Extra gist later bijgevoegd 20L Weizen

Gestart door MelvinWiegman, 01-02-2021 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MelvinWiegman

Gisteren mijn eerste batch Weizen bier gebrouwen in de Brew Monk 30 liter varient. En ik heb hier gebruik gemaakt van een 20 L moutpakket van Brouwstore. Alles ging goed totdat ik bij het toevoegen van het gist kwam. Hierbij zaten 2 zakjes SafAle wb-06 dry wheat beer yeast van 11.5 g per stuk:

https://www.northernbrewer.com/products/safale-wb-06

Nu stond er op de verpakking  dat dit genoeg is voor 20 a 30 liter. Dus heb ik er zonder hierover na te denken, maar een zakje ingedaan. Echter later na veel forums te lezen erachter gekomen dat dit te weinig kan zijn. En 7 uur later toch nog het tweede zakje erbij gedaan.

Een paar vragen over deze situatie.

- Zal dit tweede zakje nog helpen of is dit te laat?
- Kan dit negatief effect hebben op het bier?
- Wat is een goede manier om te bereken hoeveel gist je nodig hebt voor je bier? (Alleen interesse in antwoorden tot betrekking kant en klaar drooggist.)

P.S.

Begin SG 1.052 en 19 liter opbrengt.

Alvast bedankt!

Snelbier

Goede actie, géén probleem.  Extra gist toevoegen is zinloos als er al alcohol in het jongbier zit, en dat is in jouw geval géén punt.
Voor berekening van toe te voegen gist zijn meer sites, MrMalty is een beroemde.. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html ..
Vuistregel uit de losse pols: verwacht alcohol% per 10Liter bier = gist in grammen, dus.. Alcohol 6,4% op 23L bier = 6,4 / 10 x23 = 14,7 gram gist nodig..
Lekker laten uitgisten, en houd er rekening mee dat je gist (WB-06) een trage is, mag best 3 weken in het vat staan.
Proost,  Snelbier

Toevoeging, Als mijn info klopt heb je een Weizenpakket voor 20L, alcohol 6,4%.  Benodigd gist grof berekend 13 gram..
Beter teveel dan te weinig zullen we maar zeggen..

biking rebel

Citaat van: Snelbier op 01-02-2021  16:28 uGoede actie, géén probleem.  Extra gist toevoegen is zinloos als er al alcohol in het jongbier zit, en dat is in jouw geval géén punt.


Want? Nieuwe gist of aanwezige gist, ze zetten allebei de suikers om naar alcohol, koolzuur en andere stoffen (waaronder aroma's).

Jacques

Citaat van: MelvinWiegman op 01-02-2021  15:57 uBegin SG 1.052 en 19 liter opbrengt.

Dan heb je aan 1 zakje gist van 11,5 g genoeg...

Je hebt nu te veel gist geënt, dat zorgt voor een hele snelle vergisting. Het beste is het bier niet te lang op de gist te laten staan na het einde van de vergisting.

Te veel gist enten kan leiden tot een bier met minder body en schuimhoudbaarheid.

Voor het berekenen van de benodigde hoeveelheid gist zijn diverse calculators beschikbaar.



Snelbier

Citaat van: biking rebel op 01-02-2021  17:00 uWant? Nieuwe gist of aanwezige gist, ze zetten allebei de suikers om naar alcohol, koolzuur en andere stoffen (waaronder aroma's).
Verduidelijking: Extra gist(en) toevoegen voordat alcohol is gevormd is geen probleem, zal probleemloos starten.
Als WEL alcohol is gevormd in het bier zal een extra zakje gist moeilijk starten, of helemaal niet. Verkeerde milieu..
Zoek op gestokte vergisting, en zie hoevelen (ik vroeger ook) de boel willen vlottrekken met extra gist. Bijna kansloos, werkt niet.
Proost,  Snelbier

CeesM

Citaat van: MelvinWiegman op 01-02-2021  15:57 uNu stond er op de verpakking  dat dit genoeg is voor 20 a 30 liter. Dus heb ik er zonder hierover na te denken, maar een zakje ingedaan. Echter later na veel forums te lezen erachter gekomen dat dit te weinig kan zijn. En 7 uur later toch nog het tweede zakje erbij gedaan.
Niet alles geloven wat er op internet staat. ;)  Volg de aanwijzingen van de fabrikant op. :biersmile:

biking rebel

Citaat van: Snelbier op 01-02-2021  17:07 uVerduidelijking: Extra gist(en) toevoegen voordat alcohol is gevormd is geen probleem, zal probleemloos starten.
Als WEL alcohol is gevormd in het bier zal een extra zakje gist moeilijk starten, of helemaal niet. Verkeerde milieu..
Zoek op gestokte vergisting, en zie hoevelen (ik vroeger ook) de boel willen vlottrekken met extra gist. Bijna kansloos, werkt niet.
Proost,  Snelbier

Na 7 uur erbij gooien of bij een gestokte vergisting...daar zit wel een verschil in. Zeker omdat de oorzaken voor een verstokte vergisting heel divers zijn. Het ontbreken van bepaalde voedingsstoffen, vergistbare suikers, etc ontbreken waardoor het dan geen zin meer heeft.

Lang verhaal kort voor de TS: geen probleem dat je er extra gist bij hebt gedaan. Het was niet nodig geweest en verder wat Jacques zegt.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 01-02-2021  17:23 uNa 7 uur erbij gooien of bij een gestokte vergisting...daar zit wel een verschil in. Zeker omdat de oorzaken voor een verstokte vergisting heel divers zijn. Het ontbreken van bepaalde voedingsstoffen, vergistbare suikers, etc ontbreken waardoor het dan geen zin meer heeft.

Klopt. Het toevoegen van extra gist na de hoofdgisting heeft bijna nooit het gewenste effect.


Maar daar in dit geval geen sprake van zoals je terecht opmerkt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.