MrMalty vraag

Gestart door Albring, 27-01-2021 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albring

Ik ben me in MrMalty aan het verdiepen. Op dit forum is heel veel informatie te lezen, maar ik blijf met een paar vragen zitten. Ik begrijp niet waarom ik het gewenste SG niet in hoef te voeren, maar enkel het OG. Is dit geen essentiële informatie voor de te maken berekening?

biking rebel

Citaat van: Albring op 27-01-2021  14:50 uIk ben me in MrMalty aan het verdiepen. Op dit forum is heel veel informatie te lezen, maar ik blijf met een paar vragen zitten. Ik begrijp niet waarom ik het gewenste SG niet in hoef te voeren, maar enkel het OG. Is dit geen essentiële informatie voor de te maken berekening?

OG = original gravity, vrij vertaald de start SG van het wort die je gistvat in gaat.

Of bedoel je de eind SG?

Albring

Ik doel inderdaad op het eind SG

Snelbier

Citaat van: Albring op 27-01-2021  14:50 uIk ben me in MrMalty aan het verdiepen. Op dit forum is heel veel informatie te lezen, maar ik blijf met een paar vragen zitten. Ik begrijp niet waarom ik het gewenste SG niet in hoef te voeren, maar enkel het OG. Is dit geen essentiële informatie voor de te maken berekening?
Bij hogere vergistingsgraad moet meer suiker worden omgezet, dus zou je meer gist nodig hebben?
Toch rekent MrMalty alleen met start-SG.  Zal zijn reden hebben, waarschijnlijk omdat het 'gemiddeld' wel goed zit.
En nisschien zijn gisten met hoger svg zo sterk dat ze met minder celletjes de klus ook klaren? weet het niet..
Proost,  Snelbier

hans_nwk

Het eind SG hangt af van de giststam die je gebruikt. Als je te weinig gist ent (of te lage temperatuur voor de hoeveelheid gist) haal je die niet.
Meer gist toevoegen dan voldoende zal de gisting sneller laten gaan maar niet dieper uit laten gisten.
 

Jacques

Citaat van: Albring op 27-01-2021  15:40 uIk doel inderdaad op het eind SG

Het eind SG is van heel veel factoren afhankelijk. Je weet nooit op welk eind SG je precies uit komt.
De hoeveelheid gist dat je ent heeft maar een hele kleine invloed op het eind SG.

Mr Malty en andere gistcalculators berekenen een optimale hoeveelheid gist voor een vlotte vergisting. Te weinig gist kan leiden tot langzame en slepende vergistingen en zelfs tot een stokkende vergisting.
Te veel gist zorgt voor een hele snelle vergisting maar ook voor bieren met een mindere body en een slechtere schuimhoudbaarheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.