Quatripel gebrouwen in plaats van Quadrupel?

Gestart door Stevie51, 02-10-2020 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stevie51

Eind augustus heb ik onderstaand recepte brouwen. Volgens het recept wat ik uit een boek heb zou het een Quadrupel moeten worden. Waar ik later achter kwam in het recept is dat de EBC slechts 7 zou zijn. Dit klopt ook wel want het lijk meer op een Tripel dan een Quadrupel qua resultaat.

Nu weet ik al dat ik eigenlijk kandij siroop had moeten toevoegen, ik heb echter gewoon het recept uit het boek aangehouden waarin stond dat ik de kandijsuiker moest toevoegen tijdens het koken.

Ik vraag me nu toch af wat voor stijl bier ik heb gebrouwen. Het smaakt naar een Tripel en lijkt totaal niet op een Quadrupel qua kleur. Of heb ik een Quatripel gebrouwen?

In het recept heb ik de kandijsuiker op 250 EBC gezet, dit heeft de EBC waarde op 67 gezet. Dit is dus werkelijk +/-10 geworden.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk07
Naam receptquadrupel (Westvleteren 12)
Brouwdatum13-6-2020
BierstijlQuadrupel
Volume20,0 l
Begin SG1,094 SG
Eind SG1,022 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,6%
Alcoholgehalte9,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)67 EBC
Berekende bitterheid (Rager)38 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zutphen
5,97 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC40,5 %
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,5 %
1,41 kgBruine kandijsuikerSupermarkt250 EBC19,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
165,0 °C1 min.75 min.4,2 l/kg
275,0 °C15 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,0 gNorthern Brewerbellen6,6%first wort hop27,5 IBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen3,9%30 min.5,8 IBU
20,0 gHallertau Traditionbellen6,0%15 min.4,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 2,0 l getrapte starterAbbey Ale (WLP530)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,034 SG
Schijnbare vergistingsgraad63,8%
Start nagisting6-9-2020
Temp. nagisting21,5 °C
Start lagering14-9-2020
Temp. lagering21,5 °C


chthon

Met 9,5% ABV en deze kleur en IBU leunt het eigenlijk dichter aan bij Westmalle Tripel.

orangeloo

Als je nog niet gebotteld heb kan je er altijd nog kandijsiroop D 180 bij doen, laten vergisten en dan bottelen. Heb je toch nog je Quadrupel. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 02-10-2020  20:25 uAls je nog niet gebotteld heb kan je er altijd nog kandijsiroop D 180 bij doen, laten vergisten en dan bottelen. Heb je toch nog je Quadrupel. :brouwen:

Goede suggestie. We proeven veel met onze ogen. Door een donkere kleur wordt de beleving van het bier anders.

Stevie51

Citaat van: Orangeloo op 02-10-2020  20:25 uAls je nog niet gebotteld heb kan je er altijd nog kandijsiroop D 180 bij doen, laten vergisten en dan bottelen. Heb je toch nog je Quadrupel. :brouwen:

Het zit al op fles. Smaak bij het bottelen zat een beetje tegen de romigheid van een Karmeliet Tripel aan. Tenminste, ik beschrijf de Karmeliet smaak als romig.

Wel leuk om te zien dat ik een Quadrupel hoopte te brouwen maar dat het uiteindelijk door per ongeluk kandijsuiker toe te voegen in plaats van kandijsiroop een compleet ander biertje, een tripel, is geworden die ook nog lekker smaakt. Afwachten natuurlijk wat de hergisting op fles doet met de smaak.

Takkie83

Het is dat je een Abbey gist hebt gebruikt die waarschijnlijk meer restsuikers achterlaat, want gezien je vergistbare ingrediënten denk ik nog het meest aan een strong blond. Ach, het hoeft niet per sé in een hokje toch? Misschien heb je wel een fantastische nieuwe combinatie gevonden; die van een strong donkerblond  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.