Grainfather controller

Gestart door Baard, 21-01-2021 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baard

Hallo medehobbybrouwers,
Even geleden ben ik van de kant en klaar pakketten overgestapt naar rvs vaten en brouwketels. Zelf heb ik een glycol chiller gekocht, van Grainfather. Het gistvat heb ik van Brew Monk. Alleen communiceert dat totaal niet met elkaar.
Heeft iemand ervaringen met de fermenter controller van Grainfather aan te sluiten op een ander type vat? Ben benieuwd of dat zou kunnen, of dat ik toch dat prijzige vat van Grainfather aan moet schaffen.

Gr Baard

Baard

Iemand heeft zoiets toch wel geprobeerd hoop ik?

ray71

Denk niet dat het mogelijk is. De controller wordt aangesloten op de contacten van de Grainfather fermenter.  De bij behorende schakeling verwarmen  koelen wordt volgens mij in de fermenter omgezet.

Ik zelf heb de fermenter in combinatie met een omgebouwde drinkwater koeler. Ik heb daarbij de aansturing voor het koelen aangesloten op een 12 V pompje.

Werkt perfect.

Wellicht is het mogelijk om met een stc 1000. De aansturing te maken?

Baard

Ja die contactpunten vind ik ook een lastige.
Een stc heb ik ook over nagedacht, heb zoiets liggen zelfs. Alleen op de chiller van Grainfather moet dat aangesloten worden met een speciaal stekkertje.
Nog even verder zoeken dus, want nog een € 550,- neerleggen vind ik wel heftig.

Rinus

Zit je dan te denken aan de nieuwe Grainfather controller die wel met wifi werkt?
Ik ben ook op zoek naar een controller met wifi voor de Grainfather conical, die eventueel met Brewfather kan werken, het allerliefst icm iSpindel. De nieuwe controller ziet er wel veel belovend uit... ik kan hiermee mijn 2 vaten upgraden, maar die dingen zijn best duur en nog altijd niet te combineren met de Brewfather voor zover ik weet.

Maar voor nu; waarom niet gewoon een Inkbird gebruiken, is een prima oplossing maar wel op zich zelf staand.
Kijk ook eens naar de Brewuno (eigenlijk bedoeld voor het brouwproces).
Het is overigens volgens mij niet zo moeilijk (als je voldoende tijd hebt) om zelf een soortgelijke (HTML) interface te bouwen op basis van een ESP8266 oid.

Er zit in dit forum volgens mij heel veel kennis op software en hardware gebied, het zou toch mooi zijn als we deze krachten eens zouden kunnen bundelen en een eigen (open source) platform te bouwen.

Baard

Nou hoeft niet per se via WiFi. Ik dacht dat de Grainfather chiller ingesteld kon worden op een temperatuur en dan zelf zou gaan pompen. Maar dat is niet het geval. Het moet aangestuurd worden met die controller die aan het gistvat van Grainfather zit.
Ben zelf niet onwijs technisch onderlegd helaas. Al kan ik wel als ergens staat uitgelegd hoe iets moet het wel maken.
Heb je verder nog ideeën?

Rinus

Citaat van: Baard op 24-01-2021  10:25 uNou hoeft niet per se via WiFi. Ik dacht dat de Grainfather chiller ingesteld kon worden op een temperatuur en dan zelf zou gaan pompen. Maar dat is niet het geval. Het moet aangestuurd worden met die controller die aan het gistvat van Grainfather zit.
Ben zelf niet onwijs technisch onderlegd helaas. Al kan ik wel als ergens staat uitgelegd hoe iets moet het wel maken.
Heb je verder nog ideeën?
Even voor de duidelijkheid; je hebt dus een Grainfather chiller maar geen Grainfather Conical?
En je wilt de chiller gebruiken voor een ander gistvat.
De Grainfather chiller pomp moet dus afhankelijk van de koel behoefte worden aangestuurd om de glycerine naar je Brew Monk vat te pompen.
Ik ken dat Brew Monk vat niet, heeft die een temp sensor en een koelspiraal waar vloeistof doorheen kan? Hoe werkt de Brew Monk koeling?

Op dit moment zonder dat ik de details ken zou ik zeggen;
Neem een Inkbird, zet de temp sensor in de Brew Monk en sluit op de koel aansluiting van de inkbird een 220V relais aan wat dan vervolgens de laagspanning van de Grainfather chiller pomp kan in- uitschakelen.
Er zijn natuurlijk goedkopere oplossingen, maar dan moet je op Ali gaan zoeken en gaan solderen...

Baard

Ik heb inderdaad een Grainfather chiller, en van Brew Monk het gistvat. In de deksel van het gistvat zit een spiraal waar de koelvloeistof doorheen kan.
Ik dacht dat op de chiller ik de temperatuur in zou kunnen stellen, en deze zelf zou gaan pompen. Alleen is dit niet het geval. Op dit gistvat zit verder niets wat kan communiceren met de chiller.
Ik ga even kijken voor een Inkbird.
Zo niet misschien toch een gistvat van Grainfather bestellen..

Rinus

Citaat van: Baard op 24-01-2021  18:28 uk heb inderdaad een Grainfather chiller, en van Brew Monk het gistvat. In de deksel van het gistvat zit een spiraal waar de koelvloeistof doorheen kan.
Ik dacht dat op de chiller ik de temperatuur in zou kunnen stellen, en deze zelf zou gaan pompen. Alleen is dit niet het geval. Op dit gistvat zit verder niets wat kan communiceren met de chiller.
Ik ga even kijken voor een Inkbird.
Zo niet misschien toch een gistvat van Grainfather bestellen..
Volgens mij kan zo'n chiller 4 Grainfather gistvaten koelen, dus weet hij nooit van welke uitgang van de 4 de pomp aan moet.
Ik kan je echt een Grainfather gistvat aanraden, is mooie kwaliteit en de nieuwste controller heeft zelfde WiFi!
Het enige nadeel van de conical vind ik het steeds schoonmaken van de klep/kraan. Ik haal deze altijd helemaal uit elkaar, schoonspoelen en uitkoken, laten drogen en ontsmetten bij het volgende gebruik. Ik heb dan weer geen chiller voor mij Grainfather, maar heb dat opgelost met een Wunderbar koeler, werkt ook uitstekend.

Onze hobby heeft werkelijk oneindig veel mogelijkheden!

Baard

Wie weet ga ik wel eens zo'n vat kopen, want vind het op de plaatjes ook erg mooi!
Ja heel veel opties zijn er, dat maakt het leuk maar ook een beetje lastig. Omdat er zoveel verschillende wegen zijn.
Op YouTube heb ik een heel duidelijk filmpje gevonden die uitlegt hoe ik een stc1000 erop aansluit. Dus moet goed komen denk ik.
Bedankt voor het meedenken!

-Arjen-

Je kan ook de glycol chiller aansturen met de stc1000:

thepsych

Citaat van: Rinus op 24-01-2021  19:17 uIk heb dan weer geen chiller voor mij Grainfather, maar heb dat opgelost met een Wunderbar koeler, werkt ook uitstekend.

Onze hobby heeft werkelijk oneindig veel mogelijkheden!

Ik heb zelf met heel veel moeite een peltier koeling gemaakt, het werkt maar weet nog niet hoe effectief het zal blijken te zijn.
Hoe heb je die koeler omgebouwd en welke temperaturen kun je bereiken.

thepsych

Citaat van: ray71 op 22-01-2021  20:00 uIk zelf heb de fermenter in combinatie met een omgebouwde drinkwater koeler. Ik heb daarbij de aansturing voor het koelen aangesloten op een 12 V pompje.

Werkt perfect.


Wat voor een drinkwaterkoeler heb je gebruikt voor de koeling? Wat heb je veranderd en wat zijn je ervaringen. Zelf een peltierkoeling voor een grainfather "gebrouwen" maar veel werkt en weet nog niet helemaal hoe t  uitpakt. Weet nog niet hoe laag ik kom.

Rinus

Citaat van: thepsych op 14-05-2021  15:22 uIk heb zelf met heel veel moeite een peltier koeling gemaakt, het werkt maar weet nog niet hoe effectief het zal blijken te zijn.
Hoe heb je die koeler omgebouwd en welke temperaturen kun je bereiken.
Ik heb de koeler niet eens omgebouwd, gewoon water erin, Grainfather pompjes erin (ik gebruik er 2 tegelijk) en klaar!
De slangen zitten er gewoon los in (de deksel houd e.e.a op zijn plaats). Hartje zomer bleef hij gemakkelijk op 7 graden!! (zelfs ijsvorming).
Het kan natuurlijk veel beter; netjes aansluitingen maken zodat de deksel dicht kan blijven, maar ik vond gaten boren zonde, daar ben ik nu wel overeen, binnenkort ook eens een keer wat gaten erin boren.
Overigens staat er nu al wel een kan 5L koelvloeistof (voor de auto) klaar ipv water; dat ging namelijk wel allemaal schimmelen enz... af en toe wat alcohol spuiten helpt wel, maar tis allemaal niet zo fris..

Ik blijf het een ideale koeling vinden, compact en toch zeer krachtig!
Ik ga hem toevallig morgen weer na een lange tijd gebruiken voor een nieuwe batch.
Gisteren een exemplaar van de nieuwe (wifi) controller besteld, ik ben benieuwd!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.