iSpindel geeft in wort andere waarden

Gestart door trebvuister, 14-09-2020 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

trebvuister

Als ik mijn iSpindel in suikerwater leg, geeft hij vrijwel dezelfde waardes als mijn hydrometer over een bereik van 1.000 tot 1.060

Een paar dagen geleden heb ik mijn iSpindel in het gistvat gedaan en geeft hij ca 10 punten te lager aan dan mijn hydrometer (1045 tov 1055)
ik moet nog kijken of het verschil nog steeds 10 punten is, want is het makkelijk terug te rekenen

Iemand een idee hoe dit komt?

Scorpionrose

Citaat van: trebvuister op 14-09-2020  11:50 uAls ik mijn iSpindel in suikerwater leg, geeft hij vrijwel dezelfde waardes als mijn hydrometer over een bereik van 1.000 tot 1.060

Een paar dagen geleden heb ik mijn iSpindel in het gistvat gedaan en geeft hij ca 10 punten te lager aan dan mijn hydrometer (1045 tov 1055)
ik moet nog kijken of het verschil nog steeds 10 punten is, want is het makkelijk terug te rekenen

Iemand een idee hoe dit komt?

Luchtbelletjes aan de ispindel of aangekoekt gist kan een oorzaak zijn.

trebvuister

Citaat van: Scorpionrose op 14-09-2020  12:33 uLuchtbelletjes aan de ispindel of aangekoekt gist kan een oorzaak zijn.
Dank
Lijkt mij lastig om dat te voorkomen

Het is ook geen grote ramp, ik meet het eindresultaat toch met een hydrometer, maar het is leuker als het klopt.

Jan de Graaff

Citaat van: trebvuister op 14-09-2020  13:02 uDank
Lijkt mij lastig om dat te voorkomen

Het is ook geen grote ramp, ik meet het eindresultaat toch met een hydrometer, maar het is leuker als het klopt.
Het voorkomen is inderdaad lastig. Het kan ook iedere keer verschillen.
Ik heb net een vergisting gedaan en die was op de komma nauwkeurig. De iSpindel gaf aan wat ik naderhand ook gemeten heb. De keer daarvoor zat de iSpindel er zo'n 6 punten naast, maar gaf nog steeds goed aan wanneer de vergisting afgerond was.

Scorpionrose

Citaat van: JanDeGraaff op 14-09-2020  13:09 uHet voorkomen is inderdaad lastig. Het kan ook iedere keer verschillen.
Ik heb net een vergisting gedaan en die was op de komma nauwkeurig. De iSpindel gaf aan wat ik naderhand ook gemeten heb. De keer daarvoor zat de iSpindel er zo'n 6 punten naast, maar gaf nog steeds goed aan wanneer de vergisting afgerond was.

Wat ook een grote fout is van veel gebruikers van een ispindel is dat als ze een nieuwe dop gaan gebruiken ze de onderste ring van de dop niet verwijderen. Door dit extra gewicht krijg je dus ook een afwijking.
Dus bij plaatsen nieuwe dop even de onderste ring van de dop verwijderen.

Opaslof

Wat is eigenlijk de reden dat je zo nu en dan een andere dop moet gebruiken? Of moet dat iedere keer als je m openschroeft?

henkie

Hoeft niet. Maar als je de dop te vast aandraait gaat hij scheuren. Mij is dat overkomen.. Ispindel verzopen.. grr

Jacques

Citaat van: Opaslof op 29-09-2020  12:47 uWat is eigenlijk de reden dat je zo nu en dan een andere dop moet gebruiken? Of moet dat iedere keer als je m openschroeft?

Bij mijn BrewBrain Float zat een dop die niet lekker afsloot. Deze heb ik vervangen door een dop van fles met vers sinaasappelsap. Daar zit een binnenrand in. Deze sluit veel beter af...

Je kunt dus op een goedkope manier aan nieuwe doppen komen.

Opaslof

En nog lekker ook (ook al is het geen bier...)
Gister een bouwpakket besteld en daar zit maar 1 dop bij. Nu weet ik hoe ik reservedoppen kan regelen. [emoji106]

Jaap W

Citaat van: Jacques op 29-09-2020  21:46 uBij mijn BrewBrain Float zat een dop die niet lekker afsloot. Deze heb ik vervangen door een dop van fles met vers sinaasappelsap. Daar zit een binnenrand in. Deze sluit veel beter af...

Je kunt dus op een goedkope manier aan nieuwe doppen komen.
Veel mensen draaien een dop of kraan veeeeeeeel te strak dicht en daardoor draait men de afsluitrubbers en/of ringen kapot en gaat hij lekken.. Dicht is dicht en vast is vast en dan kun je heel lang met 1 dop doen.  :brouwen: :biersmile: :nut:

Jacques

Citaat van: Jaap W op 01-10-2020  17:40 uVeel mensen draaien een dop of kraan veeeeeeeel te strak dicht en daardoor draait men de afsluitrubbers en/of ringen kapot en gaat hij lekken.. Dicht is dicht en vast is vast en dan kun je heel lang met 1 dop doen.  :brouwen: :biersmile: :nut:

De vervangende dop gaat nu weer een hele tijd mee...  :) Je voelt ook dat deze echt afsluit.

Bij de originele dop had ik het idee dat de dop niet echt vast zat.

Overigens is bij mij de kop niet kapot gegaan. Er is bij mij bij een brouwsel wat bier in de BrewBrain Float gekomen omdat ik de dop kennelijk toch niet voldoende had aangedraaid. Van mijn vader heb ook ik geleerd dat vast vast is en dat je schroeven niet te hard mag aandraaien...

ik snap eerlijk gezegd niet waarom niet standaard betere doppen worden gebruikt. Zo heel duur zijn die niet lijkt mij.

trebvuister

Wel grappig hoe mijn oorspronkelijke vraag over gegaan is in een discussie over doppen :)

Jacques

#ispindel
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.