Wat een snelle reacties, top!
Bedankt voor de tip ga ik het recept aanpassen met een deel suiker er in en kijken wat voor lekkers het wordt.
De ketels staan opgesteld in Leeuwarden, de mout wordt geschroot met een schijvenmolen, probeer ik klein mogelijk zonder de kafjes te erg te beschadigen (hier een goed voorbeeld van vinden vond ik lastig). Ik begin de maisch in de eerste ketel (50 L fusten) met al warm water zodat met het inmaischen meteen de juiste temperatuur voor de eerste maischstap is bereikt.
Het spoelen/filteren gebeurt met een hevelfilter in combinatie met een pomp en dan laat ik het zo langzaam mogelijk in de kookketel stromen, kan vast langzamer

De laatste keer duurde dit een minuut of 35, waarschijnlijk als ik dit nog langzamer doe behaal ik nog een iets hoger rendement (?) Zodra het filterbed bijna droogvalt giet ik er vanuit een pan met water (78℃) op net zo lang tot het spoelwater op is.
En laat het koken beginnen, dit alles doe ik in een schuurtje in de tuin op een grote brander met gasfles. Het koken gaat niet heel hevig rollend maar kookt wel degelijk. Als laatst gaat het koelen met een platenkoeler (24 platen denk ik)
Anko