De Bier Brouwer - Website/Blogsite/artikelen

Gestart door Oscar, 19-01-2021 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Vele lezers en poster hier op het forum kennen deze website reeds al, maar steeds vaker ga ik deze website gebruiken voor artikelen en blogs. Dit ter ondersteuning van hobbybrouwers.. (Mijn roots... :brouwen:)

Ter overvloed de URL www.bier-brouwer.nl 

Indien ik hier een nieuwe artikel op heb gezet of korte blog (what's in a name)... dan zal ik dat hier plaatsen...

Voor een ieder die deze website nog niet kent, en deze net ontdekt... Veel lees plezier, heel veel van mijn kennis en ervaring deel ik op deze website... :brouwen:

 :degroeten: :degroeten: :degroeten:

Oscar

Een nieuw artikel over maischen

http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=308

vooral voor beginners en voor iedereen die het interessant vindt.

doe er je voordeel mee... :brouwen:

Fractus

Leuk artikel Oscar, en een ingewikkeld proces in lekentaal uitgelegd. Kleine opmerking: er staat in de tabel dat alfa en beta-amylase stukjes afbreken van eiwitten, moet dat niet van zetmeel zijn?

En ik vroeg me ook af (al gaat dat misschien te ver voor dit topic) hoe je nu weet hoe lang je moet maischen, zeker als je geen refractometer hebt en dus niet steeds het suikergehalte kunt volgen.

Rinus

Bedankt voor het delen van de website vind ik leuk! Ik denk erg interessant voor de nieuwe bier brouwer of om soms even terug naar de basis te gaan....

Oscar

Citaat van: Fractus op 25-01-2021  21:11 umoet dat niet van zetmeel zijn?

Aangepast   :brouwen:

Oscar

Citaat van: Fractus op 25-01-2021  21:11 uEn ik vroeg me ook af (al gaat dat misschien te ver voor dit topic) hoe je nu weet hoe lang je moet maischen, zeker als je geen refractometer hebt en dus niet steeds het suikergehalte kunt volgen.

Dat weet je dan niet.... :nut:  En moet je uitgaan van het recept of je "gevoel" ...pas aan het eind zal dan blijken of je het goed hebt gedaan. Maar voor €15,- heb je al een refractometer!   :brouwen: ;)

trebvuister

Leuk artikel
Kleine spellingstip: het is beide en niet beide

Staat in opmerking over toevoegen zuur

Hopfenfox

Fijne uitleg, zeker de moeite waard. Het stuk staat nog wel bol van de spel- en tikfouten. Wellicht nog een keer overheen lezen?

Oscar

Citaat van: trebvuister op 25-01-2021  23:02 uKleine spellingstip: het is beide en niet beide

 :weetniet: :weetniet:

Edwin brouwt

Citaat van: Oscar op 25-01-2021  23:24 u:weetniet: :weetniet:

Spellingchecker van dit forum corrigeert b i j d e naar beide...
beide zuren...

jazon1963


Luie Donder

Bedankt erg interessant, ik begreep eigenlijk dat spoelen op bv 90-100 graden niet goed is, omdat er er dan negatieve stoffen worden uitgespoeld, jij geeft hier dus aan dat de pH eigenlijk meer van invloed is op het uitspoelen van negatieve stoffen, dan de T?

ray81

Allereerst erg bedankt voor dit artikel, het heeft me weer wat wijzer gemaakt :-).

Het woordje sysyteem mag aangepast worden ;-)

Verder is het erg duidelijk, maar ik mis wel wat uitleg in de stap naar een maischschema maken.
Ik zou graag weten waar ik in een maischschema mee kan spelen en wat voor verandering dit teweeg brengt in het eindresultaat.

Jeroen76

Super interessant en op een begrijpelijke wijze uitgelegd. Super bedankt en hopelijk volgen er nog meer van dit soort artikelen Oscar.

Zal de spelfoutjes niet nogmaals aanhalen.  ;)


Gr. Jeroen


Eric v B

Citaat van: Warkald op 27-01-2021  08:23 uBedankt erg interessant, ik begreep eigenlijk dat spoelen op bv 90-100 graden niet goed is, omdat er er dan negatieve stoffen worden uitgespoeld, jij geeft hier dus aan dat de pH eigenlijk meer van invloed is op het uitspoelen van negatieve stoffen, dan de T?
Volgens mij wordt er bedoeld dat je spoelt met water van 90 - 100 ºC. De praktijk (bij mij)  laat zien dat  de temperatuur in de maisch dan ongeveer 80 ºC is.

trebvuister

Citaat van: Oscar op 25-01-2021  23:24 u:weetniet: :weetniet:
Hahaha
Mijn autocorrectie is beter in spelling dan jij  :)
Er stond B I J D E ipv beide

Doet aan de leuke inhoud niets af

Oscar

Citaat van: ray81 op 27-01-2021  10:35 uIk zou graag weten waar ik in een maischschema mee kan spelen en wat voor verandering dit teweeg brengt in het eindresultaat.

Dat is wel een goede... Gaan we er nog bijzetten... :)

Oscar

Nieuwe blog gemaakt voor vooral de beginners

Doe er je voordeel mee...

Bier mislukt, Wat doe ik fout ?

Oscar

Beste Brouwers. Helderheid van je bier en het gebruik van klaringsmiddelen is een hot topic de laatste tijd (op Facebook wel). Dus ik heb mijn avond weer besteed in jullie belang, en er een artikel over geschreven. Lees hieronder mijn artikel en doe er je voordeel mee.
Op of aanmerkingen zijn welkom. Ik weet lang niet alles...

Klaringsmiddelen - hoe, wat en waarom

Simonsj


Theo Mol

Inderdaad, een mooie uitleg en een beetje relativering.

Soms krijg ik de opmerking dat mijn bier niet helemaal helder is. "Ambachtelijk proces" zeg ik dan en daar kom ik aardig mee weg. Daar komt bij dat de commerciële brouwers soms een ongefilterde pils op de markt brengen die door mijn vrienden wordt gewaardeerd om het authentieke karakter. Kip, ei, ik weet het niet.

Drents Hopbier


Snelbier

Citaat van: Oscar op 13-08-2021  22:52 u.. Helderheid van je bier en het gebruik van klaringsmiddelen...
Op of aanmerkingen zijn welkom. Ik weet lang niet alles...
Klaren ná vergisting: gelatine, volgens Brulsophy.. Helderheid daar meermaals vergeleken met onbehandeld bier, en het klaart zichtbaar op.
Smaak blijft een puntje; gelatine lijkt (zelfs bij Brulosofen) soms een merkbaar smaakverschil te geven, hopsmaken vervagen?
=========
AgarAgar als vegetarisch alternatief? Heb het niet getest, en geen biertests van gezien..
 Agar werkt anders dan gelatine; verliest (zelfs gekoeld) na enkele dagen de bindende werking..
  Voor pudding of gebak werkt het, als je snel genoeg eet.  Misschien werkt het in bier en blijft de 'troep' toch op de bodem?
Proost,  Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.