Maisch / spoelwater in recepten Verander water in bier

Gestart door Tonnie, 18-12-2020 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tonnie

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van het boek Verander water in bier van Adrie Otte. Ik wil graag eens een recept uit het boek proberen maar mis de verhoudingen voor maisch / spoelwater in de recepten. Wellicht heb ik er overheen gekeken. Heeft iemand een idee welke verhoudingen moeten worden aangehouden? Ik richt me momenteel op de recepten voor Tripel en Sterke Blonde.

Pendelaar

Zoals je zegt....je hebt er overheen gelezen. Staat er gewoon bij.
Advies: nogmaals lezen.

Pendelaar

Arjen1969

Is volgens mij vooral afhankelijk van je brouwinstallatie. Toen ik met pannen en filteremmers brouwde was bij mij de verhouding maischwater altijd 15 liter maisch/10 liter spoelwater. Sinds ik ben overgegaan naar een brewmonk is het 20 liter maisch/5 liter spoel. Ik denk ook niet dat een boek daar uitsluitsel over geeft. Is allemaal afhankelijk van je rendementen.

SVB

Citaat van: Pendelaar op 18-12-2020  17:54 uZoals je zegt....je hebt er overheen gelezen. Staat er gewoon bij.
Advies: nogmaals lezen.

Pendelaar

Nou ik zal er ook overheen lezen dan... opbrengst is 10 liter na het koelen, wat 9-9.5 liter in het gistvat geeft staat er, maar spoelwater: ik zie het niet hoor.

Op pagina 36 en 37 gaat ie wel in op de verhouding, neem aan dat dit recept ook 10 liter is... dan is het 8 maisch en 6 spoel. Bij de recepten zelf zie ik niets in elk geval.

Pendelaar

Kan aan mij liggen maar op bladzijde 142 bij de sterke blonde staat staat echt:
Maischwater 11 liter
Spoelwater 4.15 liter.
Zal straks ook even een foto posten.


Pendelaar

SVB

De recepten beginnen in mijn versie pas vanaf 239. Dus denk dat het aan ons beide ligt.
Denk dat er meerdere drukken / versies zijn. Maar in mijn boek staat niets....

Micha

Citaat van: Pendelaar op 18-12-2020  18:58 uKan aan mij liggen maar op bladzijde 142 bij de sterke blonde staat staat echt:
Maischwater 11 liter
Spoelwater 4.15 liter.
Zal straks ook even een foto posten.


Pendelaar

Misschien ook goed om te vermelden welke druk? In de tweede druk staat helaas geen verhouding oid. In het boek ging Adrie er volgens mij vanuit dat je BrouwHulp gebruikt en die helpt je tot op zekere hoogte met het bepalen van hoeveelheden water.

SVB jij hebt net als ik de 2e druk denk ik. Zwarte kaft?

Pendelaar


Pendelaar


SVB

Zwarte kaft, tweede herziene uitgave, eerste druk 2018


En aan de foto van Pendelaar te zien: een compleet ander boek! Een recept bij die van mij is een halve pagina, blokje van 10cm hoog per recept.

Roelof

Gewoon wat extra spoelwater warm maken en net zolang spoelen tot je je eind Sg hebt bereikt. Dat zegt Oscar ook.   ;) ;)

Tonnie

Bedankt voor de reacties. Ik heb de tweede druk van het boek en daar staan de hoeveelheden er niet in. Ik heb net het recept van Pendelaar vergeleken met dat uit mijn boek en ook de hoeveelheden bij de ingrediënten en het maischschema zijn anders  ???

Ik ga aan de slag met de tips.

hansHalberstadt

Citaat van: Roelof op 18-12-2020  21:59 uGewoon wat extra spoelwater warm maken en net zolang spoelen tot je je eind Sg hebt bereikt. Dat zegt Oscar ook.   ;) ;)
Zo kom je inderdaad altijd goed uit met je volume, echter het kan dan wel zijn dat je
1) te ver doorspoelt bv tot SG lager dan 1010 van de laatste afloop van het filter (kans op kafjes smaak) of
2) te vroeg stopt met spoelen bv tot SG hoger dan 1015 van de laatste afloop van het filter (lager rendement)

Er is voor elke combinatie van installatie en bier wat je gaat maken een optimum beslagdikte waarbij je dan precies goed uitkomt zowel qua volume als SG van je laatste afloop. grofweg betekent dat voor een zwaar bier een beslagdikte van ca 2.5-3 liter per kg mout en voor een licht bier ca 4 a 5 liter per kg mout. en alles wat daar tussenin zit.

Voor brouwautomaten is het een verhaal apart als je de standaard manier gebruikt waarbij je in een keer je hele maisch optilt. Dat spoelt sowieso niet goed uit. Met een takel kom je dan weer meer richting het de traditionele methode met filterbodem of hevelfilter.
   

Rely

Citaat van: Tonnie op 18-12-2020  17:33 uSinds kort ben ik de trotse bezitter van het boek Verander water in bier van Adrie Otte. Ik wil graag eens een recept uit het boek proberen maar mis de verhoudingen voor maisch / spoelwater in de recepten. Wellicht heb ik er overheen gekeken. Heeft iemand een idee welke verhoudingen moeten worden aangehouden? Ik richt me momenteel op de recepten voor Tripel en Sterke Blonde.



Je hebt er overheen gekeken. Sterke blonde 11 ltr maischwater en 4,15 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier )
                                                     Trippel  11,5 ltr maischwater en 5,32 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier)

Succes :brouwen:

Pendelaar

Dan heb je bovenstaand zelf ook niet goed gelezen!!!

Pendelaar

Citaat van: Rely op 19-12-2020  13:17 uJe hebt er overheen gekeken. Sterke blonde 11 ltr maischwater en 4,15 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier )
                                                     Trippel  11,5 ltr maischwater en 5,32 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier)

Succes :brouwen:

SVB

Citaat van: Rely op 19-12-2020  13:17 uJe hebt er overheen gekeken. Sterke blonde 11 ltr maischwater en 4,15 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier )
                                                     Trippel  11,5 ltr maischwater en 5,32 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier)

Succes :brouwen:

Zou het hele topic nog eens lezen...

SVB

Prima. Stel wel voor dat je je eigen bijdrages aan dit topic ook nog eens door leest voordat je anderen ergens op gaat wijzen, zo foutloos zijn die berichten ook niet, gewoon een willekeurige tip...

Pendelaar

Ik zou graag mijn fouten willen inzien. Gaarne voorbeelden.

Citaat van: SVB op 19-12-2020  17:19 uPrima. Stel wel voor dat je je eigen bijdrages aan dit topic ook nog eens door leest voordat je anderen ergens op gaat wijzen, zo foutloos zijn die berichten ook niet, gewoon een willekeurige tip...

Pendelaar


Pendelaar


SVB

Citaat van: Pendelaar op 19-12-2020  17:37 uIk zou graag mijn fouten willen inzien. Gaarne voorbeelden.

Volgens mij is het een bierforum, maar leesteken gebruik, halve zinnen, dubbele woorden, missende woorden, etc. Zou het zelf gewoon even doorlezen als je wilt mierenneuken en bijdehand wilt doen.

Als je zelf foutloos weet te schrijven mag (lees wel mag, moet niet) je wat zeggen. Tot die tijd: sssst.


Weet ook meteen weer waarom ik, eigenlijk, een hekel heb aan forums en er ook voorlopig wel weer even klaar mee ben. Ik ga weer gewoon bierbrouwen en daar heb ik jullie niet zo bij nodig. Succes.


Om het topic nogmaals te beantwoorden: nee, je leest er niet overheen. Er zijn verschillende edities van het boek en de ene heeft het wel en de andere niet.

JanEric

Citaat van: Pendelaar op 19-12-2020  17:37 uIk zou graag mijn fouten willen inzien. Gaarne voorbeelden.
sorry Pendelaar, kan het niet laten  ;)
Citaat van: Pendelaar op 16-12-2020  23:36 uWil je een echte bourbon smaakbeleving van een vat aan een bier willen hebben dan zul je een vat moeten hebben die al jaren in contact is geweest met Bourbon.
Even een liter Bourbon gooien in een eikenhouten vat gaat niet werken. Bourbon toevoegen via eiken snippers en dan toevoegen aan bier gaat wel maar is niet te vergelijken met bier lageren in oude vaten die voor Bourbon zijn gebruikt.
Heb je geen echt oud vat dan blijft het een imitatie. Is dat verkeerd ? Neen. Maar wel anders.
Niemand is onfeilbaar...

Pendelaar

Touché

Citaat van: JanEric op 19-12-2020  18:12 usorry Pendelaar, kan het niet laten  ;)Niemand is onfeilbaar...

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 19-12-2020  19:20 uTouché

Deze serie berichten doet me op de een of andere manier aan een flipperkast denken. Als het balletje eenmaal heen en weer slingert kan dat bet een tijd doorgaan voordat de zaak weer tot rust komt. en in de tussentijd veel punten scoren.

Takkie83

Ik mis die verhoudingen ook, maar heb gewoon aangehouden wat in het "je eerste bier" recept staat. Alleen is het vervelende dat een grotere moutstort meer graanabsorptie betekent waardoor je ofwel tijdens maischen ofwel tijdens spoelen meer water moet toevoegen. En dan is het brouwzaalrendement bij iedere brouwer ook weer anders. Een goede reden dus om zelf te gaan rekenen, of gewoon brouwsoftware te gebruiken  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.