(NE)IPA en brouwautomaat - hoe voeg jij je hop toe?

Gestart door Fractus, 02-12-2020 15:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe voeg jij je (late) hopgiften toe bij hoppige bieren in een brouwautomaat?

Ik doe alles in een grote hopspider
Ik gebruik hopzakjes
Ik gooi alles los in de ketel, hop moet zwemmen!
Hoppige bieren? Ik brouw alleen Belgische stijlen
Ik brouw niet met een brouwautomaat

Fractus

Gegroet medebrouwers!

Ik brouw nu al een tijdje met veel plezier met een Easybrew. Ik was mij een beetje aan het verdiepen in het brouwen van een NEIPA, en ik zat al een beetje te worstelen met de vraag of ik nou alle hop, inclusief whirlpool hop, in de hopspider zou moeten doen, of alles los in de ketel. Of misschien wel een combi  :denken:

Toen kwam ik toevallig op deze site: https://brulosophy.com/2019/05/30/yeast-comparison-Wyeast-1318-london-ale-iii-vs-safale-s-04-english-ale-the-bru-club-xbmt-series/ en zag ik de volgende foto's:




Ongelofelijk! Gewoon helemaal groen! Dat ging zo het gistvat in en uiteindelijk kwam het allemaal goed. Maar het zette me wel aan het denken, misschien moet al die hop gewoon los in de ketel en wat dan mee gaat het het gistvat, so be it  :weetniet:

Dus ik ben wel benieuwd, wat doen jullie met hoppige bieren waar veel late hopgiften in zitten, vaak met whirlpoolhop? Gewoon los erbij, met of zonder whirlpool. Een hopspider? Zakjes? Ik hoop dat zo'n poll een beter beeld geeft dan de discussies die er al zijn op het forum, want daar zie je vooral de actievere leden vertellen hoe ze het doen  >:D

Lekkerpilzen

Ik doe het heel simpel in mijn brouw automaat:

- Alles los in de ketel, ook de whirlpool hop. Er zit een bazooka filter onder in de ketel, dus als je na koelen even 10 minuten wacht dan vormen de hopbloemen een schitterend filterbed waardoor je het wort perfect helder kan aftappen, al de hop en trub blijft dan achter. Als je gaat roeren of te vroeg gaat filteren dan slaat zo'n bazooka filter heel snel dicht door de trub en dan heb je een probleem. Als oplossing heb ik wel eens 10 minuten staan roeren over dat filter met een lepel ... is niet aan te raden. Dan gaat er ook meer trub mee naar je vergistingvat.

Laat ik het omdraaien: waar ben je bang voor ? Mijns inziens maakt het niet veel uit ? Ik denk dat zonder spider er iets meer uit de hop geëxtraheerd kan worden, maar of dat significant is geen idee.

Vervolgens bij een NEIPA breng ik het wort naar een vergistingsvat, na 2 dagen fermentatie de 1st dry hop batch (ongeveer 5-10 gram hop per liter) in het vergistingsvat doen voor de biotransformatie. Dan daarna op 95% van de vergisting breng ik het naar een compleet met CO2 gepurgede Keg waar de 2e dry hop batch inzit (ook ongeveer 5-10 gram hop per liter), direct CO2 erop om enige zuurstof inslag kwijt te krijgen en eventueel nog een spunding valve op 15 psi. Daarna kan je na 5 tot 10 dagen eventueel het bier weer naar een 2e keg overbrengen om de hop kwijt te raken. Ik zou niet gaan bottelen want dat is een drama met NEIPAs. Niet onmogelijk maar wel lastig ivm oxidatie.

D.R.K.

Laatst voor de eerste keer hopzakjes gebruikt en was toch wel heel makkelijk, zeker met schoonmaak erna.
Ook de kleine fijne kruiden in een RVS koker gedaan dus ook die zaten niet in de pomp.

Maar over het algemeen gooi ik de hopbellen gewoon los in de ketel, dit geeft ook een filterbed zoals eerder omschreven, maar bij grote hoeveelheden ga ik toch vaak een combinatie gebruiken, zeker een hopgift op het einde heb ik vaak het gevoel dat als het in een netje zit het zo weinig doet ( kan alleen gevoel zijn hoor) en die gaan dus vaak los in de ketel.
Ik raak meestal toch de laatste 3 cm van de ketel kwijt, dit omdat de pomp het niet meer omhoog kan krijgen dan, dus of hier nu hopbellen of alleen trub in ligt is, maakt geen verschil

Pellets gebruik ik tot nu toe alleen voor koudhop.

Zo groen als de foto hierboven, zo zag mijn NEIPA er uit na het toevoegen van de koudhopgift en na een dag of 4 was alles netjes uitgezakt en was die mooi troebel geel.

Succes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.