Bruine hars/gistingsresesten verwijderen uit gistingsvat/mandfles

Gestart door hansHalberstadt, 12-09-2020 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Hopharsen en gistrestanten laten zich lastig verwijderen. Ik heb het nu eens geprobeerd met stoom. Een mandfles van binnenuit op 100 graden brengen door er een stoomslang (aangesloten op de snelkookpan) in te hangen met de uitstroom in het midden van de fles. Hierdoor warmt de fles van binnenuit gelijkmatig op en kan hij niet barsten. als alles 100 graden is kun je er nog het restandje koken water bij doen uit de pan  en dan met een borsteltje heel makkelijk de resten verwijderen omdat ze al vanzelf bijna vloeibaar worden, zelfs zonder enig reinigingsmiddel. Ik doe er nog een eetlepel waspoeder bij om ook de vetachtige stoffen op te lossen. Daarna rustig af laten koelen nog een paar keer schudden en naspoelen klaar.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2020  15:57 uHopharsen en gistrestanten laten zich lastig verwijderen.
Inderdaad!
Ik vul mijn gistingsflessen gewoon met water en wat soda en in verloop van de tijd, enige uren, is de hopaanslag opgelost.
Ik ben eigenlijk geen flessenborstel nodig, behalve als de fles direkt weer gevuld gaat worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 12-09-2020  16:40 uInderdaad!
Ik vul mijn gistingsflessen gewoon met water en wat soda en in verloop van de tijd, enige uren, is de hopaanslag opgelost.
Ik ben eigenlijk geen flessenborstel nodig, behalve als de fles direkt weer gevuld gaat worden.
Gebruik je dan heet of koud water en hoever vul je de flessen dan? Ik neem aan tot iets verder dan waar het wort zat, dus boven de rand met harsen?

Heuvinger brouwerij

Ik vul de fles met koud kraanwater en soda helemaal tot boven in, maw als ik de rubberen stop met waterslot plaats, dan druk ik zelfs het vocht uit de fles het waterslot in.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2020  15:57 uHopharsen en gistrestanten laten zich lastig verwijderen. Ik heb het nu eens geprobeerd met stoom. Een mandfles van binnenuit op 100 graden brengen door er een stoomslang (aangesloten op de snelkookpan) in te hangen met de uitstroom in het midden van de fles. Hierdoor warmt de fles van binnenuit gelijkmatig op en kan hij niet barsten. als alles 100 graden is kun je er nog het restandje koken water bij doen uit de pan  en dan met een borsteltje heel makkelijk de resten verwijderen omdat ze al vanzelf bijna vloeibaar worden, zelfs zonder enig reinigingsmiddel. Ik doe er nog een eetlepel waspoeder bij om ook de vetachtige stoffen op te lossen. Daarna rustig af laten koelen nog een paar keer schudden en naspoelen klaar.

Bij mijn tests gebruik ik vaal doorzichtige glazen wijnflessen. Heel vaak ontstaat er een bruine rand met hopharsen en gistrestanten. Ik vul de flessen met water van 50 ºC met daarin 1 gram Chemipro Caustic. Na een paar uur is alle aanslag verdwenen.

Naar mij idee een veel veiligere optie dan aan de gang te gaan met stoom. Daarbij ligt het risico op verbranden op de loer.

André de Laat

Natrium hydroxide. 1 % oplossing. Dat werkt altijd.

Guppie

Citaat van: André de Laat op 13-09-2020  00:03 uNatrium hydroxide. 1 % oplossing. Dat werkt altijd.

Klopt, gebruik het ook, goed heet water en wat Natrium hydroxide, dan borrelt alles wel los.

André de Laat

Citaat van: Guppie op 13-09-2020  00:08 uKlopt, gebruik het ook, goed heet water en wat Natrium hydroxide, dan borrelt alles wel los.

Guppie! Nooit met heet water gebruiken hè? En altijd eerst water, dan pas de natrium hydroxide toevoegen.
Moet er niet aan denken man. Je zou je net als aan stoom afschuwelijk kunnen verbranden.

Groet,

André.

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 13-09-2020  00:03 uNatrium hydroxide. 1 % oplossing. Dat werkt altijd.

Zo deed ik het al standaard. Maar wilde juist kijken of ik het met minder chemische middelen kon doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-09-2020  23:10 u50 ºC met daarin 1 gram Chemipro Caustic. Na een paar uur is alle aanslag verdwenen.

Naar mij idee een veel veiligere optie dan aan de gang te gaan met stoom. Daarbij ligt het risico op verbranden op de loer.
Mijn doel was om te kijken of het zonder agressieve chemische middelen kan. Als je even wacht met schoonmaken tot de zaak iets is afgekoeld tot bv 90-95 graden dan is er geen stoom meer en kun je het prima schoon maken. Uren wachten vind ik niet handig, maar goed mensen overtuigen die het niet zin zitten ben ik vanaf gestapt, maar ik wilde het wel graag delen. Als ik het handig vind zijn er vast ook anderen die het handig vinden. En het inzicht dat hopharsen in je gistingsvat gewoon vrijwel vloeibaar worden bij een graad of 90 en dan heel makkelijke te verwijderen lijkt me handig om te weten. Misschien kunnen anderen daar weer op voortborduren. (kans ipv bedreiging) 

André de Laat

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2020  06:03 uMijn doel was om te kijken of het zonder agressieve chemische middelen kan. als je even wacht met schoonmaken tot de zaak iets is afgekoeld tot bv 90-95 graden dan is er geen stoom meer en kun je het prima schoon maken. Uren wachten vind ik niet handig, maar goed mensen overtuigen die het niet zin zitten ben ik vanaf gestapt, maar ik wilde het wel graag delen. Als ik het handig vindt zijn er vast ook anderen die het handig vinden. En het inzicht dat hopharsen in je gistingsvat gewoon vrijwel vloeibaar worden bij een graad of 90 en dan heel makkelijke te verwijderen lijkt me handig om te weten. Misschien kunnen anderen daar weer op voortborduren. (kans ipv bedreiging)

Ik denk ook dat het persoonlijk is. De één doet het zo, de ander weer zo. Ik gebruik vanaf de eerste brouw natrium hydroxide. Ik werk er ook beroepsmatig mee. Zo lang je weet waar je mee bezig bent is er niet veel aan de hand. Ik weet dat veel mensen er huiverig voor zijn. Dat mag. En dat is hun goed recht. Ga je ermee aan de gang? Ben uiterst voorzichtig  en gebruik de juiste PBM´s. Dan is er niks mis mee.

Succes,

André.

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 13-09-2020  09:20 uIk denk ook dat het persoonlijk is. De één doet het zo, de ander weer zo. Ik gebruik vanaf de eerste brouw natrium hydroxide. Ik werk er ook beroepsmatig mee. Zo lang je weet waar je mee bezig bent is er niet veel aan de hand. Ik weet dat veel mensen er huiverig voor zijn. Dat mag. En dat is hun goed recht. Ga je ermee aan de gang? Ben uiterst voorzichtig  en gebruik de juiste PBM´s. Dan is er niks mis mee.

Klopt. Ik gebruik zelf al jaren 1% NaOH van 80 graden om flesjes te reinigen (die aanslag krijg je niet weg met stoom).mbt gevaren: Datzelfde geldt natuurlijk voor stoom. Ook daar moet je weten waar je mee bezig bent. Maar op zich is het niet vreemd dat je agressieve methodes nodig hebt om agressief vuil snel te verwijderen. Het is dus altijd een compromis tussen agressiviteit, temperatuur en gewenste duur van de behandeling. Als je genoeg ervaring hebt kun je duur uitruilen tegen agressiviteit want met ervaring loop je daar minder risico. Ook weer sterk persoonsafhankelijk dus. Maar ik vind niet dat je methoden moet censureren (niet melden op het forum) wel waarschuwen. We zijn immers allemaal volwassen mensen met eigen verantwoordelijkheid, dus de keuze maak je zelf.     

Jacques

Citaat van: André de Laat op 13-09-2020  00:15 uGuppie! Nooit met heet water gebruiken hè? En altijd eerst water, dan pas de natrium hydroxide toevoegen.
Moet er niet aan denken man. Je zou je net als aan stoom afschuwelijk kunnen verbranden.

Groet,

André.

Natriumhydroxide is een te gevaarlijk spul voor huishoudelijk gebruik. Niet voor niets wordt de verkrijgbaarheid steeds minder.
Er zijn genoeg veiligere alternatieven. Die discussie hebben we al diverse keren gevoerd...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2020  06:03 uMijn doel was om te kijken of het zonder agressieve chemische middelen kan. Als je even wacht met schoonmaken tot de zaak iets is afgekoeld tot bv 90-95 graden dan is er geen stoom meer en kun je het prima schoon maken. Uren wachten vind ik niet handig, maar goed mensen overtuigen die het niet zin zitten ben ik vanaf gestapt, maar ik wilde het wel graag delen. Als ik het handig vind zijn er vast ook anderen die het handig vinden. En het inzicht dat hopharsen in je gistingsvat gewoon vrijwel vloeibaar worden bij een graad of 90 en dan heel makkelijke te verwijderen lijkt me handig om te weten. Misschien kunnen anderen daar weer op voortborduren. (kans ipv bedreiging)

Werken met stoom is niet zonder gevaar. Niet voor niets wordt streng toegezien op professionele apparaten die met stoom werken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-09-2020  22:29 uWerken met stoom is niet zonder gevaar. Niet voor niets wordt streng toegezien op professionele apparaten die met stoom werken.
Dat gaat over stoom onder druk met kans op ontploffende ketels die daarom gekeurd moeten worden mbt het ontwerp en die daarom onder het stoomwezen vallen. 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2020  06:03 uMijn doel was om te kijken of het zonder agressieve chemische middelen kan.

Warm water en geduld. Gewoon een nacht laten staan en dan met de borstel.

Aangzien je uiteindelijk toch altijd iets van zeep nodig hebt om te reinigen is een vaatwastablet per 20l praktisch. Dat schuimt zelf op net als oxi. Ook dat laat ik gewoon een nacht of langer gesloten staan. Vaak tot ik de fles weer nodig heb.

Een hele schone optie is water met zand en zwenken.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 14-09-2020  07:51 uWarm water en geduld. Gewoon een nacht laten staan en dan met de borstel.

Aangzien je uiteindelijk toch altijd iets van zeep nodig hebt om te reinigen is een vaatwastablet per 20l praktisch. Dat schuimt zelf op net als oxi. Ook dat laat ik gewoon een nacht of langer gesloten staan. Vaak tot ik de fles weer nodig heb.

Een hele schone optie is water met zand en zwenken.

Ingo

Bij de flessen die ik gebruik kun je niet overal borstelen.
Met zand is het oppassen. Dat kan krassen geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.