Filter - colombo 12

Gestart door Edolem, 25-02-2021 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

We hebben een filter gekocht om met name bieren uit houten vaten en cider te filteren. Respectievelijk grotere delen en gist. Het is een colombo 12. Werkt iemand er al mee, of hebben jullie info erover?
Ik vraag me vooral af:
- de filterplaten zijn van papier en zijn volgens mij slechts een keer te gebruiken. Hoe reinig ik de rest na gebruik, maar ook hoe desinfecteer ik het geheel vooraf?
- ik kan 12 platen plaatsen. Alle 12 werken parallel, volgens mij. Dus dat betekent dat ik eventueel bij het uitfilteren van gist eerst een keer grof zou moeten filteren, en naderhand met de fijnste. Of lukt dat in een keer, gelet op oxidatie e.d.?

Jacques

Je bedoelt denk ik zo'n filter.


Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Maar desinfecteren met Star San lijkt mij prima.

Twee keer filteren is een groter oxidatie risico. Geen idee of je de gist voldoende uitfiltert met de grofste filter. Om oxidatie te voorkomen kun je het filter het beste eerst vullen met water.


Edolem

Dank je, ik hoop dat dit goed gaat werken.

beermenke

Ik ben bekend met dit soort filters. De filters zijn te koop van steriel tot grof. Wil je de gist eruit hebben dan neem steriel. Eerst vodoende water er door pompen want anders proef je karton. Zeker 2 liter per te gebruiken plaat. Proef maar eens start en einde verschil in water. Daarna bier. Eerste liters bevatten deze smaak ook
 Werkt prima maar wel voor grote hoeveelheid.
Filters eenmalig gebruik. Misschien mogelijk om bij kleinere hoeveelheid minder filters te gebruiken. Filters zijn niet duur. Optie. Snij zelf op maat vanuit filter 40 x40
Let goed op richting hoe je de filters plaatst. Grof invoer en fijn uitvoer. Anders verstopt ie direct. Oh en ook hier, geduld, hoe meer druk hoe minder snel. De kans geven om door het filter te stromen. Ik gebruikte luchtdruk met een half bar.
Ontsmetten prima maar de eerste 5 liter apart houden ivm smaak en eventueel  zorg voor infectie. Apart bottelen dan loop je weinig risico met de rest.

Edolem

Kun je eerst apparaat draaien met desinfectans zonder filters? En daarna spoelen met veel water met filters voor gebruik?
En na gebruik filters eruit halen, weggooien en apparaat doorspoelen met een reiniger zonder filters?

beermenke

Nou dat is nergens voor nodig. De plastic platen die je ziet zitten waartussen de filters komen zijn allemaal los. Deze leg je apart in een bak en spoel je af. Toevoer en afvoer ook doorspoelen. Na gebruik haal ik alles los en spoel alles af. Voor gebruik ff afspoelen, filters plaatsen en zoals gezegd doorspoelen met water. Dan als je begint met spoelen de eerste liters apart houden. Daarna de rest en er is echt dan geen infectie gevaar meer hoor. Die eerste 5 liter of wat je zelf wilt, kun je als maischwater gebruiken of bottelen maar mijn dringend advies is gooi het weg. De eerste keren wel apart bottelen zodat je het idee hebt hoe deze smaak ontwikkeling is ten opzichte van de gehele batch.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.