Smaakontwikkeling Zwaar Blond

Gestart door jooprules, 17-12-2020 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jooprules

Hallo,

14 november heb ik een Zwaar Blond gebrouwen, een van mijn eerste bieren. Ik proef sinds drie weken elke week een flesje. Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik proef een bijsmaak die ik al eerder in zelfgebrouwen bier geproefd heb. Ik zou het omschrijven als gistig, maar weet niet of dat iemand bekend voorkomt? Zou deze smaak nog wegtrekken?
Het bier heb ik een week in het gistvat gehad, daarna twee keer sg gemeten en toen dat hetzelfde was, gebotteld op 22 november. Daarna heb ik het twee weken op kamertemperatuur laten staan en toen verplaatst naar de schuur. Daar staat het nu nog.

Groeten,

Joop

GvB84

Hoi Joop,
Welke gist heb je gebruikt? Zo te zien heb je een vlotte vergisting gehad.
Omschrijf vergistig eens. Bedoel je een vervelende bitterheid?

jooprules

Citaat van: GvB84 op 17-12-2020  21:46 uHoi Joop,
Welke gist heb je gebruikt? Zo te zien heb je een vlotte vergisting gehad.
Omschrijf vergistig eens. Bedoel je een vervelende bitterheid?

Het was danstar Nottingham volgens mij uit een zwaar blond pakket.  Ik noem het gistig  maar ik bedoel meer en beetje scherp, misschien een beetje alcohol. Is ook een sterk bier boven 8%. Hopelijk trekt het nog een beetje bij.
 

Blokkie

De gouden regel voor hobbybrouwers is geduld, geduld en nog meer geduld. Je hebt 5 weken geleden gebrouwen. Geef het bier de tijd om op smaak te komen. Proef bijvoorbeeld om de 2 weken. Anders is je voorraad op voor hij lekker gaat smaken.

Geniet 👍

Arjen1969

Ik vind bottelen na een week vergisting wel snel. Dat is bij mij altijd minstens een periode van 2 weken. Na stabilisatie van sg laat ik mijn bier altijd nog een week rusten om de boel te laten bezinken. Wellicht heb je nog flink wat (inactieve) gistresten meegenomen in het bottelen.

Heyudude

Ik herken het, je bent net begonnen, geen voorraad, veel ongeduld, je wilt proeven en snel resultaat. Ik heb nog een training gevonden, brouwen met geduld. Gisten duurt zoals hierboven al staat langer dan je denkt.
Rijpen nog langer, mijn huidige bier kan een jaar bewaard na bottelen en  moet nog een dikke week nagisten.

Mijn eerste blond die wel op die van jouw leek, na 2 weken op de fles, iets teveel trub onderin de flesjes. Smaakte naar gist inderdaad en na 4 weken een van de laatste opgedronken, nou ja geprobeerd: hij spoot tegen het plafond na openen door de reactie in de fles.

Maar geniet van deze momenten en van het brouwen!

Juindorper

Citaat van: jooprules op 17-12-2020  23:01 uHet was danstar Nottingham volgens mij uit een zwaar blond pakket.  Ik noem het gistig  maar ik bedoel meer en beetje scherp, misschien een beetje alcohol. Is ook een sterk bier boven 8%. Hopelijk trekt het nog een beetje bij.
Als je het recept post kunnen we er misschien iets mee.
De Danstar Nottingham is heel neutraal (lees smaakloos) waar door je bier het echt moet hebben van de mout en de hop.
Foutjes in je brouwproces komen met deze gist al gauw naar voren.

Jacques

Citaat van: jooprules op 17-12-2020  18:49 uHallo,

14 november heb ik een Zwaar Blond gebrouwen, een van mijn eerste bieren. Ik proef sinds drie weken elke week een flesje. Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik proef een bijsmaak die ik al eerder in zelfgebrouwen bier geproefd heb. Ik zou het omschrijven als gistig, maar weet niet of dat iemand bekend voorkomt? Zou deze smaak nog wegtrekken?
Het bier heb ik een week in het gistvat gehad, daarna twee keer sg gemeten en toen dat hetzelfde was, gebotteld op 22 november. Daarna heb ik het twee weken op kamertemperatuur laten staan en toen verplaatst naar de schuur. Daar staat het nu nog.

Groeten,

Joop

Als je heel snel na het einde van de vergisting bottelt kan het zijn dat er nog veel gist in je bier zweeft. Door het bier na het einde van de vergisting 4 tot 7 dagen te laten staan zakken de meeste gistcellen uit.
Wanneer je bottelt met veel gist kan dat een zwavelachtige en gistachtige smaak geven. Grote kans dat dit bij jou het geval is.
Door rijping kan de smaak meer op de achtergrond komen, maar helemaal verdwijnen zal niet snel gebeuren.

jooprules

Ok, ik wacht nog maar even af. Geduld is niet mijn beste eigenschap.... Vandaag waarschijnlijk weer te vroeg gebotteld. Ik raakte ook nog mijn droesenkampje kwijt. Waarschijnlijk weer veel gist mee de flessen in. Wat denken jullie? Heeft opnieuw bottelen zin?

Jacques

Citaat van: jooprules op 19-12-2020  20:20 uOk, ik wacht nog maar even af. Geduld is niet mijn beste eigenschap.... Vandaag waarschijnlijk weer te vroeg gebotteld. Ik raakte ook nog mijn droesenkampje kwijt. Waarschijnlijk weer veel gist mee de flessen in. Wat denken jullie? Heeft opnieuw bottelen zin?

Herbottelen kun je beter niet doen. Dat zorgt voor meer oxidatie en je weet niet hoeveel bottelsuiker er al vergist is.

Takkie83

Ik heb ook wel eens een week na brouwen gebotteld. Bier was uitgegist, maar de gist was nog niet goed uitgevlokt en bleef op fles langere tijd troebel. Daarna een flinke laag trub onderin de fles. Uiteindelijk helder en veel smaakvoller en minder muf bier, maar toen was 'ie al weer bijna op. Dat was dus gelijk de laatste keer. Je kan echt veel beter een weekje langer wachten voor je gaat bottelen dan vervolgens weken of zelfs maanden wachten tot je gist bezonken is. Plus dat je zekerder bent van een niet op de fles verder gistend bier, met hoge drukvaten als gevolg..

middelaersch

Citaat van: jooprules op 19-12-2020  20:20 uOk, ik wacht nog maar even af. Geduld is niet mijn beste eigenschap.... Vandaag waarschijnlijk weer te vroeg gebotteld. Ik raakte ook nog mijn droesenkampje kwijt. Waarschijnlijk weer veel gist mee de flessen in. Wat denken jullie? Heeft opnieuw bottelen zin?

Hoe lang heeft dat bier in het gistvat gezeten?

jooprules

Citaat van: middelaersch op 20-12-2020  01:53 uHoe lang heeft dat bier in het gistvat gezeten?
9 dagen in het gistvat. Vergisting ging snel. Vrijdag SG gemeten en gisteren nog eens. Zat op beoogde eind SG, dus maar meteen gebotteld. Maar het zou slimmer zijn langer te wachten?

Pim

Citaat van: jooprules op 20-12-2020  10:53 u9 dagen in het gistvat. Vergisting ging snel. Vrijdag SG gemeten en gisteren nog eens. Zat op beoogde eind SG, dus maar meteen gebotteld. Maar het zou slimmer zijn langer te wachten?
Er is op dit forum al vaker gesteld: De vergisting is pas klaar als deze gestopt is. Dat is te meten door bv met een tussenpozen van twee dagen het SG te meten. Als er geen verschil is dan is de vergisting klaar. Zo niet, dan nog wachten. Gist houdt zich niet aan recepten of beoogde eind-SG's.

Jacques

Citaat van: Pim op 20-12-2020  11:04 uEr is op dit forum al vaker gesteld: De vergisting is pas klaar als deze gestopt is. Dat is te meten door bv met een tussenpozen van twee dagen het SG te meten. Als er geen verschil is dan is de vergisting klaar. Zo niet, dan nog wachten. Gist houdt zich niet aan recepten of beoogde eind-SG's.

Inderdaad. Het behalen van het eind SG van een bepaald recept wil helemaal niet zeggen dat het bier is uitgegist is. Door allerlei oorzaken kan het zijn dat je eind SG of wat hoger of wat lager uitvalt.
Door met tussenpozen van 3 tot 4 dagen te meten én de temperatuur een paar graden te verhogen weet je zeker dat je bier helemaal is uitgegist.

jooprules

Citaat van: Jacques op 20-12-2020  20:27 uInderdaad. Het behalen van het eind SG van een bepaald recept wil helemaal niet zeggen dat het bier is uitgegist is. Door allerlei oorzaken kan het zijn dat je eind SG of wat hoger of wat lager uitvalt.
Door met tussenpozen van 3 tot 4 dagen te meten én de temperatuur een paar graden te verhogen weet je zeker dat je bier helemaal is uitgegist.
Ik heb een gistvat zonder kraantje dus meet het sg het liefst zo weinig mogelijk;) Vergisting doe ik in de gangkast met een vrij constante temperatuur van +/- 20 graden. Beetje behelpen dus. Ik denk dat het dan slim is om een weekje of meer te wachten dan sg meten en dat 3 dagen later nog eens doen? Als het dan gelijk is, bottelen?

Jacques

Citaat van: jooprules op 20-12-2020  21:24 uIk heb een gistvat zonder kraantje dus meet het sg het liefst zo weinig mogelijk;) Vergisting doe ik in de gangkast met een vrij constante temperatuur van +/- 20 graden. Beetje behelpen dus. Ik denk dat het dan slim is om een weekje of meer te wachten dan sg meten en dat 3 dagen later nog eens doen? Als het dan gelijk is, bottelen?

Kijk naar je waterslot. Wanneer die een dag nagenoeg niets meer doet kun je ervan uitgaan dat je vergisting is afgelopen. Meet dan het SG. Zet je bier wat warmer weg en meet 4 dagen later nog een keer het SG. Wanneer deze niet gedaald is kun je rustig bottelen.

Kramer

Citaat van: jooprules op 17-12-2020  18:49 uHet bier heb ik een week in het gistvat gehad, daarna twee keer sg gemeten en toen dat hetzelfde was, gebotteld op 22 november. Daarna heb ik het twee weken op kamertemperatuur laten staan en toen verplaatst naar de schuur. Daar staat het nu nog.

Behalve alle adviezen over later bottelen (wat zeker helpt) wil ik je ook een hart onder de riem steken, dat bier gaat zeker nog beter worden. Het staat nu dus 2 weken in de schuur, reken erop dat je ook na 4-6 weken nog meer gist proeft dan ideaal is. Ik durf te wedden dat de smaak op 22 januari al een stuk beter is.

jooprules

Bedankt voor alle tips en aanmoedigingen! We gaan het meemaken. Ik laat jullie nog wel eens weten of het smaakt.

jooprules

Citaat van: Kramer op 20-12-2020  22:40 uBehalve alle adviezen over later bottelen (wat zeker helpt) wil ik je ook een hart onder de riem steken, dat bier gaat zeker nog beter worden. Het staat nu dus 2 weken in de schuur, reken erop dat je ook na 4-6 weken nog meer gist proeft dan ideaal is. Ik durf te wedden dat de smaak op 22 januari al een stuk beter is.
Je had helemaal gelijk, deze smaakt inmiddels een stuk beter! Ik zou em zelfs lekker durven noemen, wel heel troebel, maar geeft eigenlijk wel een mooi effect.

JayK

Mooi om te lezen! Dat geduld is echt lastig, van mijn eerste brouwsel was de laatste fles het lekkerst, nu probeer ik ze niet zo vaak te "testen" de eerste weken.

Jacques

Citaat van: JayK op 25-01-2021  15:58 uMooi om te lezen! Dat geduld is echt lastig, van mijn eerste brouwsel was de laatste fles het lekkerst, nu probeer ik ze niet zo vaak te "testen" de eerste weken.

Als je een grotere hoeveelheid had gebrouwen had je ook gemerkt dat na verloop van tijd je bier minder van smaak wordt. Heel veel bieren zijn vers lekkerder dan oud. Zware (donkere) bieren worden vaak beter van smaak na een lange tijd. Maar dat zijn uitzonderingen.

En als je bier op is heb je een goed excuus om opnieuw te brouwen. Hoe vaker je brouwt des te meer routine en inzichten. Je bier wordt er beter van. En ondertussen geniet je van je bier.  :proost:

Johan_vL

Uitgegist of niet, nog gist in oplossing of niet. Ik hanteer een regel die ik ooit hier op het forum heb gelezen, 1 week per % alc. wachten tot je het bier drinkt na botteling. Ik weet dat dit niet altijd opgaat en sommige bieren ook al na een week lekker zijn. Maar als je de smaak volgt per week, lijkt die regel toch uitstekend en zijn de smaken opperbest met die "rule of thumb".

JanEric

Citaat van: Johan_vL op 14-06-2021  19:31 uUitgegist of niet, nog gist in oplossing of niet. Ik hanteer een regel die ik ooit hier op het forum heb gelezen, 1 week per % alc. wachten tot je het bier drinkt na botteling. Ik weet dat dit niet altijd opgaat en sommige bieren ook al na een week lekker zijn. Maar als je de smaak volgt per week, lijkt die regel toch uitstekend en zijn de smaken opperbest met die "rule of thumb".
Ik ga echt geen 5 weken wachten om mijn Weizen te proeven. Hetzelfde geldt in elk geval voor (ne)ipa's.

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 14-06-2021  19:31 uUitgegist of niet, nog gist in oplossing of niet. Ik hanteer een regel die ik ooit hier op het forum heb gelezen, 1 week per % alc. wachten tot je het bier drinkt na botteling. Ik weet dat dit niet altijd opgaat en sommige bieren ook al na een week lekker zijn. Maar als je de smaak volgt per week, lijkt die regel toch uitstekend en zijn de smaken opperbest met die "rule of thumb".

Die regel heeft geen enkele logica...

Zeker bij hoppige bieren zoals een double IPA kun je beter niet6 tot 8 weken te wachten met het proeven. De lekkere hoparoma's gaan dan aan je neus voorbij.
Zure bieren en bieren met veel zwarte mout hebben daarentegen meer tijd nodig.

Het beste wat je kunt doen is regelmatig proeven en als het bier je goed smaakt er wat vaker eentje van nemen. Vers bier smaakt bijna altijd beter dan oud bier...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.