Kleurberekening in Brewfather

Gestart door Oscar, 21-12-2020 23:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Beste Brouwers,

Als er nieuwe brouwsoftwaqre op de markt komt, ben ik natuurlijk nieuwsgierig nar dit project. Brewfather is hot momenteel. Echter heb ik laatst bij iemand gezien dat er maar 1 kleur berekening in zit.... terwijl er meerdere formules bekend zijn er er nog steeds niet duidelijk welke er juist is... :weetniet:  Echter kwam een klant van mij laatst met een recept vanuit Brewfather waaruit bleek dat de gewenste kleur zekere te donker was t.o.v de werkelijkheid.. Recept aangepast... :brouwen:. Maar vwb kleur klopt Brewfather dus niet (met name in het gebied tussen 30 - 150 EBC)..

Iemand die reeds ervaringen heeft met dit programma en een vergelijking kan dit tussen bepaalde kleur door software en daadwerklelijke kleur van het bier (met mogelijkheid tot posten recept... :brouwen:

middelaersch

Je kunt BrewFather gewoon gratis gebruiken, dus je kunt dat zo uitproberen met een paar jouw bekende recepten.
Accountje aanmaken en experimenteren maar.

Jacques

Vooralsnog heb ik niet het idee dat de kleurberekening van Brewfather waardes geeft die ver van beoogde kleurwaarde liggen.

Kleurberekeningen zijn altijd een benadering van de werkelijkheid. Er zijn meer factoren die een rol spelen bij de kleur van een bier dan waarmee software rekening mee houdt. Zo is de intensiteit van het koken, de snelheid van het koelen, de gebruikt gist en ook de mate van oxidatie tijdens het proces van invloed op de kleur van je bier.

Ook bij BrouwVisie berekeningen heb ik gezien dat de uitkomst niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het is opvallend dat de uitkomsten van verschillende brouwsoftware in een bepaald bereik dicht bij gemeten waarden waarden zitten terwijl er in een andere bereik behoorlijke afwijkingen zitten. Anders gezegd de ene software zit dicht gemeten waarden bij licht gekleurde bieren en de andere klopt beter bij donkere bieren.
Bij de Brand Winterbier Wedstrijd was het opvallend hoe vaak de berekeningen niet klopte.

Zal zeker te maken hebben dat brouwsoftware rekent met de nieuwe EBC-waarden terwijl de mouterijen nog steeds de oude EBC-waarden hanteren.

Zie ook het topic Bierkleur: analyse versus brouwsoftware

Edwin brouwt

Ik gebruik Brewfather nu 2 jaar en vind de kleurberekening over het algemeen best goed. Ik ben weinig afwijkingen tegengekomen, alleen bij 2 decoctiebrouwsels (testjes) was het bier uiteindelijk donkerder. Maar dat komt omdat Brewfather nog niet echt een manier heeft om decoctie in te voeren.

Hoe heb je de test gedaan, Oscar?

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-12-2020  22:08 uOok bij BrouwVisie berekeningen heb ik gezien dat de uitkomst niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Ik heb het niet over het getaL, daar kan ik niet over zeggen. Maar over het bijbehorende kleur vlak (visueel)... :)   In BrouwVisie klopt dat vrijwel exact.... :brouwen: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 25-12-2020  01:55 uIk heb het niet over het getaL, daar kan ik niet over zeggen. Maar over het bijbehorende kleur vlak (visueel)... :)   In BrouwVisie klopt dat vrijwel exact.... :brouwen: :biersmile:
Op welke glasdikte is die kleur bepaald? De glasdikte is immers recht evenredig met de waargenomen kleurtint. Als je het echt wilt bepalen kun je het alleen doen door het bier te verdunnen en dan te vergelijken met een standaard pils van bv 7 EBC in 2 identieke glazen. En verder is het direct meten van EBC waarden boven de 30 via visuele vergelijking vrijwel zinloos omdat er volgens de EBC definitie geen enkel licht meer doorkomt van de meetkleur volgens EBC (430 nm)

middelaersch

De kleur van bier betrouwbaar berekenen is onmogelijk. Daarvoor is de materie veel te ingewikkeld.

Maar er zijn wel een aantal gangbare standaard formules die in veel brouwprogramma's geïmplementeerd zijn. Daardoor zijn de berekende waardes op zijn minst vergelijkbaar tussen programma's onderling. Tot mijn verbazing kun je de te gebruiken formule in Brewfather niet instellen, of Ik kijk er overheen in het settings schermpje. Hierdoor weet je dus ook niet hoe Brewfather de kleur uitrekent.

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-12-2020  01:55 uIk heb het niet over het getaL, daar kan ik niet over zeggen. Maar over het bijbehorende kleur vlak (visueel)... :)   In BrouwVisie klopt dat vrijwel exact.... :brouwen: :biersmile:

De kleur hoort toch bij een getal...

Daarnaast is de kleur die je waarneemt op je scherm afhankelijk van de kleurtemperatuur/instellingen van je scherm.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-12-2020  12:01 uDaarnaast is de kleur die je waarneemt op je scherm afhankelijk van de kleurtemperatuur/instellingen van je scherm.
Als je het verkeerd doet inderdaad wel (door je bier via omgevingslicht te vergelijken met een beeldschermvlakje).

Wat ik in mijn eigen software (EBC comparator, Bierpro) doe is daarom een vlakje wit scherm samen met een vlakje 'kleur' naast elkaar. Je glas houdt je dan voor het witte vlakje zodat het licht van het beeldscherm door je glas valt en op basis daarvan je de kleur ziet van je bier. Daardoor vallen zaken zoals kleurtemperatuur/instellingen van je scherm eruit omdat die immers voor beide beeldjes gemeenschappelijk zijn. Ook moet je de glasdiameter opgeven in de software. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.