Verwarmingsriem en RVS gistvat

Gestart door Hopfenfox, 24-02-2021 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hopfenfox

Dag allemaal,

Ik probeer per brouwsel iets aan het proces te verbeteren/veranderen om zo de effecten van elke wijziging te kunnen volgen. Mijn laatste brouwsel vergist nu in een RVS Brew Bucket die ik onlangs op de kop kon tikken. Al eerder had ik een verwarmingsriem en Inkbird gekocht om de temperatuur constant te kunnen houden. Ik vergist in een koele ruimte, dus koelen is bij mij 'niet verwarmen'. Zeker in deze tijd van het jaar werkt dat goed. De sensor van de Inkbird zit hoger op het vat dan de riem, warmte stijgt immers op. In het vat een iSpindel en ook die geeft de temperatuur aan. Ik heb gemerkt dat in een plastic gistvat de door de Inkbird gemeten temperatuur en de temperatuur die de iSpindel aangeeft ongeveer matchen. Plastic geleidt niet echt lekker immers, het is het wort dat de warmte geleidt en verspreidt. Bij het RVS vat is dat anders. Zodra de riem aanslaat loopt de temperatuur op de Inkbird meteen op. Die warmte gaat via de RVS mantel natuurlijk direct richting sensor, nog voordat het wort heeft kunnen opwarmen. De iSpindel blijft qua temperatuur flink achter want die ligt in het wort. In de grafiek zie ik dat de temperatuur die de iSpindel las behoorlijk constant bleef, die van de Inkbird schoot doorlopend op en neer. Veel korte verwarmingsmomentjes dus ipv een paar lange.

Lang verhaal kort: hoe gaan jullie bij een RVS gistvat om met de verwarming?

Groeten en brouw ze,
Marijn

Jan de Graaff

Ik heb precies dezelfde opstelling als jij met één klein verschil: ik heb de Brewmaster Edition van de Brew Bucket. Die heeft een zakbuis (thermowell) waar ik de temperatuur sensor van de Inkbord in steek.
De temperatuur op de Inkbird en die van de iSpindel zijn nagenoeg gelijk en de verwarming met de riem zorgt voor een stabiele temperatuur.

Mijn advies zou dus zijn: maak een thermowell in je Brew Bucket.. Of anders moet je iets verzinnen voor de Inkbird sensor; misschien inbrengen via het waterslotgat?

Snelbier

Heb zo'n opstelling met plastic gistvat.
De riem houdt bij mij altijd een onverwarmd stukje snoer bij de sluiting, en daar hangt de sensor boven.
Zou bij metaal ook moeten werken, misschien wat minder goed.
Hoe snel/vaak schakelt de verwarming nu in/uit? Door vaker te schakelen voorkom je in ieder geval 'overshoot', soort lompe PID-regeling.
Proost, Snelbier

JessyH

Ik heb zelf geen verwarmingsriem, dus negeer mij gewoon als ik het mis heb ;), maar is het geen idee om de verwarmingsriem niet direct op het vat te plaatsen en gewoon ergens in de koelkast te leggen/hangen en de sensor onder een sponsje tegen het RVS gistvat te plakken? Dit dan in combinatie met bijvoorbeeld een ventilatortje voor de luchtstroom in de koelkast.


Snelbier

Citaat van: JessyH op 24-02-2021  11:33 u... is het geen idee om de verwarmingsriem niet direct op het vat te plaatsen en gewoon ergens in de koelkast te leggen/hangen en de sensor onder een sponsje tegen het RVS gistvat te plakken? Dit dan in combinatie met bijvoorbeeld een ventilatortje voor de luchtstroom in de koelkast.
Wordt vaker gedaan, werkt ook.  Je hebt dan iets hoger vermogen nodig (meer verlies) én je zit vast aan een vaste opstelling.
Een vat met riem erom kan ik overal neerzetten, hoeft niet altijd in de kast.
Denk er aan dat sommige vervarmingslinten bloedheet kunnen worden als ze de warmte niet goed kwijt kunnen.

Hopfenfox

Citaat van: JanDeGraaff op 24-02-2021  10:42 uMijn advies zou dus zijn: maak een thermowell in je Brew Bucket.. Of anders moet je iets verzinnen voor de Inkbird sensor; misschien inbrengen via het waterslotgat?

Hangt de sensor dan in je wort of er boven in de loze ruimte?

Hopfenfox

Citaat van: JessyH op 24-02-2021  11:33 uIs het geen idee om de verwarmingsriem niet direct op het vat te plaatsen en gewoon ergens in de koelkast te leggen/hangen en de sensor onder een sponsje tegen het RVS gistvat te plakken? Dit dan in combinatie met bijvoorbeeld een ventilatortje voor de luchtstroom in de koelkast.

Dat zou kunnen als ik een koelkast of gistkast had. Ik heb het vat nu in een koele ruimte met een dikke deken er omheen als isolator. Ik zou wellicht wel de riem om een grotere plastic emmer kunnen doen en daarin de Brew Bucket zetten met de sensor er op. Maar dat zijn noodoplossingen die niet de schoonheidsprijs verdienen en ik dus liever niet doe.

Thomas97

Ik heb een vergelijkbare opstelling, maar dan met thermowell. Wat me opvalt is dat de buitenkant van het vat boven de riem warmer is dan onder de riem. Misschien eens kijken of de temperatuur van het vat onder de riem beter overeenkomt met de temperatuur van de iSpindel.

JessyH

Citaat van: Thomas97 op 24-02-2021  14:06 uWat me opvalt is dat de buitenkant van het vat boven de riem warmer is dan onder de riem.

Lijkt me logisch, warmte stijgt toch ook op. ;)

Jan de Graaff

Citaat van: Hopfenfox op 24-02-2021  12:35 u
Citaat van: JanDeGraaff op 24-02-2021  10:42 uMijn advies zou dus zijn: maak een thermowell in je Brew Bucket.. Of anders moet je iets verzinnen voor de Inkbird sensor; misschien inbrengen via het waterslotgat?
Hangt de sensor dan in je wort of er boven in de loze ruimte?
In de thermowell in het wort. Als je 'm via de bovenkant erin zou werken, zou ik 'm ook in het wort laten hangen. Je wil de temperatuur van je wort meten, niet van de lucht..

Jan de Graaff

Citaat van: JessyH op 24-02-2021  14:22 u
Citaat van: Thomas97 op 24-02-2021  14:06 uWat me opvalt is dat de buitenkant van het vat boven de riem warmer is dan onder de riem.
Lijkt me logisch, warmte stijgt toch ook op. ;)
In principe geleidt metaal (RVS in dit geval) warmte naar alle kanten evenveel..

Wat wel kan is dat de warmte in het wort door convectie meer boven de riem dan eronder geconcentreerd wordt.

De warmteriem op mijn Brew Bucket zit op ongeveer 5 cm boven de knik waar de conische bodem begint, dus net boven het gistsediment. Het verschil tussen mijn Inkbird (in thermowell) en iSpindel is 0,2ºC – verwaarloosbaar dus.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 24-02-2021  08:36 uIk probeer per brouwsel iets aan het proces te verbeteren/veranderen om zo de effecten van elke wijziging te kunnen volgen. Mijn laatste brouwsel vergist nu in een RVS Brew Bucket die ik onlangs op de kop kon tikken. Al eerder had ik een verwarmingsriem en Inkbird gekocht om de temperatuur constant te kunnen houden. Ik vergist in een koele ruimte, dus koelen is bij mij 'niet verwarmen'. Zeker in deze tijd van het jaar werkt dat goed. De sensor van de Inkbird zit hoger op het vat dan de riem, warmte stijgt immers op. In het vat een iSpindel en ook die geeft de temperatuur aan. Ik heb gemerkt dat in een plastic gistvat de door de Inkbird gemeten temperatuur en de temperatuur die de iSpindel aangeeft ongeveer matchen. Plastic geleidt niet echt lekker immers, het is het wort dat de warmte geleidt en verspreidt. Bij het RVS vat is dat anders. Zodra de riem aanslaat loopt de temperatuur op de Inkbird meteen op. Die warmte gaat via de RVS mantel natuurlijk direct richting sensor, nog voordat het wort heeft kunnen opwarmen. De iSpindel blijft qua temperatuur flink achter want die ligt in het wort. In de grafiek zie ik dat de temperatuur die de iSpindel las behoorlijk constant bleef, die van de Inkbird schoot doorlopend op en neer. Veel korte verwarmingsmomentjes dus ipv een paar lange.

Een prima streven om bij elk brouwsel je brouwproces proberen te verbeteren. Na ruim 40 jaar probeer ik dat ook nog steeds. Het mooie is dat het loont. Soms zijn veranderingen geen verbeteringen, vandaar dat het goed is steeds kritisch te zijn.

Voor wat betreft hetgeen je aankaart in dit topic snap ik eerlijk gezegd niet wat je wilt verbeteren? De temperatuur van je gistend bier is volgens de iSpindel constant... Daar gaat het toch om.
Zelf heb ik een zakbuis in mijn CCT waar de sensor van de Inbird in gaat. De sensor schermde ik af door de zakbuis met een rubberen stop af te sluiten. Het gevolg was dat de temperatuur die mijn BrewBrain Float (vergelijkbaar met een iSpindel) aangaf een golfbeweging liet zien (het bier warmde op en koelde weer af). Op aanraden van leden van het forum zit de sensor nu nog maar een heel klein stukje in de zakbuis zonder afscherming. De inkbird slaat vaker aan maar de golfbeweging van temperatuur die de Float aangaf is verdwenen... Overigens heb ik de inkbird ingesteld op de maximale vertraging voor de koelkast (10 minuten).

Heyudude

Ik gebruik een verwarmingsriem bij mijn bucket. Heb hem onderaan bij de voetjes rondom net boven de kraan geplaatst. De hitte wordt zo mooi verdeeld. Het verschil in de koelkast en het bier binnenin en de mantel is ongeveer 5 graden. Werkt perfect.
Ik las dat als je de riem middenin monteert de hitte lokaal te intens kan worden.

Hopfenfox

Citaat van: Jacques op 24-02-2021  21:54 uVoor wat betreft hetgeen je aankaart in dit topic snap ik eerlijk gezegd niet wat je wilt verbeteren? De temperatuur van je gistend bier is volgens de iSpindel constant... Daar gaat het toch om.

Dat klopt, al weet ik natuurlijk niet of de iSpindel de waarheid spreekt. Die zit er qua SG een paar punten naast en qua temperatuur waarschijnlijk ook. Ik zie een constante lijn, maar of die op de juiste hoogte zit is de vraag. Ik moet denk ik accepteren dat Inkbird en iSpindel niet de gelijke waarde meten en tonen, en zien te achterhalen hoe groot dat verschil is in RVS. In plastic is het gelijk omdat de Inkbird sensor daar niet zo snel de warmte van de riem doorkrijgt en gewoon de temperatuur van het wort meet net als de iSpindel.

Snelbier

Citaat van: Hopfenfox op 26-02-2021  12:47 u.... Ik moet denk ik accepteren dat Inkbird en iSpindel niet de gelijke waarde meten en tonen, en zien te achterhalen hoe groot dat verschil is in RVS. In plastic is het gelijk omdat de Inkbird sensor daar niet zo snel de warmte van de riem doorkrijgt en gewoon de temperatuur van het wort meet net als de iSpindel.
Als je een tijdje NIET verwarmt zouden temperaturen weer gelijk moeten trekken..
Inkbird meet nu deels warme van de riem, en slaat te snel af..  Maar gaat weer verwarmen als plaatselijke temperatuur is gedaald.
Effect lijkt me dat je iets langzamer opwarmt, maar ook gelijkmatiger.  Niet verkeerd, toch?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 26-02-2021  12:47 uDat klopt, al weet ik natuurlijk niet of de iSpindel de waarheid spreekt. Die zit er qua SG een paar punten naast en qua temperatuur waarschijnlijk ook. Ik zie een constante lijn, maar of die op de juiste hoogte zit is de vraag. Ik moet denk ik accepteren dat Inkbird en iSpindel niet de gelijke waarde meten en tonen, en zien te achterhalen hoe groot dat verschil is in RVS. In plastic is het gelijk omdat de Inkbird sensor daar niet zo snel de warmte van de riem doorkrijgt en gewoon de temperatuur van het wort meet net als de iSpindel.

Qua SG vertrouw ik mijn BrewBrain Float minder dan qua temperatuur.
De SG waarde die je meet is afhankelijk van de hoek van de petling ten opzichte van het vloeistofoppervlak. Deze hoek kan verstoort worden door schuim aan het oppervlak, hopharsen aan de petling en door koolzuurbelletjes aan de petling.
De temperatuur wordt door deze factoren niet verstoord. Omdat de petling in het bier drijft neemt deze de temperatuur van het bier aan. Het feit dat de petling van PET-plastic gemaakt zorgt voor een vertraging ten opzichte van een rvs zakbuis, maar de petling heeft geen contact met de omgevingslucht.
Wat ik zie is dat tijdens de hoofdgisting de temperatuur die mijn BrewBrain Float aangeeft ongeveer een 1 ºC hoger is dan die van mijn Inkbird. Omdat gistend bier warmte produceert is dat niet zo vreemd... Tegen de tijd dat het bier is uitgegist is het temperatuurverschil nog maar 0,1 à 0,2 ºC.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.