Haal wel Alcoholgehalte, maar niet startSG in Brewfather

Gestart door Willem Broekema, 26-01-2021 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem Broekema

Ik ben een (eerste) pilsrecept  (05D German Pils) aan het opstellen in Brewfather, maar kom tot een voor mij vreemd verschijnsel..


Voor een 23 L batch stort ik 3,8 liter pilsmout, (145 g bottelsuiker) in 17,9 liter maischwater.
Brouwzaalrendement staat op 76,7 % en Maischrendement op 80 %
Brewfather geeft aan dat ik 5,1% alcohol ga halen (vind ik minder belangrijk), en dat ik met 1,043 Begin SG te laag zit ten opzichte van de stijl. Daar zou ik tussen 1,043 en 1,050 moeten kunnen halen.
Ik heb geprobeerd te spelen met brouwzaalrendement en maischrendement, maar dat lijkt niet erg bij te dragen. Niet dat ik denk dat dit geen lekker bier op kan leveren, of dat de maischrendement en brouwzaal rendement per se herhaald zouden moeten worden, maar er zijn zo van die dingen die je dwars blijven zitten..


Waar kan dit aan liggen? Staat er in Brewfather wellicht iets niet goed ingesteld? Is een van de rendementen wellicht toch nog te laag ingesteld?

PP

Met mijn berekening kom ik met jouw gegevens op 4,9 vol% dichtheid 1,045; uiteraard met een marge.
M.a.w. prima.

oneman

Ik weet niet of dit gerelateerd is, maar ik had vreemde resultaten met Brewfather als de setting voor 'Final Gravity' op 'Advanced' stond. Die optie werkt blijkbaar (nog) niet goed. Na die op 'Normal' te hebben gezet had ik weer correcte resultaten.

Wie weet, misschien helpt het jou ook.

Oneman

Willem Broekema

@Oneman


Inderdaad, dat was het euvel. Nu ik dit bijgesteld heb, komt het beter uit met wat ik verwachtte.
Het was inderdaad iets simpels, zoals ik al dacht. Dank voor de oplossing!

CeesM

Een liter geschroot pilsmout is lichter dan een kilo pilsmout. Dan zit daar het verschil in. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.