Pumpkin Pie Pastry Stout (Russian Imperial Stout)

Gestart door CuracaoBrew, 18-10-2020 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CuracaoBrew

Batchsize: 19 liter
Start sg 1090
Eind sg 1024
ABV: 8.8%
Gist: Safale US-05


Beste Brouwers,

Russian Imperial Stouts zijn volledig onbekend brouwterrein voor mij en ik heb mede hierdoor een aantal vragen.

Voorheen heb ik altijd verschillende lichte biersoorten gebrouwen maar wil voor de verandering ( en omdat ik RIS ontzettend lekker vind) dat eens zelf proberen te brouwen.

Het reguliere brouwproces zag er na het afkoelen van het wort en toevoegen van gist als volgt uit:
-Glazen gistvat in en bij 20 graden celsius  5 dagen (gemiddeld) de hoofdvergisting in.
-Overhevelen naar nieuw glazen vat en terugplaatsen bij 20 graden voor secundaire gisting ongeveer 21 dagen.
-Bottelen met 7 gram kristal suiker per liter voor de hergisting op fles.

Het bovenvermelde aantal dagen is een gemiddelde omdat het uiteraard afhankelijk is van het gemeten sg.

Is het nodig om de RIS ook over te hevelen voor een secundaire gisting?
Stel dat de hoofdvergisting na 2 weken klaar is (het gemeten sg onveranderd blijft). Hoe lang zal ik het dan in het 2de vat moeten laten staan voordat ik overga op bottelen?
Is het nodig om naast 7 gram suiker per liter voor het bottelen ook extra gist aan toe te voegen?

Ik zie jullie reacties en tips graag tegemoet

Groeten
Casper


Moutstort
5.5 kg Pale Malt/2 Row
150 gramCarafa Special II
150 gram caramel Malt - 80L
150 gramChocolate Rye
115 gramCaramel Malt - 60L
500 gram geroosterde pompoen

1 staps maischschema 75 minuten bij 65 graden celsius.

 HOPS
28 gram Cluster

60 minuten koken

450 gram  Lactose
4 oz Cacao Nibs
1 theelepel Pumpkin Pie Spice 3 Vanilla Bonen

Noordzij_1

Hoi Casper,

Allereerst; RIS is ook ontzettend lekker! En wat mij betreft erg ondergewaardeerd.

Ik heb slechts 1 ervaring hiermee en maar die was wel fenomenaal!
Helaas is deze baas, anders had je er een paar op kunnen halen.
Komende zondag ga ik de tweede poging doen, maar door gebrek aan moutsoorten gaat die waarschijnlijk tegenvallen (planning liep ff wat anders).
Ik was zoekende naar recepten met minder dan 6 moutsoorten, vandaar dat ik je post tegenkwam.
Bijgevoegd mijn geslaagde poging; #21 RIS.

Antwoord op je vragen/opmerkingen;
-Overhevelen naar schoon vat is zeker niet nodig, als je dat al doet zou ik dat inderdaad na ±5 dagen doen (dan is het gros wel vergist, en de koek op de bodem).
-Mijn "baseline" gisten is/zijn toevallig US05 (en S04); beide zijn bij 15 tot 20 graden eigenlijk altijd wel na 7 tot 10 dagen bottelrijp in mijn ervaring.
-Mijn bottelprocedure is als volgt; wanneer ik meer dan 3 minuten geen belletje zie/hoor meet ik eind SG (FG);
 wanneer deze in de buurt van verwachtte eind SG (FG) is, is het de dag erna botteldag; daardoor heb je zeer levendige gist.
 Let wel op dat RIS een hoog eind SG (FG; Final Gravity noem ik het meestal i.v.m. de calculator die ik gebruik deze termen hanteert; https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/)
 In dit geval zelfs 1.028 wat normaal gesproken (bij blond, tripel etc.) nog niet uitgegist zou zijn...
-Doordat de gist nog helemaal in zijn element zit kun je gewoon volstaan met 7 gram/liter bottelsuiker zonder extra gist (altijd in oplossing, gekookt, op totaal volume en goed roeren voor bottelen).
-Mocht je per se die lange secundaire gisting willen doen zou ik wel wat gist achterhouden, en giststarter maken en die 12 uur ervoor erin mikken.

Succes en cheers !  :biersmile:

CuracaoBrew

Hi Noordzij,

Het is een tijd geleden dat ik op het forum heb gekeken en ik zie eigenlijk nu pas jouw bericht.
Thanks voor de tips en de bijlage zag er ook prima uit!

In de afgelopen tijd had ik het recept aardig aangepast waardoor de gewenste begin s.g. 1107 was en eind s,g, 1129.
(Ik kwam uit op 1104)
Momenteel zit het al 2 weken in het primaire gistingsvat met een sg van 1040 wat nog heel langzaam zakt bij 20 graden Celsius.
Het ruikt en smaakt al ontzettend lekker dus ik heb er wel vertoruwen in.

Het plan is om eventueel wat champagne gist aan toe te voegen om nog wat punten te zakken en vervolgens over te hevelen naar een schoon vat waar
er cacao, vanillabonen en pumpkin pie spice aan wordt toegevoegd.

Het zal in het secundaire vat zeker zo'n 6 maanden rijpen om vervolgens met 4 gram suiker/liter en wat champagne gist op druk te komen in de fles.

Heb jij inmiddels een nieuwe RIS gebrouwen ?

Groet en proost,



Noordzij_1

Citaat van: CuracaoBrew op 07-03-2021  21:44 uHi Noordzij,

...

Heb jij inmiddels een nieuwe RIS gebrouwen ?

Groet en proost,

Jazeker, sterker nog; zojuist 1 opengetrokken.
Weer erg lekker, maar ik had er wat Special B door gedaan en die proef je net iets te prominent (had ik beter kunnen laten)...
6,5 zou ik deze geven.

CuracaoBrew

Citaat van: Noordzij_1 op 14-03-2021  17:13 uJazeker, sterker nog; zojuist 1 opengetrokken.
Weer erg lekker, maar ik had er wat Special B door gedaan en die proef je net iets te prominent (had ik beter kunnen laten)...
6,5 zou ik deze geven.


Hi Noordzij,

Inmiddels weer een tijdje verder.
De eind sg is gezakt naar 1030.
Ik heb het vorige week gebotteld met champagnegist en 4.5 gram suiker per liter.
Vandaag ff gecheckt of de vergisting goed is verlopen en wat een zeer aangename verrassing was dat! Smaak, geur, kleur en schuimstructuur. Het is letterlijk een 'pumpkin pastry' in een fles met de tinten van een RIS.
Nu nog 3 maanden rijpen om vervolgens gedurende het 'Halloween Seizoen' te consumeren.
ABV 10 % !!
Zie foto


Noordzij_1


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.