Waterslot bubbelt opnieuw/bottelen

Gestart door Mikel, 27-12-2020 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mikel

Goedemiddag,
Ik heb op 12-12 een IPA gebrouwen en sinds afgelopen maandag was er eigenlijk geen activiteit meer in het waterslot. Afgelopen maandag heb ik het SG gemeten en deze kwam op op 1014, dit is iets hoger als het recept (1012).

Nu ben ik voor de kerstdagen weg van huis geweest en na 1 uurtje thuis te zijn begon het waterslot ineens weer te borrelen. Nu inmiddels 12 uur later staat het waterslot nog steeds redelijk snel te borrelen (1 belletje per 10 seconden). Het SG is niet veranderd maar wel is het bier erg troebel en er zit weer een schuimlaag op het bier (monster genomen via kraantje). Het probleem is dat ik vandaag mijn bier wilde bottelen maar nu dus even niet weet of dit wel zo een goed idee is. Ondanks dat het eind SG constant hetzelfde is gebleven baart de troebelheid en de hoeveelheid koolzuur mij toch zorgen. Het bier lijkt geen rare afwijkingen te hebben in de smaak.

Kan het zijn dat de vergisting weer is gaan starten omdat het ineens weer warmer in huis werd? Ik vergist namelijk ongecontroleerd en de afgelopen 2 dagen is het ongetwijfeld kouder geweest in huis omdat de verwarming niet heeft aangestaan.

Is het een idee om het bier over te hevelen naar een ander vat? Ik doe dit normaal eigenlijk niet dus ik weet niet of dat nu nog mogelijk is om te doen.

Hieronder het recept om eventueel wat meer inzicht te geven.

Alvast bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA 2
Brouwdatum10-12-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume26,0 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)41 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,40 lWater uit Zutphen
13,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,55 kgPale moutWeyermann6 EBC95,3 %
0,32 kgCaramunich IWeyermann90 EBC4,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gCentennialbellen10,3%60 min.17,8 IBU
32,0 gAmarillobellen8,9%10 min.6,6 IBU
32,0 gCentennialbellen10,3%10 min.7,6 IBU
63,0 gCentennialbellen10,3%koudhop0,0 IBU
52,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
30,0 gSorachi Acepellets12,0%koudhop0,0 IBU
47,0 gCentennialbellen10,3%0 min.9,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist


daanvandervleuten

Is er door de verhoging van de omgevingstemperatuur niet gewoon meer koolzuur uit je jongbier vrij gekomen? Aangezien je sg niet gedaald is.

Alexander_H

ik ga iets heel doms zeggen waarschijnlijk, maar kan het met de luchtdruk van vandaag (storm) ook nog te maken hebben?

Mikel

Citaat van: daanvandervleuten op 27-12-2020  13:31 uIs er door de verhoging van de omgevingstemperatuur niet gewoon meer koolzuur uit je jongbier vrij gekomen? Aangezien je sg niet gedaald is.

Dat zou een optie kunnen zijn maar kan dat dan zo veel zijn dat het waterslot inmiddels al 14 uur flink door bubbelt?
Zit eraan te denken om het misschien over te hevelen naar een ander vat en het hier nog even een paar dagen in te laten staan. Is dit een verstandig idee (ivm oxidatie)?

Mikel

Citaat van: Alexander_H op 27-12-2020  13:35 uIk ga iets heel doms zeggen waarschijnlijk, maar kan het met de luchtdruk van vandaag (storm) ook nog te maken hebben?
Dat zou ik zelf niet durven zeggen, ik heb geen kennis over dat soort zaken  :-[

Snelbier

Door temperatuurstijging komt koolzuur vrij en wervelt ook je gist weer op, dus troebel bier.
Je lijkt voldoende gist te hebben gebruikt, dus zal we zijn uitgegist.  SG wijst dat ook uit.
Je zou nu kunnen bottelen, maar dan heb je veel gist in de flessen. Slaat wel weer neer, maar kan smaakafwijkingen geven, dus liever helder bottelen.
Paar dagen laten stabiliseren en gist laten neerslaan. Kan een week duren, maar is niet anders.
Nu overhevelen naar schoon vat levert weinig op.
Gist weekje laten neerslaan, en vlak voor bottelen afhevelen naar schone emmer met bottelsuiker.
Succes,  Snelbier

Toevoeging: De nu zwevende gist zal ook naar je 'schone' vat gaan, dus nu hevelen is zinloos. Geduld...

Mikel

Bedankt voor je antwoord snelbier! Ik dacht hier ook al aan dus dit is een fijne bevestiging. Ik ga hem nog een paar dagen laten staan.

André de Laat

Citaat van: Mikel op 27-12-2020  14:29 uBedankt voor je antwoord snelbier! Ik dacht hier ook al aan dus dit is een fijne bevestiging. Ik ga hem nog een paar dagen laten staan.

Een tip. Zet hem ergens neer vanwaar je makkelijk kunt overhevelen. Zodat je hem niet meer hoeft te verplaatsen.

Noordzij_1

Temperatuur wil dit ook nog wel eens doen; vloeistof dat opwarmt zet uit.
Staat je gistvat bij een radiator/vloerverw. die aan staat?

Lagedruk gebied boven het land vind ik eigenlijk helemaal geen gek idee trouwens!

Heb vandaag een RIS gebotteld waar ik ook bij twijfelde hij eens per ±10 minuten bleef borrelen.
SG van 1.108 naar 1.038...
Een eerdere RIS ging ook maar tot 1.030 dus hoort er misschien wel een beetje bij? Maar nog wel erg hoog vind ik zelf...
Vergistingraad zou 75% moeten zijn; dus ±1.027.
Maar ik heb de laatste 2 brouwsels (nummer #26 en #27) ineens last dat de jodiumproef positief blijft (nog blauwig kleurt).
Dus wel mijn verwachtingspatroon wat hoger bijgesteld.

Bij een ander biertje zelfs na 90 min op 61 tot 63 graden  :weetniet:
Iemand ideeën wat dat zou kunnen zijn? Doet oude Jodium dat? Want die heb ik al een paar jaar..
Met 3 thermometers gecontroleerd dat niet gewoon de thermometer niet gewoon kapot was (die lagen minder dan een 0,5 graad uit elkaar).

Overgeheveld naar een schoonvat en nog een goed geschud om te kijken of hij nog verder ging, twee dagen gewacht en laatste dag waterslot wel echt helemaal stil.
Nog steeds 1.036 of 1.038 (moeilijk af lezen of er nou echt nog wat gebeurd is).
Ik denk dat ik deze maar met mes en vork moet serveren, want dat wordt een hele maaltijd in een flesje  :o.

Anyways, standaard remedie toe passen; gewoon nog 1 of 2 dagen aankijken.
-Stopt het waterslot langer dan 30 min?
-Schuimkraag gebroken? (bovengist neem ik aan)
-eind SG in de verwachtte range?
Alles met ja beantwoord; dan pas bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.