Beste medebrouwers,
Graag wil ik me ook even voorstellen: mijn naam is Micha. Ik ben 45 jaar oud en woonachtig in regio Eindhoven. In het dagelijkse leven schrijf ik software voor machines en sinds een jaar of twee houd ik me ook bezig met brouwen. Ik zit nog volop in de leercurve van het brouwen en kom graag wijsheid halen hier op het forum. Vooralsnog kan ik overal een antwoord op vinden, dus zodoende heb ik nog geen nieuwe vraag hoeven aanmaken.
Inmiddels heb ik een paar stouts, een tripel, enkele witbieren en ales op mijn naam staan. Die heb ik met name gebrouwen uit 'Verander water in bier'. Tot nog toe is alleen een witbier echt mislukt vanwege een afwezige koriander smaak. Ik ben van plan om de komende brouwsels vooral Engelse ales te gaan maken. We zijn vaak in Engeland op vakantie geweest, en ik word erg blij als ik in een pub een hele rij taps met lokale ales zie. Na het proeven van de zoveelste lekkere ale die ik niet in Nederland kon krijgen heb ik zodoende het plan opgevat om het zelf te gaan maken.
De brouwerij is eenvoudig van opzet met een paar 30 liter pannen en een brander. Het roeren in de pan vind ik het leukste gedeelte, dus voorlopig zal ik de stap naar een elektronisch brouwsysteem nog niet maken. Wel ligt er een stc-1000 klaar voor een gistkast. Het hevelfilter is een eigen bouwsel van koper buis. Om te koelen heb ik een spiraalkoeler, maar ik sluit niet uit dat er toch een tegenstroom koeler gaat komen. Als rekenhulp gebruik ik BrouwHulp, wat me tot nog toe erg goed bevalt. Wel reken ik e.e.a. graag zelf ook eens door om een goed beeld te krijgen van het hele proces.
Met 30 liter pannen maak ik dus geen grote hoeveelheden, maar voldoende om mezelf en wat buurmannen van bier te voorzien. Het ultime doel is om zelf nieuwe recepten te maken, maar voorlopg leer ik nog veel van bestaande recepten. Daarnaast werk ik me door de literatuur heen (yeast, hops, malt, barley, tasting beer, designing great beers en recentelijk de MOOC van de KU Leuven afgerond).
Proost en met groendelijke vrieten,
Micha