Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...

Gestart door Rinus, 08-02-2021 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Citaat van: edensan op 09-04-2021  22:17 uZou er een Arduino alternatief zijn met touch screen? :)
Ik ben bezig om mijn brouwtomaat om te bouwen naar eentje aangestuurd door BrewUNO op basis van een Wemos D1 mini. In dit draadje staat wat meer: link

Is niet helemaal met touchscreen, maar als je handig bent kun je dat zelf inbouwen.
Ik kan hem aansturen met de webbrowser op mijn telefoon en dan is het ook een soort van touch screen ;)

Ik heb de elektronica nu werkend en ik wil eerdaags wat tijd vrijmaken om de hele bups in te bouwen in mijn ketel.

edensan

Citaat van: JanDeGraaff op 09-04-2021  22:36 uIIk ben bezig om mijn brouwtomaat om te bouwen naar eentje aangestuurd door BrewUNO op basis van een Wemos D1 mini. In dit draadje staat wat meer: link

Is niet helemaal met touchscreen, maar als je handig bent kun je dat zelf inbouwen.
Ik kan hem aansturen met de webbrowser op mijn telefoon en dan is het ook een soort van touch screen ;)

Ik heb de elektronica nu werkend en ik wil eerdaags wat tijd vrijmaken om de hele bups in te bouwen in mijn ketel.
Yesss dit is ongeveer wat ik zocht!
Op andere fora hebben ze het telkens over andere thermowell en DS18B20
is dat wellicht verstandig om te doen?
Ze claimen nauwkeurige temperaturen

Ook zag ik nog de smartpid inbouw ook erg mooi maar duur...
Inbouwfilmpje:

Rinus

Smart PID heeft ook een versie met scherm, gebaseerd op de M5 met ESP...

Zoals Jan ook voorstelt; zou ik ook keizen voor de smartphone of tablet als scherm, die heeft iedereen wel ergens liggen. De Brewuno werkt overigens ook gewoon via elke browser.

Anyway, als je echt een scherm op je easybrew wilt, zou je eens kunnen kijken naar de iTead nextion touch screen.
Niet echt goedkoop, maar welk heel gemakkelijk te programmeren, je hebt alleen wel een communicatie met de "host" nodig... Hoe die ism de Brewuno gaat werken heb ik mij ook niet in verdiept.

Overigens, een verzoek aan de forum beheerder om dit topic te sluiten of samen te voegen met het door mij reeds gestarte topic... dit gaat over exact hetzelfde onderwerp:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42939.0.html




Opaslof

Citaat van: Rinus op 14-02-2021  14:58 u...
De transistor die je hier ziet is alleen bedoeld om het niveau 3V3 -> 5V te brengen

Bedoel je hier niet een bc557? En dan het pijltje de andere kant in (pnp transistor) en iets van een pull-up op de basis naar 5 volt? Er zijn trouwens ook wel kleine level shifter breakout boards te krijgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Wart op 19-02-2021  21:03 u


ik zou je aanraden om vrijloopdiodes te gebruiken tussen alle collectoren van de powertransistoren en de de 5V. dit vanwege inductie in bv een pomp of lange kabels. bij het uitschakelen van je transistor krijge je daardoor anders korte hoge spanningspieken waardoor je transistor oftewel gaat degraderen of zomaar ineens stuk gaat. en dat gebeurt altijd op het verkeerde moment.

hansHalberstadt

Ik zie dat je met de uitgangen solid state relais aanstuurt. Als die vlak bij de transistoren zitten gaat het wel goed. Maar ook daar kun je problemen krijgen als je langere kabels gebruikt en bv net transients krijgt. beter dus om altijd vrijloopdiodes te gebruiken voor de zekerheid, hoewel het jaren goed kan gaan zonder.

edensan

Is er misschien al een soort Handleiding om je eigen machine om te bouwen?

Ik zie nu heel veel posts en ik snap alles een beetje maar ik ben nu net niet zeker genoeg om aan dit project  te beginnen

Ik zie op 2e schema een 4 knops toetsenbord  ditjaar is voor handbediening? + - aan/uit pomp

Wat als wifi uitvalt onder brouwen?

Ik kwam het volgende filmpje tegen 1 van 1e versies Ardbir (zonder wifi dus bij wifi uitval kun je handm doorbrouwen)



Arduino ben ik beter bekend mee.
Dan denk ik aan touchscreen oid...
 

edensan

Citaat van: Rinus op 19-02-2021  22:24 uGebruik het liefst een level converter of een BC547, er zijn zoveel manieren om dit op te lossen, Google zal je helpen. Mocht je BC54x nodig hebben, stuur maar een DM wat je nodig hebt, maak een postzegel over en ik zal je opsturen wat je nodig hebt. Level shifters heb ik zelf ook niet liggen, maar die haal je zo bij Ali (zou ik overigens wel degelijk aanraden, lekker compact en gemakkelijk te monteren omdat het al op een printje zit.

Wat je wil hebben is een 3V3 output van de ESP/Wemos converteren naar 5V en daarmee de SSR sturen.
Of zoals ik super simpel heb gedaan; zie mijn schets/schema, stuur hiermee direct je originele Brewmonk relais aan, dat werkt exact net zo goed als de originele regeling; relais aan of uit kwa vermogen, niets mis mee!

Ik zou zeggen houd het simpel! Mijn advies;  gebruik gewoon de relais van de ketel zelf, dan ben je snel klaar! De temp regeling is echt nauwkeurig genoeg hoor!

Wil je toch op de 0.1 C gaan regelen (voor zover mogelijk met zoveel massa/wort/water) dan gebruik je een SSR omdat dit PWM gestuurd is heb je een SSR nodig.

Het enige advies is wel: voeg een extra 5V voeding toe voor de ESP/Wemos want de voeding van de ketel zelf trekt het maar net. Mij mij werkt het wel, maar het is op het randje als ik de backlight zie dimmen... Meanwell heeft hier hele handige modules voor compleet in behuizing. of gebruik een oude USB lader oid...

Mijn insteek is om iedereen op een eenvoudige manier de gemakken van WiFi gestuurde bediening te laten profiteren, zonder al te veel gedoe, zonder display, zonder vele draden.
Gewoon een ESP8266/Wemos oid, een temp sensor en de aansturing van de relais (level converter) en een 5 V voeding toevoegen, het hoeft niet meteen super chique.

Zou je stap voor stap kunnen omschrijven wat je gedaan hebt en wat je nodig hebt?

edensan

Citaat van: JanDeGraaff op 09-04-2021  22:36 uIk ben bezig om mijn brouwtomaat om te bouwen naar eentje aangestuurd door BrewUNO op basis van een Wemos D1 mini. In dit draadje staat wat meer: link

Is niet helemaal met touchscreen, maar als je handig bent kun je dat zelf inbouwen.
Ik kan hem aansturen met de webbrowser op mijn telefoon en dan is het ook een soort van touch screen ;)

Ik heb de elektronica nu werkend en ik wil eerdaags wat tijd vrijmaken om de hele bups in te bouwen in mijn ketel.

heb je foto's?

Rinus

Citaat van: edensan op 11-04-2021  12:43 uzou je stap voor stap kunnen omschrijven wat je gedaan hebt en wat je nodig hebt?

Je kan alle informatie vinden op de website van Brewuno. Je hoeft het display helemaal niet eraan toe te voegen, dat is juist het mooie van deze oplossing.
Gewoon een ESP flashen, wifi verbinding maken en je bent klaar, het is echt heel eenvoudig.
De bediening gaat uiteindelijk met je telefoon, tablet of computer.

Ik heb het zelfs nog eenvoudiger gemaakt door geen SSR toe te passen (dus geen PWM) maar gewoon de originele relais van de Brewmonk direct aan te sturen. (net zoals bij alle brouw automaten).
Ik heb zelfs de originele voeding gebruikt, maar dat is heel krap aan (je ziet het display dimmen), daarom beter een losse 5V voeding gebruiken (een USB adapter is prima).
ik heb geen foto's, schema of stappenplan, maar als daar echt vraag naar is, dan wil ik daar wel wat tijd aan besteden....

edensan

Citaat van: Rinus op 11-04-2021  20:49 uIk heb het zelfs nog eenvoudiger gemaakt door geen SSR toe te passen (dus geen PWM) maar gewoon de originele relais van de Brewmonk direct aan te sturen. (net zoals bij alle brouw automaten).
 
Ik heb zelfs de originele voeding gebruikt, maar dat is heel krap aan (je ziet het display dimmen), daarom beter een losse 5V voeding gebruiken (een USB adapter is prima).


hoeveel voordeel levert Pulse Width Modulation op? (ik heb het wel op mijn 3d printer zitten)
en de temperatuurmeter van de orginele brouwketel wordt dan ook gebruikt?

Citaat van: Rinus op 11-04-2021  20:49 uik heb geen foto's, schema of stappenplan, maar als daar echt vraag naar is, dan wil ik daar wel wat tijd aan besteden....

ik denk dat je veel (onwetende) medebrouwers goed op weg zou brengen.

Rinus

Citaat van: edensan op 11-04-2021  21:21 uhoeveel voordeel levert Pulse Width Modulation op? (ik heb het wel op mijn 3d printer zitten)
en de temperatuurmeter van de originele brouwketel wordt dan ook gebruikt?

ik denk dat je veel (onwetende) mede brouwers goed op weg zou brengen.


PWM is natuurlijk nauwkeuriger, ik heb geen vergelijking, maar volgens mij is het een beetje overkill voor ons type brouw automaten, wellicht wat minder aanbrand risico, geen idee?!
De stap naar PWM is overigens uiteindelijk ook weer niet zo groot, maar vraagt wel een kwalitatief goed SSR en de montage (koeling) moet je goed regelen.
Daarom pleit ik voor deze toepassing echt voor het KISS principe.

Temperatuur meter; Inderdaad; het leuke is zoals ik het heb gedaan dat de originele temp meter op je display gewoon blijft werken, sterker nog; als je wifi uitvalt o.i.d. dan kan je gewoon verder met je originele bediening, dat is echt een heel groot voordeel. (Dit kan in beginsel niet meer als je voor de SSR oplossing gaat).

Als ik tijd heb zal ik trachten wat instructies te maken....



edensan

Citaat van: Rinus op 11-04-2021  21:49 uPWM is natuurlijk nauwkeuriger, ik heb geen vergelijking, maar volgens mij is het een beetje overkill voor ons type brouw automaten, wellicht wat minder aanbrand risico, geen idee?!
De stap naar PWM is overigens uiteindelijk ook weer niet zo groot, maar vraagt wel een kwalitatief goed SSR en de montage (koeling) moet je goed regelen.
Daarom pleit ik voor deze toepassing echt voor het KISS principe.

Temperatuur meter; Inderdaad; het leuke is zoals ik het heb gedaan dat de originele temp meter op je display gewoon blijft werken, sterker nog; als je wifi uitvalt o.i.d. dan kan je gewoon verder met je originele bediening, dat is echt een heel groot voordeel. (Dit kan in beginsel niet meer als je voor de SSR oplossing gaat).

Als ik tijd heb zal ik trachten wat instructies te maken....
Dit klinkt super!!
Ik kan niet wachten op je instructies
Geen idee wat kiss betekend

Dus de wemos stuurt de verwarming en de pomp aan?

Jan de Graaff

Citaat van: Rinus op 11-04-2021  21:49 usterker nog; als je wifi uitvalt o.i.d. dan kan je gewoon verder met je originele bediening, dat is echt een heel groot voordeel. (Dit kan in beginsel niet meer als je voor de SSR oplossing gaat).
Ik denk dat dit wel meevalt, eerlijk gezegd.
Als je wifi uitvalt werkt de ESP nog door en zal – afhankelijk van de instellingen – zelf een Access Point gaan aanbieden. Dat eigen Access Point kun je ook overigens ook standaard aan laten staan. Je logt dan in op de wifi van de ESP zelf en dan krijg je op 192.168.4.1 gewoon de BrewUNO frontend die je zo kunt bedienen..

Maar snel terug kunnen vallen op de originele bediening is natuurlijk wel een prima back-up voor het geval er iets anders mis gaat met de ESP. BrewUNO blijft een zelf geknutselde oplossing en is zo goed als de soldeerder is (ik zelf ben niet zo'n goeie...).

Wat betekent KISS?

edensan

Citaat van: JanDeGraaff op 11-04-2021  22:28 uhet geval er iets anders mis gaat met de ESP.

ESP?

edensan


Jan de Graaff

Lees deze post nog even terug. Daar heb ik mijn boodschappenlijstje ingezet.

hansHalberstadt


edensan

ik heb de wemos gehaald vandaag en ben begonnen met de image via flash erop zetten.
ik benader wifinetwerk brewuno en ga dan mijn wifi instellen vul al mijn gegevens in en vervolgens uit de lucht en kan niet meer benaderen
iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

groet Edwin

edensan

Citaat van: edensan op 12-04-2021  20:32 uik heb de wemos gehaald vandaag en ben begonnen met de image via flash erop zetten.
ik benader wifinetwerk brewuno en ga dan mijn wifi instellen vul al mijn gegevens in en vervolgens uit de lucht en kan niet meer benaderen
iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

groet Edwin

na enig heen en weer gepingel ben ik er achter hoe..
als je de wifi verandert kun je heel snel op 1e tabblad zien wat je ip adres word ( als je geen statisch adres geeft)
dit nieuwe nr in je browser en voila..

beter is statisch ip en snelkoppeling op bureaublad


hansHalberstadt

Ik probeer even te volgen met wat voor software je het geheel aanstuurt, maar kan dat niet echt uit dit topic halen. Is dat via een app op je telefoon? En waar staat die software?

edensan

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2021  21:02 uIk probeer even te volgen met wat voor software je het geheel aanstuurt, maar kan dat niet echt uit dit topic halen. Is dat via een app op je telefoon? En waar staat die software?

ik ben bezig met de BrewUno (deze heeft ingebouwde webserver)

Installeren met Flash Download Tools ( )
Download bin-bestanden
Download Flash-downloadtools
Setup als volgt: setup
firmware.bin-offset: 0x0
spiffs.bin-offset: 0x00300000
Klik op de START-knop
Start WEMOS opnieuw
Maak verbinding met BrewUNO wifi (SSID: BrewUNO, wachtwoord: brew-uno).
Toegang tot AP-modus ip: 192.168.4.1
Scan en configureer uw wifi onder het WiFi-menu

hansHalberstadt

ok dus die webserver zit bij de gedownloade files en draai je vanaf je laptop waarop de het geheel hebt geinstalleerd. en je hebt dan via de webpage verbinding met de wemos die dan een pomp, verwarming voor maischen (Tempsensor1 ?) en koken  en spoelwater temperatuurregeling (tempsensor2?)
kan dan niet via je telefoon neem ik aan als de software op je laptop staat?

edensan

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2021  21:29 uok dus die webserver zit bij de gedownloade files en draai je vanaf je laptop waarop de het geheel hebt geinstalleerd. en je hebt dan via de webpage verbinding met de wemos die dan een pomp, verwarming voor maischen (Tempsensor1 ?) en koken  en spoelwater temperatuurregeling (tempsensor2?)
kan dan niet via je telefoon neem ik aan als de software op je laptop staat?

yes dat is het idee
heb net even getest met relais en zoals lijkt werkt t allemaal
ik wacht nog even op instructies van rinus.. dan ga ik dit dingetje inbouwen

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2021  21:29 uok dus die webserver zit bij de gedownloade files en draai je vanaf je laptop waarop de het geheel hebt geinstalleerd. en je hebt dan via de webpage verbinding met de wemos die dan een pomp, verwarming voor maischen (Tempsensor1 ?) en koken  en spoelwater temperatuurregeling (tempsensor2?)
kan dan niet via je telefoon neem ik aan als de software op je laptop staat?
Bijna goed, er staat helemaal geen software op je PC, tablet of telefoon....
Je maakt verbinding via het IP adres, vervolgens komt de web pagina op de browser van je PC, tablet oid...
Dus vergelijkbaar met een internet pagina, maar dan komt de informatie echt uit de Wemos

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.