Ranzige smaak IPA na 6 weken

Gestart door Dantel, 04-02-2021 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dantel

Beste allemaal,

Wij hebben onlangs  een IPA gebrouwen, een soort van kloon van de Duvel Citra tripel hop.
 Brouwdatum  was 27-12-2020 , en tot vorige week geen vuiltje aan de lucht . Fris fruitig, met smaken van ananas, perzik, abrikoos, beetje appel, kortom een hele fruitsalade, echt heerlijk.
Gisteren nog eentje getapt , en tot mijn grote schrik , fruitigheid helemaal weg, en daarvoor in de plaats een ranzige ethanol, ozon, achtige smaakt (smaak laat zich het beste omschrijven als iets chemisch, zoals een kopieerruimte op kantoor ruikt, die chemische ozonlucht in combinatie met papier, en z'n weeïge  lucht)

Nu zijn wij een kleine brouwerij in Zwitserland en kunnen en mogen ons bier ook verkopen, en van dit bier hadden we 200 liter gebrouwen. Kortom naar de kelder, waar nog zo'n kleine 350 flessen en 3 kegs à 18 liter staan, en bij alles precies dezelfde weeïge ranzige smaak.
En de grote cynische grap is, voor een week terug was dit nog heerlijk bier, alsof bij donderslag bij heldere  hemel  die smaak veranderd is.

Bijgevoegd het recept, koud gehopt met Citra 12% 150 gram op 50 liter, totaal dus 600 gram op 200 liter  4 dagen na de hoofdvergisting.
Hopsokjes  uitgestoomd in de snelkook pan, de hop met latex handschoenen (en ook nog gedesinfecteerd )in de sokjes gedaan.
Ik heb conische drukketels, dus de druk er langzaam afgelaten, deksel open hopsokjes erin en deksel weer hermetisch afgesloten.
Na 4 dagen afgevuld in Kegs alles onder CO2 druk, dus kegs gedesinfecteerd met perazijnzuur, goed uit laten drogen, kegs eerst met C02 gespoeld en vervolgens onder druk gezet.
Het afvullen vanuit de keg met een tegendrukvuller, dus ook hier eerst weer flessen spoelen, met C02  en daarna onder druk gezet met CO2 en met een C02 tegendruk afgevuld.

Los van het feit dat er nog iets van 350 flessen en drie kegs  bier staan die we nu niet kunnen verkopen, tast ik volledig in het duister wat de oorzaak kan zijn.

Heb vorige jaar een normaal lager gebrouwen ook met koudhop echter met Saazer, zelfde procedure betreft lageren en afvullen en dat smaakt nog steeds prima.

Radeloos is misschien te hoog gegrepen, maar vertwijfelt dat wel.

Snelbier

Soortgelijk brouwsel nu 9x gebrouwen.  Net als jij waarschijnlijk een 'lite' versie van Duvel Citra.
Met gist US05 (en soms wat S33) erbij ging het goed.
2 brouwsels met M41 beide fout; te ver doorgegist en na 3 weken smaak-omslag zoals bij jou. Vieze sterke smaak én kleur-omslag naar grauw..
Na eerste foute M41-brouwsel dacht ik aan infectie of oxidate, maar na 2e foute M41-brouwsel was ik er klaar mee.
Voorlopig verdenk ik de M41, gebruik hem zelf niét meer voor dit bier.
Niet te ver doorgisten (sturen met suiker) lijkt ook te helpen, versies met SG-end~1012 vallen beter in de smaak dan dunne versies.
Wie nog meer ideeën?   Proost,  Snelbier.

Dantel

Citaat van: Snelbier op 04-02-2021  10:09 uSoortgelijk brouwsel nu 9x gebrouwen.  Net als jij waarschijnlijk een 'lite' versie van Duvel Citra.
Met gist US05 (en soms wat S33) erbij ging het goed.
2 brouwsels met M41 beide fout; te ver doorgegist en na 3 weken smaak-omslag zoals bij jou. Vieze sterke smaak én kleur-omslag naar grauw..
Na eerste foute M41-brouwsel dacht ik aan infectie of oxidate, maar na 2e foute M41-brouwsel was ik er klaar mee.
Voorlopig verdenk ik de M41, gebruik hem zelf niét meer voor dit bier.
Niet te ver doorgisten (sturen met suiker) lijkt ook te helpen, versies met SG-end~1012 vallen beter in de smaak dan dunne versies.
Wie nog meer ideeën?   Proost,  Snelbier.

Bedankt voor je antwoord. Moet zeggen de kleur is eigenlijk nog wel goed zowel uit de fles als van de tap, helder  geel/amber, het is alleen niet meer te hachelen .Ik vroeg me af of  de hoeveelheid alfazuur die een hop bevat van invloed is op het oxidatie proces.  Ik bedoel Citra bevat best veel alfazuur, zou dat ook nog een mogelijkheid zijn?

Edit. komt me net in de zin, heb dat probleem 5 jaar terug ook eens gehad, eens even in mijn administratie geneusd en toen had ik nog een andere brouwinstallatie.
Maar idem ook gekoudhopt met citra en vergist met M41 , ik dacht dat het toen kwam door dat de flesjes niet goed schoon waren (toen hergebruikte ik nog vaak flessen ) en het was een kleine batch dus niet al teveel aandacht aan besteed. En mij viel die smaak ook een keer op bij een flesje Duvel Cashmere die ik hier gekocht had.

Groet Dantel

Heniesee

Dit heb ik ook wel eens gehad. Van een frisse tripel naar papierachtige dubbel. Het bier was ook verkleurd. Ik had het hier rondgevraagd en de conclusie was oxidatie.

Heb je hopbellen gebruikt met koudhoppen? Dit kan zorgen voor lucht in je bier.

Dantel

Citaat van: Heniesee op 04-02-2021  11:14 uDit heb ik ook wel eens gehad. Van een frisse tripel naar papierachtige dubbel. Het bier was ook verkleurd. Ik had het hier rondgevraagd en de conclusie was oxidatie.

Heb je hopbellen gebruikt met koudhoppen? Dit kan zorgen voor lucht in je bier.

Nee gewoon pallets. Hopbellen zijn hier (bijna) niet te krijgen. Ik heb er trouwens net nog eentje ingeschonken en gekeken naar de kleur en die is eigenlijk nog best goed,ook een mooie dichte schuimkraag.

Maar wat Snelbier zei 'macht noch sin' , ik had ja een soort gelijk bier een aantal jaren terug gebrouwen met hetzelfde effect ook na 5 a 6 weken ranzige chemische smaak en had toen ook Citra gebruikt om te koud hoppen en M41 gebruikt om te vergisten. Dus twee keer een bier met tweede dezelfde parameters en twee keer de bietenbrug op. Of de Citra koudhop, of inderdaad de M41.

tdp

Citaat van: Dantel op 04-02-2021  11:15 unee gewoon pallets ...

Smaakt het niet naar hout? ;-) Zonder gekheid, vervelend dit!

Het zou inderdaad door de gist, de hop of de combi kunnen komen. Wellicht kun je een klein brouwsel maken hiervan, waarvan je de helft koudhopt met Citra. Wanneer je verder dezelfde werkwijze hanteert, zou je e.e.a. wellicht kunnen herleiden.

Succes met het vinden/oplossen van dit probleem!

Dantel

Citaat van: tdp op 04-02-2021  11:50 uSmaakt het niet naar hout? ;-) Zonder gekheid, vervelend dit!

Het zou inderdaad door de gist, de hop of de combi kunnen komen. Wellicht kun je een klein brouwsel maken hiervan, waarvan je de helft koudhopt met Citra. Wanneer je verder dezelfde werkwijze hanteert, zou je e.e.a. wellicht kunnen herleiden.

Succes met het vinden/oplossen van dit probleem!

Smaakte het maar naar hout  ;).

Nah ik ga  dit weekend een kleine batch brouwen met exact hetzelfde recept maar  met een andere gist  de US05 wat Snelbier voorstelde en dan over 5 a 6 weken weten we wat het is .Weet je het is jammer dat we knap 200 liter moeten wegkieperen , maar dat is niet het grootste probleem , waarom  dit gebeurd  is eigenlijk veel belangrijker om te weten .
Als anderen nog ideeën, op of aanmerkingen hebben ,of wellicht mist er nog wat info ,laat het weten .

Groet Dantel
 

Snelbier

Citaat van: Dantel op 04-02-2021  12:02 u..Nah ik ga  dit weekend een kleine batch brouwen met exact hetzelfde recept maar  met een andere gist  de US05 wat Snelbier voorstelde en dan over 5 a 6 weken weten we wat het is .Weet je het is jammer dat we knap 200 liter moeten wegkieperen , maar dat is niet het grootste probleem , waarom  dit gebeurd  is eigenlijk veel belangrijker om te weten .
Als anderen nog ideeën, op of aanmerkingen hebben ,of wellicht mist er nog wat info ,laat het weten .
US05 beetje warm vergisten voor wat fruitjes.  Ik start meestal rond 20'C en laat hem oplopen+uitgisten op 23'C.
Na 2 weken verwarming er af en drooghoppen 3 dagen op garagetemperatuur 18'C.
De mijne kan over 1 week gebotteld worden, blijf het maken.  Proost,  Snelbier

Dantel

Hmm het lijkt er dus op dat als je IPA's met koudhop brouwt met een hoog alfagehalte  in combinatie met gisten die ver doorgisten  niet z'n waanzinnig goed idee is.Belgische Strong Ale gisten en zo.
Ik vergelijk het maar een beetje met Kiwi in je Yoghurt, ook niet hachelen. Terwijl het een lekkere combie lijkt.
 

Jan de Graaff

Citaat van: Dantel op 04-02-2021  12:02 uWeet je het is jammer dat we knap 200 liter moeten wegkieperen
Met 5% alcohol kan dit altijd nog zo'n 10 liter destilaat opleveren. Versneden ruim 20 liter likeur.. Just saying..  ::)

Martijn0172

Een van mijn favoriete zomer biertjes is een Duvel Citra kloon. Lekker simpel 80% pils, 20% suiker. Aansturen op 35ibu met magnum en drooghoppen met 4/grL citra, vergisten op 18C met de M41. Heerlijke biertjes, maar je moet ze wel even laten staan, met name de hopsmaak wordt in het begin gedempt door de (naar mijn idee) esters van het gist. Ik zou zeggen laat de flesjes nog even staan bij kamertemperatuur voor een maand of twee en beoordeel dan nog eens.

Dantel

Citaat van: Martijn0172 op 04-02-2021  12:37 uIk zou zeggen laat de flesjes nog even staan bij kamertemperatuur voor een maand of twee en beoordeel dan nog eens.

Ik laat ze ook nog even staan maar heb niet de ijdele hoop dat het nog goed komt .

Jukkie

Je chemische smaak-omschrijving doet mij denken aan twee brouwsels van mezelf, een half jaartje terug.
Een blond, en ook een ipa. Aanvakelijk prima. Na verloop van tijd echt smerig-overmatig-chemisch-zoetig-en zeer weeiig.
Mijn platenkoeler eens goed schoongemaakt met natronloog (via trechter en slang, en onder weer opvangen en weer terug).
Daarna de platenkoeler een paar uur met oxi laten rondpompen. Ik denk dat het de koeler was, bij de brouwsels daarna geen last meer gehad.
Ik zeg niet dat bij jou ook hetzelfde aan de hand is; het is maar een tip ;)

Dantel

Citaat van: Jukkie op 04-02-2021  15:47 uJe chemische smaak-omschrijving doet mij denken aan twee brouwsels van mezelf, een half jaartje terug.
Een blond, en ook een ipa. Aanvakelijk prima. Na verloop van tijd echt smerig-overmatig-chemisch-zoetig-en zeer weeiig.
Mijn platenkoeler eens goed schoongemaakt met natronloog (via trechter en slang, en onder weer opvangen en weer terug).
Daarna de platenkoeler een paar uur met oxi laten rondpompen. Ik denk dat het de koeler was, bij de brouwsels daarna geen last meer gehad.
Ik zeg niet dat bij jou ook hetzelfde aan de hand is; het is maar een tip ;)

 Nah heb inderdaad begin december. Alles maar eens goed doorgespoeld en gereinigd, geïntegreerd in mijn brouwanlage zit een tegenstroomkoeler dus wat minder last van vervuiling als met een platenkoeler.
En het is me alleen met dit brouwsel overkomen, de brouwsels die daarna kwamen zijn eigenlijk allemaal goed (tot nu toe )

Dantel

Nu heb ik een theorie wat zou kunnen verklaren waarom een doorgister zoals de m41 of de safale be 256 niet compatibel is met veel drooghop.

Deze soort gisten produceren ook veel hogere alcoholen zoals de pentanolen en butanolen, die de zogenaamde 'zoetige' smaak geven die veel Belgische bieren hebben .Pentanolen  zijn  dan weer een soort van oplosmiddel de primaire alcoholen
Drooghop creëert daarentegen weer veel  smaak door de hop oliën  de zogenaamde terpenen of Mono Terpenen(waaronder Myrceen, Humuleen en Caryophylleen )wat weer vluchtige koolwaterstof verbindingen zijn.
En hoewel wij heel zuurstof arm gewerkt hebben ,omvullen en afvullen altijd onder invloed van CO2, kan ik mij voorstellen dat die hoger alcoholen de terpenen afbreken.

Tot zover de/mijn theorie ....iets van klok en klepel , ben tenslotte geen chemicus.
Het zou ook verklaren waarom Snelbier hetzelfde probleem had. Vergisten met een andere gist de US5 en het probleem was bij hem opgelost.

wernerthefox

Citaat van: Dantel op 04-02-2021  17:23 uNu heb ik een theorie wat zou kunnen verklaren waarom een doorgister zoals de m41 of de safale be 256 niet compatibel is met veel drooghop.

Deze soort gisten produceren ook veel hogere alcoholen zoals de pentanolen en butanolen, die de zogenaamde 'zoetige' smaak geven die veel Belgische bieren hebben .Pentanolen  zijn  dan weer een soort van oplosmiddel de primaire alcoholen
Drooghop creëert daarentegen weer veel  smaak door de hop oliën  de zogenaamde terpenen of Mono Terpenen(waaronder Myrceen, Humuleen en Caryophylleen )wat weer vluchtige koolwaterstof verbindingen zijn.
En hoewel wij heel zuurstof arm gewerkt hebben ,omvullen en afvullen altijd onder invloed van CO2, kan ik mij voorstellen dat die hoger alcoholen de terpenen afbreken.

Tot zover de/mijn theorie ....iets van klok en klepel , ben tenslotte geen chemicus.
Het zou ook verklaren waarom Snelbier hetzelfde probleem had. Vergisten met een andere gist de US5 en het probleem was bij hem opgelost.
Interessante gedachtes....verklaar je nader aub. Wat is de overeenkomst tussen m42 en de safeale? M42 wordt gezien als een neutrale gist... Bij ongemoute granen gaat hij wel solvent maken. Mijn idee is altijd geweest dat dit isoamyl is.. geen hogere alcoholen. Ben benieuwd of je referenties hebt?
Het opeten van smaak kan gebeuren...ook hier is mij niet bekend dat dit iets is wat de M42 extreem doet.
Nogmaals interessant verhaal ben echt benieuwd naar je bronnen.
Werner

Dantel

Citaat van: wernerthefox op 04-02-2021  17:51 uInteressante gedachtes....verklaar je nader aub. Wat is de overeenkomst tussen m42 en de safeale? M42 wordt gezien als een neutrale gist... Bij ongemoute granen gaat hij wel solvent maken. Mijn idee is altijd geweest dat dit isoamyl is.. geen hogere alcoholen. Ben benieuwd of je referenties hebt?
Het opeten van smaak kan gebeuren...ook hier is mij niet bekend dat dit iets is wat de M42 extreem doet.
Nogmaals interessant verhaal ben echt benieuwd naar je bronnen.
Werner

Excuus ....zei ik M42?! ...bedoelde uiteraard M41.

Wat betreft bronnen ... ehm ... Dan zou je mijn browser historie moeten kijken ;)  het is daarom ook een gedachte aan mijn brein ontsproten. En wellicht zit ik er helemaal naast.

Jacques

Citaat van: Dantel op 04-02-2021  09:32 uBeste allemaal,

Wij hebben onlangs  een IPA gebrouwen, een soort van kloon van de Duvel Citra tripel hop.
 Brouwdatum  was 27-12-2020 , en tot vorige week geen vuiltje aan de lucht . Fris fruitig, met smaken van ananas, perzik, abrikoos, beetje appel, kortom een hele fruitsalade, echt heerlijk.
Gisteren nog eentje getapt , en tot mijn grote schrik , fruitigheid helemaal weg, en daarvoor in de plaats een ranzige ethanol, ozon, achtige smaakt (smaak laat zich het beste omschrijven als iets chemisch, zoals een kopieerruimte op kantoor ruikt, die chemische ozonlucht in combinatie met papier, en z'n weeïge  lucht)

Nu zijn wij een kleine brouwerij in Zwitserland en kunnen en mogen ons bier ook verkopen, en van dit bier hadden we 200 liter gebrouwen. Kortom naar de kelder, waar nog zo'n kleine 350 flessen en 3 kegs à 18 liter staan, en bij alles precies dezelfde weeïge ranzige smaak.
En de grote cynische grap is, voor een week terug was dit nog heerlijk bier, alsof bij donderslag bij heldere  hemel  die smaak veranderd is.

Bijgevoegd het recept, koud gehopt met Citra 12% 150 gram op 50 liter, totaal dus 600 gram op 200 liter  4 dagen na de hoofdvergisting.
Hopsokjes  uitgestoomd in de snelkook pan, de hop met latex handschoenen (en ook nog gedesinfecteerd )in de sokjes gedaan.
Ik heb conische drukketels, dus de druk er langzaam afgelaten, deksel open hopsokjes erin en deksel weer hermetisch afgesloten.
Na 4 dagen afgevuld in Kegs alles onder CO2 druk, dus kegs gedesinfecteerd met perazijnzuur, goed uit laten drogen, kegs eerst met C02 gespoeld en vervolgens onder druk gezet.
Het afvullen vanuit de keg met een tegendrukvuller, dus ook hier eerst weer flessen spoelen, met C02  en daarna onder druk gezet met CO2 en met een C02 tegendruk afgevuld.

Los van het feit dat er nog iets van 350 flessen en drie kegs  bier staan die we nu niet kunnen verkopen, tast ik volledig in het duister wat de oorzaak kan zijn.

Heb vorige jaar een normaal lager gebrouwen ook met koudhop echter met Saazer, zelfde procedure betreft lageren en afvullen en dat smaakt nog steeds prima.

Radeloos is misschien te hoog gegrepen, maar vertwijfelt dat wel.

Is de smaak misschien een beetje boterachtig?
Zelf denk ik aan de vorming van diacetyl ten gevolge van hop creep...

Heeft het bier meer koolzuur gekregen?

https://www.brewersassociation.org/educational-publications/hop-creep-technical-brief/

Dantel

Citaat van: Jacques op 05-02-2021  00:13 uIs de smaak misschien een beetje boterachtig?
Zelf denk ik aan de vorming van diacetyl ten gevolge van hop creep...

Heeft het bier meer koolzuur gekregen?

https://www.brewersassociation.org/educational-publications/hop-creep-technical-brief/

Hallo Jacques,
 Ehm nee boterachtig dat niet ik kan gelukkig ondertussen we de diacetylsmaak herkennen en dat heeft het niet .De smaak is eerder iets chemisch, scherp, zoals de geur van Ozon (ruik je vaak bij van die grote kopieer machines).
Een goede vriend van zegt op Bern Duits es alkhölet , wat zo veel betekent als het smaakt naar alcohol.
Hopcreep  heeft wel plaats gevonden ,de begin dichte was precies de beoogde 1.062 en de eindichte na de hoofdvergisting 1.012, na de hoofdvergisting  koud gehopt en voor het lageren nog eens gemeten (met een refractometer en de brewking app ) en kwamen  uit op een vol% van 7.4 % niet helemaal het beoogde doel.

Of het bier wat nu in de flessen zit meer koolzuur heeft vind ik lastig te beoordelen.

Ik ga zondag een nieuwe kleine batch 50 L brouwen, alleen dan met de US-05 gist die minder ver doorvergist. Wellicht is dat de oplossing.
Of  split batches, eentje laten vergisten met de M41 en de andere met de US-05, hebben dan ook vergelijkingsmateriaal.

Martijn0172

Weet je zeker dat de vergisting goed is gegaan? Je eind SG lijkt me zeer hoog voor deze gist (M41 is een var diastaticus). Ik kom altijd rond de SG 1000 uit. Als deze gegevens kloppen denk ik dat het ergens in het vergistingsproces niet helemaal goed is gegaan.

Met US-05 krijg je een heel ander bier. Deze is heel neutraal en geeft al een vrij dun bier met alleen pilsmout. Als je dit ook nog eens met suiker in de stort doet? Een Belgische gist haalt veel meer ester uit zowel moutsuikers als (kristal)suikers wat veel meer smaak en het kenkmerkende Belgisch gistprofiel geeft.

Ik zou het gaan zoeken in je brouw/vergistingsproces. En niet in de combinatie van hop/gist. Naar mijn mening is de combinatie M41 met Amerikaanse hop een beproefd recept. Check het forum is bij recepten, het wordt vaker met succes gebrouwen.

Dantel

Citaat van: Martijn0172 op 05-02-2021  07:26 uWeet je zeker dat de vergisting goed is gegaan? Je eind SG lijkt me zeer hoog voor deze gist (M41 is een var diastaticus). Ik kom altijd rond de SG 1000 uit. Als deze gegevens kloppen denk ik dat het ergens in het vergistingsproces niet helemaal goed is gegaan.

Met US-05 krijg je een heel ander bier. Deze is heel neutraal en geeft al een vrij dun bier met alleen pilsmout. Als je dit ook nog eens met suiker in de stort doet? Een Belgische gist haalt veel meer ester uit zowel moutsuikers als (kristal)suikers wat veel meer smaak en het kenkmerkende Belgisch gistprofiel geeft.

Ik zou het gaan zoeken in je brouw/vergistingsproces. En niet in de combinatie van hop/gist. Naar mijn mening is de combinatie M41 met Amerikaanse hop een beproefd recept. Check het forum is bij recepten, het wordt vaker met succes gebrouwen.

Hoi Martijn,
Ja ik vind het ook raar zeker die smaakomslag binnen een week, van zeer fruitig naar ranzig/chemisch, vandaar het dubbel batch idee. De vergisting ging trouwens in het begin als een dolle.
Welke vergisting temperatuur zou jij in dat geval aanhouden?

Martijn0172

De hoofdvergisting op 18c, de navergisting gaat naar 22c. Dit houd ik bij alle gisten aan, behalve saison, dan is dit beide 10c meer. Weet je zeker dat je vergisting niet te warm is geworden? Tweehonder liter vergisting (vooral als het als een dolle gaat) produceert veel warmte, als je dit niet actief koelt kan dit problemen geven.

Dantel

Citaat van: Martijn0172 op 05-02-2021  07:45 uDe hoofdvergisting op 18c, de navergisting gaat naar 22c. Dit houd ik bij alle gisten aan, behalve saison, dan is dit beide 10c meer. Weet je zeker dat je vergisting niet te warm is geworden? Tweehonder liter vergisting (vooral als het als een dolle gaat) produceert veel warmte, als je dit niet actief koelt kan dit problemen geven.

Ik heb drukketels met mantelkoeling en verwarming  gestuurd door een PLC met PT100 temperatuur sensoren.

Martijn0172

Als je de temperaturen goed heb ingesteld kan dat het niet zijn. Toch klopt je eind SG niet, dat had zo 10 punten lager moeten zijn.

Dantel

Citaat van: Martijn0172 op 05-02-2021  08:14 uAls je de temperaturen goed heb ingesteld kan dat het niet zijn. Toch klopt je eind SG niet, dat had zo 10 punten lager moeten zijn.

 Wellicht heb je een punt met de dichte, maar kan me zelf bijna niet voorstellen dat dat de oorzaak is, van die grote smaakverandering.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.