Ananascider

Gestart door JanVerleye, 06-11-2020 07:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanVerleye

Hallo,

Ik werk bij een bedrijf waar wij machines bouwen voor het schillen van verse ananas. Deze machines worden hier altijd getest. Dit zorgt er voor dat er altijd wat schil verloren gaat. Ik kwam nu op het idee om iets met die schillen te gaan doen. Ik heb zelf al enkele keren appelcider gebrouwen en vroeg mij af of dit ook zou kunnen met ananas? Ik heb gisteren het "afval" van het testen van een machine uitgeperst op mijn wijnpers en ik heb van 16 ananassen nog 4 liter sap over. Binnenkort gaan wij een serie van 20 machines afbouwen en testen dus dan zou ik meer afval hebben. Maar bij wijze van experiment wil ik het eerst met deze kleine hoeveelheid proberen.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik dit het beste aanpak. Dus welke gist te gebruiken, zuiver ananassap of mengen met een andere sap/vloeistof, ... Alle tips zijn welkom. Ik zou het leuk vinden om het afval om te kunnen zetten in een lekker ananasbiertje.

Alvast bedankt!

Groeten uit Zeeuws-Vlaanderen

vanderhoeve

Ik heb een keer een ananas weizen gebrouwen, deze was wel goed gelukt. Recept staat wel ergens op het forum, mocht alleen nog wel iets meer ananas in :biersmile:

beermenke

Puur ananas even op wijnforum zoeken
Kun je een lekker wijntje mee maken
Succes

Pimmels


William

Pas bij eventueel mengen met andere vloeistoffen, zoals bierwort, ervoor op dat verste ananas veel eiwitsplitsende enzymen bevat. Dat zou kunnen leiden tot ongewenste bittere smaken

JanVerleye

Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reacties allemaal. We hebben hier een wijngaard op het dorp en ik ben vanavond eens tot aan de wijnboer gegaan. We hebben een sg gemeten van 1051. Ik heb nu 70 g suiker toegevoegd per liter en een gist voor witte wijn. Nu alles laten gisten en wanneer het uitgegist is ga ik dit een paar keer overhevelen om het helder te laten worden. Dan bottelen en nogmaals gist en 10 g per l toevoegen om er toch een soort cider van te maken. Ik ben benieuwd wat het wordt.

Dund

Heb toevallig vorige week mijn ananas berliner gebotteld. Super goed geworden.

Heb 55 liter berliner gebrouwen en na het vergisten 10 grote ananassen tot pulp geblenderd en erbij gegoten. Uiteindelijk bijna 10 liter trub moeten aflaten in de opvolgende weken om het bier helder te krijgen. De laatste twee weken heb ik het bier laten lageren op vier graden en heb ik er nog een glas gelatine in gegooid.

Nu dus op de fles een super heldere berliner weisse met een super ananas smaak. Echt heerlijk fris.

Het malen tot pulp doe ik voortaan bij al mijn fruit berliners dit is de enige manieer om er veel smaak uit te halen in korte tijd. Bij mijn fruit lambieken gooi ik de nectarines en zo gewoon in stukken erin. En dan laat ik het enkele maanden marcereren.

JanVerleye

Ondertussen is de eerste ananascider geproefd en ik ben niet geheel ontevreden over het eindresultaat. Door het hergisten op fles is de cider licht bruisend geworden en het smaakt lekker fris! Nu ben ik een nieuwe poging aan het doen met 18 liter sap!

JanVerleye

Hallo allemaal, we zijn weer wat verder met experimenteren maar nu stuit ik op een probleem. Ik heb mijn tweede poging gebotteld maar ik krijg er op geen enkele manier koolzuur in. Nu kreeg ik de tip om een giststarter te maken. Dus ik heb twee flesjes uitgegoten en gist toegevoegd maar er lijkt weinig te gebeuren. Kan het zijn dat de gist bij een bepaald alcoholpercentage niet meer werkt?

Bedankt weer allemaal

Jacques

Citaat van: JanVerleye op 03-11-2021  11:42 uHallo allemaal, we zijn weer wat verder met experimenteren maar nu stuit ik op een probleem. Ik heb mijn tweede poging gebotteld maar ik krijg er op geen enkele manier koolzuur in. Nu kreeg ik de tip om een giststarter te maken. Dus ik heb twee flesjes uitgegoten en gist toegevoegd maar er lijkt weinig te gebeuren. Kan het zijn dat de gist bij een bepaald alcoholpercentage niet meer werkt?

Ja, elke gist kent een ander alcoholgehalte waarboven deze vergiftig wordt door de zelfgemaakt gevormde alcohol.
Voor sommige biergisten ligt dat ergens rond de 7% anderen kunnen tot 12% gaan. Er zijn gisten die hele hoge alcoholtolerantie hebben en een hoger percentage aan kunnen. Dat zijn echter uitzonderingen op de regel.

Hele zware bieren ciders kun je het beste bottelen met speciale bottelgist. Deze gisten kennen een hoge alcoholtolerantie.

rajd

Zou je evt. je recept / werkwijze tot nu willen delen? Ik maak ook wel eens graag een cider en ben benieuwd, niet in de laatste plaats omdat ik dol op ananas ben :)

MO

Leuk idee zeg, ananas cider. Was je eind SG rond de 1000 of zo?
Suiker zou er toch niet bij hoeven, bij 1051-1002 zit je al op de 6,7% alcohol zonder hergisting.
En wat een schuimkraag!!

okkert

Misschien tikkeltje off-topic en niet in het juiste seizoen, maar dit is mijn lievelingszomerdrankje; Tepache

Zou je een heel eind mee moeten komen met zoveel ananasschillen




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.