Nederlandstalige webinars van Fermentis over gedroogde gisten

Gestart door Brouwton, 06-10-2020 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwton

Woensdag 7 oktober 2020 start Fermentis met een serie van 8 webinars over het gebruik van gedroogde gisten.
Deelname is gratis maar registreren is nodig voor het verkrijgen van een link. Zie https://fermentis.com/en/news-from-fermentis/news-and-events/

Natlip


Jan de Graaff


Pieter1954


hopjesvla

Interessant, hopelijk komen ze naderhand nog online want dan kan ik het ook terug kijken in mijn eigen tijd zonder collega's uit te leggen wat ik aan het doen ben  ^-^

Jan de Graaff

Ja, ze komen online als replay beschikbaar, las ik. Maar, je moet je dan wel voor de betreffende sessie hebben ingeschreven om terug te zien.

(En de Q&A wordt wat lastig... het 'A' gedeelte dan)

Brouwton

Het was een boeiende presentatie vandaag. Nuttige inleiding over gistvermeerdering en metabolisme. Veel informatie over onderzoek van Fermentis zelf. Veel gegevens zijn ook te vinden als download vanaf de website en er is ook een Fermentis app (nog niet geprobeerd). Je kunt al inschrijven voor de volgende webinar met een paar muisklikken en je krijgt een uur van te voren een mailtje ter herinnering.

DLB

Citaat van: JanDeGraaff op 07-10-2020  08:53 uJa, ze komen online als replay beschikbaar, las ik. Maar, je moet je dan wel voor de betreffende sessie hebben ingeschreven om terug te zien.

(En de Q&A wordt wat lastig... het 'A' gedeelte dan)

Dat is mooi. Heb me voor alle seminars ingeschreven nadat mij was verteld dat ik het achteraf kon kijken. 15:00 is voor mij geen gelukkige tijd.
Het staat er nu nog niet op geloof ik, maar dat zal ook wel even wat tijd kosten. Lijkt me wel erg interessant namelijk.

Jan de Graaff

Citaat van: DLB op 07-10-2020  20:28 uDat is mooi. Heb me voor alle seminars ingeschreven nadat mij was verteld dat ik het achteraf kon kijken. 15:00 is voor mij geen gelukkige tijd.
Het staat er nu nog niet op geloof ik, maar dat zal ook wel even wat tijd kosten. Lijkt me wel erg interessant namelijk.
Ik was er en ik heb gezien dat het opgenomen werd. Zal dus inderdaad even wat tijd kosten.

Jaakke

Ik heb een mail gehad met een link naar de recording.
https://www.edudip.com/en/webinar-recording/f16d796d-d997-467c-b9e9-fe25cdff5c79

Ik weet niet of je eerder moest registreren om heb te kunnen bekijken of dat het invullen van je mail adres voldoende is.

De video is ook vrij eenvoudig te downloaden als mp4 bestand als je een beetje handig bent met Chrome.


hansHalberstadt

Citaat van: Jaakke op 08-10-2020  18:02 uof dat het invullen van je mail adres voldoende is.
Nee dus.

Jaakke


El Pastor Belga (MaJa)

Anders dit doen


Instaleren van "Save video as" extensie (off addon hoe het ook mag heten) in firefox werk (in windows) maar is ook beschikbaar voor linux en het appelke..



voor degene die het kunnen downloaden en dan eventueel beschikbaar stellen.
moet niet he.. maar het kan..

Jan de Graaff

Voor zover ik begrepen heb moet je je wel eerst geregistreerd hebben voor de sessie en kun je daarna de opname downloaden/bekijken. Zo werkt dat meestal. Als je je niet al geregistreerd had, kun je proberen dat alsnog te doen.

En anders nu alvast registreren voor het hele riedeltje sessies waarvan je denkt dat je die graag zou willen zien, ook al weet je nu al dat je er niet live bij kunt zijn. Dat heb ik ook gedaan. Dan krijg je t.z.t. de link naar de opname en kun je kijken wanneer het jou uitkomt.

Jacques

Vandaag was weer een Webinar van Fermentis.

Heel wat keren is er op dit forum heel heftig gediscussieerd over de vraag of je wel of niet zou moeten hydrateren.

De uitkomst van het Webinar van vandaag is heel duidelijk en eenduidig: hydrateren van gedroogde gist is niet nodig! Noch voor het verloop van de vergisting, noch voor de smaak van het bier! Uitgebreid onderzoek van Fermentis heeft dit aangetoond.
Voor mij is het geen verrassing. De veelvuldige tests die ik in het verleden heb uitgevoerd lieten hetzelfde beeld zien. Al heel wat jaren hydrateer ik niet meer.

Volgens Fermentis is het beste je gistvat eerst vullen met een derde deel van het wort dat je wilt laten vergisten en dan de gist gewoon over het wort strooien. Daarvan vul je het gistvat met de rest van het wort. Op die manier krijg je een goede vermenging.
Zelf heb ik ervaren dat gewoon strooien van de gist over het wort na het vullen van het gistvat ook goed werkt. Roeren is niet nodig.

Kramer

Volgens mij heeft de aankomende Engelse webinar 'Demystifying Active Dry Yeast' dezelfde inhoud als de eerste Nederlandse webinar. Deze is als ik het goed begrepen heb morgen vanaf 1300 uur.

Citaat van: Jacques op 14-10-2020  22:51 uVolgens Fermentis is het beste je gistvat eerst vullen met een derde deel van het wort dat je wilt laten vergisten en dan de gist gewoon over het wort strooien. Daarvan vul je het gistvat met de rest van het wort. Op die manier krijg je een goede vermenging.
Zelf heb ik ervaren dat gewoon strooien van de gist over het wort na het vullen van het gistvat ook goed werkt. Roeren is niet nodig.

Misschien dat het net iets sneller gaat als je die '1/3' methode gebruikt of roert? Gezien hoe snel zo'n vergisting vaak gaat lijkt het me echter eerder een kwestie van minuten dan van uren en ook nauwelijks meetbaar.

Jaakke

Die 1/3 regel werd ook uitgelegd door de beste man.

Grote brouwers die kilo's gist in hun wort gooien voorkomen hiermee dat de gist gaat stapelen en dat daardoor een deel van de gist niet in aanraking komt met het wort totdat het er langzaam in zakt.
Voor de hobbybrouwers met zakjes van 11 gram zal dat stapelen wel los lopen.

Pieter1954

Ik heb de uitzending van gisteren gemist. Ik had me aangemeld voor alle webinars maar die van gisteren is niet binnengekomen. Om 15.00 u lukte het niet meer om erin te komen. Ik heb Gino gemaild en die heeft mijn bericht aan de ICT-afdeling doorgegeven om mij alsnog de link naar de opname toe te sturen. Echter verder geen reactie meer.

Wil iemand van jullie die de link naar de opname wel ontvangt hier plaatsen?

Jan de Graaff

Dit is de link, maar misschien moet je er wel op voorhand voor aangemeld zijn.. Dat is mij niet helemaal duidelijk.

BrouwerijNozem

De link openen zonder dat je aangemeld bent lukt helaas niet.
Ook kun je niet met terugwerkende kracht aanmelden.
Mocht iemand het gedownload hebben en beschikbaar kunnen stellen, dan houd ik me aanbevolen.

Jan de Graaff

Citaat van: BrouwerijNozem op 15-10-2020  17:11 uMocht iemand het gedownload hebben en beschikbaar kunnen stellen, dan houd ik me aanbevolen.
Dat moet dan wel even gecheckt worden met Fermentis/Gino Baart ivm copyright en dergelijken. Het is niet voor niets dat ze graag willen dat je aangemeld bent..

Natlip


Pieter1954

Citaat van: JanDeGraaff op 15-10-2020  16:45 uDit is de link, maar misschien moet je er wel op voorhand voor aangemeld zijn.. Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Ik heb inmiddels een e-mailadres van iemand die wel geregistreerd is. En dan werkt het weer wel.

beermenke

Gewoon voor elke sessie waar je interesse in hebt je aanmelden. Kun je altijd kijken of en wanneer je m wilt volgen.
In ieder geval de moeite waard

BrouwerijNozem

Citaat van: beermenke op 15-10-2020  20:33 uGewoon voor elke sessie waar je interesse in hebt je aanmelden. Kun je altijd kijken of en wanneer je m wilt volgen.
In ieder geval de moeite waard

Klopt dat is een handige strategie, helaas staan er geen Nederlandse webinars meer op de planning.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.