iSpindel WiFi relay

Gestart door Jan de Graaff, 07-09-2020 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Voor degenen die het gemist hebben of niet geabonneerd zijn op het Youtube kanaal van David Heath:
Er is nu een iSpindel WiFi Relay te verkrijgen. David Heath heeft er een review over gemaakt (zie onderaan de post)

In het kort: De ispindel wordt via WiFi verbonden met de relay buiten de fermentatieketel/-emmer/-vat.
De display van de relay laat de informatie zien die de iSpindel uitzendt.
Zeker bij RVS fermentatievaten - en helemaal als die ook nog eens in een temperatuurkast staan – wordt het wifi bereik enorm vergroot. Je hebt dan geen extra wifi boosters of dergelijken nodig (of minder). Ook verbruikt de iSpindel minder batterij omdat het apparaatje makkelijker verbinding kan maken met zijn endpoint. De relay kan de data daarna doorsturen. Ubidots, Brewfather, etc. worden al ondersteund of ondersteuning komt eraan.

Ik lees hier nog wel eens dat mensen problemen hebben met de connectiviteit. Dan kan dit misschien een goeie oplossing zijn. En voor € 38 incl. wereldwijd verzenden, is het niet duur. Goeie WiFi repeaters zijn duurder.
Het zijn wel twee verschillende oplossingen met verschillende effecten, dus moet je wel even nadenken wat je precies wilt bereiken.

David Heath's review:

beermenke

Om onverklaarbare reden heb ik met mijn ispindel geen bereik meer in RVS vat geplaatst in koelkast. Als ik de deur openlaat heb ik wel bereik. Geen optie ivm verwarming.
Mijn oplossing. Ik heb door het waterslot een koperdraad geduwd en ca 5 cm blank in gistvat. Andere eind ook iets gestript en aan de buitenkant koelkast als antenne.
Wonderbaarlijk heb ik weer gewoon bereik.
Is dit toeval of heb ik mijn kooi van Faraday doorbroken? Heb niet zoveel kennis van dit soort zaken.

Rinus

Ik ben deze al een tijdje aan het testen met 2 spindels, werkt heel goed ism Brewfather.
Er wordt ook nog altijd veel gewerkt aan firmware updates, het ziet er steeds beter uit.
Echt een aanrader!

Derp

Had verbindingsproblemen en daardoor ligt de iSpindel in de kast... die relay gaat dus op de ellenlange wenslijst.

lier

Echt een fantastisch ding die relay had hem veel eerder aan moeten schaffen.

Jacques

Citaat van: beermenke op 15-04-2021  17:16 uOm onverklaarbare reden heb ik met mijn ispindel geen bereik meer in RVS vat geplaatst in koelkast. Als ik de deur openlaat heb ik wel bereik. Geen optie ivm verwarming.
Mijn oplossing. Ik heb door het waterslot een koperdraad geduwd en ca 5 cm blank in gistvat. Andere eind ook iets gestript en aan de buitenkant koelkast als antenne.
Wonderbaarlijk heb ik weer gewoon bereik.
Is dit toeval of heb ik mijn kooi van Faraday doorbroken? Heb niet zoveel kennis van dit soort zaken.

Zelf zou ik geen koperdraad gebruiken in een gistvat. In plaats daarvan zou ik rvs draad gebruiken, die hoef je ook niet te strippen.

Of dit voldoende werkt als antenne weet ik. Je kunt het uitproberen.

lier

Citaat van: beermenke op 15-04-2021  17:16 uOm onverklaarbare reden heb ik met mijn ispindel geen bereik meer in RVS vat geplaatst in koelkast. Als ik de deur openlaat heb ik wel bereik. Geen optie ivm verwarming.
Mijn oplossing. Ik heb door het waterslot een koperdraad geduwd en ca 5 cm blank in gistvat. Andere eind ook iets gestript en aan de buitenkant koelkast als antenne.
Wonderbaarlijk heb ik weer gewoon bereik.
Is dit toeval of heb ik mijn kooi van Faraday doorbroken? Heb niet zoveel kennis van dit soort zaken.

Wellicht heb je per toeval een veelvoud van 3,125 cm geknipt de golflengte van het 2,4 Ghz wifi netwerk en ben je op die manier je koelkast uitgekomen. Ik heb het eens geprobeerd maar bij mij werkte het niet.

thepsych

Ik houd ook wel van gadgets. Maar dit grapje kost ook weer eens 50-60 €. Voor dat geld heb je ook een powerline adapter van Tp link. Die kun je ook voor andere dingen gebruiken en kun je ook prima aan een verlengsnoer in je klimaatkast leggen lijkt me. Ik heb met een powerline adapter in de buurt van mijn Grainfather Gistingsvat geen problemen. Vraagje tussendoor: kun je bij het relay meerdere Ispindels aanmelden?

Rinus

Citaat van: thepsych op 17-04-2021  16:57 uVraagje tussendoor: kun je bij het relay meerdere Ispindels aanmelden?
Jazeker, je kan er 2 op aanmelden, ik heb dat nu in test draaien, werkt goed.

Jan de Graaff

Citaat van: thepsych op 17-04-2021  16:57 uIk houd ook wel van gadgets. Maar dit grapje kost ook weer eens 50-60 €. Voor dat geld heb je ook een powerline adapter van Tp link. Die kun je ook voor andere dingen gebruiken en kun je ook prima aan een verlengsnoer in je klimaatkast leggen lijkt me. Ik heb met een powerline adapter in de buurt van mijn Grainfather Gistingsvat geen problemen. Vraagje tussendoor: kun je bij het relay meerdere Ispindels aanmelden?
Tuurlijk, er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden. De Wifi Relay is er maar eentje van. Een powerline adapter is een andere. En tussen die twee zitten nog een paar honderd oplossingen.

Ik heb in huis een prima mesh wifi netwerk, dus ik heb niks aan een powerline adapter. Maar nou juist waar de Brewbucket staat gaat het net niet goed met de wifi. Kan ik de bucket natuurlijk ook ergens anders zetten, maar dan krijg ik gezeur. Kortom, voor mij, in mijn specifieke geval, is de Wifi Relay de perfect oplossing. En het is nog handig ook.. dus ik ben er blij mee.

Derp

Citaat van: JanDeGraaff op 17-04-2021  20:00 uTuurlijk, er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden. De Wifi Relay is er maar eentje van. Een powerline adapter is een andere. En tussen die twee zitten nog een paar honderd oplossingen.

Ik heb in huis een prima mesh wifi netwerk, dus ik heb niks aan een powerline adapter. Maar nou juist waar de Brewbucket staat gaat het net niet goed met de wifi. Kan ik de bucket natuurlijk ook ergens anders zetten, maar dan krijg ik gezeur. Kortom, voor mij, in mijn specifieke geval, is de Wifi Relay de perfect oplossing. En het is nog handig ook.. dus ik ben er blij mee.
Hoe krijgt die relay eigenlijk WiFi terwijl andere zaken geen verbinding krijgen?

Jan de Graaff

Citaat van: Derp op 18-04-2021  20:41 uHoe krijgt die relay eigenlijk WiFi terwijl andere zaken geen verbinding krijgen?
Heel makkelijk, je plaatst de relay vlak bij het vergistingsvat of koelkast waar je vergistingsvat instaat. Er zitten twee Wifi-punten op. De ene geeft een Access Point voor de iSpindel. De iSpindel maakt hier contact mee. De tweede maakt verbinding met je eigen netwerk. Er zijn twee redenen waarom die relay dat beter kan doen dan je iSpindel:
1. Hij zit niet in je (RVS) vergistingsvat of koelkast;
2. Hij heeft een krachtigere zender en betere antenne op het tweede Wifi-punt dat contact met je Wifi-netwerk maakt.

Je iSpindel kan dus makkelijker contact maken met je netwerk want er is immers een krachtige zender vlakbij; dit zorgt er voor dat je iSpindel batterij bespaart want hij hoeft minder lang te zoeken, kan sneller verzenden en vlot weer in slaap vallen.

De relay hoeft door de sterkere zender en externe antenne niet zo dicht bij een netwerk Access Punt te zijn als de iSpindel zou moeten en kan dus eenvoudig de gegevens doorzenden naar Ubidots, Brewfather of waar je het maar hebben wilt.
En het geeft ook nog eens nuttige info weer: SG, ABV, Batterij-percentage en temperatuur. Veel kun je natuurlijk prima op afstand zien in Brewfather en dergelijken, maar als je er langs loopt is het fijn om een blik op de belangrijkste data te kunnen werpen.

beermenke

Op advies van Jacques heb ik de koperdraad vervangen door RVS-draad. Ofschoon het niet in aanraking komt met wort is RVS toch beter dan koper.
Ik heb vanmiddag de eerder aangebrachte koperdraad verwijderd en de isSindel maakte geen verbinding meer met de wifi.
Een dunne RVS-draad een stukje door het waterslot en buiten de koelkast en de iSpindel heeft weer verbinding. Ofschoon ik het zelf ook niet helemaal snap blijkt het wel te werken in de praktijk.
Dus gewoon een 1 mm dikke RVS-draad uitkomend in RVS-gistvat en buiten de koelkast in de buurt van een wifipunt verbetert de zending en ontvangst. Nogmaals onderbouwing is er niet, ervaring praktijk wel.

lier

Citaat van: beermenke op 18-04-2021  21:24 uNogmaals onderbouwing is er niet, ervaring praktijk wel.

Empirisch bewijs is ook onderbouwing

Derp

Citaat van: JanDeGraaff op 18-04-2021  21:14 uHeel makkelijk, je plaatst de relay vlak bij het vergistingsvat of koelkast waar je vergistingsvat instaat. Er zitten twee Wifi-punten op. De ene geeft een Access Point voor de iSpindel. De iSpindel maakt hier contact mee. De tweede maakt verbinding met je eigen netwerk. Er zijn twee redenen waarom die relay dat beter kan doen dan je iSpindel:
1. Hij zit niet in je (RVS) vergistingsvat of koelkast;
2. Hij heeft een krachtigere zender en betere antenne op het tweede Wifi-punt dat contact met je Wifi-netwerk maakt.

Je iSpindel kan dus makkelijker contact maken met je netwerk want er is immers een krachtige zender vlakbij; dit zorgt er voor dat je iSpindel batterij bespaart want hij hoeft minder lang te zoeken, kan sneller verzenden en vlot weer in slaap vallen.

De relay hoeft door de sterkere zender en externe antenne niet zo dicht bij een netwerk Access Punt te zijn als de iSpindel zou moeten en kan dus eenvoudig de gegevens doorzenden naar Ubidots, Brewfather of waar je het maar hebben wilt.
En het geeft ook nog eens nuttige info weer: SG, ABV, Batterij-percentage en temperatuur. Veel kun je natuurlijk prima op afstand zien in Brewfather en dergelijken, maar als je er langs loopt is het fijn om een blik op de belangrijkste data te kunnen werpen.
Duidelijk verhaal, dank. Het display vind ik niet heel interessant maar de connectiviteit zeer zeker wel! Binnenkort mijn defecte ispindel maken en zo'n relay erbij

M

Als het puur om de connectiviteit gaat kun je ook een losse esp nemen en hierop iets als https://github.com/martin-ger/esp_wifi_repeater zetten, dan ben je voor een fractie van de prijs klaar.

(het is ook mogelijk om de Nautilus firmware op een losse esp te flashen, dat werkt overigens ook gewoon  ;) )

thepsych

Aansluitend op de vorige post, kijk een op DIYhomebrewer.com.
https://www.diyhomebrewers.com/2021/03/repetidor-ispindel-con-display-oled.html  gewoon even voor english kiezen bovenaan en het wordt leesbaar voor niet Spaans beheersende brouwers.

Daar staat een DIY Ipsindel relay met wifi om zelf te maken. Zou maar € 10 euro kosten. Moet je wel een beetje handig met elektronica zijn denk ik.

(1. Ik heb even wat verder zitten kijken en denk dat je je Ispindel aanmeldt bij brewpiles en je niet meer bij ubidots of zoals in mijn geval bij de Grainfathersite kunt aanmelden. En dat zou ik wel jammer vinden wat dat gebruik ik nu.)
(2. Ik ga me maar van commentaar onthouden hierover nu ik wat verder heb zitten lezen over BrewPiless en andere programma's voor een ESP8266. Daar is zoveel over te lezen en te gebruiken voor bierbrouwen. Ik blijf wel even bij mijn kant en klaar Ispindel)

Derp

Goeie tips! Was best handig met electronica en een soldeerbout... Kan daar van de zomer eens in duiken.

Maldenaar

Citaat van: beermenke op 18-04-2021  21:24 uOp advies van Jacques heb ik de koperdraad vervangen door RVS-draad. Ofschoon het niet in aanraking komt met wort is RVS toch beter dan koper.
Ik heb vanmiddag de eerder aangebrachte koperdraad verwijderd en de isSindel maakte geen verbinding meer met de wifi.
Een dunne RVS-draad een stukje door het waterslot en buiten de koelkast en de iSpindel heeft weer verbinding. Ofschoon ik het zelf ook niet helemaal snap blijkt het wel te werken in de praktijk.
Dus gewoon een 1 mm dikke RVS-draad uitkomend in RVS-gistvat en buiten de koelkast in de buurt van een wifipunt verbetert de zending en ontvangst. Nogmaals onderbouwing is er niet, ervaring praktijk wel.

Dit is een bekende truck uit de radio wereld, op die manier breng je het signaal vanuit een gesloten metalen ruimte naar buiten. Als ik het goed heb is de antennelengte voor 2.4MGHZ 3.125 cm. Als je een stukje afgeschermde antenne kabel gebruikt en aan beide einden deze 3.125 cm van de mantel stipt heb je je antennerelay. Ene eind buiten je koelkast, bv langs de deur en andere eind in of zo dicht mogelijk bij een metaalvrije doorgang van je vergister en je hebt een passive relay antenne. Bewijs dat het werkt heb je al geleverd!

Jan de Graaff

Voor de doe-het-zelvers: Ik ben op Github nog een ander project tegengekomen dat heel veel overeenkomsten heeft met de Nautilis iSpindel Relay: de iSpindHub

lier

Ik heb ook begrepen dat je de firmware van de spindel-relay er op kan flashen

Jan de Graaff

Citaat van: M op 19-04-2021  10:26 u(het is ook mogelijk om de Nautilus firmware op een losse esp te flashen, dat werkt overigens ook gewoon  ;) )
Citaat van: lier op 11-03-2023  14:43 uIk heb ook begrepen dat je de firmware van de spindel-relay er op kan flashen
Dat kan, maar is natuurlijk gewoon een vorm van piraterij.
Maar als je je daar verder niks van aantrekt, dan krijg je het wel voor elkaar.
De maker heeft de firmware nu wel achter een login gezet; niet echt de beste beveiliging, maar geeft wel aan dat hij er niet blij mee is dat er mensen zijn die met zijn werk aan de haal gaan..

lier

Hij heeft natuurlijk gelijk, ik heb ook zo'n relay, prima dingetje nooit meer problemen met ontvangst en voor het prijsverschil zou ik niet gaan solderen.

Michielvtb

Ik heb destijds deze firmware:
https://github.com/martin-ger/esp_wifi_repeater
op een Wemos (dezelfde die de iSpindel ook gebruikt) gezet. USB lader eraan, ff instellen en je hebt een repeater die je naast je klimaatkast hangt en ervoor zorgt dat het signaal wel bij je router uit komt.
Tip: gebruik geen automesh maar maak een apart netwerkje, dus iets van ispindel repeater, en stel je ispindel daarop in. Op die manier voorkom je dat, als bijvoorbeeld je telefoon in de buurt van de repeater is, via de repeater op je wifi zit, en je geen bandbreedte hebt. De Ispindel heeft niet veel bandbreedte nodig, en de repeater fungeert zo als overbrugging van je vergistingsvat+klimaatkast.

hobbyman

IMG20230405161907.jpg

Ik heb het bij elkaar gekregen en het werkt. Met plak strip, kun je zo aan je koelkast plakken. Ik heb drie van deze setjes, dus als iemand interesse heeft, dan hoor ik het wel. Ik vraag er 25 euro voor, verzenden 5 euro. Kan net niet door de brievenbus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.