Even voorstellen: Anko

Gestart door AnkoB, 20-10-2020 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnkoB

Hoi medebrouwers, mijn naam is Anko en ben sinds net voor de eerste corona quarantaine begonnen met deze mooie hobby. Ook nog werkzaam in de horeca dus alle tijd om me hierin te verdiepen. Ondertussen de eerste 4 brouwsels gemaakt, veel hier op het forum gespiekt en vond het nu toch tijd om mee te gaan doen.

Gemiddeld zit ik op een rendement van 60% nu dat vind ik eigenlijk wat aan de lage kant, tips altijd welkom :)
Voor het volgende brouwsel heb ik een recept in elkaar gezet in BrouwHulp, de intentie is om een blond bier te maken met niet een te hoog alcohol percentage, en mag net iets droger zijn dan zoeter. Dit wil ik graag doen met ingrediënten die al op voorraad zijn, vandaar deze keuzes.

Alvast bedankt voor alle informatie die al op het forum staat en die nog gaat komen!
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBlondje
Brouwdatum20-10-2020
BierstijlBlond
Volume21,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)22 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Zutphen
12,48 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,15 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %
3,15 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 162,0 °C1 min.40 min.3,5 l/kg
stap 272,0 °C1 min.20 min.3,5 l/kg
stap 378,0 °C1 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,0 gHallertau Perlepellets5,7%60 min.18,8 IBU
21,0 gSaazpellets4,4%10 min.2,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


tdp

Wanneer je het bier wat droger wil, zou je ook 10% tot 15% suiker kunnen gebruiken, in plaats van pilsmout of palemout. Suiker vergist 100%, waardoor het eind SG van je bier lager zou zijn dan bij een volmout.

De eerste stap zou je beter op 65 graden kunnen doen, dit is volgens de nieuwe inzichten qua verstijfseltemperaturen van onze gerst. Dit zou ook al een rendementsverhoging kunnen opleveren.

Rendement is vaak afhankelijk van je proces. Hoe goed is je geschrote mout, hoe spoel je, hoe filter je, etc. Als je ons daar eens over verteld, kunnen we je vast en zeker tips geven!

Verder van harte welkom op dit forum! In welk dorp/stad staan de ketels opgesteld?

Teun

Laikea

Welkom Anko!

Veel plezier met brouwen! En welkom op het forum

Vincent

AnkoB

Wat een snelle reacties, top!

Bedankt voor de tip ga ik het recept aanpassen met een deel suiker er in en kijken wat voor lekkers het wordt.

De ketels staan opgesteld in Leeuwarden, de mout wordt geschroot met een schijvenmolen, probeer ik klein mogelijk zonder de kafjes te erg te beschadigen (hier een goed voorbeeld van vinden vond ik lastig). Ik begin de maisch in de eerste ketel (50 L fusten) met al warm water zodat met het inmaischen meteen de juiste temperatuur voor de eerste maischstap is bereikt.

Het spoelen/filteren gebeurt met een hevelfilter in combinatie met een pomp en dan laat ik het zo langzaam mogelijk in de kookketel stromen, kan vast langzamer ;) De laatste keer duurde dit een minuut of 35, waarschijnlijk als ik dit nog langzamer doe behaal ik nog een iets hoger rendement (?) Zodra het filterbed bijna droogvalt giet ik er vanuit een pan met water (78℃) op net zo lang tot het spoelwater op is.

En laat het koken beginnen, dit alles doe ik in een schuurtje in de tuin op een grote brander met gasfles. Het koken gaat niet heel hevig rollend maar kookt  wel degelijk. Als laatst gaat het koelen met een platenkoeler (24 platen denk ik)

Anko

tdp

Ljouwert

Qua gewenst schrootsel zou je dit topic eens kunnen bekijken. Verder lijkt mij jou proces wel op orde!

Ljouwert, kwam er voor de Coronacrisis vaak voor mijn werk. Mooie stad!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.