Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...

Gestart door Rinus, 08-02-2021 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 13-02-2021  12:48 uIk had iets van onderstaande oplossing in het hoofd.
Gelukkig had ik op de DS18B20 na alle onderdelen al eens getekend.
Het zal vast wel efficiënter en korter gebouwd kunnen worden.
Ik gebruik met mijn omlooppijp met pomp teflon tape, dicht goed af.
Zo zeg! Vraag heb je een schetsje, zie ik een professionele tekening, echt heel indrukwekkend! Dat zal wel niet eenvoudig zijn, knap gedaan!

Het zou wellicht eenvoudiger kunnen als je de kraan direct op het T-stuk monteert, maar dan zit hij haaks, maar is het wel compacter en heb je alleen maar een T-stuk nodig.

Dan ga ik ook maar tape gebruiken (ik heb van die groene tape van griffon, die laat toe nog wat te corrigeren).
Op zich voor besmetting ook weer niet echt een groot risico, alles gaat toch een keer gekookt worden...

Timmeh4

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  13:12 uJazeker, de Brewuno dan, ik had alleen toen de sensor nog tegen de bodem aangedrukt gemonteerd (zoals ik hierboven ook al schreef). Ik heb daarbij geen SSR gebruikt maar de relais van de ketel zelf, dat kan ook gewoon.
Ging het bij jou goed met de relais? Ik heb namelijk zelfde soort type gekocht(zie mijn vorige  post) en na een aantal keer het relais schakelen valt de ESP uit en restart hij. Ik denk dat dit komt dat ze 120 mA spoelstroom hebben en de ESP maar 12 mA kan leveren. Ik heb er al een transistor tussen gezet hierdoor lijkt het beter te gaan maar nog niet perfect.

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 13-02-2021  14:27 uGing het bij jou goed met de relais? Ik heb namelijk zelfde soort type gekocht(zie mijn vorige  post) en na een aantal keer het relais schakelen valt de ESP uit en restart hij. Ik denk dat dit komt dat ze 120 mA spoelstroom hebben en de ESP maar 12 mA kan leveren. Ik heb er al een transistor tussen gezet hierdoor lijkt het beter te gaan maar nog niet perfect.
Ik heb verschillende testen gedaan daarbij is de ESP nooit uitgevallen.
Je mag nooit een relais direct sturen vanuit de ESP! dan kan de uitgangs pin beschadigen.
Bij gebruik van een transistor moet je altijd een terugloop diode gebruiken anders is de tor zo defect door de hoge spanningspiek van de relais spoel. Er staan genoeg voorbeelden via Google.
Waar heb je de voeding voor de ESP en de relais vandaan gehaald? Heb je een schemaatje?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  13:18 uHet zou wellicht eenvoudiger kunnen als je de kraan direct op het T-stuk monteert, maar dan zit hij haaks, maar is het wel compacter en heb je alleen maar een T-stuk nodig.

Je bedoelt zoiets?



Het is een heel genot als je bepaalde iedeëen kunt visualiseren en dan pas gaan bestellen.

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  15:32 uBij gebruik van een transistor moet je altijd een terugloop diode gebruiken anders is de tor zo defect door de hoge spanningspiek van de relais spoel.

Dat hoeft toch niet bij die relais modules?

Rinus

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 13-02-2021  15:42 uJe bedoelt zoiets?
Het is een heel genot als je bepaalde iedeëen kunt visualiseren en dan pas gaan bestellen.
Ja exact wat ik bedoel! Wat een geweldige tool is dat zeg!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  15:44 uJa exact wat ik bedoel! Wat een geweldige tool is dat zeg!
Dat heet "Autodesk Inventor", is voor mij geen cad modelletjes ophalen, maar gewoon onderdelen meten en tekenen.
Zit wat werk in, doch de bibliotheek aan onderdelen groeit, dan kan ik zodra inspiratie heb, iets vrij snel opzetten.


Timmeh4

Citaat van: Rinus op 13-02-2021  15:32 uIk heb verschillende testen gedaan daarbij is de ESP nooit uitgevallen.
Je mag nooit een relais direct sturen vanuit de ESP! dan kan de uitgangs pin beschadigen.
Bij gebruik van een transistor moet je altijd een terugloop diode gebruiken anders is de tor zo defect door de hoge spanningspiek van de relais spoel. Er staan genoeg voorbeelden via Google.
Waar heb je de voeding voor de ESP en de relais vandaan gehaald? heb je een schemaatje?
Ik gebruik een 12V 2,5A adapter verbonden op een ywrobots voedingsprintje voor breadboards, deze levert 5v en 3v3. De esp zit via de Vin en gnd verbonden aan de 5v. Verder heb ik het volgende schema gevolgd van de brewmaniac versie welk hardwarematig identiek is aan de brewuno.
https://github.com/vitotai/BrewManiacEsp8266/blob/master/docs/circuit.png
Ik zal eens kijken met een diode er tussen wat hij doet. Maar met een standaard arduino relais die normaal goed doen had ik het probleem ook. Vandaag zijn mijn nieuwe esp8266 en esp32 binnen gekomen en zal deze morgen eens proberen wellicht zit het probleem in een defecte esp.

Timmeh4



Citaat van: Heuvinger brouwerij op 13-02-2021  15:42 uJe bedoelt zoiets?



Het is een heel genot als je bepaalde iedeëen kunt visualiseren en dan pas gaan bestellen.

Dat hoeft toch niet bij die relais modules?

Zijn inderdaad leuke en handige plaatjes, voorheen wel eens met autocad 3d getekend misschien ook maar eens inventor opzoeken om het zo te krijgen.

Naar mijn idee hoeft dit ook niet bij de relais modules alleen dit is een iets zwaarder relais die het denk ik wel nodig heeft

Rinus

En dan nog een foto voor de liefhebbers hoe het er in het echt uit kan zien als je de kraan wilt blijven gebruiken...


Heuvinger brouwerij

Vaak kost het bedenken en uittekenen meer tijd dan gewoon doen.

Rinus

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 13-02-2021  20:25 uVaak kost het bedenken en uittekenen meer tijd dan gewoon doen.
Als je alle materialen voorhanden hebt wel, anders is wat jij doet wel echt fantastisch hoor, ik zou willen dat ik dat ook kon. Toevallig heb ik meer spullen dan geld :-) anders lukt dit ook niet...

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 13-02-2021  16:19 uIk gebruik een 12v2,5A adapter verbonden op een ywrobots voedingsprintje voor breadboards, deze levert 5v en 3v3. De esp zit via de Vin en gnd verbonden aan de 5v. Verder heb ik het volgende schema gevolgd van de brewmaniac versie welk hardwarematig identiek is aan de brewuno.
https://github.com/vitotai/BrewManiacEsp8266/blob/master/docs/circuit.png
Ik zal eens kijken met een diode er tussen wat hij doet. Maar met een standaard arduino relais die normaal goed doen had ik het probleem ook. Vandaag zijn mijn nieuwe esp8266 en esp32 binnen gekomen en zal deze morgen eens proberen wellicht zit het probleem in een defecte esp.
Ik heb even mijn "quick en dirty" prutswerkje nagekeken, en terug gemeten hoe het schema er uit ziet.
Let op, ik heb gewoon de voeding van de Brewmonk zelf gebruikt, die trekt dat eigenlijk net niet (getuige de backlight die varieeert van licht sterkte).
Ik stuur dus bij RL1 en RL2 direct in op de originele flatcable connector (uit mijn hoofd een van de buitenste 2 pinnen). Op deze manier gebruik je gewoon de relais van de Brewmonk zelf en kan er niets mis gaan mocht de Brewmonk besturing ook nog aan staan. Overigens de twee diodes die je ziet zijn niet de "blus" diodes die ik bedoel, de blus diodes zet je parallel aan de spoel.
Maar als je het aansluit zoals ik heb gedaan dan is dat allemaal niet nodig, want je gebruikt alles van de Brewmonk zelf en daar is dat allemaal goed geregeld...
De transistor die je hier ziet is alleen bedoeld om het niveau 3V3 -> 5V te brengen



Timmeh4

Vandaag de ketel aangepast zodat ik een kabel heb met de verwarmingaansluiting erin die onder uit de ketel loopt naar mijn relais toe. Ook heb ik de droogkookbeveiliging aangesloten zodat de verwarming uit valt als hij inkomt. Verder mijn breadboard setup geheel getest met verwarming en goed werkend bevonden. Vandaag al een gedeelte gesoldeerd op een PCB, nu wachten op de andere onderdelen zodat het een mooi geheel wordt. Ook gelijk een voeding en behuizing besteld om alles in te maken + een kleine voor het display met de knoppen die ga ik dan aan het handvat van de ketel hangen voor goed zicht.

Oh ja het probleem van uitvallen was weg na een nieuwe ESP8266 te plaatsen.

Timmeh4

Citaat van: Rinus op 14-02-2021  14:58 uIk heb even mijn "quick en dirty" prutswerkje nagekeken, en terug gemeten hoe het schema er uit ziet.
Let op, ik heb gewoon de voeding van de Brewmonk zelf gebruikt, die trekt dat eigenlijk net niet (getuige de backlight die varieeert van licht sterkte).
Ik stuur dus bij RL1 en RL2 direct in op de originele flatcable connector (uit mijn hoofd een van de buitenste 2 pinnen). Op deze manier gebruik je gewoon de relais van de Brewmonk zelf en kan er niets mis gaan mocht de Brewmonk besturing ook nog aan staan. Overigens de twee diodes die je ziet zijn niet de "blus" diodes die ik bedoel, de blus diodes zet je parallel aan de spoel.
Maar als je het aansluit zoals ik heb gedaan dan is dat allemaal niet nodig, want je gebruikt alles van de Brewmonk zelf en daar is dat allemaal goed geregeld.....
De transistor die je hier ziet is alleen bedoeld om het niveau 3V3 -> 5V te brengen


Ik had nog even het een en ander uitgezocht maar omdat ik dus de relais modules gebruik is dit verder niet nodig, hier zit namelijk al een optocoupler op die ervoor zorgt dat de spanning gescheiden is en kan ik het dus met 3v3 aansturen

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 14-02-2021  18:44 uVandaag de ketel aangepast zodat ik een kabel heb met de verwarming aansluiting erin die onder uit de ketel loopt naar mijn relais toe. Ook heb ik de droogkookbeveiliging aangesloten zodat de verwarming uit valt als hij inkomt. Verder mijn breadboard setup geheel getest met verwarming en goed werkend bevonden. Vandaag al een gedeelte gesoldeerd op een PCB, nu wachten op de andere onderdelen zodat het een mooi geheel wordt. Ook gelijk een voeding en behuizing besteld om alles in te maken + een kleine voor het display met de knoppen die ga ik dan aan het handvat van de ketel hangen voor goed zicht.

Ohja het probleem van uitvallen was weg na een nieuwe ESP8266 te plaatsen.
Ik begrijp het niet helemaal, maar het zal vast wel goed komen, succes met je opstelling / aansluitingen!

Timmeh4

Citaat van: Rinus op 14-02-2021  18:50 uIk begrijp het niet helemaal, maar het zal vast wel goed komen, succes met je opstelling / aansluitingen!

Hmm oke, ik heb de bedrading van de elementen en beveiliging onder de ketel los gehaald en veilig gemaakt, hierdoor kan de Easybrew controller er helemaal niks meer mee. Op het element heb ik dan zelf bedrading gemaakt die naar buiten mijn ketel lopen voor aansturing vanuit Brewuno. Op deze manier kan ik eventueel de interne pomp nog gebruiken en ook het display aflezen voor de temperatuur maar verder niks meer.

Rinus

Citaat van: Timmeh4 op 15-02-2021  18:18 uHmm oke, ik heb de bedrading van de elementen en beveiliging onder de ketel los gehaald en veilig gemaakt, hierdoor kan de Easybrew controller er helemaal niks meer mee. Op het element heb ik dan zelf bedrading gemaakt die naar buiten mijn ketel lopen voor aansturing vanuit Brewuno. Op deze manier kan ik eventueel de interne pomp nog gebruiken en ook het display aflezen voor de temperatuur maar verder niks meer.
Aha, als je het aansluit zoals ik heb gedaan dan hoef je daar helemaal niets aan te veranderen want je gebruikt gewoon de relais van de Brewmonk zelf.
Wil je het netjes met een SSR doen dan moet je inderdaad met de bedrading van de elementen aan de slag.
Dit ben ik later nog van plan, maar voorlopig vind ik het een prima oplossing zo.

Rinus

Nog even een update mbt de sensor via het gat van de kraan monteren.
Ik heb een sensor met een lengte van 50 mm, die komt precies op hetzelfde punt uit als de originele sensor die in de bodem zit gemonteerd.
Verder voor de nieuwsgierigen hier nog een thermische foto van het element wat een seconde of 10 aanstaat.


Timmeh4

Vandaag mijn Brewuno netjes gemaakt en geplaatst bij de ketel. Alleen nog keer een mooi beugeltje maken voor het kastje van de display/knoppen. Alles werkt netjes van de pomp aan sturen tot mijn verwarming, alleen nog even wachten op mijn licentie voor de PRO versie maar daar ben ik al voor aan het mailen.

Hieronder een paar foto's ervan, hopelijk staan ze er op is namelijk de eerste keer :). (let niet op de rotsooi op de achtergrond, heb mijn brouwerij pas verplaatst van schuur naar zolder en moet het nog wat netjes maken)





Heuvinger brouwerij


Wart

Tof om je BrewMonk etc. op deze manier via WiFi te kunnen aansturen, wil dit zelf ook voor onze brouwketel gaan maken. Heb helaas geen elektro achtergrond en de lessen elektro op de middelbare school zijn alweer ver weg gezakt... dus  ik zit nog wel met een aantal vragen.

Ik lees dat ik de 2N222 transistoren in onderstaand schema kan vervangen voor een printje met level converters van 3V3 naar 5V, maar klopt het dat elke 2N222 op de tekening dus via de level converter moet lopen, en dat de L-aansluitingen aan de Wemos kant komen en de H-aansluitingen aan de andere? 3V3 in en 5V uit?

Daarnaast staan er rechtsboven op de tekening 2 "BSS138" componenten (nr Q4 en Q5) geen idee wat dit is maar als ik google kom ik weer bij een level converter uit. Ik snap ook niet zo goed hoe ik deze dan aan moet sluiten, aangezien daar meerdere aansluitingen bij elkaar komen?




Timmeh4


Citaat van: Wart op 19-02-2021  21:03 uTof om je BrewMonk etc. op deze manier via WiFi te kunnen aansturen, wil dit zelf ook voor onze brouwketel gaan maken. Heb helaas geen elektro achtergrond en de lessen elektro op de middelbare school zijn alweer ver weg gezakt... dus  ik zit nog wel met een aantal vragen.

Ik lees dat ik de 2N222 transistoren in onderstaand schema kan vervangen voor een printje met level converters van 3V3 naar 5V, maar klopt het dat elke 2N222 op de tekening dus via de level converter moet lopen, en dat de L-aansluitingen aan de Wemos kant komen en de H-aansluitingen aan de andere? 3V3 in en 5V uit?

Daarnaast staan er rechtsboven op de tekening 2 "BSS138" componenten (nr Q4 en Q5) geen idee wat dit is maar als ik google kom ik weer bij een level converter uit. Ik snap ook niet zo goed hoe ik deze dan aan moet sluiten, aangezien daar meerdere aansluitingen bij elkaar komen?



Je zou de 2n2222 kunnen vervangen voor level controller, heb hier ook even maar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan. Ik heb hier de 2n3053 voor genomen, puur omdat ik deze nog had liggen. Bij die level converter moet je volgens mij aan een kant 3v3 en andere kant 5v voeding zetten en dan heb je 2x 3v3 naar 5v en 2x 5v naar 3v3. Kan dit mis hebben, misschien dat iemand ze gebruikt.

De bss138 heb ik er niet in zitten en ga ik van de ESP rechtstreeks naar de pcf8574 print.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Timmeh4 op 19-02-2021  21:22 uDe bss138 heb ik er niet in zitten en ga ik van de ESP rechtstreeks naar de pcf8574 print.
Ik heb voor de aansluiting van de I2C LCD op de wemos een PCF8574T Module PCF8574 Module I/O-Uitbreidingsmodule I/O-Uitbreidingsmodule I2C besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001644052830.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dcC0jwQ

Rinus

Gebruik het liefst een level converter of een BC547, er zijn zoveel manieren om dit op te lossen, Google zal je helpen. Mocht je BC54x nodig hebben, stuur maar een DM wat je nodig hebt, maak een postzegel over en ik zal je opsturen wat je nodig hebt. Level shifters heb ik zelf ook niet liggen, maar die haal je zo bij Ali (zou ik overigens wel degelijk aanraden, lekker compact en gemakkelijk te monteren omdat het al op een printje zit.

Wat je wil hebben is een 3V3 output van de ESP/Wemos converteren naar 5V en daarmee de SSR sturen.
Of zoals ik super simpel heb gedaan; zie mijn schets/schema, stuur hiermee direct je originele Brewmonk relais aan, dat werkt exact net zo goed als de originele regeling; relais aan of uit kwa vermogen, niets mis mee!

Ik zou zeggen houd het simpel! Mijn advies;  gebruik gewoon de relais van de ketel zelf, dan ben je snel klaar! De temp regeling is echt nauwkeurig genoeg hoor!

Wil je toch op de 0.1 C gaan regelen (voor zover mogelijk met zoveel massa/wort/water) dan gebruik je een SSR omdat dit PWM gestuurd is heb je een SSR nodig.

Het enige advies is wel: voeg een extra 5V voeding toe voor de ESP/Wemos want de voeding van de ketel zelf trekt het maar net. Mij mij werkt het wel, maar het is op het randje als ik de backlight zie dimmen... Meanwell heeft hier hele handige modules voor compleet in behuizing. of gebruik een oude USB lader oid...

Mijn insteek is om iedereen op een eenvoudige manier de gemakken van WiFi gestuurde bediening te laten profiteren, zonder al te veel gedoe, zonder display, zonder vele draden.
Gewoon een ESP8266/Wemos oid, een temp sensor en de aansturing van de relais (level converter) en een 5 V voeding toevoegen, het hoeft niet meteen super chique.

edensan

ik kwam deze site tegen:
https://aussiehomebrewer.com/threads/controlling-robobrew-with-craftbeerpi.100300/

Best interessant.

Zou er een Arduino alternatief zijn met touch screen? :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.