaar terug voordat ze het gingen pasteuriseren.

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 13-04-2021  19:35 uIk twijfel toch enorm of mijn opkweek van een fles paasij gelukt is. Dit is het resultaat met 20 ml appelsap en 1dag later 300ml 1040 wort na 1 week:

ik zie troebele vloeistof met een wit laagje wat lijkt op schuim van koolzuur. Waarom denk je dat het niet gelukt is?

Richard3

Omdat het al die tijd troebel is gebleven, geen koffie met melk kleur

Richard3

Ik ga nu maar het buisje gist van jou, Hans, gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 13-04-2021  19:41 uOmdat het al die tijd troebel is gebleven, geen koffie met melk kleur

het blijft troebel zolang het niet is uitgegist. Ik zou er nog een pakje appelsap bijdoen en dan nog wat schudden en over een paar dagen nog eens kijken of er dan flinke gisting is.

Als je wilt kun je nadat je mijn buisje hebt gebruikt daar wat van die erlemeyer in terugdoen en naar mij opsturen. Dan kan ik het voor je reinkweken en zien wat erin zat, evt testje doen naast mijn ijwit gist. Dan moet je mijn buisje na gebruik even goed omspoelen en paar minuutjes in een pannetje kokend water koken om alle gist die erin zat te doden voordat je jouw gist erin doet. (anders kweek ik daarna mijn eigen gist op) Dan kan ik je wel in ruil een andere gistsoort van mij gratis terugsturen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2021  09:43 uMijn IJwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat Citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de IJwit gist qua SVG?

Bij een test die ik heb uitgevoerd heb ik gezien dat het overgieten van hop met heet water het effect van hopcreep wel minder wordt maar niet geheel voorkomt... Bij die test bleek ook dat je veel aromastoffen door het overgieten met heet water kwijt raakt. Alles wat je ruikt tijdens het overgieten komt niet in je bier...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-04-2021  22:13 uBij een test die ik heb uitgevoerd heb ik gezien dat het overgieten van hop met heet water het effect van hopcreep wel minder wordt maar niet geheel voorkomt... Bij die test bleek ook dat je veel aromastoffen door het overgieten met heet water kwijt raakt. Alles wat je ruikt tijdens het overgieten komt niet in je bier...
hier de grafiekjes:


Bij 70% SVG heb ik de Citra toegevoegd, ervan uitgaande dat de gisting wel zou stoppen bij 75%, maar ging lekker door tot 90% op dit moment. En wel in bijna hetzelfde tempo. Nu pas begin het een beetje af te buigen: einde in zicht? En de Citra kan ik er niet meer uithalen dus die 6 dagen dryhop zal wel wat langer worden. 
Zit inmiddels ook al tegen de 8% alcohol met de bottelsuiker erbij, dus de beslissing om een handje Citra erbij te stoppen kan wel eens tot gevolg hebben dat het meer een tarwetripel gaat worden dan een IJwit kloon. Op zich ook niet verkeerd. Als ik het de volgende keer reproduceerbaar kan namaken als het een lekker bier wordt.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2021  23:23 uBij 70% SVG heb ik de Citra toegevoegd, ervan uitgaande dat de gisting wel zou stoppen bij 75%, maar ging lekker door tot 90% op dit moment. En wel in bijna hetzelfde tempo. Nu pas begin het een beetje af te buigen: einde in zicht? En de Citra kan ik er niet meer uithalen dus die 6 dagen dryhop zal wel wat langer worden.
Zit inmiddels ook al tegen de 8% alcohol met de bottelsuiker erbij, dus de beslissing om een handje Citra erbij te stoppen kan wel eens tot gevolg hebben dat het meer een tarwetripel gaat worden dan een IJwit kloon. Op zich ook niet verkeerd. Als ik het de volgende keer reproduceerbaar kan namaken als het een lekker bier wordt.
Hans,  vlgs een ooit gevonden tabel én eigen ervaring zou Citra een hop zijn met weinig creep-verschijnselen.
Verdenk je echt de Citra? Of is IJwit-gist een stiekemert, diastaticus? Zo te zien gist hij bij velen best ver door.
Groet,  Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 13-04-2021  23:41 uHans,  vlgs een ooit gevonden tabel én eigen ervaring zou Citra een hop zijn met weinig creep-verschijnselen.
Verdenk je echt de Citra? Of is Ijwit-gist een stiekemert, diastaticus? Zo te zien gist hij bij velen best ver door.
Groet,  Snelbier
Ja dat zou ook prima een verklaring kunnen zijn. Ik had de Citra niet voor niets getemd met kokend water. Maar de vorige keer was me niet opgevallen dat de SVG zo hoog was als nu. Maar misschien ook niet echt op gefocust. Dat betekent dus dat de info van anderen die deze gist gebruiken en SVG gemeten hebben heel belangrijk gaat worden. De 85% die al was gemeld is al veel hoger dan de gemiddelde 75%.
 

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2021  23:48 uJa dat zou ook prima een verklaring kunnen zijn. Ik had de Citra niet voor niets getemd met kokend water. Maar de vorige keer was me niet opgevallen dat de SVG zo hoog was als nu. Maar misschien ook niet echt op gefocust. Dat betekent dus dat de info van anderen die deze gist gebruiken en SVG gemeten hebben heel belangrijk gaat worden. De 85% die al was gemeld is al veel hoger dan de gemiddelde 75%.

Ergens, maar waar? Heb ik gelezen dat het SVG ongeveer 77% zou moeten zijn.
Als je de ijkpunten uit de film in het begin van deze draad neemt,  dan klopt dit ongeveer.
Zo heb ik ook mijn recept, volgens de ijkpunten, klaar staan om over een week of 2 te gaan brouwen.

Gek om te lezen dat jullie SVG veel hoger ligt. Dit komt natuurlijk niet ten goede voor de kloon.
Ben benieuwd wat het SVG bij mij zal gaan doen.
- Het zou dus aan hopcreep kunnen liggen, maar zonder dat, was het SVG ook al een stuk hoger.
- Kan zo'n verschil ook liggen aan het aantal vergistbare suikers welke je hebt gewonnen?
- Kan het zijn dat brouwerij 't IJ het bier verdunt?

Ben echt benieuwd waar het grote verschil in SVG ligt en of ik daar zo mogelijk rekening mee kan houden tijdens mijn kloonpoging.

Brouwerij KOR

Citaat van: L.win op 14-04-2021  14:30 uErgens, maar waar? Heb ik gelezen dat het SVG ongeveer 77% zou moeten zijn.
Als je de ijkpunten uit de film in het begin van deze draad neemt,  dan klopt dit ongeveer.
Zo heb ik ook mijn recept, volgens de ijkpunten, klaar staan om over een week of 2 te gaan brouwen.

Gek om te lezen dat jullie SVG veel hoger ligt. Dit komt natuurlijk niet ten goede voor de kloon.
Ben benieuwd wat het SVG bij mij zal gaan doen.
- Het zou dus aan hopcreep kunnen liggen, maar zonder dat, was het SVG ook al een stuk hoger.
- Kan zo'n verschil ook liggen aan het aantal vergistbare suikers welke je hebt gewonnen?
- Kan het zijn dat brouwerij 't IJ het bier verdunt?

Ben echt benieuwd waar het grote verschil in SVG ligt en of ik daar zo mogelijk rekening mee kan houden tijdens mijn kloonpoging.
In mijn geval heb ik geen koudhop gebruikt en 85% vergistingsgraad. Dit een gistopkweek van IJwit gist van Hans. Ik heb eenstapsmaisch van 67 graden gebruikt.

middelaersch

Ik lees hier over vergistingsgraden van 85% en 90%. Eerder schreef ik al dat ik betwijfel of het IJ (nog steeds) gist van De Koninck gebruikt.

De Koninck gist is soms ook commercieel te koop:

- Wyeast Belgian Schelde Ale 3655-PC, SVG 73-77%
- White Labs Antwerp Ale Yeast WLP-515, SVG 73-80%

Dus een groot verschil in SVG tussen De Koninck en het IJ. Dat bevestigt c.q. versterkt mijn vermoeden dat dit wel eens andere gist zou kunnen zijn. Maar mooi dat Hans de originele gist nog heeft weten te redden!

Jacques

Citaat van: middelaersch op 14-04-2021  19:06 uIk lees hier over vergistingsgraden van 85% en 90%. Eerder schreef ik al dat ik betwijfel of het IJ (nog steeds) gist van De Koninck gebruikt.

De Koninck gist is soms ook commercieel te koop:

- Wyeast Belgian Schelde Ale 3655-PC, SVG 73-77%
- White Labs Antwerp Ale Yeast WLP-515, SVG 73-80%

Dus een groot verschil in SVG tussen De Koninck en het IJ. Dat bevestigt c.q. versterkt mijn vermoeden dat dit wel eens andere gist zou kunnen zijn. Maar mooi dat Hans de originele gist nog heeft weten te redden!

Brouwerijen wisselen niet snel van gist als ze bieren brouwen die succesvol zijn.

Al heel wat keren heb ik gezien dat de vergistingsgraden die je haalt met bepaalde gisten veel hoger zijn dan die Wyeast aangeeft.
Daarnaast kan het zijn dat de gist gemuteerd is in de brouwerij.

L.win

Citaat van: Rootsman op 14-04-2021  14:44 uIn mijn geval heb ik geen koudhop gebruikt en 85% vergistingsgraad. Dit een gistopkweek van IJwit gist van Hans. Ik heb eenstapsmaisch van 67 graden gebruikt.

Brouwerij geeft aan dat het svg rond 80% zit.  Had maar weer een mail gestuurd ;-)
Ze brouwen dit bier op 2 locaties en ze gebruiken hier verschillende maischsschema's, dit vanwege de verschillende installaties.
Voor ons betekent dat we het maischschema aan moeten passen op ons eigen systeem.

Zoals ik het begrijp moet de beta-amylase korter duren en de alfa-amylase langer duren om het SVG lager te krijgen.
Klopt dit?
Is dit de factor waar ik mee kan spelen?

hansHalberstadt

Vandaag ook het echte SG gemeten = 1005 (SG grafiek is op basis van refractometer en tooltje, maar blijkt dus mooi hetzelfde)
 
93% SVG (1065 naar 1005) maischschema was een uur op 63 en een half uur op 72, daarna naar 80 en spoelen.
Verder had ik een roervlo meedraaien op de bodem gedurende de hele gisting. Dat lijkt een mooie rechte vergistingscurve te geven van begin tot einde en dan abrupte stop omdat alle gist actief mee blijft doen.

LAM

Hallo allemaal,
Vanmiddag heb ik een afspraak bij een brouw winkel om wat spulletjes in te slaan. Graag wil ik ook ingrediënten kopen voor de IJwit kloon. Aangezien het in dit draadje vrijwel alleen over de gist is gegaan vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met tips voor de inkoop van ingrediënten. Welke hop bijvoorbeeld? En of er gebruik wordt gemaakt van tarwemout of vlokken. Ik hoor graag van jullie!

Brouwerij KOR

Citaat van: LAM op 17-04-2021  07:33 uHallo allemaal,
Vanmiddag heb ik een afspraak bij een brouw winkel om wat spulletjes in te slaan. Graag wil ik ook ingrediënten kopen voor de IJwit kloon. Aangezien het in dit draadje vrijwel alleen over de gist is gegaan vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met tips voor de inkoop van ingrediënten. Welke hop bijvoorbeeld? En of er gebruik wordt gemaakt van tarwemout of vlokken. Ik hoor graag van jullie!
Ik heb Duitse Hallertau Perle hop en tarwemout gebruikt. Hierbij mijn recept: (brouwzouten gebruikt vanwege waterontharder)

Succes!

Gr Ruud


LAM

Citaat van: Rootsman op 17-04-2021  07:44 uIk heb Duitse Hallertau Perle hop en tarwemout gebruikt.
Aah top! Dankjewel :)
Heb je het gehele recept ook? Met maisch en spoelwater e.d.?

Brouwerij KOR

Citaat van: LAM op 17-04-2021  10:50 uAah top! Dankjewel :)
Heb je het gehele recept ook? Met maisch en spoelwater e.d.?

LAM


Brouwerij KOR

Uiteindelijke vergistingsgraad van 88,6 behaald.

vanderhoeve

Ben benieuwd of het een beetje op het origineel lijkt.
Leuk om ook een keer te proberen

Procion

Citaat van: vanderhoeve op 22-04-2021  12:52 uBen benieuwd of het een beetje op het origineel lijkt.
Leuk om ook een keer te proberen

Ik wacht ook vol spanning af op het resultaat van Rootsman. Bijna net zo spannend als wachten op je eigen brouwsel :P

LAM

Citaat van: Procion op 22-04-2021  17:12 uIk wacht ook vol spanning af op het resultaat van LAM. Bijna net zo spannend als wachten op je eigen brouwsel :P
Ik heb ook nog een weizen op de planning staan volgende week. Dus het zal nog best even duren voordat ik aan deze ga beginnen. Misschien met een week of twee maar dat weet ik nog niet zeker...

Procion

Citaat van: LAM op 22-04-2021  17:19 uIk heb ook nog een weizen op de planning staan volgende week. Dus het zal nog best even duren voordat ik aan deze ga beginnen. Misschien met een week of twee maar dat weet ik nog niet zeker...

Ah, wacht, ik bedoelde natuurlijk Rootsman ;) maar dat betekent niet dat ik niet ook nieuwsgierig ben naar jouw poging hehe  :biersmile:

Richard3

Citaat van: Richard3 op 13-04-2021  19:35 uIk twijfel toch enorm of mijn opkweek van een fles paasij gelukt is. Dit is het resultaat met 20 ml appelsap en 1 dag later 300 ml 1040 wort na 1 week:


Hij is toch aangeslagen en poeh, wat een kraussen:


Morgen brouwen!

Brouwerij KOR

Ik heb mijn kloon gister voor het eerst gedronken van de tap. Door mijn lage rendement en hogere vergistingsgraad is deze toch nog op 6,4% alcohol uitgekomen.

De geur zou ik omschrijven als iets muffig, kleur was mooi blond en troebel.  Heerlijk frisse dorstlesser met mooie zachte schuimkraag. De smaak van citroen is erg zwak en die zou ik persoonlijk wat verhogen de volgende keer.

Ik verwacht dat de muffe geur nog zal verdwijnen. Ik heb deze na 2 weken vergisten afgevuld in fles en een 10 liter keg. Deze keg heb ik direct in de koelkast gezet en gecarboniseerd. Hoe doen jullie dit? Moet ik wellicht net als bij afvullen op fles eerst de keg nog lageren om van bijsmaken/geuren af te komen? Ik heb al vaker gemerkt dat ik mijn bieren van fles lekkerder vind als van de tap.

Gr Ruud

hansHalberstadt

Bij mij is het omgekeerd. Mijn bieren van de tap smaken beter als uit fles. Muffe geuren duiden vaak op een besmetting. ook de tapleidingen kunnen een bron van besmetting zijn. Dus altijd heel goed desinfecteren, ook de fusten. Zelf doe ik dat met stoom, maar niet alle onderdelen kunnen daar tegen zoals de pennetjes in de sodakeg koppelingen. Die koppelingen doe ik met 70% alcohol.
 

L.win

Citaat van: Rootsman op 24-04-2021  08:15 uDe geur zou ik omschrijven als iets muffig, kleur was mooi blond en troebel.  Heerlijk frisse dorstlesser met mooie zachte schuimkraag. De smaak van citroen is erg zwak en die zou ik persoonlijk wat verhogen de volgende keer.

Woensdag een wort gemaakt met een sg van 1040. Deze ga ik vandaag toevoegen aan het IJwitgist van Hans.
De bedoeling is om woensdag alle theoretische leerzaamheden en overwegingen in de praktijk te gaan brengen.
Toch overweeg ik de halve citroen te gaan blenderen voor 20 liter bier,  vooral omdat rootsman niet genoeg citroen terug proeft.
Juist die citroen en koriander moeten in balans zijn  waarin de koriander iets de boventoon moet voeren.
Ik wil het dichtstbij de benadering van de brouwerij werken.

Rootsman... Kan het ook zo zijn dat de 40 g koriander voor 40 liter bier de citroen overheerst?

Ik heb vooraf nog nooit zo veel aandacht aan een te brouwen bier gegeven, dus ben zeer benieuwd. 😀 Zou tof zijn als de kloon IJwitten eens onderling geproefd kunnen worden !?

jpt

Is het een idee om citroenblad te gebruiken? Ik heb dat zelf nooit geprobeerd. De Indonesische keuken kent het blad als Djeruk Purut. Of anders wellicht een extract van citroenverbena na het koelen of vergisten?

Bier is zuur, dus de citroensap verdwijnt gewoon in het smaakpalet.

hansHalberstadt

Omdat ik een dun siliconenslangetje gebruik van 4 mm wat door het deksel via een paar RVS moertjes in het wort hangt kan ik monsters nemen tijdens de gisting. zo heb ik de citroenschil in een glazen potje gestopt en overgoten met kokend water en paar uurtjes laten trekken met dekseltjes erop, daarna toevoegen aan het brouwsel. via met monsterslangetje kon ik na een paar uur goed het effect proeven. Zo heb ik uiteindelijk voor 50 liter 2 citroenschillen gebruikt en nu is het voor mij goed. Morgen ga ik het bottelen.   

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 24-04-2021  10:45 uOmdat ik een dun siliconenslangetje gebruik van 4 mm wat door het deksel via een paar RVS moertjes in het wort hangt kan ik monsters nemen tijdens de gisting. zo heb ik de citroenschil in een glazen potje gestopt en overgoten met kokend water en paar uurtjes laten trekken met dekseltjes erop, daarna toevoegen aan het brouwsel. via met monsterslangetje kon ik na een paar uur goed het effect proeven. Zo heb ik uiteindelijk voor 50 liter 2 citroenschillen gebruikt en nu is het voor mij goed. Morgen ga ik het bottelen.   

Hans,
Hoeveel koriander op die 50 liter?

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 24-04-2021  10:59 uHans,
Hoeveel koriander op die 50 liter?
Ik heb 15 gram gebruikt voor 50 liter. Vlak voor gebruik gemalen in de koffiemolen en toegevoegd bij vlamuit.
Het recept van mij adviseerde 5 gram per 20 liter. 

Brouwerij KOR


L.win

Citaat van: Rootsman op 24-04-2021  18:03 u
Gevaarlijke dorstlesser, Proost!

Mooi man!
Hier nu mijn wort aan het koelen voor de starter

Markie Mark

Nadat ik met Pasen vanuit 2 flesjes PaasIJ de gist had opgekweekt op 11 april mijn versie van IJwit gebrouwen.
Hieronder het recept bijgevoegd.
Vergisting gestart op 21°C met de verwarmingsplaat aan en koeling uit.
Daarna de vergisting laten gaan (free ride) tot zover de gist het wilde brengen.
De top lag hierbij op 24,93°C volgens mijn Brewbrain.
Daarna ook de gist weer uit zichzelf terug laten zakken in temperatuur tot 21°C en daar blijven handhaven op 21°C.
Vandaag ging hij op de fles met een wel zeer henkenbare IJwit geur en smaak.
De flessen staan nu bij 22°C en over een week eens een eerste flesje openen voor een test.
Meteen wat gistslurrie bewaard mocht ik hem in de nabije toekomst nog eens willen gebruiken voor een brouwsel.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk044
Naam receptWitbier 003 IJwitkloon
Brouwdatum11-04-2021
BierstijlWitbier
Volume18,0
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,8%
Alcoholgehalte6,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Havelterberg
1,30 gCaCl2
1,10 gCaSO4
6,00 mlMelkzuur
10,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
78 mg/l5 mg/l26 mg/l55 mg/l37 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,26 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC60,0 %
2,17 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C10 min.20 min.3,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.30 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,0 gPerlebellen7,2%75 min.17,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
60,00 gCitroensap (vers)specerijkoken
30,00 gCitroenschil (vers)specerijkoken
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
1,00 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,8 l starterBrouwerij 't IJ opkweek uit PaasIJ 2021bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,8%
Temp. nagisting21,0 °C


Hopfenfox

Hmmm...inmiddels 48 uur twee flesjes Paasij met elk zo'n 75ml appelsap en een ballon weggezet in een emmer met warmtelint. Ballon blijft slap, had er gezien het bovenstaande meer van verwacht. Gelukkig heb ik nog 4 flesjes...

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 29-04-2021  14:52 uHmmm...inmiddels 48 uur twee flesjes Paasij met elk zo'n 75ml appelsap en een ballon weggezet in een emmer met warmtelint. Ballon blijft slap, had er gezien het bovenstaande meer van verwacht. Gelukkig heb ik nog 4 flesjes...
Dat gaat niet zo snel. Als het over een dag of 5 nog niets doet zou ik me zorgen gaan maken.

Hopfenfox

Dat geeft de burger moed. Maar aangezien anderen na enkele uren al een vrolijke bobbel (sorry) hadden, leek het zo lang te duren.

LAM

Citaat van: Hopfenfox op 29-04-2021  14:52 uGelukkig heb ik nog 4 flesjes...
Mijn volgende brouwsel wordt ook een witbier met het IJgist. Heb daarom een flesje Zatte en Flink gekocht. Vooral die Flink zat een aardige laag trub in. Misschien dat als het met paasij niet lukt, het de poging waard is het met een Flink te proberen.

Hopfenfox

Dat gaat hem niet worden. Zatte krijg je niet opgekweekt volgens berichten hier, en Flink wordt gebrouwen met Nottingham Ale. Rechtstreekse info van de brouwerij... Blondie is dan weer wel met de Ij-gist gebrouwen.

hansHalberstadt

Hoe snel het gaat is helemaal afhankelijk van de conditie van de gist. Een gebotteld flesje met hergisting wat je 3 weken na bottelen opentrekt zal bij toevoegen van verse wort al binnen een paar uur gisten. Als het flesje een half jaar staat is het aantal levende cellen misschien nog maar 1/1000 van wat het was en duurt het dus veel langer. Het kan ook zijn dat de gist na heel lang staan sporen gaat vormen als overlevingsmechanisme om lang ongunstige omstandigheden te overleven. Dan duurt het nog langer.

Hopfenfox

In het geval van PaasIJ, wat een seizoensbier is, zal er niet heel veel variatie in zitten lijkt me?

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 29-04-2021  18:57 uIn het geval van PaasIJ, wat een seizoensbier is, zal er niet heel veel variatie in zitten lijkt me?
Klopt. Dus ik zou verwachten dat het dan binnen een dag of 3 a 4 wel gist.

L.win

Gisteren het IJwit gebrouwen.
Uiteindelijk toch de citroen in de blender gedaan. Het is niet voor niks dat de brouwerij het ook zo doet, ben benieuwd. Na een lekker dagje hobbyen ben ik gestart met sg1061, 2 puntjes minder dan voorspelt.
Het staat vanaf vanochtend flink te borrelen met de opgekweekte gist. Zeer benieuwd naar het svg, omdat hier nog al verschil in zit bij andere hobbyisten.

hansHalberstadt

Gisteren de eerste geproefd. Echt super goed gelukt. niet te bitter, lekker fris en citroen en beetje Citrahopsmaak lekker aanwezig maar niet overdreven. Ondanks de super hoge SVG toch niet droog.

Procion

Citaat van: hansHalberstadt op 29-04-2021  22:42 uGisteren de eerste geproefd. Echt super goed gelukt. niet te bitter, lekker fris en citroen en beetje Citrahopsmaak lekker aanwezig maar niet overdreven. Ondanks de super hoge SVG toch niet droog.


Leuk man! :D In hoeverre is het ook écht een kloon van IJwit? Ik geloof je op je woord dat het een heerlijk biertje is geworden, maar heeft het bijv. door Citra niet een ander smaak/geur profiel gekregen?

Hopfenfox

Hij ziet er smakelijk uit ja! Ik neem ook aan dat de Citra er een ander bier van maakt. Vanochtend trof ik overigens een opgeblazen ballon aan, de andere laat nog even op zich wachten. Even geduld nog, dan opschalen en dan hopelijk maandag mijn versie brouwen!

Update: slechts enkele uren later staat ook de tweede ballon bol. Mooi zo, ik kan vooruit!

L.win

Ziet er smakelijk uit Hans, ben ook benieuwd of de kloon het origineel benadert!?

Leuk dat je alle gegevens bijlevert. Zoveel gegevens houd ik (nog) niet bij.
De belangrijkste gegevens meet ik uiteraard, maar volgens mij meet jij ook de tussenwegen naar mijn metingen. Ik ga ze eens goed bekijken ;-)

IJwit is volgens mij nu in Groesbeek, Den Bosch,  Steenwijk en Gorinchem gebrouwen. Steenwijk ligt wat uit de richting, maar kunnen we niet ergens eens elkaars IJwit proeven??? Als we een aantal km kunnen rijden moet er toch een mooi middelpunt zijn waar we elkaars IJwitbieren kunnen vergelijken?

hansHalberstadt


Hopfenfox

Starter van 600 ml staat te schuimen op de magneetroerder. Vanavond in de koelkast, maandag brouwen. Zin in!

Markie Mark

Citaat van: L.win op 30-04-2021  10:15 uZiet er smakelijk uit Hans, ben ook benieuwd of de kloon het origineel benadert!?

Leuk dat je alle gegevens bijlevert. Zoveel gegevens houd ik (nog) niet bij.
De belangrijkste gegevens meet ik uiteraard, maar volgens mij meet jij ook de tussenwegen naar mijn metingen. Ik ga ze eens goed bekijken ;-)

IJwit is volgens mij nu in Groesbeek, Den Bosch,  Steenwijk en Gorinchem gebrouwen. Steenwijk ligt wat uit de richting, maar kunnen we niet ergens eens elkaars IJwit proeven??? Als we een aantal km kunnen rijden moet er toch een mooi middelpunt zijn waar we elkaars IJwitbieren kunnen vergelijken?

Een leuk initiatief! Ik zal dit weekend eens een flesje proeven.

Markie Mark

Nou het momentje ook meteen maar gepakt dit weekend met een beetje zonneschijn voor het drinken van dit witbier.
Er zat al een flinke sis op bij het openen van het flesje en het bier schuimde ook mooi en bleef goed schuimstabiel.
Qua uiterlijk niet ontevreden met een mooie kleur en mooi waasje.
Geur wat zoetig en wat muffig van een nog niet volledig gerijpt bier.
Smaak is ook nog te zoetig en er zit nog een bijsmaakje aan die hopelijk nog verdwijnt tijdens het verdere rijpen.
De typische geur en smaak van de bieren van 't IJ waren wel goed te herkennen (en dat is nog meer het geval bij de gistslurrie).
Ik heb de indruk dat ik teveel citroenschil heb toegevoegd en misschien het sap beter volledig weg had kunnen laten.
Uiteraard was het nog (te) vroeg om de smaak te beoordelen maar een eerste indruk is nog niet om een gat in de lucht te springen t.o.v. het origineel.


Hopfenfox

Citaat van: Markie Mark op 01-05-2021  19:20 uIk heb de indruk dat ik teveel citroenschil heb toegevoegd en misschien het sap beter volledig weg had kunnen laten.
Uiteraard was het nog (te) vroeg om de smaak te beoordelen maar een eerste indruk is nog niet om een gat in de lucht te springen t.o.v. het origineel.

Even teruggezocht naar je recept, is 90 gram citroen (schil en sap) en je hoeveelheid koriander ook niet wat fors voor 18 liter? Ik wilde voor 20 gram citroen uit de blender en 4 gram koriander gaan, voor 10 liter wort.

Vergisten wilde ik meteen op 25 graden doen, omdat 't Ij aangeeft dat ook zo warm te doen. Of zouden zij op 21 beginnen en langzaam opvoeren?

Markie Mark

Ja het was een startpunt in de zoektocht naar de juiste hoeveelheid.
Koriander en citroen waren nog twee relatief onbekende hoeveelheden in het recept.
Hoeveelheid wel gebaseerd op de discussies in dit topic.
Aan het gehopte wort zat na het koelen totaal geen citroensmaak en toen grapte ik nog dat het geen effect zou gaan hebben en nu denk ik dat het teveel/te sterk is.
Ik had 1 relatief kleine biologische citroen waarvan ik 80% heb gebruikt om het uit te persen en de schil vanaf te fileren.
Heb bewust de exacte gewichten opschreven aangezien de meesten hier spraken over 1 citroen per X liter maar de citroenen nogal verschillen qua grootte en hoeveelheid sap.
Het was nog vroeg om een flesje te openen maar wilde deze eerste indruk delen met de mensen die een brouwdag in de planning hebben en nog willen bijsturen in hun recept.

jpt

Ik heb het vandaag nog even nagevraagd bij Paul, de brouwer die daar al eeuwig brouwt.
Het recept stamt nog uit de tijd van Casper, we schrijven 1985. Dat recept is nooit aangepast.
Hij was er heel open over, een paar bio onbespoten of gekleurde citroentjes in de blender en de laatste 10 minuten meekoken.  Ik denk een verhouding van 60/40 gerst en tarwe, wat Perle en de huisgist. Dan kom je aardig in de buurt.

Hopfenfox

Veel info vind je op de eerste pagina's, hoe langer een topic hoe minder mensen teruglezen. Begrijpelijk.
Wat de huisgist betreft, dat is wel een fijne. Opgekweekt en gisterenmiddag aan de kloon toegevoegd. Binnen 2 uur gepruttel in het waterslot en vanochtend een laag schuim op het gistvat. Nog nooit een gist gehad die zo te keer ging, zelfs Westmalle gedroeg zich beschaafder. Voordeel: die gist geurt echt heerlijk dus het was geen straf om vandaag in mijn kantoor thuis te werken.

Hopfenfox

Oeps, na 72 uur op 24 graden liet de tape los en lag de sensor van de Inkbird de hele nacht op de grond. Gevolg is dat de temperatuurmat aan is gebleven en het 30 graden in het vat was. Ga er maar van uit dat de vergisting nu echt wel voorbij is...overhevelen en 10 dagen in een ander vat laten staan en dan bottelen. Hopelijk doet die 30 graden geen kwaad.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 07-05-2021  08:40 uOeps, na 72 uur op 24 graden liet de tape los en lag de sensor van de Inkbird de hele nacht op de grond. Gevolg is dat de temperatuurmat aan is gebleven en het 30 graden in het vat was. Ga er maar van uit dat de vergisting nu echt wel voorbij is...overhevelen en 10 dagen in een ander vat laten staan en dan bottelen. Hopelijk doet die 30 graden geen kwaad.
Nu heb je gelijk de maximale hoeveelheid smaak van de gist zelf te pakken bij 30 graden. Mooi proefje dus. Ben ook heel benieuwd naar je SVG.

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2021  08:46 uNu heb je gelijk de maximale hoeveelheid smaak van de gist zelf te pakken bij 30 graden. Mooi proefje dus. Ben ook heel benieuwd naar je SVG.

De iSpindel is uitgevallen gisteravond, maar net daarvoor, op zo'n 72 uur vergisting, was ie al van 1.060 naar 1.007 en dat is 88%. Meting is doorgaans aan het lage eind van het spectrum zo'n 2 puntjes te hoog, maar de 30 graden sessie zat er nog niet in. Dus die 88% lijkt me voor nu echt wel haalbaar te zijn.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 07-05-2021  08:40 u...overhevelen en 10 dagen in een ander vat laten staan en dan bottelen. Hopelijk doet die 30 graden geen kwaad.

Waarom nog 10 dagen laten staan in een ander vat?
Ik zou de temperatuur verlagen naar zo'n 10 ºC voor 2 à 3 dagen en bottelen.
In dit stadium overhevelen is een oxidatierisico...

Als je bier uitgegist gaat het uitzakken van je gist snel, zeker als je calciumzouten hebt toegevoegd tijdens het maischen. 

Hopfenfox

Uit veiligheidsoogpunt heb ik nooit binnen de 2 weken gebotteld, vandaar. En als ik overhevel kan ik de slurry weer gebruiken voor de tripel die op het programma staat.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 08-05-2021  08:45 uUit veiligheidsoogpunt heb ik nooit binnen de 2 weken gebotteld, vandaar. En als ik overhevel kan ik de slurry weer gebruiken voor de tripel die op het programma staat.

Een hogere vergistingstemperatuur zorgt voor een veel snellere hoofd- en nagisting. Dat betekent dat de tijden die je normaal aanhoudt anders zijn. Als het gaat om het brouwen van bier is het goed de vergisting te volgen en afhankelijk daarvan te handelen. Maar een paar dagen langer bij 20 ºC laten staan voordat je naar een lagere temperatuur gaat voor het bevorderen van het uitzakken van de gist kan geen kwaad. In die paar dagen bij 20 ºC kan het bier helemaal uitgisten. 

hansHalberstadt

Vandaag een proefje gestart waarbij ik de gist die ik een paar jaar geleden had opgekweekt uit IJwit bier ga vergelijken met gist opgekweekt uit PaasIJ (van Richard3). 2 potjes van 300 ml wort met wat achtergehouden wort van 16.8 Brix van mijn IJwit brouwsel. Ik check dan SVG en smaak voor zover mogelijk.
 

Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2021  20:22 uVandaag een proefje gestart waarbij ik de gist die ik een paar jaar geleden had opgekweekt uit IJwit bier ga vergelijken met gist opgekweekt uit PaasIJ (van Richard3). 2 potjes van 300 ml wort met wat achtergehouden wort van 16.8 Brix van mijn IJwit brouwsel. Ik check dan SVG en smaak voor zover mogelijk.
Ben erg benieuwd!

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 10-05-2021  20:23 uBen erg benieuwd!
Als het goed is dan is het allemaal dezelfde gist. Maar omdat ik zo'n hoge SVG had en anderen idem die monsters hadden gekregen van mij is de vraag of de PaasIJ gist dat ook geeft.   
nieuw topic aangemaakt voor dit proefje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg653878.html#msg653878

Hopfenfox

Vandaag gebotteld en netjes de nummers gehaald: begin SG 1060, eind SG 1014. ABV 6%.
Smaak is prima, mooi zacht witbier waarin de citroen aardig naar voren komt en de Ij-gist duidelijk te proeven en ruiken is. Eindoordeel als ik over twee weken een fles open plop, maar de vooruitzichten zijn prima. Ook omdat het dan eindelijk weer voor witbier is  8)

L.win



1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:06 u1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

Kon even niet meer zo snel via jouw eerdere berichten achterhalen waaruit je die gist hebt opgekweekt. PaasIJ? Met de PaasIJ die ik van Richard 3 had gekregen en uitgetest gaf een zeer helder bier en plakkende gist op de bodem. Dat zie ik bij jou niet terug, vandaar. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg654319.html#msg654319

Procion

Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:06 u

1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

Lastig haha. Het is dus wél een zeer smakelijk biertje geworden, volgens de bevindingen die je gepost hebt. Hoe smaakt het bier nu ongeveer 1 maand later?

Ondanks dat de smaak/geur goed is, blijkt het helaas géén IJwitkloon te zijn op basis van de laatste reacties uit dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.25.html

De brouwer geeft aan dat de opkweek van Hans mogelijk geïnfecteerd is, "PaasIJ ziet er logisch uit voor IJgist, dat uit IJwit is geen IJgist. Ergens in het proces misschien een diastaticus-variant binnengeslopen". Blijkbaar zorgt het evengoed voor een zéér smakelijk biertje, maar dan rest de vraag natuurlijk: Hoeveel wijkt het af van een origineel biertje Ijwit ;) En ondanks dat het dan géén kloonbier meer is, wellicht nog een belangrijkere vraag: smaakt het wellicht beter dan Ijwit (subjectieve vraag, maar ben wel nieuwsgierig naar je mening)?

Volgens mij zijn het allemaal prima biertjes geworden, maar hoe scoren ze tegenover het origineel?

L.win



Doordat het een andere gist is  (geworden?), is het in de vergelijking met het originele IJwit zeker een ander bier.
Smaak en geur zijn anders, mijn bier is iets donkerder maar schuimkraag is identiek.maar het bier smaakt heerlijk.
Voor een goede kloon ga ik toch de Blondie eens proberen op te kweken. En gebruiken in hetzelfde recept.

hansHalberstadt

De gist is niet de IJwit gist lijkt de conclusie, maar vanavond weer eentje open getrokken en het smaakt wel bijzonder goed. en het is nu ook mooi helder geworden. Dus ik zou die gist zeker eens proberen voor een Belgische tripel, zeker omdat hij zo ver doorgist. Ik weet niet of de brouwers van het ij kunnen achterhalen welke gisten er nog meer gebruikt orden in de brouwerij in België waar het IJwit ook gebrouwen wordt, maar zou me niets verbazen als ik hun gist heb opgekweekt omdat daar een klein deel onbewust was gemengd met de IJwitgist.   

jhazenberg

30-7-2021 een poging gedaan om een IJwit-kloon te brouwen.
Hieronder de foto van het resultaat.


Procion

Citaat van: jhazenberg op 19-08-2021  16:37 u30-7-2021 een poging gedaan om een IJwit-kloon te brouwen.
Hieronder de foto van het resultaat.



Ziet er goed uit! Hoe was de smaak t.o.v. het origineel en welk recept heb je gevolgd (incl. gebruikte gist)? :)

jhazenberg

Citaat van: Procion op 27-08-2021  15:36 uZiet er goed uit! Hoe was de smaak t.o.v. het origineel en welk recept heb je gevolgd (incl. gebruikte gist)? :)
Ingrediënten:
2    kg pilsmout
1,5 kg tarwemout

Maischen
53 C 20 min
62 C 45 min
72 C 10 min
78 C 5 min

koken :
8 g Perle 75 min
8 g korriander 15 min
1/2 citroen fijn gesneden incl schil 15 min
vergisten
Brewferm Blanche korrelgist

1 week op 21 C

Daarna meteen op fles met 7 g suiker /liter ( ja te snel in de fles  :-[ )

Smaak is wat vlak en wat lichte zwavel geur/smaak 
Mooie kleur en schuimkraag


Jacques

Ik schenk net een IJwit in voor mijn vrouw.

Citaat van: jhazenberg op 27-08-2021  15:47 uMooie kleur en schuimkraag

De kleur van IJwit is wat lichter, maar het bier is vooral veeeeel helderder...  :)

JesseB

Weet iemand of het nog mogelijk is om de gist uit flesjes op te kweken? Ik heb het gister met een starter en twee zatte's geprobeerd, maar volgens mij zonder resultaat. De flesjes hebben een aantal dagen in de koelkast gestaan maar er zat nagenoeg niks aan gist op de bodem. Kan het zijn dat ze gefilterd worden tegenwoordig? Ze hebben sinds recent ook een ander label design geloof ik...

Ik zou binnenkort graag een ijwit clone brouwen voor mijn wederhelft, die drinkt deze graag, maar ze is dan weer niet zo weg van de traditionele witbieren... Wat voor gist zou een goed alternatief zijn? De witbier gisten hebben vaak een hele specifieke smaak, iets wat ik bij de ijwit niet proef... Aangezien dat ze de gist ook voor meerdere (Belgische) bieren gebruiken vermoed ik dat het dichter bij een 'gewone' ale gist komt? Of zie ik dit verkeerd en zit het verschil meer in de ingredienten zoals de citroen (bij ijwit) of bijvoorbeeld sinasappelschillen?

Fijne avond!

Markie Mark

Hoi JesseB,

Er is een tweede topic over IJgist uit dezelfde periode en daarin geeft de brouwer van het IJ aan dat Blondie een goed bier is om IJgist uit op te kweken. Probeer die eens.

Groeten,
Mark

Hopfenfox

Even in dit topic zoeken. Alle info staat er in. Opkweken uit in elk geval PaasIJ en Natte moet lukken.

hansHalberstadt

Citaat van: JesseB op 01-10-2021  21:12 uWeet iemand of het nog mogelijk is om de gist uit flesjes op te kweken? Ik heb het gister met een starter en twee zatte's geprobeerd, maar volgens mij zonder resultaat.
Zou inderdaad met de blondie moeten kunnen, hoewel ik de blondie bij ons in de buurt nog niet heb gezien in de winkels. maar ik heb nu wel de originele gist op reincultuur, zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg653878.html#msg653878
ooit gekregen via Richard3 die hem uit paasij had opgekweekt.
Als mensen geinteresseerd zijn (stuur maar een PB) kan ik wel weer eens een kweekje maken en wat buisjes opsturen op dezelfde manier. (2 buisjes opsturen in envelop, 2,50 per envelop betalen liefst via tikki)

JesseB

Citaat van: Markie Mark op 01-10-2021  21:47 uHoi JesseB,

Er is een tweede topic over IJgist uit dezelfde periode en daarin geeft de brouwer van het IJ aan dat Blondie een goed bier is om IJgist uit op te kweken. Probeer die eens.

Groeten,
Mark
Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2021  07:46 uZou inderdaad met de blondie moeten kunnen, hoewel ik de blondie bij ons in de buurt nog niet heb gezien in de winkels. maar ik heb nu wel de originele gist op reincultuur, zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg653878.html#msg653878
ooit gekregen via Richard3 die hem uit paasij had opgekweekt.
Als mensen geinteresseerd zijn (stuur maar een PB) kan ik wel weer eens een kweekje maken en wat buisjes opsturen op dezelfde manier. (2 buisjes opsturen in envelop, 2,50 per envelop betalen liefst via tikki)

Bedankt voor de tips, ik had het inderdaad in het topic gelezen. Bij ons ligt de blondie wel in de rekken, maar helaas zag ik net als bij de natte en zatte bij geen van de flesjes iets van droesem op de bodem liggen... Zelf de flesjes achteraan hadden niks. Ik heb het vermoeden dat ze gefilterd worden, wellicht met de komst van de nieuwe labels?

Nu net twee ijwitjes gekocht, daar zat dan weer wel wat op de bodem (troebeligheid van de tarwe wat uitgezakt is, ivp gist?). Tegen beter weten in waarschijnlijk, volgens mij is het nog niemand gelukt om het hier uit op te kweken.

Misschien dat ik even contact met je opneem Hans, voor een buisje gist.

hansHalberstadt

Citaat van: JesseB op 03-10-2021  15:58 uBedankt voor de tips, ik had het inderdaad in het topic gelezen. Bij ons ligt de blondie wel in de rekken, maar helaas zag ik net als bij de natte en zatte bij geen van de flesjes iets van droesem op de bodem liggen... Zelf de flesjes achteraan hadden niks. I
Toch geeft de brouwerij zelf aan dat je de gist uit de Blondie kunt opkweken. Maar mocht het niet lukken, laat maar even weten. Ik heb ik in ieder geval nu de echte IJwit gist.

Brouwerij KOR

Hoi Hans,

Is dat de gist die ik eerder ook van je heb gekocht? Dacht dat de conclusie was dat deze gist waarschijnlijk een andere gist was vanwege hoge vergisting en smaak?

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij KOR op 04-10-2021  10:00 uHoi Hans,

Is dat de gist die ik eerder ook van je heb gekocht? Dacht dat de conclusie was dat deze gist waarschijnlijk een andere gist was vanwege hoge vergisting en smaak?
Nee. Ik heb de gist die ik nu heb van Richard3 gekregen. Die had hem zelf opgekweekt uit PaasIJ. Daarna heb ik een split batch(je) gemaakt en beide gisten getest, zie de link hiervoor. de gist die in uit IJwit had opgekweekt ging heel ver door en was een stofgist. De PaasIJ gist had een normale vergistbaarheid en was een sterke plakgist, dus andere gist.
Ik heb de PaasIJ gist op reincultuur gezet en dat is waar we het nu over hebben mbt mensen die die gist evt willen hebben en zelf niet lukt of geen energie daarin willen steken.
De gist die jij hebt is inderdaad de andere gist die heel ver door gist (en zeker ook goede smaak geeft), maar is niet de IJwit gist. 
 

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2021  12:02 uNee. Ik heb de gist die ik nu heb van Richard3 gekregen. Die had hem zelf opgekweekt uit PaasIJ. Daarna heb ik een split batch(je) gemaakt en beide gisten getest, zie de link hiervoor. de gist die in uit IJwit had opgekweekt ging heel ver door en was een stofgist. De PaasIJ gist had een normale vergistbaarheid en was een sterke plakgist, dus andere gist.
Ik heb de PaasIJ gist op reincultuur gezet en dat is waar we het nu over hebben mbt mensen die die gist evt willen hebben en zelf niet lukt of geen energie daarin willen steken.
De gist die jij hebt is inderdaad de andere gist die heel ver door gist (en zeker ook goede smaak geeft), maar is niet de IJwit gist.

Hallo allemaal, ben even wat minder met bier bezig maar heb eerder gelezen dat blondie de echte IJwit gist bevat. Heb enkele maanden geleden gewoon bij de slijter 4 flesjes gehaald. Ik wil daar wel nog de gist uit opkweken. Ik begrijp dat dit wel dezelfde gist is als uit paasIJ en van Richerd3 en Halberstadt, klopt dat? En dat de eerdere gist van HH waarschijnlijk geen goede gist was Waar ik overigens een prima biertje mee heb gebrouwen!!

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 10-10-2021  22:10 uHallo allemaal, ben even wat minder met bier bezig maar heb eerder gelezen dat blondie de echte IJwit gist bevat. Heb enkele maanden geleden gewoon bij de slijter 4 flesjes gehaald. Ik wil daar wel nog de gist uit opkweken. Ik begrijp dat dit wel dezelfde gist is als uit paasIJ en van Richerd3 en Halberstadt, klopt dat? En dat de eerdere gist van HH waarschijnlijk geen goede gist was Waar ik overigens een prima biertje mee heb gebrouwen!!
Klopt allemaal. Ook ik heb daar een prima biertje mee gebrouwen, maar is wel heel ver doorgegist en lijkt een var diastaticus gist. Dus is niet de IJwit gist maar wel een goede gist die veel verder doorgist. Vraag is alleen of het een bekende gist is die toevallig rondzwerfde in het flesje IJwit wat ik had opgekweekt. De gist van richard 3 ben ik nu aan het opkweken voor enkele mensen die daar belangstelling voor hebben. Wordt deze week verstuurd.

thepsych

Heb deze week uit twee flesjes Blondie de gist gekweekt. Zondagavond op de appelsap gedaan maar dinsdagavond zag ik nog niets. Toen wort met voeding toegevoegd. woensdagavond niets te zien en gewoon maar laten staan om te kijken of ik wel voldoende steriel had gewerkt. Donderdag begon het goed te gisten en op de foto zie je het resultaat na twee dagen gisten in een 1 liter erlenmeyer en het is nu ook uitgegist. Ik denk dus dat ik hier wel goede gistjes gevangen heb en geen wilde gisten. Zou de duur van het opkweken kunnen kloppen? De gist slaat overigens goed neer en lijkt dan wel een beetje op de plakkerige versie van Richard 3 denk ik. Ga nu dit invriezen met glycerine want heb nu niet zo'n trek in witbier.Later eens een klein deel van een wort mee vergisten.


Brouwerij KOR

Iemand al een biertje gebrouwen met de PaasIJ gist van Hans?

vanderhoeve

Citaat van: Brouwerij KOR op 16-11-2021  20:29 uIemand al een biertje gebrouwen met de PaasIJ gist van Hans?

Ja hier  :degroeten: Afgelopen zondag gebrouwen. Nog maar even een blowoff gemaakt gisteren ;D hij was goed aan het vergisten.

Benieuwd hoe ver die komt

hansHalberstadt

Citaat van: vanderhoeve op 16-11-2021  22:44 uBenieuwd hoe ver die komt

De vergistingsgraad is niet uitzonderlijk hoog. Bij mij SVG = ca 80% max.

JesseB

Citaat van: Brouwerij KOR op 16-11-2021  20:29 uIemand al een biertje gebrouwen met de PaasIJ gist van Hans?

Toevallig ga ik dit morgen doen. Vrijdag een ministarter gemaakt en gisteren een grotere starter. Eerder heb ik een splitbatch gemaakt met twee andere gisten, de S-04 en WB-6 van Fermentis. De brewday stond toen al gepland en de gist van Hans kwam iets later binnen, dus gepakt wat er nog in de koelkast lag. Ik post dit hier alsnog even om mijn ervaringen te delen met de resultaten van deze gisten.

60% Pils, 40% tarwe, alleen een bitterhop met Magnum tot 16 IBU. Start van 1.065. Voor de koriander heb ik 5g gebruikt, grof gemalen in een vijzel. Voor de citroen heb ik 25 g 7 g schaafsel van de schil en 50 g sap gebruikt. Batch van 10 L.

S-04: eind dichtheid: 1.015
WB-6: eind dichtheid: 1.006

Interessant vind ik zelf de resultaten. De WB-06, een witbier gist, was niet te drinken. S-04 was beter maar te zoetig. Doordat er best wat citroensap in zat en de lage einddichtheid was de WB-6 behoorlijk zuur en uit balans. De S-04 proefde daarin tegen alsof hij niet uit gefermenteerd was, maar iets meer in balans. Al met al niet heel relevant voor dit topic, al denk ik wel dat er wat over de citroen de vertellen valt. Smaak van citroen miste een beetje, er zou best wat meer bij kunnen; dus wat meer schaafsel, minder (geen) sap zodat het minder zuur wordt.

Het recept dat ik morgen ga brouwen:

10L Batch:

- 1.5 kg Pils
- 1.0 kg Tarwe
- 8 g Magnum @ 60 min
- 5 g Koriander zaad
- 50 g citroenschil, geschaafd
- 15 g citroenschil, geschaafd
- PaasIJ gist

Begin SG 1.065, IBU 20.

hansHalberstadt

Citaat van: JesseB op 17-11-2021  00:01 uSmaak van citroen miste een beetje, er zou best wat meer bij kunnen; dus wat meer schaafsel, minder (geen) sap zodat het minder zuur wordt.
Ik heb ook gemerkt da citroensap alleen maar zuur geeft en geen citroen smaak/ aroma. Daarvoor moet je dus de schil hebben en ook nog zorgen dat de smaak niet verdampt want citroen olie uit de schil is erg vluchtig. Vandaar dat ik de geraspte citroenschil in een glazen potje doe met deksel. Het potje steriel maken door het een paar minuutjes te koken met eetlepeltje water in et potje en deksel er losjes op in een pan water met deksel op de pan. (of snelkookpan) dan citroenschil in het potje en overgieten met bijna kokend water en snel het dekseltjes erop en dan afkoelen en bij het bottelen erbij doen zodat de geur en smaak ook niet met de koolzuur mee naar buiten gaat tijdens de gisting. ik gebruik 1 gram schil per liter. Meer kan ook als je de citroen wat meer op de voorgrond wil hebben, maar gaat snel overheersen.   

JesseB

Oke ik denk dat ik ergens een fout gemaakt heb, 50 g lijkt me achteraf erg veel. Op 10 L heb ik net twee flinke citroenen geschaaft, gaf zo'n 15 g schaafsel. Dit komt meer in de buurt van de 1 g/L die Hans hierboven ook noemde.

De geur van de starter kwam heel erg in de buurt van de IJ bieren. Het was echt de karakteristieke geur die ook aan IJwit zit. Ik heb er veel vertrouwen in!  :biersmile:

vanderhoeve

Ik heb gisteren even een flesje geprobeerd, ik had op 22 liter ongeveer 3/4 citroen in de blender gehad en er bij gedaan. Volgende keer ook alleen de schil gebruiken want het zuurtje is wel erg aanwezig.
Zou dat nog een klein beetje wegtrekken?

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 11-12-2021  21:06 uIk heb gisteren even een flesje geprobeerd, ik had op 22 liter ongeveer 3/4 citroen in de blender gehad en er bij gedaan. Volgende keer ook alleen de schil gebruiken want het zuurtje is wel erg aanwezig.
Zou dat nog een klein beetje wegtrekken?

Helemaal wegtrekken zal niet snel gebeuren. Maar je bier krijgt met de tijd wel een complexere smaak. Bieren met een lage pH-waarde kun je overigens lang bewaren. De smaakstabiliteit van zure bieren is veel groter dan bieren met een hogere pH-waarde.

Josss

Probeer zo min mogelijk  wit van de schil te gebruiken. Dat doe ik ook als ik limoncello maak, zal hier ook wel op gaan.

Jos

hansHalberstadt

Citaat van: Jos19669 op 12-12-2021  08:11 uProbeer zo min mogelijk  wit van de schil te gebruiken. Dat doe ik ook als ik limoncello maak, zal hier ook wel op gaan.

Jos
Ik heb daar een keer een testje mee gedaan met citroen. Schil in een potje en het wit apart in een ander potje en dan beide overgieten met heet water en gelijk dekseltje erop en dan een dagje laten trekken en dan proeven. Het wit heeft vrijwel geen smaak, dus ook niet bitter. Het is dus goed om het niet mee te nemen want het heeft geen toegevoegde waarde, maar als er toch een klein beetje meekomt is het ook niet erg.

Het wit van een grapefruit is trouwens wel erg bitter. 

Josss

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2021  09:10 uIk heb daar een keer een testje mee gedaan met citroen. Schil in een potje en het wit apart in een ander potje en dan beide overgieten met heet water en gelijk dekseltje erop en dan een dagje laten trekken en dan proeven. Het wit heeft vrijwel geen smaak, dus ook niet bitter. Het is dus goed om het niet mee te nemen want het heeft geen toegevoegde waarde, maar als er toch een klein beetje meekomt is het ook niet erg.

Het wit van een grapefruit is trouwens wel erg bitter.

Ik zal het een keer op alcohol zetten, ben benieuwd  hoe het dan is. Heb je die test ook een keer met sinaasappelschil gedaan?

Jos

hansHalberstadt

Citaat van: Jos19669 op 12-12-2021  11:09 uIk zal het een keer op alcohol zetten, ben benieuwd  hoe het dan is. Heb je die test ook een keer met sinaasappelschil gedaan?

Jos

Volgens mij wel, maar resultaat weet ik niet zeker meer, maar ik dacht dat ook sinaasappel wit niet bitter is. maar kun je heel snel uitproberen natuurlijk.

Hopfenfox

Wilde komend weekend een De Koninck kloon brouwen, en had nog een tweetal flesjes PaasIJ staan. Waar ik afgelopen maart uit een verse zonder problemen de gist kon opkweken, is het me bij deze, van zo'n 10 maanden oud, niet meer gelukt. Ik waag nog een poging met de laatste twee flesjes, maar denk dat het bier te oud en de gist te dood is.

hansHalberstadt

ik ben op dit moment een ijwit kloon aan het vergisten met PaasIJ gist. Maar omdat die gist er hevig overheen ging had ik op een gegeven moment wel een halve liter gist uit de blowoff. Dus ik dacht laat ik daar maar eens een proefje mee gaan doen.
1 liter appelsap erbij en daarna 1500 g suiker en aanvullen tot een liter of 10 en dan volgen met de weegschaal methode en in stapjes nog wat suiker toevoegen tijdens de gisting om de gist tegen het maximale alcoholpercentage aan te duwen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg665892.html#msg665892
Die alcohol ga ik destilleren tot 70 vol% en gebruiken om te ontsmetten.
Op dit moment staat de gist op 10.2 vol% alcohol en gist nog steeds door.
Dus de alcoholtolerantie van de IJwit gist is minstens 10.2%
   

Hopfenfox

Haha goed spul dus. Ik heb vergelijkbare ervaring qua hevige vergisting en noodzaak tot een blow-off bij deze gist. Vraagje: als je de gist van de blow-off gebruikt, hoe had je deze dan opgevangen? Bij mij gaat de blow-off in een erlenmeyer met starsan. Lijkt me geen gezonde omgeving voor gist, en dus spoel ik wat ik daar aan gist opvang meestal weg. Hoewel het best veel is!

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 11-02-2022  09:10 uhoe had je deze dan opgevangen?


Helemaal niet steriel gewerkt dus met de blowoff omdat ik van tevoren niet het idee had dat ik het wilde gaan gebruiken.
Maar toch geen bijsmaakjes. dat was ook deel van het experiment om te zien wat er gebeurt als je niet steriel werkt.

hansHalberstadt

inmiddels heeft de PaasIJ gist laten zien een alcoholpercentage van 12.3 vol% alcohol bereikt te hebben met gistend appelsap plus suiker.

Markie Mark

Is er ondertussen iemand die een goede hoeveelheid voor de gekneusde korianderzaad, citroenschil en eventueel citroensap denkt te hebben gevonden voor een IJwitkloon? Aankomend weekend staat bij mij weer een witbier à la IJwit op de planning maar de hoeveelheid gekneusde korianderzaad en citroenschil heb ik nog niet besloten. Ik dacht nu aan 0,5 g/l korianderzaad en 1,0 g/l aan rasp van een biologische citroenschil.

Jeltuh

Markie Mark, wat heb je uiteindelijk gedaan? Ik ben erg benieuwd, ik heb nu een recept klaar staan met:

0,3 g/L koriander 10min
0,8 g/L schil 10min

1,2 g/L Perle hop 60min

Markie Mark

Citaat van: Jeltuh op 21-03-2022  11:59 uMarkie Mark, wat heb je uiteindelijk gedaan? Ik ben erg benieuwd, ik heb nu een recept klaar staan met:

0,3 g/L koriander 10min
0,8 g/L schil 10min

1,2 g/L Perle hop 60min

Hoi Jeltuh,

Ik heb uiteindelijk mijn eigen idee uitgevoerd en heb inderdaad 0,5 g/l gekneusde korianderzaad toegevoegd en 1,0 g/l citroenschil (alleen de dunne gele laag van de schil).

Dit keer had ik geen IJgist op voorraad en de Wyeast 3463 (verboden vrucht) gebruikt. Met 1 Perle hopgift op 60 minuten tot een bitterheid van 18 IBU (Tinseth).

We zitten nu op 1 week vergisten op 20°C en die heb ik zojuist opgehoogd naar 22°C.

Markie Mark

Om het probleem van de ontbrekende IJgist in mijn gistvoorraad meteen ook op te lossen heb ik afgelopen vrijdag 2 flesjes PaasIJ 2022 gekocht en daarin bleek de gist weer extreem goed opkweekbaar. Na 1 nachtje stonden de ballonnen er alweer opgeblazen bij en was er bijzonder veel activiteit te zien in de appelsap. Daarna opgeschaald in een starter. Ik heb weer een mooie verse batch IJgist tot mijn beschikking.20220319_081204.jpg

alstro


Markie Mark

Citaat van: alstro op 21-03-2022  21:11 uVries je het in Mark?

Deze starter gebruik ik dit weekend voor het brouwen van een bier. Daarnaast bewaar ik een deel van deze starter als slurrie in de koelkast. Daar gebruik ik dan de komende keer dat ik de gist nodig heb een klein beetje van en kweek dat weer op met een nieuwe starter. Ik heb zo een aantal gisten op voorraad  maar vries ze niet in.

hansHalberstadt

Seze week een flesje blondie gekocht en de gist opgekweekt met klein pakje appelsap. Eerst flapjes van het pakje omhoog vouwen, pakje afsprayen met 70% alcohol inclusief schaal. Dan 2 flapjes openknippen to een mm doorlaat. dan flesje openen, hals afprayen met 70% alcohol, bijna helemaal leegschenken en dan voorzichtig 5 ml appelsap in het flesje. Dat stond na 1 dag te gisten. Daarna heel pakje appelsap toevoegen. Dat gistte een halve dag later ook goed. Volgende stap is reinkweken. 
blondie.gif

alstro

Citaat van: Markie Mark op 24-03-2022  19:32 uDeze starter gebruik ik dit weekend voor het brouwen van een bier. Daarnaast bewaar ik een deel van deze starter als slurrie in de koelkast. Daar gebruik ik dan de komende keer dat ik de gist nodig heb een klein beetje van en kweek dat weer op met een nieuwe starter. Ik heb zo een aantal gisten op voorraad  maar vries ze niet in.

Hoelang kan je die in koelkast bewaren dan?

hansHalberstadt

Wat ik vaak doe is wat slurry van een vorig brouwsel opnieuw opstarten met een pakje appelsap. Het zuur van de appelsap remt groei van andere organismen en als je het dan gelijk in de koelkast zet met het dopje losvast zodra het gist dan kan die gist daar door de lage temperatuur en reservevoedsel heel lang op leven. Zeker wel een half jaar en vaak ook nog wel een jaar. Bovenstaand flesje Blondie met opgestarte gist heb ik vandaag in de koelkast gezet na het afnemen van een entnaald met gist waarmee ik een reinstrijk heb gemaakt.   

Jeltuh

Ik heb een brouwsel gedaan. 2e keer in mijn nieuwe ketel. Na maisch+kook kwam ik te laag uit met SG, bleek dat ik mijn oude installatieprofiel nog had geselecteerd in de brouwsoftware... (En dat terwijl het profiel van mijn nieuwe installatie spot-on was tijdens de vorige brouw  :-\ ) Iets langer gekookt (hop later toegevoegd) en beetje suiker toegevoegd om op 1.055 uit te komen.


Ik heb gisteren gebotteld. Erg tevreden over kleur en smaak. Eind SG 1011.
IJ gist is een behoorlijke schuimmaker, mooie hoge kraag in de vergistingsemmer.
Flessen staan nu weer in klimaatkast bij 21°C. Nu geduld en over 3-4 weken eens een open trekken. Doel CO2 is 5 g/L.

Jeltuh

Oordeel: kleur iets meer oranje dan IJwit. Koolzuur iets 'dunner/platter'. Citroen toevoeging kan iets hoger de volgende keer.

Aanpassing voor een volgende keer: CO2 naar 5,5 g/L. Citroenschil naar 0,4 g/L.


In de foto is links het origineel en rechts de kloon.
IMG20220607201228.jpg

L.win

Citaat van: Jeltuh op 14-06-2022  14:08 uOordeel: kleur iets meer oranje dan IJwit. Koolzuur iets 'dunner/platter'. Citroen toevoeging kan iets hoger de volgende keer.

Aanpassing voor een volgende keer: CO2 naar 5,5 g/L. Citroenschil naar 0,4 g/L.


In de foto is links het origineel en rechts de kloon.
IMG20220607201228.jpg

20220613_204613.jpg

Begin sg 1.061, eind sg 1.016. Was wat zoeter dan het origineel.
Ook mijn kleur is iets donkerder en meer troebel(1 week op fles).
Koolzuur 5,8 g/ltr is goed.
0,6 g/ltr koriander volgende keer naar 0,5 g/ltr.
0,5 g/ltr citroenschil volgende keer naar 0,7 g/ltr
Sap van een halve citroen, volgende keer van hele citroen, dit voor 20 liter bier.

Als ik volgende keer een iets kleinere moutstort doe, zal ik dan eerder de lichte kleur benaderen en zal de zoetheid ook iets af kunnen nemen?
SVG ligt elke keer rond de 77%.

LAM

Zo! Inmiddels een aantal maanden verder. Heeft iemand inmiddels een uiteindelijk perfect recept gevonden? Het lijkt me leuk om dit IJwitje voor het voorjaar te brouwen. Ik kan binnenkort ook eens aan het knutselen gaan en de notities uit deze thread verwerken in een recept, mocht dit nog niet gebeurd zijn. Er staat in mijn koelkast nog een flesje PaasIJ van vorig jaar. Misschien krijg ik daar nog leven in. Mocht ik dit deze week op kunnen kweken en over een maand of 2 willen brouwen, hoe kan ik het dan het beste bewaren? Opkweken, een starter maken en de uitvergiste bodem van de starter luchtdicht in de koelkast bewaren om 'm over een maand of 2 weer wakker te maken? Ik kan natuurlijk tegen die tijd ook een nieuw flesje kopen maar heb deze toch nog staan  :weetniet:

Hopfenfox

Succes met opkweken, bij mij lukte het met 10 maanden oude Paasij niet meer. Met verse wel en gelukkig nog voldoende in de vriezer liggen. In de koelkast kun je slurry echt wel enkele weken bewaren, met glycerol in de vriezer oneindig zou ik zeggen.

LAM

Citaat van: Hopfenfox op 08-02-2023  13:45 uSucces met opkweken, bij mij lukte het met 10 maanden oude Paasij niet meer. Met verse wel wen gelukkig nog voldoende in de vriezer liggen. In de koelkast kun je slurry echt wel enkele weken bewaren, met glycerol in de vriezer oneindig zou ik zeggen.
Thanks! Ik heb het wel eens met glycerol geprobeerd maar dat was geen succes. Welke verhouding gebruik je?

Hopfenfox

Heb ergens hier op het forum wel eens gelezen wat de verhouding moet zijn, maar ik doe het op gevoel. Buisje halfvol slurry, een kwart glycerol en een kwart gekookt en afgekoeld water. Goed schudden en in de vriezer er mee. Werkt prima.

Schanulleke

Het laagste vriespunt zit bij ongeveer 2/3 glycerine en 1/3 water.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 08-02-2023  13:35 uMocht ik dit deze week op kunnen kweken en over een maand of 2 willen brouwen, hoe kan ik het dan het beste bewaren? Opkweken, een starter maken :weetniet:
Wat je het beste kunt doen is wat je in de koelkast hebt staan even afsprayen met alcohol zodat de schenk opening steriel is. Daarna de heldere vloeistof helemaal afgieten totdat je alleen gistdepot hebt. Dan een beetje uit een pakje appelsap toevoegen bv 50ml (zo steriel mogelijk werken dus alcohol sprayen over het pakje en dan de randjes openknippen met een gedesinfecteerde schaar)  en rustig wachten tot er leven in komt af en toe een beetje zwenken voor de zuurstof. Kan een paar dagen duren. Als dat gist kun je er nog wat appelsap bijdoen en dan weer in de koelkast totdat je een echte starter gaat maken.
Tip; als je gist wilt bewaren in de koelkast dan simpel een steriel potje met wat slurry van je brouwsel en daarbij wat appelsap en zodra dat tekenen van gisting geeft gelijk in de koelkast. Dan gaat het op een heel laag pitje verder en duurt het weken voordat de voeding op is, maar blijft de gist ondertussen wel mooi leven.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2023  16:06 uwat je het beste kunt doen ... echte starter gaat maken.
Jaa precies inderdaad. En dan ga ik weer een invriespoging doen.

thepsych

Ik heb al eerder een IJwit gemaakt met de gist van Halberstadt en was redelijk gelukt. Tot nu toe zijn alle bieren die ik gemaakt heb goed gelukt. Stuk of 40 denk ik. Maar nu gaat het mis. Denk ik. Had nog een dopje gist van Hans in de diepvries en in 2 dagen in appelsap opgekweekt en toegewerkt naar een starter van 1 1/2 liter(achteraf gezien toch te weinig gist denk ik). Netjes gemaischt en voor deze ene keer de hop zomaar in de brouwketel gegooid. En dat was fout. Pomp verstopt! Alles in emmers gegooid en door zeef terug in brouwketel gegooid en naar 100 graden verwarmd en nadien naar gistingsvat gebracht.giststarter afgegoten en sediment in vat. na één dag borreltjes maar niet zo heftig. Helaas kon ik mijn iSpindels niet meer gebruiken: beide overleden aan vocht, vermoedelijk doordat ik de vorige keer de druk in het grainfather vat wat te hoog heb laten oplopen. Nu ben ik bijna twee weken verder en het blijft, maar langzaam pruttelen.heb halverwege nog wel gistvoeding toegevoegd, maar het tempo is daarmee niet veranderd. Ik tap nu telkens wat af en meet de Brix. Ik ben begonnen met 17.4 en inmiddels staat ie op 7.5 bij een helder wort. Zelf ben ik erg verkouden, dus proeven lukt niet. Gist die ik enkele dagen geleden heb afgetapt, was niet zoveel, rook nog wel goed.Ik heb zelden een bier wat doorgist tot omgerekend, nu een SG van 1.005. Er zijn dus diverse foutbronnen waardoor ik denk dat hier nu toch een verkeerd gistje aan de gang is,of kun je van het IJwitgistje een SVG van 92 krijgen(uit BrouwHulp opgehaald). Iemand idee wat er speelt. En evt suggesties hoe het volgende keer anders aan te pakken, bv bij een verstopping!?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.