CCT discussie n.a.v. gebruik loog

Gestart door Biertje1985, 06-01-2021 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Citaat van: Andert op 06-01-2021  09:49 uIk zou zelf overigens alleen natronloog gebruiken als het om zeer hardnekkig vuil gaat, bijvoorbeeld aanbranden. Ik zou dus zeker niet aanraden om je gistingsvat hier standaard mee te reinigen, dat lijkt me met een kanon op een mug schieten.

Normaal gezien lukt het altijd om de boel schoon te krijgen met oxi of enzybrew.

Mee eens, het middel is goedkoop en deed zijn werk zeer goed, bij de fermentasaurus is het reinigen vrij lastig en ik had best last van flink aangekoekte gist en fruitresten. Daarnaast heb ik altijd begrepen dat je geen last hebt van gistcontaminatie bij de volgende brouw, zeker omdat ik weleens fruit gebruik, bij het gebruik van een loogoplossing.. Nu met de fermzilla past mijn hand door het gat bovenop en kies ik er liever voor met een zachte spons handmatig reinigen/enzybrew en een spoeling met puro san vlak voor het overhevelen van het wort.

Dat PET blijft best een kwetsbaar materiaal, voor o.a krassen. Ik had toch een RVS cct moeten kopen want ondertussen ben ik aan mijn derde PET cct bezig.

#reinigen #schoonmaken

Andert

Citaat van: Biertje1985 op 06-01-2021  10:02 uDat PET blijft best een kwetsbaar materiaal, voor o.a krassen. Ik had toch een RVS cct moeten kopen want ondertussen ben ik aan mijn derde PET cct bezig.

Dat laatste hou ik in gedachten als ik ooit nog eens een cct ga kopen. De prijs van 3 PET cct's is ongeveer de prijs van 1 rvs cct?

Jan de Graaff

Citaat van: Andert op 06-01-2021  10:10 uDat laatste hou ik in gedachten als ik ooit nog eens een cct ga kopen. De prijs van 3 PET cct's is ongeveer de prijs van 1 rvs cct?
Ja, als je een 'echte' CCT van RVS koopt, wel.
Een 27L Fermzilla startset kost ca. €129 en een SS Brewtech Conical Fermenter van 27L €479.

Er zijn ook goedkopere RVS vergistingsvaten met een (iets minder) conische bodem en gistaflaat-kraan. Zoals bijvoorbeeld de Klarstein Gärkeller Pro (€250) of van Brew Monk (€170)

middelaersch

Ik heb ook zo'n RVS gistvat, een SS BRewtech BrewBucket.

Na het bottelen maak ik dat ding schoon met gewoon huishoudafwasmiddel, en voor gebruik ontsmet ik hem even met StarSan.
Geen spannende schoonmaakmiddelen voor nodig. Eerder met kunststof vaten deed ik dat ook zo.

Biertje1985

Citaat van: JanDeGraaff op 06-01-2021  11:33 uJa, als je een 'echte' CCT van RVS koopt, wel.
Een 27L Fermzilla startset kost ca. €129 en een SS Brewtech Conical Fermenter van 27L €479.

Er zijn ook goedkopere RVS vergistingsvaten met een (iets minder) conische bodem en gistaflaat-kraan. Zoals bijvoorbeeld de Klarstein Gärkeller Pro (€250) of van Brew Monk (€170)

Ja die Brew Monk is wel prettig geprijsd, is dat wat? ik ga meteen eens zoeken op het forum. Ik verwacht alle waar naar zijn geld, wellicht gewoon een keer SS brewtech kopen, want met dat aanmodderen blijf ik maar geld uitgeven op de langere termijn. Inmiddels brouw ik meer dan 10 jaar waarvan de laatste 5 a 6 met kunststof cct. Ik heb namelijk ook nog 2 stuks Fastferment staan. En een speidel gistvat. Ik ben ook van plan kleiner te gaan brouwen +- 10l dus wellicht laat ik wel een RVS cct maken van een liter of 15. Zo kan ik vaker brouwen en zit ik niet met zoveel bier steeds. Ik heb veel meer brouwideeën dan ik kan drinken. Ik denk namelijk dat ik gemiddeld wel 15x per jaar brouw de afgelopen 10 jaar. >:D

Maak dus niet dezelfde fout als mij en investeer in wat goeds als je portemonnee het toelaat, want met de tijd aanmodderen kost veel meer. Binnenkort maar eens flink wat op het prikbord zetten, :proost:

Andert

Citaat van: Biertje1985 op 06-01-2021  12:31 uJa die Brew Monk is wel prettig geprijsd, is dat wat? ik ga meteen eens zoeken op het forum. Ik verwacht alle waar naar zijn geld, wellicht gewoon een keer SS brewtech kopen, want met dat aanmodderen blijf ik maar geld uitgeven op de langere termijn. Inmiddels brouw ik meer dan 10 jaar waarvan de laatste 5 a 6 met kunststof cct. ik heb namelijk ook nog 2 stuks Fastferment staan. En een speidel gistvat. Ik ben ook van plan kleiner te gaan brouwen +- 10l dus wellicht laat ik wel een RVS cct maken van een liter of 15. Zo kan ik vaker brouwen en zit ik niet met zoveel bier steeds. Ik heb veel meer brouwideeën dan ik kan drinken. ik denk namelijk dat ik gemiddeld wel 15x per jaar brouw de afgelopen 10 jaar. >:D

Maak dus niet dezelfde fout als mij en investeer in wat goeds als je portemonee het toelaat, want met de tijd aanmodderen kost veel meer. Binnenkort maar eens flink wat op het prikbord zetten, :proost:
Die is zeker prettig geprijsd. Ik vergist alleen nu 24 - 25 liter, dan lijkt me een 30 liter vat toch wat te klein. Ik herinner me nog lancerende watersloten en schuim tegen het plafond toen in nog een 30 liter emmer gebruikte. Of zou het toch goed gaan met een blow off met een flinke diameter?

Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 06-01-2021  12:26 uIk heb ook zo'n RVS gistvat, een SS BRewtech BrewBucket.
Ik heb er ook zo eentje; erg tevreden over.
Maar, het is geen CCT in de strikte zin – CCT wordt over het algemeen gebruikt voor een vergistingsvat met sterk conische bodem met een gistaflaat; hetzij dmv een bol of een kraan.

In de wat lossere zin – CCT staat voor Cylindrische Conische Tank – dan zijn de Brewbuckets wel een CCT. Maar, dan zou een carboy op z'n kop dat technisch gezien ook zijn..

Ik geloof dat we, na alle commotie eerder rondom dit topic, er wederom aardig mee off-topic gaan..

Andert

Citaat van: JanDeGraaff op 06-01-2021  14:02 uIk heb er ook zo eentje; erg tevreden over.
Maar, het is geen CCT in de strikte zin – CCT wordt over het algemeen gebruikt voor een vergistingsvat met cylindrische bodem met een gistaflaat; hetzij dmv een bol of een kraan.

In de wat lossere zin – CCT staat voor Cylindrische Conische Tank – dan zijn de Brewbuckets wel een CCT. Maar, dan zou een carboy op z'n kop dat technisch gezien ook zijn..

Ik geloof dat we, na alle commotie eerder rondom dit topic, er wederom aardig mee off-topic gaan..
Misschien kan een moderator dit deel van het topic afsplitsen?

Ik vind het in ieder geval interessant genoeg om nog even over door te bomen.

Heyudude

De cct discussie is inderdaad interessant om te volgen. En afsplitsen is wel zo handig.

Zelf heb ik ook een brew bucket en ben er heel tevreden mee. Goed ik mis het aflaten van de gistdump zoals met de FF wel maar het reinigen en het conische deel en de kwaliteit bevalt me wel. De cct zoals hierboven gelinked is wel aan de prijs maar ja wel weer een dump optie.

tdp

Dat kan, maar een zelfregulerend vermogen op het forum zou soms ook niet verkeerd zijn ;). Er staan tig topics volgeschreven over CCT's. Niet dat ik niet wil modereren, maar dit illustreert wel weer volledig de frustratie van sommigen.

tdp

Met het vriendelijke verzoek om nu eens niet volledig off-topic te gaan.  :police:

Heyudude

Dank TDP. dude: verbeter de topic inhoud, begin bij jezelf ;)

Het verschil in de hoek tussen de brew bucket en de cct's van bv Brewtech: levert dat nu zoveel dramatisch veel voordeel op?

Snap ook wel dat de schuine hoek een beter zakkende gist dump tot gevolg heeft. Aan de andere kant totaal irrelevant omdat je toch niet kunt aflaten.

Op een ander forum was er een lid die zijn brew bucket had aangepast, een afvoer onderaan laten lassen. Interessant maar aan de andere kant werd gemeld door brewtech dat het geen succes kon zijn.

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 06-01-2021  17:01 uHet verschil in de hoek tussen de brew bucket en de cct's van bv Brewtech: levert dat nu zoveel dramatisch veel voordeel op?

Snap ook wel dat de schuine hoek een beter zakkende gist dump tot gevolg heeft. Aan de andere kant totaal irrelevant omdat je toch niet kunt aflaten.
Ja, de hoek maakt zeker uit precies om de reden die je zelf al aangeeft.
Daarnaast is ook het oppervlak aan de bovenkant van de gistkoek kleiner, dus minder bier in contact met de (dode) gist.

Of dat alles nou heel veel uitmaakt... ja, wel als je je bier lang vergist. Bijvoorbeeld lagers op 12ºC; dan duurt de vergisting dermate lang dat je de dode gistcellen wil aflaten om het contact tussen bier en dode gist zo kort mogelijk houden.

Veel bovengisters (>18ºC) – en zeker kveiks op >35ºC – vergisten veel sneller en voordat de autolyse van de dode gistcellen een rol van betekenis kan gaan spelen, heb je al gebotteld.

Dat is nog een reden waarom ik de Saflager W34/70 zo interessant vind; daarmee kun je pils vergisten op 20ºC zonder noemenswaardige smaakinvloeden. Je bent dan in een dag of 5 klaar en na nog eens een dag of wat kun je al gaan bottelen voor de lagering. Dan loop je ook geen autolyse risico's..

Een andere reden voor gistaflaten kan zijn dat je gist wilt oogsten om later weer te gebruiken. Dat is voor mij persoonlijk geen optie; ik vertrouw meer op een zakje gist dan mijn gistkweekkunsten.. Mijn hobby is bierbrouwen en niet gist kweken ;)

[edit] Ik heb wel gelezen dat die Brew Monk en Klarstein Gärkeller vaten met gistaflaatkraan niet echt lekker werken; die kraantjes zijn eigenlijk te klein en verstoppen te snel. Maar, dat is wat ik gehoord heb; ik heb er zelf geen ervaring mee.

Heyudude

Citaat van: JanDeGraaff op 06-01-2021  17:30 u...
Veel bovengisters (>18ºC) – en zeker kveiks op >35ºC – vergisten veel sneller en voordat de autolyse van de dode gistcellen een rol van betekenis kan gaan spelen, heb je al gebotteld.

...

Een andere reden voor gistaflaten kan zijn dat je gist wilt oogsten om later weer te gebruiken. Dat is voor mij persoonlijk geen optie; ik vertrouw meer op een zakje gist dan mijn gistkweekkunsten.. Mijn hobby is bierbrouwen en niet gist kweken ;)

[edit] Ik heb wel gelezen dat die Brew Monk en Klarstein Gärkeller vaten met gistaflaatkraan niet echt lekker werken; die kraantjes zijn eigenlijk te klein en verstoppen te snel. Maar, dat is wat ik gehoord heb; ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ja klopt, dat je me al eens uitgelegd (dank) en daar ben ik het wel mee eens.
Ondergisters dat is een ander verhaal, maar daar waag ik me niet aan voorlopig.

Gist aflaten is pas interessant denk ik bij de dure of zeldzame gisten. Of als zelf opkweken je hobby is. Mooi zo,n broeifabriek lijkt me.

En de brewmonk cct lijkt ideaal qua prijs en de opties maar als je de hoek vergelijkt met de ccts van duurdere merken dan is dat minder, rvs is dunner en als dus het aflaten ook niet optimaal werkt dan spaar ik nog door mocht ik het ooit willen. Maar als tussenmodel blijf ik er naar lonken, niks mis mee als je weet wat je koopt.

Een Italiaans merk had ik ook eens bekeken nav een tip van een forum lid André maar die was 180 kaal zonder de kranen. De kranen per stuk ruim 120 euro. Goedkopere kranen kan wel, maar ja wie weet wat je dan op je hals haalt.

middelaersch

Toen ik mijn BrewBucket kocht stond er ook een BrewMonk vat naast. (overigens voor alle duidelijkheid: zowel de BrewBucket als de BrewMonk zijn geen CCT's!)

Beide vaten heb ik toen kritisch bekeken, maar het kwaliteitsverschil was dusdanig dat ik die paar tientjes extra voor de BrewBucket graag heb uitgegeven. Let wel: zo'n ding gaat als je er normaal mee omgaat je hele 'brouwcarriere' mee. Dat is anders als met kunststof.

Heyudude

Ik weet inderdaad dat de brew bucket geen cct is, aftap kraan geen gist aflaat bv

Maar de brewmonk heeft er in ieder geval veel kenmerken van. De hoek is te klein en de gist aflaat opening is te klein. Maakt hem dat ook geen CCT?

middelaersch

Citaat van: Heyudude op 06-01-2021  18:20 uIk weet inderdaad dat de brew bucket geen cct is, aftap kraan geen gist aflaat bv

Maar de brewmonk heeft er in ieder geval veel kenmerken van. De hoek is te klein en de gist aflaat opening is te klein. Maakt hem dat ook geen CCT?

Het is ook maar een kreet natuurlijk, een kwestie van definitie. Bij een CCT stel ik me zo'n ding voor, en geen brewbucket of brewmonk:

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/ss-brewing-technologies-chronical-fermenter-7-gallon-26-50-liter-brewmaster-edition.html

Biertje1985

Volgens mij is een CCT gewoon een Cilindrische Conische Tank, hoe die verder uitgevoerd is maakt volgens mij niet uit, wat wel op niet een CCT of aan welke eisen een CCT moet voldoen
staat vast zover ik weet. Het is een afkorting...... 

Zie bovenstaande  :nut:

Andert

Citaat van: Biertje1985 op 06-01-2021  19:56 uVolgens mij is een CCT gewoon een Cilindrische Conische Tank, hoe die verder uitgevoerd is maakt volgens mij niet uit, wat wel op niet een CCT of aan welke eisen een CCT moet voldoen
staat vast zover ik weet. Het is een afkorting...... 

Zie bovenstaande  :nut:
Hoe die verder is uitgevoerd is blijkbaar toch belangrijk als je het over een CCT hebt om in te vergisten en gist af te tappen. Tenminste, dat lees ik uit de bovenstaande discussie.

biking rebel

Citaat van: middelaersch op 06-01-2021  18:11 uToen ik mijn BrewBucket kocht stond er ook een BrewMonk vat naast. (overigens voor alle duidelijkheid: zowel de BrewBucket als de BrewMonk zijn geen CCT's!)

CCT = Cilindrisch Conische Tank
Maak het niet moeilijker dan het is.

Andert

Citaat van: JanDeGraaff op 06-01-2021  11:33 uJa, als je een 'echte' CCT van RVS koopt, wel.

Dat werpt voor mij wel een ander licht op de zaak.

Als het bij de  goedkopere versies toch lastig of haast onmogelijk is om goed de gist af te tappen na de hoofdvergisting dan kan ik misschien beter voor een recht rvs vat of een omgebouwde bierfust kiezen en na de hoofdvergisting overhevelen naar een mandfles. Dat doe ik nu ook, alleen de hoofdvergisting vindt nu plaats in een HDPE vat.

Jan de Graaff

Citaat van: Andert op 07-01-2021  19:40 uDat werpt voor mij wel een ander licht op de zaak.

Als het bij de  goedkopere versies toch lastig of haast onmogelijk is om goed de gist af te tappen na de hoofdvergisting dan kan ik misschien beter voor een recht rvs vat of een omgebouwde bierfust kiezen en na de hoofdvergisting overhevelen naar een mandfles. Dat doe ik nu ook, alleen de hoofdvergisting vindt nu plaats in een HDPE vat.
Ik heb zelf een SS Brewtech BrewBucket en ik moet zeggen dat die conische bodem voor mij – ondanks het feit dat er geen gistaflaatkraan op zit – heel goed werkt. Ik zie duidelijk dat de gist zich onderin ophoopt en dus komt er minder dode gist in aanraking met het bier. Daarnaast is de "racking-arm" prima en helpt het om boven de gist het bier af te tappen; ik kan dus prima direct uit het vergistingsvat bottelen. Schoonmaken is ook al een eitje. In mijn FastFermenter die ik eerst had, bleven altijd luchtjes hangen, moest je voorzichtig zijn om de schroefdraden niet te vernaggelen en ga zo maar door.

Nee, ik ben erg blij met mijn Brewbucket.

Andert

Citaat van: JanDeGraaff op 07-01-2021  21:57 uIk heb zelf een SS Brewtech BrewBucket en ik moet zeggen dat die conische bodem voor mij – ondanks het feit dat er geen gistaflaatkraan op zit – heel goed werkt. Ik zie duidelijk dat de gist zich onderin ophoopt en dus komt er minder dode gist in aanraking met het bier. Daarnaast is de "racking-arm" prima en helpt het om boven de gist het bier af te tappen; ik kan dus prima direct uit het vergistingsvat bottelen. Schoonmaken is ook al een eitje. In mijn FastFermenter die ik eerst had, bleven altijd luchtjes hangen, moest je voorzichtig zijn om de schroefdraden niet te vernaggelen en ga zo maar door.

Duidelijk, dank voor de uitgebreide reactie.

trebvuister

Citaat van: JanDeGraaff op 07-01-2021  21:57 uIk heb zelf een SS Brewtech BrewBucket en ik moet zeggen dat die conische bodem voor mij – ondanks het feit dat er geen gistaflaatkraan op zit – heel goed werkt. Ik zie duidelijk dat de gist zich onderin ophoopt en dus komt er minder dode gist in aanraking met het bier. Daarnaast is de "racking-arm" prima en helpt het om boven de gist het bier af te tappen; ik kan dus prima direct uit het vergistingsvat bottelen. Schoonmaken is ook al een eitje. In mijn FastFermenter die ik eerst had, bleven altijd luchtjes hangen, moest je voorzichtig zijn om de schroefdraden niet te vernaggelen en ga zo maar door.

Vraagje over rechtstreeks bottelen: is er een homogene verdeling van het bier boven de gist? Maw vergist elk flesje hetzelfde.
Ik kan mij voorstellen dat door overhevelen naar bottelvat mijn de resterende gist gelijk verdeeld wordt

Ik ben niet zo ervaren, vandaar de vraag

Jan de Graaff

Citaat van: trebvuister op 07-01-2021  23:19 uMaw vergist elk flesje hetzelfde.
Ja, bij mij in ieder geval wel.

Bij sommige gisten wil ik nog weleens bottelgist gebruiken (CBC-1 van Lallemand), vooral als het heftig vergistende gisten zijn die sterk flocculeren, zoals Voss Kveik en Verdant IPA. Die zouden, in theorie, op apegapen kunnen liggen na een aantal dagen en dan moeite kunnen hebben de navergisting op gang te krijgen. Door bottelgist toe te voegen ondervang je dat risico. Zou in principe niet hoeven, maar ik doe het wel eens voor de zekerheid. Soort verzekeringspremie van een paar euro dat je bier nagist op fles.

Andert

Citaat van: JanDeGraaff op 08-01-2021  11:50 uJa, bij mij in ieder geval wel.

Bij sommige gisten wil ik nog weleens bottelgist gebruiken (CBC-1 van Lallemand), vooral als het heftig vergistende gisten zijn die sterk flocculeren, zoals Voss Kveik en Verdant IPA. Die zouden, in theorie, op apegapen kunnen liggen na een aantal dagen en dan moeite kunnen hebben de navergisting op gang te krijgen. Door bottelgist toe te voegen ondervang je dat risico. Zou in principe niet hoeven, maar ik doe het wel eens voor de zekerheid. Soort verzekeringspremie van een paar euro dat je bier nagist op fles.
Als je rechtstreeks uit de CCT bottelt, voeg je dan eerst suikeroplossing aan de CCT toe of voeg je aan elk flesjes een beetje suikeroplossing toe?

Jan de Graaff

Citaat van: Andert op 08-01-2021  13:05 uAls je rechtstreeks uit de CCT bottelt, voeg je dan eerst suikeroplossing aan de CCT toe of voeg je aan elk flesjes een beetje suikeroplossing toe?
Dat laatste.

Ik heb de laatste keer "carbonation drops" gebruikt. Dat is wel handig, hoor. Je zit wel vast aan een vaste hoeveelheid, maar het is 1x 'plonk' per flesje en klaar.. (Er zijn overigens wel verschillende carbonation drops voor 30, 50 en 75cl flessen verkrijgbaar)

Als ik bottelgist gebruik dan maak ik een suikeroplossing met behulp van DJF3's excel spreadsheet en voeg daar bottelgist (1 gram per liter bier! Dus in geen geval gerelateerd aan de hoeveelheid suikeroplossing) aan toe. Dat roer ik goed door en laat het zeker 15 minuten staan, vaak 30 minuten of langer. Met een 3 of 5ml doseerspuit – die kun je zo bij een apotheek ophalen, of anders voor een paar stuivers koper – neem ik de juiste hoeveelheid oplossing op en spuit het in een flesje. Ik probeer er altijd op te mikken dat ik voor een 30cl flesje 3ml nodig heb; dan heb ik voor een 50cl flesje 5ml nodig. Wel zo handig en hoef ik verder niet meer te rekenen. Ik heb een doseerspuit van 3 en een van 5ml en ik heb best vaak een mix van 30 en 50cl flesjes..

Als ik alleen een suikeroplossing gebruik, dan doe ik precies hetzelfde, maar sla het gist toevoegen over.

Die suikeroplossing met een doseerspuit is wat werk, dat klopt. Maar met de radio aan of een goeie playlist op, is het zo gebeurd. Het rekenwerk vooraf is het lastigste stukje.

André de Laat

Citaat van: JanDeGraaff op 08-01-2021  14:07 uDat laatste.

Ik heb de laatste keer "carbonation drops" gebruikt. Dat is wel handig, hoor. Je zit wel vast aan een vaste hoeveelheid, maar het is 1x 'plonk' per flesje en klaar.. (Er zijn overigens wel verschillende carbonation drops voor 30, 50 en 75cl flessen verkrijgbaar)

Als ik bottelgist gebruik dan maak ik een suikeroplossing met behulp van DJF3's excel spreadsheet en voeg daar bottelgist (1 gram per liter bier! Dus in geen geval gerelateerd aan de hoeveelheid suikeroplossing) aan toe. Dat roer ik goed door en laat het zeker 15 minuten staan, vaak 30 minuten of langer. Met een 3 of 5ml doseerspuit – die kun je zo bij een apotheek ophalen, of anders voor een paar stuivers koper – neem ik de juiste hoeveelheid oplossing op en spuit het in een flesje. Ik probeer er altijd op te mikken dat ik voor een 30cl flesje 3ml nodig heb; dan heb ik voor een 50cl flesje 5ml nodig. Wel zo handig en hoef ik verder niet meer te rekenen. Ik heb een doseerspuit van 3 en een van 5ml en ik heb best vaak een mix van 30 en 50cl flesjes..

Als ik alleen een suikeroplossing gebruik, dan doe ik precies hetzelfde, maar sla het gist toevoegen over.

Die suikeroplossing met een doseerspuit is wat werk, dat klopt. Maar met de radio aan of een goeie playlist op, is het zo gebeurd. Het rekenwerk vooraf is het lastigste stukje.
Carbonationdrops zijn behoorlijk prijzig. Zelf ooit gebruikt en kreeg slierten in mijn flessen. Verder zaten ze aan elkaar geplakt in het zakje en moeilijk los te krijgen. 1 keer gebruikt, daarna nooit meer. Bottelgist heb ik ook nooit gebruikt. Een repeteerspuit is een handig dingetje.

Jan de Graaff

Citaat van: André de Laat op 08-01-2021  15:28 uEen repeteerspuit is een handig dingetje.
Goeie suggestie, André, dank je.
Ik heb er meteen eentje gekocht als 'tweede kansje'; scheelt toch. Deze. Alleen nog even een flesje vinden, straks.

Maar, die carbonation drops zijn echt wel handig. En als je ze in een zip-lock zakje bewaard prima houdbaar. Net als alle andere suiker producten moet je ze natuurlijk wel droog bewaren...

Slierten heb ik nooit gezien en anders moet je gewoon even schudden. Is vast iets met suiker en gist en rest-product. Kan misschien ook iets van gelatine zijn; die drops zijn relatief groot voor de hoeveelheid suiker die ze bevatten, dus ze zijn ergens van gemaakt.. Ze liggen nu te ver weg, dus ik kan even niet kijken wat er op de verpakking staat.

Als het niet goed zou zijn, is je bier toch al passé.. dus dat is het niet.

Sander van Dijk

Citaat van: Biertje1985 op 06-01-2021  12:31 uJa die Brew Monk is wel prettig geprijsd, is dat wat? ik ga meteen eens zoeken op het forum. Ik verwacht alle waar naar zijn geld, wellicht gewoon een keer SS brewtech kopen, want met dat aanmodderen blijf ik maar geld uitgeven op de langere termijn. Inmiddels brouw ik meer dan 10 jaar waarvan de laatste 5 a 6 met kunststof cct. Ik heb namelijk ook nog 2 stuks Fastferment staan. En een speidel gistvat. Ik ben ook van plan kleiner te gaan brouwen +- 10l dus wellicht laat ik wel een RVS cct maken van een liter of 15. Zo kan ik vaker brouwen en zit ik niet met zoveel bier steeds. Ik heb veel meer brouwideeën dan ik kan drinken. Ik denk namelijk dat ik gemiddeld wel 15x per jaar brouw de afgelopen 10 jaar. >:D

Maak dus niet dezelfde fout als mij en investeer in wat goeds als je portemonnee het toelaat, want met de tijd aanmodderen kost veel meer. Binnenkort maar eens flink wat op het prikbord zetten, :proost:

Ik heb zelf de BrewMonk en ik ben er erg tevreden over. Het is wel belangrijk wat je verwachting van te voren is.

Het is natuurlijk niet te vergelijken met een Brewtech Chronical. De hoek van de conus is fors minder, waardoor er wat meer gist achterblijft. Toch lukt het bij mij best goed om gist te af te laten. En ik vind het ook ideaal met schoonmaken dat er een kraantje onderin zit. En in vergelijk met het kunststofvat wat ik hiervoor gebruikte, is het een hele grote stap vooruit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.