Ranzige smaak IPA na 6 weken

Gestart door Dantel, 04-02-2021 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dantel

Citaat van: Derp op 25-04-2021  15:34 uWeet niet in wat voor vaatjes je vult, maar heb wel eens gezien op internet dat je nagenoeg 100% zuurstofvrij kunt vullen door een vaatje met starsan te vullen en dan het starsan met CO2 naar een volgend vaatje te drukken. Op die manier vermeng je niet zuurstof met CO2 maar weet je dat het volledig CO2 is omdat er simpelweg geen lucht maar starsan in het vaatje zat. Deze brouwer doet het met CO2 van de vergisting maar wellicht is dat in jouw setting niet mogelijk. Lijkt me dat het wel prima kan werken simpelweg met een fles CO2. Zie het filmpje rond 6:45.

Heb her en der ook gelezen dat je op deze manier vaatjes kan "daisy chainen", dwz het starsan van vaatje 1 naar vaatje 2 drukken, daar maak je vaatje 3 weer aan vast, etc etc. Dan verspil je zo min mogelijk CO2 en starsan.

Hoe je het went of keert iets van zuurstof krijg je er altijd in.
wij hebben ongeveer 50 van die kegs , en als je het bier , of in dit geval Starsan met CO2 eruit drukt zul je altijd een beetje starsan op de bodem houden .Je zult dus je keg leeg moeten kiepen , waardoor je weer wat zuurstof vermischung krijgt . Vergeet niet dat CO2 hoewel zwaarder is dan lucht/zuurstof , ook een inert gas is , wat zoveel betekend dat het heel makkelijk reageert en mixt met andere gassen .Ik heb ondertussen verschillende wetenschappelijke artikelen op Duitse websites gelezen , en zuurstof vrij afvullen bestaat simpelweg niet .In dat Artikel wat ik gepost had , stond ook dat 5mL zuurstof al voldoende is in een 0.5L fles om smaakverandering te Creëren in bier
We gaan het eerst eens proberen met direct uit de Tank afvullen , eens kijken wat er dan gebeurd .



Dantel

-edit- nog een beetje moeite om op de juiste manier iets te posten  ;)


Hoe je het wendt of keert iets van zuurstof krijg je er altijd in.
Wij hebben ongeveer 50 van die kegs , en als je het bier , of in dit geval Star San met CO2 eruit drukt zul je altijd een beetje Star San op de bodem houden .Je zult dus je keg leeg moeten kiepen, waardoor je weer wat zuurstof vermischung krijgt. Vergeet niet dat CO2 hoewel zwaarder is dan lucht/zuurstof, ook een inert gas is, wat zoveel betekent dat het heel makkelijk reageert en mixt met andere gassen. Ik heb ondertussen verschillende wetenschappelijke artikelen op Duitse websites gelezen en zuurstof vrij afvullen bestaat simpelweg niet. In dat artikel wat ik gepost had , stond ook dat 5 mL zuurstof al voldoende is in een 0.5 L fles om smaakverandering te creëren in bier
We gaan het eerst eens proberen met direct uit de tank afvullen, eens kijken wat er dan gebeurd.

Derp

Citaat van: Dantel op 25-04-2021  18:29 u-edit- nog een beetje moeite om op de juiste manier iets te posten  ;)


Hoe je het wendt of keert iets van zuurstof krijg je er altijd in.
Wij hebben ongeveer 50 van die kegs , en als je het bier , of in dit geval Star San met CO2 eruit drukt zul je altijd een beetje Star San op de bodem houden .Je zult dus je keg leeg moeten kiepen, waardoor je weer wat zuurstof vermischung krijgt. Vergeet niet dat CO2 hoewel zwaarder is dan lucht/zuurstof, ook een inert gas is, wat zoveel betekent dat het heel makkelijk reageert en mixt met andere gassen. Ik heb ondertussen verschillende wetenschappelijke artikelen op Duitse websites gelezen en zuurstof vrij afvullen bestaat simpelweg niet. In dat artikel wat ik gepost had , stond ook dat 5 mL zuurstof al voldoende is in een 0.5 L fles om smaakverandering te creëren in bier
We gaan het eerst eens proberen met direct uit de tank afvullen, eens kijken wat er dan gebeurd.

Dat van dat laagje Star San klopt inderdaad, heb zelf nog geen vaatjes maar hoorde dat eerder ook. Schijnt wel dat het zo weinig is dat je er niets van merkt in bier maar snap dat het idee niet fijn is.

Jacques

Citaat van: Dantel op 25-04-2021  11:05 uEen nadeel van veel fora (ik ben naast lid van dit forum ook lid van het Duitse, Zwitserse en het Italiaanse  forum) dat mensen veel goedbedoelde adviezen geven, maar de (wetenschappelijke)basis 'waarom' mist nog wel eens. En kan je dus ook echt op het verkeerde been zetten hoe goed bedoeld en welgemeend het advies ook is.

In ieder geval ben ik blij dat het mysterie opgelost lijkt te zijn, nu alleen nog 500 x 33cl flesjes leeg kiepen ;)

Het is niet voor niets dat ik steeds geadviseerd je bier te laten proeven door een ervaren sommelier. Pas als je weet wat er aan de hand is kun je werken naar een oplossing. Als je niet weet wat het probleem is, is alles wat je zegt gissen...

Dantel

Citaat van: Jacques op 25-04-2021  21:49 uHet is niet voor niets dat ik steeds geadviseerd je bier te laten proeven door een ervaren sommelier. Pas als je weet wat er aan de hand is kun je werken naar een oplossing. Als je niet weet wat het probleem is, is alles wat je zegt gissen...

Ja klopt je had gelijk, het was alleen ff zoeken naar iemand hier.
En het tweede was zoeken naar de oorzaak. Met het artikel van gisteren is het me ook duidelijk.

thepsych

Citaat van: Dantel op 24-04-2021  11:13 uNa vele omzwervingen eindelijk het probleem gevonden. Iderdaad een sommelier gevonden en die kenmerkte het als oxidatie.
Nu leek me dat in eerste instantie  bijna onmogelijk tot dat ik dit artikel tegen kwam.
Het is het Duitse Braumagazin (tekst is dus ook in het Duits) na het lezen van dit artikel  werd me opeens veel duidelijk.

https://braumagazin.de/article/oxidation-und-bieralterung/

Interessant artikel. Na lezing hiervan wordt me duidelijk dat controle van oxidatie van groot belang is, al vermoed ik dat soms oxidatie een deel van een geslaagd bier zou kunnen zijn. Maar dat denk ik maar...
Ik neem na lezing van dit artikel en deze discussie en die over de NEIPA het volgende mee: voorkomen oxidatie hete kant, misschien wel met Brewtan B, niet te veel wirlpoolen, goede pH van maischen en nadenken of maischen onder 62 graden nodig is, flesjes niet meer dan nodig kopruimte geven en zuurstofvretende dopjes gebruiken. Hevelen doe ik al onder druk met koolzuur dus dat scheelt al weer. In het artikel gaat het heel even over PVPP. Volgens mij heb ik dit ooit lang geleden gebruikt zonder er bij na te denken want nu zie ik dat het altijd netjes gefilterd moet worden. Is volgens mij ook een niet oplosbare "kunststof" maar die kan blijkbaar ook iets voor de oxidatie doen. En ik dacht ook voor de schuimkwaliteit. Iemand ervaring daarmee?

ExPeteriment

Citaat van: Dantel op 25-04-2021  18:29 u-edit- nog een beetje moeite om op de juiste manier iets te posten  ;)


Hoe je het wendt of keert iets van zuurstof krijg je er altijd in.
Wij hebben ongeveer 50 van die kegs , en als je het bier , of in dit geval Star San met CO2 eruit drukt zul je altijd een beetje Star San op de bodem houden .Je zult dus je keg leeg moeten kiepen, waardoor je weer wat zuurstof vermischung krijgt. Vergeet niet dat CO2 hoewel zwaarder is dan lucht/zuurstof, ook een inert gas is, wat zoveel betekent dat het heel makkelijk reageert en mixt met andere gassen. Ik heb ondertussen verschillende wetenschappelijke artikelen op Duitse websites gelezen en zuurstof vrij afvullen bestaat simpelweg niet. In dat artikel wat ik gepost had , stond ook dat 5 mL zuurstof al voldoende is in een 0.5 L fles om smaakverandering te creëren in bier
We gaan het eerst eens proberen met direct uit de tank afvullen, eens kijken wat er dan gebeurd.
In plaats van Star San druk ik gekookt water uit voordien ontsmette de kegs. Daar mag van mij een flopje van achterblijven, ik kiep ze dus niet leeg,  deksel gaat er niet meer af, krijg daarvan dus geen vemenging met lucht. Alle beetjes helpen.

Dantel

Citaat van: thepsych op 27-04-2021  23:26 uInteressant artikel. Na lezing hiervan wordt me duidelijk dat controle van oxidatie van groot belang is, al vermoed ik dat soms oxidatie een deel van een geslaagd bier zou kunnen zijn. Maar dat denk ik maar...
Ik neem na lezing van dit artikel en deze discussie en die over de NEIPA het volgende mee: voorkomen oxidatie hete kant, misschien wel met Brewtan B, niet te veel wirlpoolen, goede pH van maischen en nadenken of maischen onder 62 graden nodig is, flesjes niet meer dan nodig kopruimte geven en zuurstofvretende dopjes gebruiken. Hevelen doe ik al onder druk met koolzuur dus dat scheelt al weer. In het artikel gaat het heel even over PVPP. Volgens mij heb ik dit ooit lang geleden gebruikt zonder er bij na te denken want nu zie ik dat het altijd netjes gefilterd moet worden. Is volgens mij ook een niet oplosbare "kunststof" maar die kan blijkbaar ook iets voor de oxidatie doen. En ik dacht ook voor de schuimkwaliteit. Iemand ervaring daarmee?

Ik vond het ook een interessant artikel,op www.braumagazin.de staan nog veel meer boeiende artikelen. De universiteit van München , doet  veel bierwetenschappelijk onderzoek ... (goh raar he  :D )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.