Voorzichtig met platenkoelers!

Gestart door Biertester, 30-12-2020 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertester



Ik vind die dingen niet meer zo leuk.
Ja ik heb hem altijd met hete NACL  nee natuurlijk NaOH doorgepompt ..
Helpt dus weinig, de platenafstand is te klein. :(


Jeroen76

Ik denk dat die NACL oplossing vs het inwendige materiaal van de koeler niet zo'n geweldige combi is...

Wat betreft reinigen adviseer is echt om te investeren in een ultrasoonreiniger en de hele koeler er in te zetten, in alle richtingen rond laten pompen en ondertussen de ultrasoon aan, schrikbarend wat er uit komt als je niet meteen goed na het koelen van je wort je koeler schoon maakt.

Gr. Jeroen

Novice77

NaCl is natriumchloride, oftewel keukenzout. Daar reinig je niet goed mee, nee.
Bedoel je niet Natronloog, NaOH?

hansHalberstadt

Daarnaast is het ook verstandig om een filter te zetten tussen de kookketel en de platenkoeler om dit soort relatief grote deeltjes tegen te houden. Zelf ooit een keer niet gedaan en toen zat er inderdaad allemaal rommel in de koeler die ik alleen nog met hete 3% natronloog kon oplossen omdat het tussen de platen bleef zitten.

goom

Citaat van: Biertester op 30-12-2020  11:09 u

Ik vind die dingen niet meer zo leuk.
Ja ik heb hem altijd met hete NACL doorgepompt ..
Helpt dus weinig , de Platenafstand is te klein. :(


Reinigen met NaCl?
Het moet niet gekker worden hier.

Advies, verdiep je eens in de stoffen die je gebruikt voor het schoonmaken en wat je gaat schoonmaken.

biking rebel

Citaat van: goom op 30-12-2020  14:34 uReinigen met NaCl?
Het moet niet gekker worden hier.

Advies, verdiep je eens in de stoffen die je gebruikt voor het schoonmaken en wat je gaat schoonmaken.
Wacht even de reactie af van de TS om meteen conclusies te trekken en daar een oordeel over te vellen. Een typefout is namelijk zo gemaakt.

Alexander_H

Ik moet zeggen dat ik ook snel genezen was van platenkoelers, toen ik na een paar maanden mijn gebruikte en naar ik dacht schone koeler nog eens aansloot en ik er eerst een lading viezigheid uit spoelde. Nooit meer gebruikt, dompelkoeler werkt prima!

seed7

Die koeler is toch demontabel? Wat is dan het probleem?

Ingo

Biertester

Ja stom van mij  natuurlijk NaOH . Daarna citroenzuur en zelfs Oxi ..
Ik ben overgegaan op deze voor kleine installaties makkelijker te reinigen.
Dus heb ik dit onder tips geplaatst.
Iedereen mag het natuurlijk verder met platenkoelers doen hoor...







Biertester

@seed7  Het is een rotwerk die dingen te demonteren reinigen en weer in elkaar ze zetten.. De volgorde van de platen moet ook juist blijven.
En als hij dan weer inelkaar gezet is (exact de juiste afstand tussen de buitenplaten) moet hij nog weer minstens met desi gereinigd worden.
En sommige gebruiken die dichtgesoldeerde...

Dus zeg ik "Voorzichtig met platenkoelers!"  Ik hoef ze niet meer.



hansHalberstadt

Ik gebruik al heel lang een platenkoeler en ben zeer tevreden. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden:
1) Af en toe een keer reinigen met loog om de bruine aanslag eruit te krijgen.
2) Voor gebruik een keer goed doorspoelen en daarna steriel maken met stoom of door de kokende wort 5 minuutjes erdoor rond te pompen.
3) Een filter tussen kookketel en koeler
4) tijdens het koelen af en toe keren om lucht uit koeler te verwijderen
5) na gebruik goed doorspoelen zodat er geen suikerresten achter blijven, daarna zo goed mogelijk water eruit.

beermenke

Om het te kunnen beoordelen zou je alles geprobeerd moeten hebben om te beoordelen wat het beste voor je werkt. Dat heb ik gedaan en bij mij staat de dompel koeler met stip bovenaan.
Lekker gemakkelijk. Geen besmettingsrisico, gemakkelijk schoon te maken, koelt gauw onder de 80.
Daarna laat ik bezinken alvorens naar gistvat te hevelen.

Oscar

Citaat van: Biertester op 30-12-2020  16:30 uDus zeg ik "Voorzichtig met platenkoelers!"  Ik hoef ze niet meer.

Dit is natuurlijk een NON-reactie..want platenkoelers worden in elke prof brouwerij gebruikt... en dat vuil wat je ziet, is dat de bier kant of de waterkant?  :weetniet:  En lijdt dat tot een infectie... :weetniet:..

Dus eerst ff bedenken wat je ziet en wat de gevolgen zijn... ;D ;)

Jan de Graaff

Citaat van: Oscar op 30-12-2020  19:32 uDit is natuurlijk een NON-reactie..
Ahhh, vandaar dus dat het voornamelijk de broeders in de abdijen zijn/waren die bier brouw(d)en...

Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 30-12-2020  19:49 uAhhh, vandaar dus dat het voornamelijk de broeders in de abdijen zijn/waren die bier brouw(d)en...

Nee..die hele platenkoelers aversie van hobbybrouwers is complete onzin..ik gebruik al meer dan 10 jaar (homebrew) een platen koeler.... Het is het beste en snelste koelmiddel voor je wort... Ik raad het iedereen aan... dat gehannes met dompelkoelers is simpelweg niet meer dan deze tijd....en ouderwets gepruts.. ;) ;D...  ga voor goed bier..snel koelen (15 min voor 25 liter homebrew van 95°C --> 20°C ) ... :brouwen:

Die angst voor dit soort koelers zit tussen de oren van beginners, die die alles willen kunnen zien... :nut: :weetniet:

Maar een ieder moet doet wat hij wil... :brouwen:  Ik kan slechts tips en advies geven  :brouwen: ^-^


Jeroen76

Ben het wel met Oscar eens, platenkoelers werken prima als je maar na het brouwen de boel goed schoonmaakt maar natuurlijk is dat werkje na het brouwen niet ieders favoriete klusje.

Die filter voor de koeler vind ik wel een goede tip.

Gr. Jeroen


Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 30-12-2020  21:04 umaar natuurlijk is dat werkje na het brouwen niet ieders favoriete klusje.

Dan moet je stoppen met brouwen...of stoppen met zeuren...brouwen is schoonmaken! Ik heb een eigen brouwerij... en schoonmaken (ik ben er niet heel goed is) is en groot onderdeel van je werkzaamheden... :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 30-12-2020  21:34 uen schoonmaken (ik ben er niet heel goed is) is en groot onderdeel van je werkzaamheden... :brouwen:
Daarom is het voor mij belangrijk om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de gereedschappen om het schoonmaakwerk te beperken.
Een platenkoeler is voor mij niet gemakkelijk schoon te maken en te houden.
Die een á twee keer dat ik in de maand brouw....
Ik heb dus voor een dompelkoeler gekozen, echter tegenwoordig met die koude nachten laat ik de ketel met deksel gewoon buiten afkoelen.

orangeloo

Ik heb vandaag voor de 182ste keer gebrouwen en gekoeld met mijn 50-platenkoeler. Gewoon op zwaartekracht, een Javal filter in de kookketel. Nog nooit een infectie gehad door de koeler.

Oscar

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 30-12-2020  22:02 uEen platenkoeler is voor mij niet gemakkelijk schoon te maken en te houden.

Na koelen in tegenstroom met heet water doorspoelen... Daarna in de desinfectie laten weken en dan op zijn kant laten uitlekken. Zo doe ik het al jaren... Echt geen werk.. 1x per jaar met loog in tegenstroom doorspoelen...


Zoals ik al zei, e.e.a zit tussen je oren... ;)

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 30-12-2020  22:05 uNog nooit een infectie gehad door de koeler.
I rest my case.... :brouwen: :biersmile:  :groots: :groots: :groots: :brouwen:

Oscar

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 30-12-2020  22:02 uechter tegenwoordig met die koude nachten laat ik de ketel met deksel gewoon buiten afkoelen.

Oh ja... en dat is goed voor je bier... :huilen: :huilen: :huilen:    #stuurmijgeensamplesaub...      :huilen: :huilen: :huilen:

koffie

Citaat van: Oscar op 30-12-2020  22:19 uOh ja... en dat is goed voor je bier... :huilen: :huilen: :huilen:   #stuurmijgeensamplesaub...
Ik gok dat hij een lambiek wil brouwen :P

middelaersch

Tsja, platenkoelers versus dompelkoelers. We hebben het er al vaker over gehad.
Het lijkt wel religie.  :stokpaard: :duel: :lessmile:

In de professionele brouwerij kies je voor efficiency, omdat dat daar belangrijk is. Voor mij met mijn twintig litertjes weegt het gemak zwaarder, dus kies ik voor een dompelkoeler. Maar ik kan me goed voorstellen dat er hobbybrouwers zijn die toch voor de 'professionele'  platenkoeler kiezen.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 30-12-2020  22:05 uIk heb vandaag voor de 182ste keer gebrouwen en gekoeld met mijn 50-platenkoeler. Gewoon op zwaartekracht, een Javal filter in de kookketel. Nog nooit een infectie gehad door de koeler.

Jarenlang heb ik gekoeld met een platenkoeler. Dat heeft nooit geleid tot een infectie.
Sinds 7 jaar gebruik ik een dompelkoeler. Het schoonmaken daarvan is zo gedaan. Met een afwasborstel en een beetje Cif vlieg al het vuil er zo vanaf. Wel zo makkelijk. En qua tijd benodigd voor het koelen maakt het niet zo veel uit. Een groot voordeel vind ik dat het hele brouwsel snel onder de 80 ºC is. Hierdoor heb minder snel last van de vorming van DMS na het koken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.