Voorzichtig met platenkoelers!

Gestart door Biertester, 30-12-2020 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 31-12-2020  00:02 uJarenlang heb ik gekoeld met een platenkoeler. Dat heeft nooit geleid tot een infectie.
Sinds 7 jaar gebruik ik een dompelkoeler. Het schoonmaken daarvan is zo gedaan. Met een afwasborstel en een beetje Cif vlieg al het vuil er zo vanaf. Wel zo makkelijk. En qua tijd benodigd voor het koelen maakt het niet zo veel uit. Een groot voordeel vind ik dat het hele brouwsel snel onder de 80 ºC is. Hierdoor heb minder snel last van de vorming van DMS na het koken.
Bij mij gaat dat snel koelen naar 80 graden met een chugger pomp waarmee ik eerst het hele koelsysteem gebruik om rond te pompen vlak voor einde koken. Daarmee desinfecteer ik alle slangen, filter, pomp en tegenstroomkoeler. Einde koken zet ik dan de waterkoeling aan en pomp dan rond in de kookketel waardoor je zeer snel onder de 80 graden zit. Het koelwater komt er dan met vrijwel 100 graden uit en vang ik op als afwaswater. Ik koel meestal door tot een graad of 60 en ga dan over op opvang in het gistingsvat.
gelijk de gist erbij en dan rustig verder koelen. Maakt dan niet zo veel meer uit hoe snel het gaat, maar is vaak toch wel met een half uurtje helemaal klaar. Voor mij dus nog steeds het meest optimale systeem met platenkoeler.     

Oscar

Citaat van: Jacques op 31-12-2020  00:02 uEen groot voordeel vind ik dat het hele brouwsel snel onder de 80 ºC is. Hierdoor heb minder snel last van de vorming van DMS na het koken.

Met een platenkoeler per bier eenheid binnen 1 seconde van 95 - 20... Hoe snel wil je het hebben?  :weetniet:.. En schoonmaken gaat net zo snel... :brouwen: :biersmile:...

Wat is in vredesnaam jullie discussie punt?  :weetniet: :weetniet:  :-\
Wat snappen jullie dan niet?   :weetniet:

Je hebt hier absoluut geen punt!

Thuis: na koken...30 minuten wirlpool (met hop) daarna in 15 minuten 25 liter koelen naar ± 20°C -- Rersultaat = geen DMS !

Professioneel: na koken -- 30 minuten wirlpool (met hop) daarna in 20-25 minuten 1100 - 1200 liter koelen naar 20 - 23°C -- Resultaat = Geen DMS !!

Dus je hele DMS punt slaat kant nog wal!   :nut: :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:27 uMet een platenkoeler per bier eenheid binnen 1 seconde van 95 - 20... Hoe snel wil je het hebben?  :weetniet:.. En schoonmaken gaat net zo snel... :brouwen: :biersmile:...

Wat is in vredesnaam jullie discussie punt?  :weetniet: :weetniet:  :-\
Wat snappen jullie dan niet?   :weetniet:
Ik denk gewoon een aantal essentiële kleine stapjes nog niet onder controle. Zoals gezegd voor mij een ideaal ding die platenkoeler. Vroeger ook met een dompelkoeler gewerkt. Voordeel van de platenkoeler vind ik ook dat je gelijk uitstromende wort hebt van 20 graden dus alvast de gist erbij kan. Hoe sneller dat kan hoe beter. 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 31-12-2020  00:36 uVoordeel van de platenkoeler vind ik ook dat je gelijk uitstromende wort hebt van 20 graden dus alvast de gist erbij kan. hoe sneller dat kan hoe beter.

Gelukkig snap jij het wel... :brouwen: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:39 uGelukkig snap jij het wel... :brouwen: :biersmile:
Laten we 2021 dan maar uitroepen tot het jaar van de platenkoeler en gebruiken om elkaar verder te helpen met de beste inzichten.  :proost2:

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 31-12-2020  00:36 uIk denk gewoon een aantal essentiele kleine stapjes nog niet onder controle. 

Wellicht een stap achteruit gedaan in zijn brouwcarriere door zo'n automatische ketel te kopen.. En die koken niet hard genoeg waardoor het probleem van DMS weer terug komt.... :nut: :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:46 uWellicht een stap achteruit gedaan in zijn brouwcarriere door zo'n automatische ketel te kopen..en die koken niet hard genoeg waardoor het probleem van DMS weer terug komt.... :nut: :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:
Automatische brouwketels gaan ook evolueren. Maar gelukkig heeft de Grainfather al wel een tegenstroomkoeler met rondpompen en desinfecteren einde koken en daarna stel terugkoelen naar 80 graden. Daar heb ik dat voor mijn eigen installatie van afgekeken. Dus het motto is wat mij betreft om steeds te kijken naar wat er al is en dat weer te verbeteren. Je hoeft niet alles zelf uit te vinden, maar wel handig als je weet hoe je wat er is kunt beoordelen en snappen wat er nog niet optimaal is en wat je daaraan kunt doen. Het beste van alles dus combineren om nog verder te kunnen verbeteren.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: hansHalberstadt op 31-12-2020  00:20 u--- Ik koel meestal door tot een graad of 60---  en ga dan over op opvang in het gistingsvat.
---gelijk de gist erbij --- en dan rustig verder koelen. ---

Speciale gist op 60°C.

hansHalberstadt

Citaat van: MaJa op 31-12-2020  02:36 uSpeciale gist op 60°C
Nee dan heb je het niet helemaal begrepen. Ik koel de inhoud van de kookketel snel terug tot een graad of 60 door rondpompen via de platenkoeler. En dan verplaats in de slang met gekoelde wort naar het gistingsvat. tijdens het rondpompen heb ik dan ook mooi de tijd om het wort temperatuur inline te meten na de koeler en de flows in te stellen zodat er voldoende gekoelde wort uitkomt van ca 20 graden.

beermenke

Het is zaak om snel je wort onder de 80 graden te krijgen. Hoe doen hele volksstammen dat dan die met potten en pannen werken en geen pomp gebruiken of kleine hoeveelheden hebben? Terug schudden? Dacht niet.
Je kunt niet zeggen dat 1 methode de enige juiste is.
De enige beste methode is die, die voor hem of haar t beste werkt.
Oh, is einde jaar, knal er maar op los, met reactie  😄😄
Fijne jaarwisseling en naast goede gezondheid een mooi brouwjaar 2021

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:46 uWellicht een stap achteruit gedaan in zijn brouwcarriere door zo'n automatische ketel te kopen..
Juist zo'n automatische ketel helpt de hobbybrouwer controle te krijgen over de maischtemperaturen en tijden.
Is naar mijn idee wel een hele vooruitgang!
Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:46 uEn die koken niet hard genoeg waardoor het probleem van DMS weer terug komt.... :nut: :nut: :nut: :weetniet: :weetniet:
Lekker koken in een apart elektrische koker, die kookt soms harder dan ik wil.

goom

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2020  16:47 uIk gebruik al heel lang een platenkoeler en ben zeer tevreden. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden:
1) Af en toe een keer reinigen met loog om de bruine aanslag eruit te krijgen.
2) Voor gebruik een keer goed doorspoelen en daarna steriel maken met stoom of door de kokende wort 5 minuutjes erdoor rond te pompen.
3) Een filter tussen kookketel en koeler
4) tijdens het koelen af en toe keren om lucht uit koeler te verwijderen
5) na gebruik goed doorspoelen zodat er geen suikerresten achter blijven, daarna zo goed mogelijk water eruit.

Helemaal mee eens.
Dit zijn ook mijn ervaringen

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 31-12-2020  10:38 uHet is zaak om snel je wort onder de 80 graden te krijgen. Hoe doen hele volksstammen dat dan die met potten en pannen werken en geen pomp gebruiken of kleine hoeveelheden hebben? Terug schudden? Dacht niet.
Je kunt niet zeggen dat 1 methode de enige juiste is.

Mee eens. Daarom probeer ik ook altijd de condities eromheen te vermelden. Zonder pomp kun je het voordeel van snel afkoelen tot onder 80 graden niet uitnutten. (maar dan misschien een goede reden om in een pomp te investeren) En stel dat je waterverbruik geen issue is bv omdat je water uit een sloot of regenwater als koelwater kunt gebruiken, dan is het weer anders. Punt wat ik wilde maken is dat de platenkoeler heel goed werkt mits je rekening houdt met de genoemde punten. 

Bvk1983

Ik had een platenkoeler besteld en heb hem uiteindelijk toch omgeruild voor een dompelkoeler. Ondanks dat ik wel overtuigd was van de betere werking van een platenkoeler durfde ik het als beginnend brouwer toch nog niet aan. Omdat er al zo veel dingen zijn die je als beginnend brouwer onder de knie moet krijgen wilde ik het schoonmaken van mijn koelapparatuur zo makkelijk en optisch te controleren mogelijk.

Kortom: ondanks dat de platenkoeler de betere is zijn er in mijn optiek meer omstandigheden die bepalen welke optie op welk moment het meest geschikt is.

orangeloo

Gisteren 33 liter wort terug gekoeld in 10,30 minuut met mijn 50 platen koeler op zwaartekracht.
In de wintermaanden pomp ik water met een temperatuur van 6 ºC uit mijn zwembad.  ;D

Don Leopold

Ik gebruik ook een platenkoeler naar grote tevredenheid.
In combinatie met mijn zelfgemaakte hevelfilter koel ik 15 liter wort binnen 10 minuten naar 25°C, gewoon met zwaartekracht.

Schoonmaken doe ik met chemiepro oxi, oplossen in een laag water in de wasbak of emmer en dan onderdompelen en een tijdje laten staan.  Daarna uitspoelen met water.

orangeloo

Ik zit al een uur te zoeken hoe je loog gebruikt. Wat weet ik al:
* oppassen het is niet geheel ongevaarlijk.
* oplossen 3%
* gebruiken op 80 ºC
* naspoelen met water.

Wat wil ik weten:
* Wat kan er niet tegen loog?
* kan ik een (Solar) pompje gebruiken?
* hoe warm moet het "spoel" water zijn
* hoelang rond pompen?

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:27 uMet een platenkoeler per bier eenheid binnen 1 seconde van 95 - 20... Hoe snel wil je het hebben?  :weetniet:.. En schoonmaken gaat net zo snel... :brouwen: :biersmile:...

Wat is in vredesnaam jullie discussie punt?  :weetniet: :weetniet:  :-\
Wat snappen jullie dan niet?   :weetniet:

Waarom wil je niet snappen dat een dompelkoeler veel handiger is in het gebruik?

Wanneer je een dompelkoeler 5 minuten voor het einde van het koken in de kookketel wordt hij 100% gedesinfecteerd.
Het koelen van het totale brouwsel gaat niet veel langzamer dan met een platenkoeler.
Het reinigen is super simpel. Even afborstelen en ophangen om te drogen. Bij het volgende brouwsel hoef je verder niets te doen dan in de ketel zetten. Het gemak dient de mens.

Overigens wordt in heel wat wetenschappelijke publicaties over de vorming van DMS geschreven dat het belangrijk is snel te koelen tot 80 ºC. Zelf heb ik geen last van DMS gehad, maar voorkomen is beter dan genezen. Mijn opmerking heeft dan ook niets te maken met mijn installatie maar is gebaseerd op bestudering van de brouwwetenschap. Ook als je intensief kookt is het belangrijk snel te koelen naar een temperatuur onder de 80 ºC.

Zie bijvoorbeeld http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
"The primary source for DMS in beer (as well as cooked vegetables) is caused by the decomposition of SMM into DMS. This decomposition is caused by heat above ~80°C."

Lees het hele artikel eens om meer inzicht te krijgen in de vorming van DMS...  ^-^


Nogmaals ik heb heel veel jaren een platenkoeler gebruikt. Dat werkt prima en ik heb er geen infecties door gekregen. Maar een dompelkoeler is net even wat handiger in het gebruik. Als je zorgt voor circulatie van het wort gaat het koelen bijna net zo snel als bij een platenkoeler.

Als je tevreden bent over je platenkoeler moet je die blijven gebruiken. Aan beginnende brouwers geef ik het advies een rvs dompelkoeler te gebruiken.

William

Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:27 uMet een platenkoeler per bier eenheid binnen 1 seconde van 95 - 20... Hoe snel wil je het hebben?  :weetniet:.. En schoonmaken gaat net zo snel... :brouwen: :biersmile:...

Wat is in vredesnaam jullie discussie punt?  :weetniet: :weetniet:  :-\
Wat snappen jullie dan niet?   :weetniet:

Platenkoelers zijn efficient in koelen vanwege het grote interne oppervlak en de stroming in het platenpakket. In het grote oppervlak en de knikken/bochten zit ook het gevaar voor fouling (aanslag) en dus bacteriegroei.

Schoonmaken is een discipline op zich en vergt ook discipline. Ik heb die discipline niet en ben daarom overgestapt op een dompelkoeler.

Voor grote schaal is dat natuurlijk geen optie. De brouwerijen met een mindere discipline hebben in het beste geval een nestgeur die stabiel is en in het slechte geval dalende kwaliteit van het bier. ;)

Oscar: maak jij jouw koeler wel eens open en doe je een check op ongewenste microbiologie?

trebvuister

Het valt mij op, als relatief nieuw lid, dat simpele vragen of tips als snel tot "geloofdiscussie" leiden. Bij welke genootschap hoor je? De platenspelers of de spiraalkoelers of nog vreemder de buitenkoelers

Laten we 2021 goed beginnen en aardig zijn voor elkaar

PS
Ik ben een spiraalkoeler  :)

MO

Ik ben het helemaal eens met Jacques, op hobbybrouwschaal is een dompelkoeler een prima manier van koelen vanwege het schoonmaakbaarheidsgemak. Op 10 hl of 20 hl of 1200 hl schaal (Heineken) zijn platenkoelers efficiënter.  En dan ram je er gewoon 80 ºC  loog doorheen vanuit je CIP unit.

hansHalberstadt

Citaat van: MO op 31-12-2020  18:45 uop hobbybrouwschaal is een dompelkoeler een prima manier van koelen vanwege het schoonmaakbaarheidsgemak.
Hobbybrouwschaal is een breed begrip. Dus daar zul je alle variaties en hun redenen om het een of het andere te gebruiken wel tegenkomen.   

brouwerij de Stier

Wat mij opvalt aan dit forum is dat de sfeer snel "katterig" wordt.  Ook bij deze discussie waar iemand een normale vraag stelt. Misschien moeten we wat "cooler" reageren op elkaar. Dat kan natuurlijk met een platenkoeler maar ook met een dompelkoeler.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerij de Stier op 31-12-2020  21:51 uWat mij opvalt aan dit forum is dat de sfeer snel "katterig" wordt.  Ook bij deze discussie waar iemand een normale vraag stelt. Misschien moeten we wat "cooler" reageren op elkaar. Dat kan natuurlijk met een platenkoeler maar ook met een dompelkoeler.  ;)
Het feit dat ze allebei naast elkaar bestaan geeft dat al aan. Belangrijkste is denk ik dat we begrijpen waarom iemand iets doet in zijn/haar eigen omstandigheden. 

Oscar

Citaat van: William op 31-12-2020  17:36 uOscar: maak jij jouw koeler wel eens open en doe je een check op ongewenste microbiologie?

Mijn thuis koeler kan niet uit elkaar... Maar zolang ik geen infecties heb, geloof ik in mijn reinigingsprocedure... en datzelfde geldt voor mijn commerciële apparatuur... :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.