OBBK 2019 V1 - schwarzwalder kirsch RIS - Gerard Maas

Gestart door Gerard van De Tulp, 22-09-2020 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerard van De Tulp

Dit bier heb ik samen met Gildebroeder Roel gebrouwen.  Dit bier heeft OBBK 2019 vrije klasse gewonnen. Het is een Schwarzwalder kirsch RIS. N stevige jongen. Ik brouw mijn RISsen als parti-gyle omdat het dunbier nog zoveel suiker heeft dat er gemakkelijk een stout of BIPA van gemaakt kan worden.
De Schwarzwalder kirsch RIS vraagt behoorlijk wat voorbereiding.  Ik hoop dat jullie het recept kunnen gebruiken.  Succes.

Omdat het nogal veel werk is om het recept over te typen in het forum heb ik het als bijlage toegevoegd.
Ik krijg het niet goed uit word gekopieerd met behoud van de opmaak.  Omdat ik nogal oldschool ben heb ik geen brouwsoftware.

Jacques

Alsnog van harte gefeliciteerd.

Dank voor het delen van het recept.
Ik heb van jouw recept twee plaatjes gemaakt.



Alexander_H

Gefeliciteerd en wow, dat is een recept wat enige voorbereiding nodig heeft inderdaad!

basvo


Bvk1983

Mooi recept! Heb je met de vergisting nog iets bijzonders gedaan om hem helemaal van 1114 naar 1018 te laten vergisten?

Laikea

Super goed! Gefeliciteerd :) Bedankt voor het delen  :biersmile:

Gerard van De Tulp

Citaat van: Bvk1983 op 21-10-2020  09:11 uMooi recept! Heb je met de vergisting nog iets bijzonders gedaan om hem helemaal van 1114 naar 1018 te laten vergisten?

WLP099 is een diastaticus gist.  Het enige wat je moet doen is lang genoeg wachten.  Bij een zwaar bier als dit duurt de navergisting wel een paar maanden.Geduld is hier belangrijk. Het laatste stuk gaat erg langzaam, bijna geen activiteit in het waterslot maar vergis je niet. Als je te snel bottelt zal het in de fles té lang doorgaan en kan je bommetjes krijgen. Ik heb wel RIS'sen gehad die met deze gist tot 1005 doorgingen. Bij deze is het eind SG hoger vanwege de lactose.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.