ISpindel WIFI verbinden via een HotSpot

Gestart door Jeroen76, 27-01-2021 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen76

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag of idee waar ik mee rondloop sinds afgelopen zaterdag onze Ispindel een duik nam in het RVS gistvat in de garage van mijn brouwmaat. We wisselen dat af en brouwen om de beurt bij elkaar thuis.

Nou wil het geval dat de Ispindel in het RVS gistvat, in een vergistingskast in de garage staat en het WIFI signaal het niet redt om de Ispindel te bereiken en dus metingen door te sturen naar Ubidots.

Ik heb thuis met super WIFI punten van KPN een top WIFI maar nu dus niet en dat is jammer natuurlijk. Nou kwam bij mij het volgende idee op en vraag mij af of het zo simpel kan zijn en of dit werkt.

Is het mogelijk om de iSpindel te verbinden met een HotSpot op bijvoorbeeld een oude telefoon. Deze kan in bijvoorbeeld de garage het signaal prima oppikken maar ook doorsturen naar de isSpindel in het vat. De afstand kan dan aardig overbrugt worden lijkt mij. Maar is dit überhaupt mogelijk?

Het zou voor velen een goedkope oplossing zijn en dure aanschaf van WIFI punten of Devolo ontvangers omzeilen. Een oude telefoon is een stuk goedkoper of zelfs al in het bezit.

Ben benieuwd of de kenners er iets over kunnen zeggen want kan het nu zelf niet uitproberen omdat hij nu dus werkeloos ligt te drijven in het vat.

Gr. Jeroen

Alexander_H

Lijkt mij dat dat kan, de vraag is alleen of een telefoon / hotspot stabiel genoeg blijft voor een volledige fermentatie.
Telefoons hebben nogal de neiging tot slaapmodus / energiebesparing waarbij wifi verbindingen verbroken worden.
Ik heb overigens een wifi repeater in mijn brouwhok gehangen, naast mijn vergistingskoelkast. Die koste maar 16 euro .. (TP link dingetje )

Jan de Graaff

Ik heb zelf een iSpindel WiFi Relay gekocht omdat ik ook plekken heb waar ik mijn RVS Brewbucket zet om te vergisten maar waar mijn Ispindel dan zeer slecht bereik heeft.

De Relay zet je vlakbij het vergistingsvat en biedt de iSpindel een sterk signaal door middel van een eigen hotspot. Daardoor hoeft de iSpindel veel minder moeite te doen om contact te krijgen en dus zal de batterij langer meegaan. Vervolgens zendt de Relay de data door via je reguliere WiFi naar Ubidots, Brewfather of wat je maar wil. De Relay heeft een externe antenne, draait op een 5 V telefoonoplader en heeft dus veel meer zendkracht dan de iSpindel in je vat.

Dat werkt erg goed voor mij. Daarnaast heeft de Relay nog een leuk display met alle nuttige info erop, maar dat is meer voor de leuk als je het toch al doorstuurt. Anders heeft het wel nut.

Dit kan een oplossing zijn voor je, Jeroen. Ik heb er geen aandelen in, maar ben zelf erg tevreden over de Relay. Of anders inderdaad zo'n repeatertje. Ik heb er laatst eentje van Xiaomi bij mijn dochter in d'r studentenappartement geïnstalleerd; werkt ook goed voor dat geld.
€15 excl. verzenden bij Xiaomi in NL of €11,60 incl. verzenden bij Ali; alleen moet je dan iets sleutelen voor onze stopcontacten.

joenedu

Als je een hotspot gebruikt op een oude telefoon kan je helaas je Wifi niet gebruiken, of je moet dat kunnen omzeilen. Als ik op vakantie mijn telefoon als hotspot gebruik (bv in de auto) dan mag ik mijn wifi niet aan hebben staan. Dan moet je dus een oude telefoon met 4G-verbinding hebben.
Ik heb een repeater bij de Action vandaan, kost € 18 of zo, heb je nu niets aan (want dicht) maar die bevalt ook prima eigenlijk. Je hebt dan wel bereik nodig op de plek waar je hem inplugt.

Jeroen76

Citaat van: JanDeGraaff op 28-01-2021  08:30 uIk heb zelf een iSpindel WiFi Relay gekocht omdat ik ook plekken heb waar ik mijn RVS Brewbucket zet om te vergisten maar waar mijn Ispindel dan zeer slecht bereik heeft.

De Relay zet je vlakbij het vergistingsvat en biedt de iSpindel een sterk signaal door middel van een eigen hotspot. Daardoor hoeft de iSpindel veel minder moeite te doen om contact te krijgen en dus zal de batterij langer meegaan. Vervolgens zendt de Relay de data door via je reguliere WiFi naar Ubidots, Brewfather of wat je maar wil. De Relay heeft een externe antenne, draait op een 5 V telefoonoplader en heeft dus veel meer zendkracht dan de iSpindel in je vat.

Dat werkt erg goed voor mij. Daarnaast heeft de Relay nog een leuk display met alle nuttige info erop, maar dat is meer voor de leuk als je het toch al doorstuurt. Anders heeft het wel nut.

Dit kan een oplossing zijn voor je, Jeroen. Ik heb er geen aandelen in, maar ben zelf erg tevreden over de Relay. Of anders inderdaad zo'n repeatertje. Ik heb er laatst eentje van Xiaomi bij mijn dochter in d'r studentenappartement geïnstalleerd; werkt ook goed voor dat geld.
€15 excl. verzenden bij Xiaomi in NL of €11,60 incl. verzenden bij Ali; alleen moet je dan iets sleutelen voor onze stopcontacten.
Deze heb ik inmiddels ook in huis maar kreeg hem niet helemaal zoals ik wilde hebben voordat de iSpindel in het gistvat verdween.

Kreeg net als jij ook de Plato niet maar SG dus daar moet ik nog even naar kijken.

Wat betreft een oude telefoon. Heb er 1 en als ik de mobiele gegevens uitzet kan ik wel het WiFI signaal van thuis als hotspot doorzenden, dus lijkt het mij dat het moet werken. Wel inderdaad alle besparingen uitzetten en constant aan de oplader hangen, wat niet elke oude telefoon op prijs stelt.

Gr. Jeroen

Scorpionrose

Citaat van: Jeroen76 op 28-01-2021  12:53 uKreeg net als jij ook de Plato niet maar SG dus daar moet ik nog even naar kijken.

Plato naar SG in ubidots heb ik op de site staan.
https://ispindel.nl/index.php/eerste-gebruik/ubidots/

Scorpionrose

Een repeater is niet echt de oplossing.
Deze vangt namelijk het signaal op en stuurt het door. Wat weer ten koste gaat van de kwaliteit van het signaal.
Ik raad altijd aan om een 2de hands devolo setje van marktplaats te kopen.
De basis hiervan plaats je bij de router in het stopcontact en stuurt het naar de ontvanger die in het stopcontact in de schuur.garage zit.
Het signaal gaat dus via je elektrische kabel naar de garage. Deze devolo setje zijn voor weinig te koop aangezien KPN deze veelvuldig gratis weggaf bij een nieuw abonnement. Nu hebben ze een vergelijkbaar ander kastje en noemen ze het super wifi.
Op deze manier heb je echte wifi in de schuur/garage en geen opgeblazen signaal van een repeater.

joenedu

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  13:14 uDe basis hiervan plaats je bij de router in het stopcontact en stuurt het naar de ontvanger die in het stopcontact in de schuur/garage zit.
Het signaal gaat dus via je elektrische kabel naar de garage.
En daar zet je dan weer een router/repeater neer? Op zich nog wel een idee ja. Zo'n setje heb ik nog wel liggen.

Jeroen76

Citaat van: joenedu op 28-01-2021  13:25 uEn daar zet je dan weer een router/repeater neer? Op zich nog wel een idee ja. Zo'n setje heb ik nog wel liggen.
Ja ik heb een Devolo in de schuur ingeplugd nadat deze goed verbonden was. Hierna een repeater er op aangesloten vergeet dan niet een kabel tussen de devolo en de repeater te plaatsen. Dit werkt prima.

Dus wél een repeater maar die dan in de Devolo inpluggen met een kabel

Gr. Jeroen

Jeroen76

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  13:03 uPlato naar SG in ubidots heb ik op de site staan.
https://ispindel.nl/index.php/eerste-gebruik/ubidots/
Ja die had ik gevonden maar de Nautilis relay heeft schijnbaar nog wat extra's nodig.

Wil je overigens nogmaals hartelijk bedanken voor de goede uitleg en hulp na aanschaf bij iSpindel.nl! Klasse en een echte aanrader als je een iSpindel zoekt.

Gr. Jeroen

Scorpionrose

Citaat van: Jeroen76 op 28-01-2021  13:36 uJa ik heb een Devolo in de schuur ingeplugd nadat deze goed verbonden was. Hierna een repeater er op aangesloten vergeet dan niet een kabel tussen de devolo en de repeater te plaatsen. Dit werkt prima.

Dus wél een repeater maar die dan in de Devolo inpluggen met een kabel

Gr. Jeroen

Waarom zou je een repeater weer aansluiten op de devolo powerline?
Als je een devolo setje opzoekt op marktplaats waarvan de ontvanger in de schuur/garage zowel een kabel aansluiting heeft en wifi dan heb je de repeater dus helemaal niet nodig

Ik bedoel dus deze set
https://www.coolblue.nl/product/841996/devolo-magic-1-wifi-mini-multiroom-kit-nl.html?cmt=c_a%2Ccid_8859895832%2Caid_87534599645%2Ctid_pla-340597010307%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6JdQp7-mu3rs3ULfTs1wcaWMq22ymmVs9VDVaFJ8BvcO_sG54DnePEaAkbmEALw_wcB

Scorpionrose

Citaat van: Jeroen76 op 28-01-2021  13:39 uJa die had ik gevonden maar de Nautilis relay heeft schijnbaar nog wat extra's nodig.

Wil je overigens nogmaals hartelijk bedanken voor de goede uitleg en hulp na aanschaf bij Ispindel.nl! Klasse en een echte aanrader als je een Ispindel zoekt.

Gr. Jeroen

Gaat het om het SG zichtbaar te maken op de relay of op ubidots zelf?

Scorpionrose

Citaat van: Jeroen76 op 28-01-2021  13:39 uWil je overigens nogmaals hartelijk bedanken voor de goede uitleg en hulp na aanschaf bij iSpindel.nl! Klasse en een echte aanrader als je een iSpindel zoekt.

Gr. Jeroen

Dank je.
Ik probeer iedereen zoveel mogelijk te helpen zodat ze met plezier en zonder ergernis een iSpindel kunnen gebruiken. Helaas lukt het niet bij iedereen heb ik een paar keer gemerkt (personen die na uitleg nog steeds het beter weten en het tegenover gestelde doen).

joenedu

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  13:45 uIk bedoel dus deze set
Devolo Magic Wifi

Duidelijk!
Herstel, ik zoek even goede link.

-edit: Ik heb nog zoiets liggen, dus zonder wifi. Daar moet je dan weer iets van een repeater op aansluiten. Dank!

Jeroen76

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  13:45 uWaarom zou je een repeater weer aansluiten op de devolo powerline?
Als je een devolo setje opzoekt op marktplaats waarvan de ontvanger in de schuur/garage zowel een kabel aansluiting heeft en wifi dan heb je de repeater dus helemaal niet nodig

Ik bedoel dus deze set
https://www.coolblue.nl/product/841996/devolo-magic-1-wifi-mini-multiroom-kit-nl.html?cmt=c_a%2Ccid_8859895832%2Caid_87534599645%2Ctid_pla-340597010307%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6JdQp7-mu3rs3ULfTs1wcaWMq22ymmVs9VDVaFJ8BvcO_sG54DnePEaAkbmEALw_wcB
Dat zijn andere sets dan die KPN onder haar klanten had verdeeld. Deze komen nu los op Marktplaats en hebben dan dus nog wel die repeater nodig om het signaal weer verder uit te zenden.

Wat jij hier laat zien zendt ook een signaal uit dus is die repeater inderdaad niet nodig.

Gr. Jeroen

Jeroen76

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  13:48 uGaat het om het SG zichtbaar te maken op de relay of op ubidots zelf?
Op de relay, op ubidots had ik voldoende aan de uitleg op jouw site en daarna werkte de formule prima. Echter geeft de relay de waardes nog weer in Plato maar zag ik dat JandeGraaf al een link had gevonden/gekregen hoe dit op te lossen.

Gr. Jeroen

Jeroen76

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  14:01 u(personen die na uitleg nog steeds het beter weten en het tegenover gestelde doen)

Huh? Die heb ik hier thuis ook 1 rondlopen... ;)

Gr. Jeroen

Jan de Graaff

Er lopen wat dingen door elkaar. De iSpindel WiFi Relay vereist inderdaad dat je de iSpindel opnieuw kalibreert om SG door te geven en niet ºPlato. Daarvoor heb je een andere formule voor nodig. Meer hier: link

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.