Omnipollo®️ Halliza Simcoe IPA

Gestart door Oosterling, 20-11-2020 07:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oosterling

Vandaag een wat bijzonderder kloonreceptje. Omnipollo. Ik kwam dit biertje tegen op een social media pagina. Ik wil graag zowel de neveligheid, de kleur en de smaak zelf namaken (mede omdat ik nog gewoon een hele boel Simcoehopbellen in de koelkast heb liggen en ik een beetje ruimte wil creëren). Mijn vraag aan jullie is; Wat zouden jullie anders doen? Twijfels aan de hoeveelheid IBU? Aan de stort? Vertel, vertel! Omdat dit een behoorlijk eiwitrijk brouwsel gaat worden, denk ik dat ik voor een hybride versie van de BIAB techniek ga. Hierbij brouw ik eerst in de ketel, haal dan de brouwzak er uit, en in plaats van te spoelen doop ik de zak met mouten en vlokken dan in een andere ketel als een theezakje, om de resterende suikers er uit te spoelen.



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0018
Naam receptSimcoe India Pale Ale
Brouwdatum20-11-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)51 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,31 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC53,8 %
1,42 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC23,1 %
1,42 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC23,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,8 gSimcoepellets12,9%90 min.22,1 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%20 min.13,8 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%10 min.8,2 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%5 min.6,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


basvo

Citaat van: Oosterling op 20-11-2020  07:32 uVandaag een wat bijzonderder kloonreceptje. Omnipollo. Ik kwam dit biertje tegen op een social media pagina. Ik wil graag zowel de neveligheid, de kleur en de smaak zelf namaken (mede omdat ik nog gewoon een hele boel Simcoehopbellen in de koelkast heb liggen en ik een beetje ruimte wil creëren). Mijn vraag aan jullie is; Wat zouden jullie anders doen? Twijfels aan de hoeveelheid IBU? Aan de stort? Vertel, vertel! Omdat dit een behoorlijk eiwitrijk brouwsel gaat worden, denk ik dat ik voor een hybride versie van de BIAB techniek ga. Hierbij brouw ik eerst in de ketel, haal dan de brouwzak er uit, en in plaats van te spoelen doop ik de zak met mouten en vlokken dan in een andere ketel als een theezakje, om de resterende suikers er uit te spoelen.



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0018
Naam receptSimcoe India Pale Ale
Brouwdatum20-11-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)51 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,31 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC53,8 %
1,42 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC23,1 %
1,42 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC23,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,8 gSimcoepellets12,9%90 min.22,1 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%20 min.13,8 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%10 min.8,2 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%5 min.6,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


Met dit recept kom je in de verste verte niet bij bovenstaande bier uit. De haze die je ziet is voornamelijk van het dryhoppen met meerdere giften. Vaak zelfs boven de 10 gram per liter dry hop. Ik zie dat jij zelfs helemaal geen dry hop in je recept hebt staan. Daarbij worden Neipas bijna alleen "gebitterd" door middel van whirlpools of 5 min hop kook, zeker geen 60 minuten zoals ik in jouw recept zie. Ook is dit geen goede gist voor een Neipa. Ik zou eerder gaan voor de S33 van FERMENTIs, london fog ale van Wyeast, of de verdant ipa gist van Lallemand. De US05 gist veelste ver door, en je krijgt eerder een spicy smaak dan de beoogde tropische smaken.

Snelbier

Citaat van: Oosterling op 20-11-2020  07:32 u...  Omdat dit een behoorlijk eiwitrijk brouwsel gaat worden, denk ik dat ik voor een hybride versie van de BIAB techniek ga. Hierbij brouw ik eerst in de ketel, haal dan de brouwzak er uit, en in plaats van te spoelen doop ik de zak met mouten en vlokken dan in een andere ketel als een theezakje, om de resterende suikers er uit te spoelen.
Dus 'batch-sparge',  zoals soms toegepast bij biab.. Ik snap het voordeel niet tov gewoon spoelen, lijkt me ook eenvoudiger met de vaste ketel.
Verwacht je minder eiwitten door andere manier van spoelen?

Martijn0172

Citaat van: basvo op 20-11-2020  09:48 uMet dit recept kom je in de verste verte niet bij bovenstaande bier uit. De haze die je ziet is voornamelijk van het dryhoppen met meerdere giften. Vaak zelfs boven de 10 gram per liter dry hop. Ik zie dat jij zelfs helemaal geen dry hop in je recept hebt staan. Daarbij worden Neipas bijna alleen "gebitterd" door middel van whirlpools of 5 min hop kook, zeker geen 60 minuten zoals ik in jouw recept zie. Ook is dit geen goede gist voor een Neipa. Ik zou eerder gaan voor de S33 van FERMENTIs, london fog ale van Wyeast, of de verdant ipa gist van Lallemand. De US05 gist veelste ver door, en je krijgt eerder een spicy smaak dan de beoogde tropische smaken.

Mee eens, je kloont hier het bier niet mee. Pas bovenstaande toe en gebruik een groot deel haver(mout). Wat ook (schijnt) te werken is verpulverde appels mee maischen ivm pectine

Niels B.

Kijk even naar het recept van Frontaal voor hun Juice Punch. Daarmee kom je meer in de buurt.

https://www.brouwerijfrontaal.nl/blog/juice-punch-v2

LeonRodenburg

Vergeet ook niet zo zuurstofloos mogelijk te vergisten / bottelen of beter nog te keggen, met de minste of geringste zuurstofinslag zijn de prachtig troebele gele rakkers binnen no time bruin.

Oosterling

Bedankt voor jullie feedback! Later meer...

Oosterling

Citaat van: Snelbier op 20-11-2020  10:09 uDus 'batch-sparge',  zoals soms toegepast bij biab.. Ik snap het voordeel niet tov gewoon spoelen, lijkt me ook eenvoudiger met de vaste ketel.
Verwacht je minder eiwitten door andere manier van spoelen?

Zoals je zag bij mijn eerste opzet, had ik een nogal eiwitrijke stort samengesteld. Door de biab methode hoopte ik dat ik minder last zou hebben van een verstopping van het filterbed bij het spoelen.   Daar wil ik graag op terugkomen. Ik heb nu na jullie opmerkingen (waarvoor dank! Ik ben een niet zo zeer ervaren brouwer met dit soort bijzonder onconventionele biertjes) een nieuw recept opgesteld waarover ik graag jullie feedback zou willen lezen. Het brouwen van dit bier kost nogal wat (relatief dure) hop, waardoor ik er wel voor wil zorgen dat mijn eerste poging in ieder geval in de buurt komt van het origineel.

Over de opmerkingen over het niet drooghoppen. Zoals aangegeven in de openingspost heb ik een hoeveelheid hopbellen in mijn bezit. Mijn ervaring met het drooghoppen met bellen is bijzonder negatief. Niet alleen neemt het veel wort op, maar zijn bellen ook bijzonder licht waardoor deze moeilijk zinken. Ook nemen de bellen veel zuurstof met zich mee tussen de kelkbladeren (gok ik dat ze heten). Ik heb nu pallets besteld voor de drooghop en de whirlpool ga ik doen met bellen. Zie hier het vernieuwde recept: Opmerkingen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0018
Naam receptSimcoe India Pale Ale
Brouwdatum20-11-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)48 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
8,59 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,83 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,7 %
1,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC15,8 %
1,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC15,8 %
0,60 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC9,5 %
0,60 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,5 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Alfa amylase65,0 °C1 min.65 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
69,3 gSimcoepellets12,9%whirlpool47,6 IBU
140,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


D.R.K.

Leuk recept, lijkt een beetje op wat ik zelf laatst een keer geprobeerd heb en was zeker tevreden over het eindresultaat.

Qua samenstelling, mogelijk kom je iets te donker uit, maar dit is minimaal denk ik. Voor haver en tarwe, ik had ongeveer 2:1 verhouding en het bier is mooi troebel geworden.

Qua hop, wat mij opviel is dat vanuit de whirlpool (70 graden 20 min) er redelijk wat bitterheid af kwam, maar er leek ook bitterheid vanaf de koudhop te zijn gekomen (dit kan door de manier van toevoegen zijn geweest, had er een papje van gemaakt met warm water).

Qua gist, weet het niet het wordt al een iets duurder biertje door de soorten hop en weet niet of de S33 het bier goed tot zijn recht laat komen. Ik had destijds WLP066 gebruikt.

Succes en benieuwd naar het resultaat.  :proost:


Oosterling

Citaat van: D.R.K. op 23-11-2020  13:55 uLeuk recept, lijkt een beetje op wat ik zelf laatst een keer geprobeerd heb en was zeker tevreden over het eindresultaat.

Qua samenstelling, mogelijk kom je iets te donker uit, maar dit is minimaal denk ik. Voor haver en tarwe, ik had ongeveer 2:1 verhouding en het bier is mooi troebel geworden.

Qua hop, wat mij opviel is dat vanuit de whirlpool (70 graden 20 min) er redelijk wat bitterheid af kwam, maar er leek ook bitterheid vanaf de koudhop te zijn gekomen (dit kan door de manier van toevoegen zijn geweest, had er een papje van gemaakt met warm water).

Qua gist, weet het niet het wordt al een iets duurder biertje door de soorten hop en weet niet of de S33 het bier goed tot zijn recht laat komen. Ik had destijds WLP066 gebruikt.

Succes en benieuwd naar het resultaat.  :proost:

Ik zal updates geven!

Alexander_H


Oosterling

Citaat van: Alexander_H op 24-11-2020  08:06 uVanwaar de suiker?

Omdat het originele bier ook 7,0% alcohol heeft. En ik kon het bier niet direct makkelijk alcoholrijker maken zonder dat de kleur donkerder werd.

D.R.K.

Je hebt geen Pale Ale mout meer om het wat hoger te krijgen, of zit je tegen de Max van je installatie aan? Je zou dan evt ook nog je volume kunnen verkleinen om zodoende het percentage te halen of je kan moutextract toevoegen, dacht dat 0,7 kg moutextract gelijk is aan 1 kg mout.

Succes. :biersmile:

Hopfenfox

Citaat van: D.R.K. op 23-11-2020  13:55 uQua gist, weet het niet het wordt al een iets duurder biertje door de soorten hop en weet niet of de S33 het bier goed tot zijn recht laat komen. Ik had destijds WLP066 gebruikt.

Gisteren webinar van Fermentis gekeken over de relatie tussen gisten en hopgiften. Een van de conclusies was dat S-33 erg geschikt is voor NEIPA vanwege fruitige karakter. Net als de K-97 en de S-04. Net de opname ter check nog even teruggekeken.

D.R.K.

Citaat van: Hopfenfox op 26-11-2020  17:20 uGisteren webinar van Fermentis gekeken over de relatie tussen gisten en hopgiften. Een van de conclusies was dat S-33 erg geschikt is voor NEIPA vanwege fruitige karakter. Net als de K-97 en de S-04. Net de opname ter check nog even teruggekeken.

Thanks, dit wist ik niet, ga ik mijn volgende NEIPA hier ook eens mee proberen  :groots:

Hopfenfox

Citaat van: D.R.K. op 26-11-2020  17:26 uThanks, dit wist ik niet, ga ik mijn volgende NEIPA hier ook eens mee proberen  :groots:

Zal morgen kijken of ik het betreffende grafiekje even als foto kan uploaden hier.

Hopfenfox


D.R.K.

Citaat van: Hopfenfox op 27-11-2020  08:55 uZoals beloofd...

Bedankt, heb de plaatjes gelijk opgeslagen en gaan mooi in het eigen logboek erbij  8)

Nu wachten op Oosterling op het resultaat :)

Oosterling

Citaat van: D.R.K. op 23-11-2020  13:55 uIk had destijds WLP066 gebruikt.

Dit is een uitstekende keuze hoor! Brouwer Kees gebruikt dit gist ook voor zijn DIPA's en NEIPA's.


Citaat van: D.R.K. op 26-11-2020  17:19 uJe hebt geen Pale Ale mout meer om het wat hoger te krijgen, of zit je tegen de Max van je installatie aan? Je zou dan evt ook nog je volume kunnen verkleinen om zodoende het percentage te halen of je kan moutextract toevoegen, dacht dat 0,7 kg moutextract gelijk is aan 1 kg mout.

Bedankt voor je advies. Ik heb wel pale ale mout in huis. Ik heb nu gekozen voor deze samenstelling om de kleur te matchen met de afbeelding van het originele biertje. De volgende keer ga ik waarschijnlijk 10 liter brouwen. Ik heb gemerkt dat mijn (zelfgebouwde) installatie het effectiefst loopt wanneer er gebrouwen wordt met maximaal tussen de 3 tot 4 kilo mout en 12 tot 16 liter water. Als de effectiviteit omhoog gaat, heb ik de suikertoevoeging in principe niet meer nodig om aan het gewenste SG te komen.
Verder wil ik nog even mededelen dat er iets bijzonders is gebeurd met mijn uitdraai van BrouwHulp. Op het recept dat hierboven door mij beschreven staat, staat dat ik met een whirlpool van 70 gram een IBU van 47,6 zou halen. Na mijn laptop afgesloten te hebben en de volgende dag opnieuw opgestart, blijkt dat 70 gram Simcoe pellets slechts 23 IBU tot gevolg zou hebben. Daarom heb ik in de whirlpool 140 gram Simcoe gebruikt. Twintig minuten op 70 graden. Resultaat was een SG van 1068. Iets minder dan verwacht dus, maar verder niet erg zorgwekkend voor het eindresultaat. Brouwen zelf heb ik gedaan in de ochtend van 26 november. Vandaag was het SG gezakt tot 1024 en vond ik het dus tijd worden om de drooghop toe te voegen, voor de hoofdvergisting stagneert en de kans op oxidatie vergroot. Het monster dat ik afgetapt heb, ruikt zeer aangenaam. Het plan is om 4 december de drooghop weer te verwijderen en daarna de batch twee weken te laten rusten, in verband met de mogelijke hopcreep.

Dan, mijn vraag met betrekking tot het bottelen. Normaal gesproken hevel ik mijn bieren in een aparte tank voor het bottelen. Hier zit dan een suikeroplossing onderin de tank en het instromende bier zorgt er voor dat het suikerwater evenwijdig opgelost wordt. Ik heb gemerkt dat als ik suikerwater direct toevoeg aan het jongbier, dat dit dan als een ranjasiroop naar de bodem zakt. Het gevolg is dan dat de eerste paar flessen die ik vul extreem veel koolzuur bevatten en de laatste bijna geen. Met het oog op oxidatie, hoe zouden jullie deze stap aanpakken?

Jacques

Citaat van: Oosterling op 29-11-2020  23:03 uDan, mijn vraag met betrekking tot het bottelen. Normaal gesproken hevel ik mijn bieren in een aparte tank voor het bottelen. Hier zit dan een suikeroplossing onderin de tank en het instromende bier zorgt er voor dat het suikerwater evenwijdig opgelost wordt. Ik heb gemerkt dat als ik suikerwater direct toevoeg aan het jongbier, dat dit dan als een ranjasiroop naar de bodem zakt. Het gevolg is dan dat de eerste paar flessen die ik vul extreem veel koolzuur bevatten en de laatste bijna geen. Met het oog op oxidatie, hoe zouden jullie deze stap aanpakken?

Als je rechtstreeks uit het vat bottelt waarin de vergisting heeft plaatsgevonden kun je het beste de bottelsuiker per flesje geven. Je kunt hiervoor een doseerspuit gebruiken.
Misschien is dit iets voor je https://www.agro-topshop.nl/drenchspuit-6-ml.html


Het probleem van een suikersiroop is namelijk dat deze zich goed moet vermengen met het bier. Een dunnere oplossing vermengd zich sneller maar door te roeren verloopt de vermenging sneller. Dit wil je echter niet omdat daardoor de gist gaat opdwarrelen...

Takkie83

In je bottelvat kun je prima roeren toch?

Ik kook zodra ik weet hoeveel liter bier ik heb overgeheveld naar bottelvat, de benodigde hoeveelheid suiker ruim 5 minuten in een longdrinkglashoeveelheid water. Aluminiumfolie erop, gas uit en walsend au bain Marie koelen. In 1 minuut is het goedje afgekoeld en kun je het door je bier roeren  :brouwen:

Hopfenfox

Waarom moet je die oplossing eigenlijk koelen? Ik los in zo weinig mogelijk water op (pannetje op vuur) en dat gaat zo in het bottelvat terwijl het jongbier en er loopt via de hevel. Dat piepkleine beetje op 10 liter bier zal geen temperatuurverschil geven lijkt me.

GvB84

Ik hevel eerst over naar mijn bottelemmer. Dan weet ik precies hoeveel liter ik heb overgehouden. Ik weeg dan mijn suiker af en doe dit in een groot theeglas. Daarop giet ik kokend water uit de Quooker. Met een ontsmette leper roer ik dit voorzichtig door. Als alle suiker is opgelost voeg ik de warme substantie toe in mijn bottelemmer en roer ik weer heel voorzichtig door met de ontsmette lepel.

Hoe ga jij je NEIPA bottelen? Gewoon met een bottelemmer, bottelpijpje in flesjes? Ik heb nu ook een NEIPA in het gistvat zitten (dag 4 van de vergisting).  Ik maak me wat zorgen over het bottelen en het oxideren van mijn NEIPA.

D.R.K.

Ik kook altijd een 150 a 200 ml water en doe daarin de suiker, meestal zit ik op 7gr de L en brouw 20L dus komt op een 133 gr, dit mooi laten afkoelen en na het overhevelen naar een bottelvat gooi ik alles erin en roer heel voorzicht even er doorheen om vervolgens met een bottel pijpje te bottelen.

Snap de vraag over oxidatie, maar op het moment dat je je gistvat open maakt om te gaan bottelen heb je een oppervlakte die zuurstof kan opnemen. Ook een open flesje kan zuurtstof opname hebben, totdat de kurk erop zit en het weer een gesloten geheel is.

Rustig te werk gaan en doen zoals je het altijd al doet is denk ik de beste optie, vaak met nieuwe technieken ga je zitten klieren en kliederen en heb je alles weer langer open / verstoor je alles vaker.

Ik heb zelf pas ervaring met 1 NEIPA en die gewoon gebotteld zoals ik altijd doe en tot nu toe is dei nogsteeds goed :)

Succes :proost:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 30-11-2020  23:48 uIn je bottelvat kun je prima roeren toch?

Ik kook zodra ik weet hoeveel liter bier ik heb overgeheveld naar bottelvat, de benodigde hoeveelheid suiker ruim 5 minuten in een longdrinkglashoeveelheid water. Aluminiumfolie erop, gas uit en walsend au bain Marie koelen. In 1 minuut is het goedje afgekoeld en kun je het door je bier roeren  :brouwen:

In een bottelvat kun je prima roeren als je dat voorzichtig doet zonder draaikolkjes. Een niet al te zware suikersiroop vermengt zich goed met het bier als je roert.
Echter uit het door mij aangehaalde citaat lees ik dat Oosterling geen bottelvat wilt gebruiken...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.