Smaakontwikkeling Zwaar Blond

Gestart door jooprules, 17-12-2020 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fractus

Citaat van: Jacques op 15-06-2021  22:44 uZeker bij hoppige bieren zoals een double IPA kun je beter niet 6 tot 8 weken te wachten met het proeven. De lekkere hoparoma's gaan dan aan je neus voorbij.
Zure bieren en bieren met veel zwarte mout hebben daarentegen meer tijd nodig.


Volgens mij bedoelde je dit Jacques  :biersmile:

jooprules

Citaat van: Jacques op 15-06-2021  22:44 uDie regel heeft geen enkele logica...

Zeker bij hoppige bieren zoals een double IPA kun je beter niet 6 tot 8 weken te wachten met het proeven. De lekkere hoparoma's gaan dan aan je neus voorbij.
Zure bieren en bieren met veel zwarte mout hebben daarentegen meer tijd nodig.

Het beste wat je kunt doen is regelmatig proeven en als het bier je goed smaakt er wat vaker eentje van nemen. Vers bier smaakt bijna altijd beter dan oud bier...

De Zwaar Blond is inmiddels allang op. Ik had ook maar 17 liter +/-. Hier klopte de % per week regel wel. In het begin was het bier echt nog niet lekker en dat werd eigenlijk pas rond 8/9 weken op de fles beter. Maar inmiddels heb ik inderdaad al wat ipa's en andere lichtere bieren gebrouwen die soms na een week of zelfs een paar dagen erg lekker zijn. Zelfs een porter vond ik na een week eigenlijk al goed te doen, maar die ging er vervolgens heel snel doorheen tot ik erachter kwam dat die na 8 weken toch wel veel lekkerder was en bijna alles al op was  :huilen: Al doende leert men en het staat eenieder vrij om zijn bier te drinken wanneer hij wil. Ik heb zelf weinig geduld, dus ik drink het snel  :degroeten:

Jacques

Citaat van: Fractus op 16-06-2021  09:48 uVolgens mij bedoelde je dit Jacques  :biersmile:

Helemaal juist Fractus... Bericht aangepast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.