Kees Mosaic

Gestart door Noordzij_1, 23-12-2020 17:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2021  14:31 u

550 mg citra pellets plus 4ml alcohol 95% (links)
550 mg citra pellets plus 4ml alcohol 40% (rechts)

Wat al opvalt is dat de citra met 40% alcohol heel sterk uitzet en bjna het hele volume inneemt. met pure alcohol blijft het compact op de bodem liggen.
Wel vreemd dat er zo'n groot verschil is. Je zou op het oog zo zeggen dat de 40% alcohol het hop beter benat.
 
Wellicht is er aan het einde van het experiment ook een verschil in smaak/aroma.

hansHalberstadt

Daar lijkt het wel op. ik zal het filteren en dan verdunnen tot ca 5 gram pellets per liter in zowel water en in wat bier. 5 gram per liter lijkt me een redelijke waarde voor dryhop.

hansHalberstadt

Vandaag de buisjes gefilterd en verdund tot  1 gram hop per 50 ml en dat nog 3 x verdund om te proeven. Wat ik dan proef is super bitter maar nauwelijks dryhop aroma of smaak. Ik denk dus niet dat dit een goed idee is.
 

hansHalberstadt

Gemengd met bier komt de dryhop smaak wel naar voren (heb de 95% alcohol versie gebruikt) waarschijnlijk omdat zoet en bitter nu beter in balans zijn en de dryhop smaak daardoor meer op de voorgrond komt. Proef nu wel citrus en grapefruit.

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 05-01-2021  22:57 uGemengd met bier komt de dryhop smaak wel naar voren (heb de 95% alcohol versie gebruikt) waarschijnlijk omdat zoet en bitter nu beter in balans zijn en de dryhop smaak daardoor meer op de voorgrond komt. Proef nu wel citrus en grapefruit.
Je kon niet nog langer wachten? [emoji16]

hansHalberstadt

Citaat van: Andert op 06-01-2021  08:53 uJe kon niet nog langer wachten? [emoji16]
Ik zag aan de kleur van de vloeistof al na een dag dat die niet meer veranderde en omdat er ook zuurstof bovenstond met kans op smaakafwijking door oxidatie vond ik 2 dagen wel genoeg. Of je nu 2 dagen wacht of een week, de meeste smaak en geurstof zal oplossen in de eerste dagen en in alcohol lossen stoffen ook veel sneller op dan in water, dus als je normale dryhop tijd aanhoudt is denk ik niet realistisch.

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2021  10:43 uIk zag aan de kleur van de vloeistof al na een dag dat die niet meer veranderde en omdat er ook zuurstof bovenstond met kans op smaakafwijking door oxidatie vond ik 2 dagen wel genoeg. Of je nu 2 dagen wacht of een week, de meeste smaak en geurstof zal oplossen in de eerste dagen en in alcohol lossen stoffen ook veel sneller op dan in water, dus als je normale dryhop tijd aanhoudt is denk ik niet realistisch.
En wat hebben we nu geleerd? Geeft een hopextract evenveel smaak als koudhoppen? Of is het anders van smaak?

hansHalberstadt

Citaat van: Andert op 06-01-2021  15:25 uEn wat hebben we nu geleerd? Geeft een hopextract evenveel smaak als koudhoppen? Of is het anders van smaak?
Het geeft in iedere geval wel veel smaak, en de grapefruit en citrus komt me tegemoed en in bier bijgemengd geeft het inderdaad een behoorlijke dryhop smaak, dus zeker veelbelovend maar moet nog even wachten op het resultaat van echt koudhoppen om het daarmee te kunnen vergelijken. Dat staat nog te gisten en heeft wat last van hopcreep dus duurt nog wel een paar dagen voordat ik dat kan bottelen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2021  16:33 uHet geeft in iedere geval wel veel smaak, en de grapefruit en citrus komt me tegemoed en in bier bijgemengd geeft het inderdaad een behoorlijke dryhop smaak, dus zeker veelbelovend maar moet nog even wachten op het resultaat van echt koudhoppen om het daarmee te kunnen vergelijken. Dat staat nog te gisten en heeft wat last van hopcreep dus duurt nog wel een paar dagen voordat ik dat kan bottelen.

Leuke test!

Het voordeel van een koude extractie met alcohol is dat de mycreen niet verdampt. Zo'n 30 tot 60% van de hopoliën bestaat uit mycreen. Het heeft een kookpunt rond de 64 ºC. Het is vrij vluchtig vandaar dat een groot gedeelte van deze stof verdwijnt als je hop overgiet met kokend water.

Zie ook https://beersmith.com/blog/2018/02/23/aromatic-hop-oils-in-beer-brewing-part-1/

hansHalberstadt

Wat ik wel zie met alcohol is dat zodra je het extract verdunt dat het compleet troebel wordt, zelfs als je het daarna verdunt tot de normale concentratie. Waarschijnlijk lost er veel meer olieachtige bestanddelen op dan er in water kunnen oplossen en die zorgen voor troebeling als je het daarna in je bier doet.

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2021  00:01 uWat ik wel zie met alcohol is dat zodra je het extract verdunt dat het compleet troebel wordt, zelfs als je het daarna verdunt tot de normale concentratie. Waarschijnlijk lost er veel meer olieachtige bestanddelen op dan er in water kunnen oplossen en die zorgen voor troebeling als je het daarna in je bier doet.
Zou het een goede truc kunnen zijn om een NEIPA troebel te maken en te houden? Just thinking. Ik heb me nooit verdiept in de stijl.

hansHalberstadt

Citaat van: Andert op 08-01-2021  19:54 uZou het een goede truc kunnen zijn om een NEIPA troebel te maken en te houden? Just thinking. Ik heb me nooit verdiept in de stijl.
Dat zou een optie zijn. Ik heb alleen geen idee of die troebelheid blijvend is. Maar wel de moeite waard om te proberen. zou dan wel extraheren met 95% alcohol want dat krijg je de meeste troebeling bij verdunnen.

Noordzij_1

Ik wist al dat dryhop in vloeibare vorm moest bestaan maar nu eindelijk gevonden;

https://sbi4beer.com/hop/tns-hopinspiration-range/hopburst-aroma.html?___store=english&___from_store=dutch

En dankzij HansHalberstadt nu ook meteen een manier om het zelf te maken  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.