Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...

Gestart door Rinus, 08-02-2021 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Ik vind dit helemaal geweldig!
Niet dat ik mijn brouw maischautomaat er mee ga uit rusten.
Doch ik kijk wat verder van als het ding het opgeeft, dan wil ik weer verder met biab en inkookautomaten.
Tegen die tijd wil ik op die dingen wel een fijne besturing.

edensan

Citaat van: JanDeGraaff op 27-04-2021  15:17 uHet is gebeurd!
Afgelopen weekend heb ik mijn Klarstein Brauheld 15 liter (niet meer leverbaar, zag ik laatst) omgebouwd. Ik heb de oude bediening eruit gehaald en de nieuwe, BrewUno ingebouwd.

Het was even puzzelen in het begin, maar toen het dradenschema duidelijk was kon ik beginnen. Ik heb 'm "niet-destructief" omgebouwd; dat wil zeggen dat ik de originele bedrading intact heb gelaten en aangesloten op de BrewUNO met krimpkoppelingen. Ik kan dus heel eenvoudig de originele bediening erin terug bouwen. Misschien als ik 'm ooit verkoop, of iets dergelijks.

Ik heb de Wemos D1 mini in een plastic doosje waarin ooit schroeven zaten gezet. Daar zit ook de pieper in.

Ik heb een aparte voeding gebruikt die 220VAC omzet in 5VDC. Die is aangesloten op de BrewUNO op de 5V pin en op de SSR. Voor de BrewUNO zit een 220µF Elco; er was niet kleiner op voorraad..

Ik heb er een SSR van 40A met vrij grote koelribben erop geschroefd. Ik heb 40A gekozen omdat ik ergens gelezen heb dat er vrij veel nep SSRs uit China komen die dan maar een klein deel – soms zelfs maar 25% – van het amperage aankunnen dat erop staat.
Het verwarmingselement van mijn ketel is 1.600W, dus met 7A zou ik voldoende moeten hebben. Als ik dan een nep 25A SSR heb die slechts 25% aankan zit ik mogelijk net te laag.. Vandaar de 40A, dan kan ie met 25% altijd nog 10A aan.

De Klarstein Brauheld ketels hebben twee terugvoeren vanaf de pomp. Eentje naar boven voor de verticale circulatie en eentje onderin voor een horizontale circulatie over de bodem. Dit zou aanbranden tegengaan, maar dat heb ik niet zo heel erg gemerkt, nog. Het idee is leuk, maar in de uitvoering lukt het toch niet zo goed. Maar, dat had wel als voordeel dat ik deze temperatuur sensor (M10X1.5, 30mm) er heel makkelijk in kon bouwen. Ik hoefde er niet voor te boren. Ik twijfel nog of ik de originele sensor moet vervangen met deze; die zou moeten passen. Dan kan ik de pompterugvoer onderin ook weer gebruiken want ik had bedacht dat ik daarmee misschien wel een draaikolk kan maken...

De pomp heb ik (nog) niet aangesloten op de BrewUNO. Er zit nu een aparte schakelaar voor de pomp op de ketel en dat is wel prima. Enig nadeel is wel dat de pomp nu niet via Wifi aan/uit gezet kan worden. Ik heb nog een SSR liggen, dus misschien bouw ik die later nog in.

Toen het inbouwen. Dat ging best goed. Ik heb een foto van het eindresultaat gemaakt – zie helemaal onderaan – maar het is een beetje een zootje, ben ik bang. Ik heb er wel wat aanwiizingen bij gezet:
1. Het schroevendoosje met de Wemos D1 Mini erin
2. De SSR
3. De voeding
4. De DS18B20 temperatuur Sensor.

Van de montage van de laatste heb ook nog twee foto's toegevoegd.

Tot zover de bouwperikelen. Waar het mij allemaal om begonnen was, was dat ik de originele bediening heel erg slecht vond. Ik moest afhankelijk van het recept soms een paar honderd keer op de knopjes drukken om de hele boel geprogrammeerd te krijgen.

BrewUNO werkt een heel stuk eenvoudiger. Je kunt alles op je gemak van tevoren programmeren via een webbrowser op je PC, laptop, tablet of telefoon en als je zover bent druk je op start. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben hoe goed BrewUNO de temperatuur op een waarde kan houden. De PID/PWM aansturing werkt erg goed.

Ik heb er vandaag een Urquell-kloon mee gebrouwen en het was een genot om te doen. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de aansturing van de Grainfather. Je kunt met de BrewUNO pro ook recepten importeren van BrewFather, maar dat werkt bij niet goed?? De ontwikkelaar kijkt er voor mij naar momenteel. Je kunt ook eerder gemaakte en geëxporteerde maischschema's en recepten importeren. Je hebt dus een backup mogelijkheid.

Wat ik zelf erg handig vind is de mogelijkheid om stappen in het maischschema vast te zetten. Pas als je de stap expliciet vrijgeeft gaat BrewUNO verder met het programma. Dat is erg handig bij bijvoorbeeld inmaischen. Ik laat BrewUNO het maischwater opwarmen tot 69ºC en dan de inmaischstap op 67ºC met slotje. Dan wordt het maischwater op 67ºC gehouden terwijl ik op mijn gemakje de mout in het water meng. Pas als ik helemaal klaar ben geef ik de stap vrij en dan gaat de teller van de 60 minuten inmaischen lopen.

Al met al ben ik er erg blij mee!

De foto's:
De binnenkant van de ketel, met:
1. Het schroevendoosje met de Wemos D1 Mini erin
2. De SSR
3. De voeding
4. De DS18B20 temperatuur Sensor.


De temperatuursensor aan de buitenzijde van de ketel:


De temperatuursensor aan de binnenkant van de ketel:


Wouw!! Supermooi gemaakt jan! Ik wacht op die kleine sensor dan boor ik gaatje en hou ik orginele besturing ook in de lucht en kan ik of de brewuno of de originele bediening gebruiken ik heb ook zo'n 5 v voeding  al binnen
Kan haast niet wachten tot alles binnen is..

Al met al weer verhelderend.. ook optie  met slotje uitleg thx!!
Importeren / exporteren is wel pro versie vlgns mij
Bedankt voor delen Jan!

edensan

Citaat van: edensan op 28-04-2021  20:34 uIk wacht op die kleine sensor dan boor ik gaatje en hou ik orginele besturing ook in de lucht

Weet iemand hoe dit zit ik heb alleen de  De DS18B20  M7 binnen gekregen zonder iets van een waterdichte doorvoer met rubber of siliconen oid.
Weet iemand hoe zit dat bij de originele ketel?

Alvast bedankt!

Tambier

Citaat van: edensan op 24-11-2021  14:28 uWeet iemand hoe dit zit ik heb alleen de  De DS18B20  M7 binnen gekregen zonder iets van een waterdichte doorvoer met rubber of siliconen oid.
Weet iemand hoe zit dat bij de originele ketel?

Alvast bedankt!



Dit is de sensor van de Easybrew.

Ik vermoed dat je deze sensor besteld hebt.
Die zou je kunnen installeren met een rubbertje en moertje alleen zit je moer dan wel in je wort.

edensan

Citaat van: JanDeGraaff op 12-04-2021  23:12 uMaar goed, de Wemos en de BrewUNO software heeft ook een Access Point aan boord. Die kun je op twee manieren instellen: 'Altijd aan' of 'Aan als er geen Wifi verbinding is' (standaard). De derde manier, zeer onverstandig, is 'Altijd uit'..
Ik heb 'm op 'Altijd aan' staan en kan dus altijd terugvallen op het Wifi netwerk die de Wemos zelf in de lucht houdt terwijl hij werkzaam is. Die biedt gewoon toegang tot webserver en geeft mij de controle over mijn ketel en het brouwproces.

Hoe heb je dan je ip ed geconfigureerd in brewuno
Zou je paar printscreentjes kunnen malen ik kan haast de webserver niet benaderen en is heel traag enz snap er niets van.
Groet Edwin

edensan

Citaat van: Tambier op 24-11-2021  17:23 u

Dit is de sensor van de easybrew.

Ik vermoed dat je deze sensor besteld hebt.
Die zou je kunnen installeren met een rubbertje en moertje alleen zit je moer dan wel in je wort.

Helemaal gelijk!! Ik ga gaatje 4,5 mm boren naast de bestaande sensor en inderdaad met rubber/siliconen "o" ringetje afdichten (heb al flensmoer gehaald)
 dan heb ik 2 parallelle systemen

Superbedankt voor duidelijke uitleg!

Groet Edwin

hansHalberstadt

Citaat van: Tambier op 24-11-2021  17:23 udeze
Is volgens mij per definitie een fout design omdat je nooit moertjes wilt hebben op een plek waar vuil in kan komen. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom iemand die zo'n dingetje ontwerpt de moer aan die kant zou ontwerpen. 

beermenke

Ik meet in de uitstroom, dus de leiding buiten de ketel en ik meet met een zakbuis in de binnenketel. De temperatuur in de binnenketel is voor mij het belangrijkste want dat is in de maish maar ik stuur op de temp van de uitstroom, deze temp komt tenslotte boven in je binnenketel terecht.

edensan

Ik snap er niets meer van  :nut:
Ik krijg maar geen waarde van mijn thermometer
Alles aangesloten zoals beschreven D6 naar data (geel/wit) 3,3 v op (rood) zwart naar G ground ook weerstand van 4,7 ohm tussen geel/wit en rood

Ik open mijn brewuno en geen temperatuur... shoot me...

Jan de Graaff

Volgens mij moet je in de software instellingen nog wel aangeven welke beschikbare temp.sensor gebruikt moet worden waarvoor.
Je kunt in principe tot 3 thermometers aansluiten (bij een 3 ketel opstelling). Dus moet je aangeven welke wat meet. Ook voor een 1-pans opstelling moet je dit instellen.
Ik hoop dat dit het is!

edensan

Citaat van: Rinus op 10-02-2021  12:49 uHeydude, dit is iets anders wat je hier laat zien is bedoeld om van een voedingsspanning 3V3 -> 5V te maken, dat is hier niet de bedoeling.

Dit is wat we zoeken (willekeurige hit, en er zijn meer soorten, meer kanalen enz..)
https://nl.aliexpress.com/item/32771873030.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7f916f4exsln6R&algo_pvid=2ebf4315-60fe-4ffa-8ead-dbf58c6e421c&algo_expid=2ebf4315-60fe-4ffa-8ead-dbf58c6e421c-0&btsid=2100bb4c16129577195241352e8354&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

goedenavond,

Waar zou die dan komen? Schematisch?
ik ben echt blond en misschien met jip en janneke taal weet ik wat ik moet doen
Ik heb inmiddels mijn temp sensor aan de praat..  :proost:

groet Edwin

BertusBeensteen

Ik ben vandaag aan de knutsel geweest met mijn 30L brewmonk.
Alle nodige onderdelen had ik al liggen.

Ik heb de kraan vervangen voor een thermowell, en de bedrading van de flatcable naar het lcd afgesplitst richting een esp8266 bordje met brewuno. (Gebruik dus de originele relais om de verwarming te schakelen)
Op deze manier kan ik ook de oude bediening nog gebruiken wanneer nodig.

Echter kom ik er tijdens een proefdraai achter dat de PID regeling roet in het eten gooit. Wanneer de temperatuur onder het setpoint komt schakelt de PID rustig bij, alleen dat werkt niet met een relais natuurlijk.

De keus die men dan heeft is de PID-instellingen aanpassen zodat er altijd 100% uit komt waardoor het relais normaal schakelt.
Keuze twee is dan toch een SSR monteren, maar dan verlies je de standaard bediening. (Is ook wel op te lossen uiteraard)


Jan de Graaff

Citaat van: BertusBeensteen op 10-10-2022  11:15 uIk ben vandaag aan de knutsel geweest met mijn 30L brewmonk.
Alle nodige onderdelen had ik al liggen.

Ik heb de kraan vervangen voor een thermowell, en de bedrading van de flatcable naar het lcd afgesplitst richting een esp8266 bordje met brewuno. (Gebruik dus de originele relais om de verwarming te schakelen)
Op deze manier kan ik ook de oude bediening nog gebruiken wanneer nodig.

Echter kom ik er tijdens een proefdraai achter dat de PID regeling roet in het eten gooit. Wanneer de temperatuur onder het setpoint komt schakelt de PID rustig bij, alleen dat werkt niet met een relais natuurlijk.

De keus die men dan heeft is de PID-instellingen aanpassen zodat er altijd 100% uit komt waardoor het relais normaal schakelt.
Keuze twee is dan toch een SSR monteren, maar dan verlies je de standaard bediening. (Is ook wel op te lossen uiteraard)

Ik heb zelf de standaardbediening verwijderd, voornamelijk omdat de PWM aansturing (Pulse Widt Modulation) met behulp van de PID algoritmen het verwarmingselement stapsgewijs kan aansturen. Je bent hierdoor – in ieder geval in theorie – zuiniger aan het verwarmen en loop je minder risico op overshoots en/of verbranding. Nou vielen die laatste twee toch al wel mee, maar toch.
Zodra je de aansturing via WiFi hebt ga je, volgens mij, niets meer doen met de oude aansturing. Die is op z'n zachts gezegd nogal houterig.

Ik heb de vervanging wel zo gedaan dat ik gemakkelijk de oude aansturing terug kan plaatsen. Dat wel.

Ik weet niet of de PID instellingen aanpassen je een aan/uit schakeling kunnen geven. Alternatief is de source code induiken, de PWM aansturing vervangen door aan/uit en dan opnieuw compileren.
Het staat nog steed op mijn to-do lijstje om deze code zelf te gaan compileren, zodat ik aanpassingen aan de code kan gaan maken. Zeker nu ik het idee heb dat de code niet meer onderhouden wordt. Op zich is dat laatste geen groot probleem, want de code werkt en heeft voor zover ik kan nagaan geen bugs.
Maar toch zou ik zelf wel wat aanpassingen willen maken... Misschien deze winter dan eens..

BertusBeensteen

Zodra de PID/PWM een uitsturing heeft van boven de 60% hoor ik het relais schakelen. Daar onder hoor ik alleen gezoem. Dus wanneer de regeling altijd minimaal 60% produceert zal het relais schakelen. (In de instellingen kunnen de parameters voor zowel P,I als D aangepast worden. Als P maar hoog genoeg is komt de output altijd op 100 uit zodra er een afwijking van SP is)

Het zou mooi zijn als de PWM regeling bijvoorbeeld per 10 seconden zou schakelen (0.1Hz). Ik geloof dat de frequentie nu minimaal 100 Hz is, wat gewoon te hoog is voor een relais maar prima voor een SSR.

Ik ga morgen brouwen, misschien dat ik vanavond de SSR nog aansluit.
En anders word het met het standaard relais. Maischen met het 700W element en koken met 1800W. (Heb ze nog apart staan en in brewuno ook de kookketel ingesteld)

edensan

Hallo,
ik heb inmiddels een proefopstelling gemaakt.
Graag wil ik 2 ssr's aansturen op 2 (aparte?) verwarmingselementen.
Het gekke is nu dat ik wel 3.3 v op de D7 heb maar ook van 27 graden  naar 100 graden opstoken geen enkel voltje op de D8
ook met koken geen 3.3 volt op D8 en óf op D4
voor mijn gevoel zou dat wel moeten toch?
Ik heb 5 dagen geleden gevraagd voor pro activatie en vandaag in github een berichtje gehad dat brewuno project niet dood is en hij komt er zo snel mogelijk op terug.
Ook heb ik als ik mijn temp sensor in de handen neem geen registratie van temperatuur meer dus alles gaat naar 0 na enige seconden wel weer, alles gecontroleerd op kabelbreuk, maar dat is niet het geval.

Groet Edwin

Jan de Graaff

Citaat van: edensan op 10-10-2022  20:39 uHet gekke is nu dat ik wel 3.3 v op de D7 heb maar ook van 27 graden  naar 100 graden opstoken geen enkel voltje op de D8
ook met koken geen 3.3 volt op D8 en óf op D4
Voor mijn gevoel zou dat wel moeten toch?
Ik heb het vermoeden dat je je instellingen moet nakijken.
D7 is Mash/Boil ketel; dus een éénpans-opstelling zoals een brouwautomaat. In dat geval zullen D8 en D4 niet gebruikt worden. Als je meerdere ketels hebt, zul je die moeten aangeven – inclusief de bijbehorende temperatuursensor. En je zult ze een temperatuurdoel moeten geven; die is verschillende per pan.

D4 (Spoelketel) en D8 (Kookketel) geven geen voltage af (i.e. staan 'uit') als je een éénpansopstelling hebt of als je ze geen temperaatuurdoel gegeven hebt. Alleen als je een meerpansopstelling instelt is D7 alleen de maischketel.

edensan

Citaat van: JanDeGraaff op 10-10-2022  20:59 uIk heb het vermoeden dat je je instellingen moet nakijken.
D7 is Mash/Boil ketel; dus een éénpans-opstelling zoals een brouwautomaat. In dat geval zullen D8 en D4 niet gebruikt worden. Als je meerdere ketels hebt, zul je die moeten aangeven – inclusief de bijbehorende temperatuursensor. En je zult ze een temperatuurdoel moeten geven; die is verschillende per pan.

D4 (Spoelketel) en D8 (Kookketel) geven geen voltage af (i.e. staan 'uit') als je een éénpansopstelling hebt of als je ze geen temperaatuurdoel gegeven hebt. Alleen als je een meerpansopstelling instelt is D7 alleen de maischketel.

Hoe sluit ik dan beide verwarmings elementen aan? Op 1 ssr? Kan dat qua vermogen of brandt dan de ssr door?
Of 2 ssr's op 1 uitgang van de wemos?

Bedankt voor meedenken

Groet Edwin

Jan de Graaff

Citaat van: edensan op 11-10-2022  07:46 uHoe sluit ik dan beide verwarmings elementen aan?
Aha, je hebt twee elementen. Voor zover ik weet kan de BrewUNO deze alleen als 1 aansturen; maar duik vooral in de instellingen – ik kan het mis hebben...
Door de PWM sturing wordt het vermogen dat gebruikt wordt om te verwarmen gestuurd door de software, niet door de elementen los van elkaar te gebruiken.

BertusBeensteen

Of de SSR het aankan ligt aan de elementen. Hierbij moet de totale stroom onder de max stroom van de SSR blijven.
Je kunt ook 2 SSR's gebruiken op 1 uitgang (D7)
Het vermogen wordt bepaald door de software, en is vrij in te stellen voor maisch en kook (max), de rest regelt zichzelf aan de hand van de PID-instellingen.

Hier heb ik gisteravond beide elementen van mijn 30L BrewMonk op 1 SSR (40 A) aangesloten, net klaar met brouwen en de eerste indruk is goed. (Veel beter dan 600 keer op knopjes drukken)

edensan


Jan de Graaff

Citaat van: BertusBeensteen op 11-10-2022  13:48 uJe kunt ook 2 SSR's gebruiken op 1 uitgang (D7)
Omdat de 3,3 V/12 mA signaalspanning van D7 al aan de onderkant van de SSR specificaties (voor deze toepassing meestal 3 ~ 32VDC) zit, vraag ik mij af of een ESP8266 wel betrouwbaar 2 van dergelijke SSRs op 1 pin kan schakelen? Ik denk dat de twee verwarmingselementen samen schakelen met 1 SSR zekerder werkt. Of werken met een step-up om de 3,3V uit D7 te verhogen.

Mijn BrewUNO schakelt zonder step-up probleemloos één 40 A SSR.

Citaat van: BertusBeensteen op 11-10-2022  13:48 u(Veel beter dan 600 keer op knopjes drukken)
Alleen dat al was een verademing!

edensan

CiteerOf werken met een step-up om de 3,3V uit D7 te verhogen

Hoe werkt dit?
Moet er dan iets tussen geplaatst worden?
Van d7 naar regulater en 2 uit de regulator naar beide ssr's?

Groet Edwin

Jan de Graaff

Citaat van: edensan op 11-10-2022  15:12 uMoet er dan iets tussen geplaatst worden?
Yup, een level-shifter of zelfbouw met, bijvoorbeeld, een BC547. Maar, als de werking je niet bekend is, zou ik de twee verwarmingselementen samen met 1 SSR schakelen... dat is veel eenvoudiger. Vooropgesteld dat je SSR de stroom aankan, natuurlijk! Zie Bertus' antwoord.

BertusBeensteen

Wat ik wel gemerkt heb is dat de 5 V voeding vanaf de BrewMonk zelf echt op het randje zit van wat er nodig is. Wanneer de verbinding met de wifi wegvalt zet brewuno een accespoint op, waarbij deze net genoeg stroom trekt om het scherm van de BrewMonk uit te laten vallen en de boel opnieuw start inclusief deuntje van de BrewMonk zelf. (gister in het tuinhuis gebrouwen waar een ander wifinetwerk is, na het instellen van deze geen problemen meer gehad)

Een aparte 5 V voeding is dus wel aan te raden, of er zal het een en ander afgekoppeld moeten worden van de originele bediening, zoals bijvoorbeeld het backlight van het scherm.
Hou hier ook rekening mee wanneer je meerdere SSR's wilt schakelen middels een step-up/level-shifter.

Beide elementen schakelen met 1 40 A SSR werkte hier uitstekend gedurende de hele brouwdag.
Hiervoor heb ik de fasedraad na de droogkookbeveiliging afgetakt richting SSR, en vanaf de SSR een draad aangesloten op de elementen zelf (doorgelust, de nul-draad zit al doorgelust op beide elementen)
Wat wel opviel, is dat de bedrading van de BrewMonk zelf niet bijzonder dik is, mijn eigen bedrading heb ik in 2,5 cm² uitgevoerd.

Jan de Graaff

Citaat van: BertusBeensteen op 12-10-2022  08:56 uEen aparte 5 V voeding is dus wel aan te raden,
In mijn ombouw-overzichtsfoto [3] die ik eerder in deze thread geplaatst heb, kun je zien dat ik een aparte voeding heb ingebouwd (5 V, 2 A), maar ik heb wel de oude bediening helemaal losgekoppeld; er hoeft dus niks dubbel in de lucht gehouden te worden...
De oude bediening kan ik er wel gemakkelijk in terugbouwen.

Ik heb overigens BrewUNO zo ingesteld dat het eigen WiFi accesspoint altijd in de lucht is. Mijn reden daarvoor is dat ik altijd bij de bediening van BrewUNO kan komen, ook als WiFi in huis uitvalt. Ik kan niet terugvallen op de originele bediening. Misschien dat ik de I2C 20X4 LCD en bediening er nog eens aan ga breien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.