Kookdampen

Gestart door Brouwerij KOR, 30-12-2020 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Waar ik vooral over twijfel is het plaatsen in mijn ketel of in de deksel. Mocht het niet effectief werken dan heb ik liever een gat gemaakt in mijn deksel dan mijn ketel...

Ben benieuwd hoe jij dat hebt gedaan Hans.

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld van dergelijke condensor in deksel. Vraag me af of de stoom in beide situaties even effectief stoom uit de ketel trekt door het vacuüm wat zal ontstaan door het koelen.


Andert

Citaat van: Rootsman op 03-01-2021  15:01 uWaar ik vooral over twijfel is het plaatsen in mijn ketel of in de deksel. Mocht het niet effectief werken dan heb ik liever een gat gemaakt in mijn deksel dan mijn ketel...

Ben benieuwd hoe jij dat hebt gedaan Hans.

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld van dergelijke condensor in deksel. Vraag me af of de stoom in beide situaties even effectief stoom uit de ketel trekt door het vacuüm wat zal ontstaan door het koelen.


Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je 'm plaatst. Het gaat uiteindelijk om overdruk (stoom) uit je ketel en die wil altijd expanderen. Met andere woorden, die vindt z'n weg naar buiten wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 03-01-2021  14:44 uZou je ter inspiratie een foto kunnen delen van jouw nevelcondensor?
Hier wat foto's:
stoom in onder aan zijkant, afzuiging via bovenkant, waterafvoer via slang onderkant. 3 sproeiers via persluchtkoppeleingen.


alu horrengaas om nevel naar afzuigkanaal tegen te houden




3x Gardena nevelsproeier


sproeiers vanaf de binnenkant gezien


ps dit ding heb ik al een jaar of 25, dus nog van ver voor als dit soort uitvindingen op de hobbybrouwmarkt. in die tijd was er nog helemaal niets te koop vandat soort spul.



Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2021  15:16 uHier wat foto's:
stoom in onder aan zijkant, afzuiging via bovenkant, waterafvoer via slang onderkant. 3 sproeiers via persluchtkoppeleingen.


alu horrengaas om nevel naar afzuigkanaal tegen te houden




3x Gardena nevelsproeier


sproeiers vanaf de binnenkant gezien


ps dit ding heb ik al een jaar of 25, dus nog van ver voor als dit soort uitvindingen op de hobbybrouwmarkt. in die tijd was er nog helemaal niets te koop vandat soort spul.

Mijn complimenten dat je 25 jaar geleden al zo creatief was om dit met huis tuin en keukenmateriaal te kunnen maken! Zou me zelf niet lukken...

Ik zie alleen niet helemaal hoe je condensor dan is aangesloten aan je ketel? Via die witte pijp?

Brouwerij KOR

Heb je ooit het idee gehad dat met deze condensor DMS onvoldoende wordt afgevoerd?

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 03-01-2021  15:30 uMijn complimenten dat je 25 jaar geleden al zo creatief was om dit met huis tuin en keukenmateriaal te kunnen maken! Zou me zelf niet lukken...

Ik zie alleen niet helemaal hoe je condensor dan is aangesloten aan je ketel? Via die witte pijp?
De eer was in dit geval niet aan mij maar aan mijn broer. Kan zelfs zijn dat hij het heeft uitgevonden. Helaas is hij op een gegeven moment niet verder gegaan met brouwen en heb ik het toen overgenomen. (Dat was dan weer het voordeel) Stukje naar de ketel loopt inderdaad via de witte pijp (40 mm pp standaard pijp loopt een paar graden scheef zodat het condens niet de ketel inloopt) met 45 graden bochtje laatste stukje recht naar beneden door het deksel en buisisolatie om dat verticale stukje om condens te voorkomen.

DMS afvoer gaat prima. Stoom met daarin DMS wordt immers volledig afgevoerd. Deksel maakt daarbij niet uit, mits die is geïsoleerd (condens voorkomen) of voorzien van rand rondom die condens opvangt. Maar ook dan nog heb je al snel 99% afvoer en 1% condens, dus die 1% maakt effectief ook niet veel uit. 

hansHalberstadt


Foto zegt misschien nog wat meer.

Brouwerij KOR

Goed om te lezen dat DMS geen problemen geeft.
Ook een fijne gedachte dat de stoom voldoende wordt afgevoerd terwijl de stoom een relatief lange weg heeft om af te leggen voordat deze bij de nevel is.

Plaatsen van condensor in deksel zou dan zoals Andert ook al aangaf geen probleem moeten zijn.

Bedankt allemaal voor het meedenken en delen van de foto's

Jacques

Citaat van: Rootsman op 03-01-2021  14:09 uIk begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt over mijn investeringen in mijn setup, wat ik wel of niet koop en hoe snel.
Het begint me te irriteren.

Snap ik. Als rechtgeaarde hobbybrouwer bepaal je zelf wat uitgeeft aan je hobby.

De meeste hobbybrouwers houden de kosten van de hobby beperkt en maken er sport van zo min mogelijk uit te geven. De verbazing van sommige leden is vanuit dat oogpunt begrijpelijk. Je hoeft daar niets van aan te trekken zoals je zelf schrijft ga jij zelf over je eigen financiën...

André de Laat

Hee Ruud, hoe zit het nou met je kookdampenafvoer?

André.

Brouwerij KOR

Citaat van: André de Laat op 07-02-2021  21:57 uHee Ruud, hoe zit het nou met je kookdampenafvoer?

André.
Ik heb de bestelling van aliexpress binnen en geïnstalleerd in mijn deksel. Heb het echter nog niet uitgeprobeerd. Verhuis over 2 weken waar ik de brouwerij op zolder zal voortzetten, ga het dan ook snel testen.




Henielma

Ik had weer eens niet de laatste post gezien voordat ik onderstaande reageerde. Maar mooi spul zo'n condensor voor de kookketel.

Of gewoon een standaard keuken afzuigkap op zolder monteren boven de kookketel. Op de eerste stand is dat al ruim voldoende afzuiging. Zo heb ik dat al vele jaren in mijn brouwhok op de eerste verdieping. Tijdens het koken het raam tevens op de kiepstand zodat er voldoende lucht binnenkomt.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rootsman op 07-03-2021  14:35 uIk heb de bestelling van aliexpress binnen en geïnstalleerd in mijn deksel. Heb het echter nog niet uitgeprobeerd.
Ziet er mooi uit!
Je kunt nu ook vast wel borrels stoken! :proost:

Brouwerij KOR

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 07-03-2021  23:14 uZiet er mooi uit!
Je kunt nu ook vast wel borrels stoken! :proost:
Dat was precies ook mijn gedachten, ga ik me ook eens in verdiepen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rootsman op 08-03-2021  06:33 uDat was precies ook mijn gedachten,
Bij het brouwen en hevelen van bier blijft er allerlei soorten suiker / alcoholhoudend "afval" over, die gaat hier allemaal in het stookwijnvat.
Ook spoel ik daarvoor de bostel wat langer uit.

Brouwerij KOR

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 08-03-2021  10:14 uBij het brouwen en hevelen van bier blijft er allerlei soorten suiker / alcoholhoudend "afval" over, die gaat hier allemaal in het stookwijnvat.
Ook spoel ik daarvoor de bostel wat langer uit.
Goede tip! Ik ga me eens verdiepen en kom er even in een persoonlijk bericht op terug

tdp

Mooi spul kerel! Op mijn lijstje van aanpassingen staat ook nog een oplossing vinden voor de kookdampen, de wasemkap die ik nu heb in de brouwerij kan het in ieder geval niet aan, en er blijven ook druppels aanhangen die uiteindelijk weer terugvallen in ketel. (Deksel doe hiervoor overigens wonderen, als schild :))

Brouwerij KOR

Ja ik ben erg benieuwd naar de werking! Wil het eigenlijk met water rondpompen. Wanneer ik dus een emmer vul met 10 liter koud water zal dit erg opwarmen. Ben benieuwd of het met warm water ook nog voldoende zal condenseren. Kraan een uur laten lopen kan natuurlijk ook.

Ga mijn ervaring ermee snel delen :)

tdp

Emmer met 8 liter water en 2 liter ijsblokjes, of 50/50, misschien werkt dat wel? Het gebruikte water zou je later weer in kunnen vriezen voor de volgende brouwsessie.

PDGRRR

Citaat van: tdp op 10-03-2021  14:50 uMooi spul kerel! Op mijn lijstje van aanpassingen staat ook nog een oplossing vinden voor de kookdampen, de wasemkap die ik nu heb in de brouwerij kan het in ieder geval niet aan, en er blijven ook druppels aanhangen die uiteindelijk weer terugvallen in ketel. (Deksel doe hiervoor overigens wonderen, als schild :))

Is het systeem van Eric niet wat dan? Toen ik dit zag wist ik meteen dat (als ik ooit een vaste brouwstek in kan richten in de schuur) ik een vergelijkbaar systeem zou gaan knutselen.

Citaat van: Eric v B op 30-12-2020  19:05 uIn mijn schuur heb ik een afzuigleiding met een buisventilatorgemaakt.


De pan staat onder het T-stuk wat de damp afzuigt. Gecondenseerd vocht loopt in het onderste deel van het T-stuk met afschroefbare kap. Tot nu toe is dat voldoende voor een hele brouw maar ik zou daar eventueel een afloopkraantje in kunnen maken zodat ik ook tijdens het brouwen water af kan laten lopen.



tdp

Dat, of een condenskap knutselen, maar eerst de verdere inrichting van de brouwerij. Veel te veel nog op de lijst staan.

Brouwerij KOR



Goedemorgen Brouwers,
Inmiddels is mijn elektrische brouwerij op zonne-energie helemaal geïnstalleerd [emoji3]

Ga vandaag voor het eerst brouwen. Heb gisteren de condensator getest en werkt naar tevredenheid! Ik sluit deze met Gardena koppeling aan op de kraan en laat deze maar heel zachtjes lopen. In een half uur heb ik 2100 ml condens opgevangen en was mijn spoelbak een kwart gevuld met warm schoonmaakwater. Er komt maar een minimale hoeveelheid stoom langs de deksel, hier ga ik nog een rubber voor zoeken.

Gr Ruud

jacob b

Ziet er mooi uit! En dat rubber voor die deksel zou je daar niet een dunne siliconen slang voor kunnen gebruiken?

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 03-04-2021  08:49 uEr komt maar een minimale hoeveelheid stoom langs de deksel, hier ga ik nog een rubber voor zoeken.
In principe moeten die condensors onderdruk kunnen maken. Die van mij doet dat omdat hij op de afzuiger is aangesloten. Dus dan heb je geen afdichting voor je ketel nodig omdat er altijd wat onderdruk is en er dus geen stoom langs de rand ontsnapt.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rootsman op 03-04-2021  08:49 uInmiddels is mijn elektrische brouwerij op zonne-energie helemaal geïnstalleerd [emoji3]
Leuk hoekje zo daar op zolder! :proost:
Met de opvang het gedestileerde water, weet je nu precies wat je laat verdampen uit je wort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.