Beginnen met bier en jenever

Gestart door myheroh, 14-04-2006 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myheroh

hallo allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met het brouwen van drank (eerder experimenteren).  :)
Heb al pogingen ondernomen voor wijn, sake, enz te maken. (tot nu toe niet echt succesvol)
Maar ik ga binnenkort proberen bier te maken. Maar ik zou ook eens graag jenever proberen.
Over bier vind ik genoeg informatie, maar over jenever heb ik nog geen enkel recept gevonden.  :-\
Misschien is dit niet de perfecte plaats om dit te vragen, maar ik weet niet waar ik het anders zou moeten vragen.  ???

Weet iemand soms hoe ik jenever zou kunnen maken? (ik zou hem wel niet destilleren, ik zou er een crèmejenever van willen maken bv vanillejenever)

hartelijk dank!

groeten, myheroh

Drents Hopbier

Citaat van: myheroh op 14-04-2006  14:27 uWeet iemand soms hoe ik jenever zou kunnen maken? (ik zou hem wel niet destilleren, ik zou er een crèmejenever van willen maken bv vanillejenever)

Wel niet destilleren? Zonder distillatie is geen jenever te maken, of je moet uitgaan van sterke alcohol en daar wat jeneverbessen in gooien.
Jan van Schaik heeft een boekje geschreven: Het Groot zelf destilleer en likeurmakers boek. Ik neem aan dat daar ook wel iets over jenever staat.

Hans Hans

myheroh

Ja, ik weet dat je normaal wel moet destilleren, maar bv bijvoorbeeld de vanillejenever van Filliers is maar 17%
(dit is wel geen echte jenever denk ik, mss misschien hetzelfde recept maar dan nog niet gedestilleerd en zonder jeneverbessen en dan vanillesmaak toegevoegd?)

myheroh

Koen

Jenever van 17% met een vanille smaak lijkt me een likeur. Daar is helemaal niks mee, ik heb regelmatig geexperimenteerd met goedkope jenever en wodka en daarin kaneelstokken, kruidnagelen, mintblaadjes, sinaasappelen of wat dan ook laten trekken.

Likeur maken is erg makkelijk en bij het juiste recept ook erg lekker.

Bierbrouwen is moeilijker, meer werk en veeeeeeel leuker.

Succes.

Barry

Waarom Jenever maken wanneer je Bier kan maken. En als je bier mislukt kan je er altijd nog whiskey van stoken.

Drents Hopbier

Citaat van: Barry op 14-04-2006  17:21 uWaarom Jenever maken wanneer je Bier kan maken. En als je bier mislukt kan je er altijd nog whiskey van stoken.
Dat kan alleen de Friese brouwerij. De oplossing die voor whiskey gebruikt wordt bevat geen hopbestanddelen. In Duitsland wordt wel bier gedistilleerd, maar het distillaat noemen ze Bierschnaps (soort bierjenever dus).

Hans Hans
.

Johannes

Citaat van: Hoorns Hopbier op 14-04-2006  17:35 uDat kan alleen de Friese brouwerij.

Ik weet niet waar je heen wilt Hans, maar soortgelijke opmerking postte je laatst ook al. Us Heit maakte een speciale maisch
voor de whiskey. En verstookt dus geen -al dan niet mislukt- bier.


Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 14-04-2006  19:51 uIk weet niet waar je heen wilt Hans, maar soortgelijke opmerking postte je laatst ook al. Us Heit maakte een speciale maisch
voor de whiskey. En verstookt dus geen -al dan niet mislukt- bier.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat ze hetzelfde deden als bij die Duitse brouwerij. Dus bij de Friese brouwerij maken ze echte whiskey.

Maar ik blijf wel achter mijn mening staan dat <En als je bier mislukt kan je er altijd nog whiskey van stoken<  niet klopt.

Hans Hans

Hopmans

Hoi boys,

Er zijn twee soorten jenever:
Graan jenever en suikerbiet jenever.
De eerste is veel werk (hoploos biertje brouwen van min. 7%).
De tweede is makkelijk en goedkoop en beter als de gemiddelde fabrieksjenever:
8 pakken suiker in 22 ltr water oplossen, en een dynamietgistpakketje kopen.
Distilleren 2x.
Extract maken door wat alcohol te mengen met bv. Hop, jeneverbes, sinaasappel/citroenschil,
koreander (ieder zijn geheime recept) etc. etc, en dat weer op te stoken.
2 cc van dit gewonnen extract weer mengen met een liter alc. van 40%.
En dat in zijn geheel au bain marie een uur in heet water om de alcohol kunstmatig te verouderen.
Uiteindelijk  :lekkerbier: (maar dan jenever).

Voor meer info: zelf distilleren intikken op google.

 :degroeten:

 

jacob

hallo stokers,

Je zou eens in het boek van Ad Coumou kunnen kijken daar staan een paar recepten in van jenever,
maar ook het distileren en kruiden mixen wordt heel duidelijk beschreven.

Jacob

KJ!

heb je al eens gekeken op www.stillcooker.com?  staan technieken, maar ook recepten....

 :nut:

myheroh

ok

Bedankt voor de snelle reacties! :)
Ik ga nog zien wat ik ga uitproberen.
Als er iets goed uitkomt zal ik het hier posten.  :bijdrage_forum:

groeten myheroh

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.