Wat te doen na vergisting bokbier (saflager W34/70)

Gestart door trebvuister, 18-08-2020 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Mijn bokbier staat sinds een paar dagen lekker te pruttelen dus de vergisting gaat goed. Het duurt nog wel even voordat het klaar.

Ik heb 10 liter wort in een vergistingsvat van 15 liter
gist is saflager W34/70, bij 14 graden

Ik heb veel verschillende verhalen gehoord over het verdere verloop.

Sommigen zeggen dat als de vergisting op 70% is er een diacetylrust van een paar dagen op >20 graden nodig is.
Anderen zeggen dat je weken moet lageren op lage temperatuur.
Ook heb ik gehoord dat je na eindvergisting kan bottelen om op fles te vergisten op kamertemperatuur

Kortom: ik ben aan het twijfelen

Concrete vragen:
- is een diacetylrust nodig
- moet ik na de hoofdvergisting lageren op lage temperatuur en kan dat in hetzelfde vat (ik heb maar 1 vat)
- wanneer kan ik bottelen
- als ik nagegist heb op fles, hoe bewaar (rijp) ik mijn bokbier

Alle andere tips zijn uiteraard welkom

Snelbier

Citaat van: trebvuister op 18-08-2020  11:09 u- is een diacetylrust nodig
- moet ik na de hoofdvergisting lageren op lage temperatuur en kan dat in hetzelfde vat (ik heb maar 1 vat)
- wanneer kan ik bottelen
- als ik nagegist heb op fles, hoe bewaar (rijp) ik mijn bokbier
Alle andere tips zijn uiteraard welkom
- Diacetylrust is alleen nodig als dat in je bier zit, dus proeven (als je het kunt proeven)..
Temperatuur langzaam verhogen zou met dit gist weinig kwaad kunnen. Gist sneller uit én je hebt een diacetylrust.
- Lageren is een verhaal apart. Ik ben van mening dat het op fles ook wel 'lagert', dus bottelen na 2-3 weken.
Koel lageren in gistvat kan, maar met wat risico op autolyse.
- Bottelen als bier is uitvergist, dus meerdere dagen géén SG-daling.  Bij twijfel een weekje langer laten uitgisten.
- Na gisting op fles donker en liefst koel bewaren.  Moet je wel de ruimte voor hebben. Bij mij staat het in de garage die nu ook 21'C is.
Warmer opslaan is ook sneller rijpen (voordeel) en sneller verouderen (nadeel, op te lossen door sneller drinken).
Proost,  Snelbier
Toevoeging: lageren niet te verwarren met nagisting.. Lageren is eigenlijk een opslagperiode nádat het bier is uitvergist.

Takkie83

Ik volg! Ik ga binnenkort namelijk ook een bokbier brouwen en dat wordt tevens mijn eerste lager, dus ik laat me graag adviseren  :biersmile:

Wat ik wel weet:

-Nagisten is niet hetzelfde als hergisten. Nagisten is het langzamere vervolg van de hoofdgisting en moet je absoluut niet op de fles proberen uit te voeren  :rundum: :pan:
-Als je bier al een paar dagen niet meer daalt in SG is je nagisting klaar en kun je gaan hergisten op fles
-Rijpen/lageren gebeurt pas weer als je hergisting voltooid en je bier dus op druk is. Je kunt zowel warm als koud lageren. Door koud te lageren verleng je de houdbaarheid van het bier. Warm zijn de afvalstoffen zoals diacetyl eerder opgeruimd

Na de hoofdgisting je vergistingstemperatuur omlaag brengen is geen goed idee. Het nagisten duurt daardoor onnodig lang en er bestaat kans op autolyse of zelfs een gestokte vergisting. Verhogen van de temperatuur bij de nagisting is gebruikelijker om het goed uitgisten juist te bevorderen. De temperatuur zou ik pas omlaag brengen als je bier goed is hergist op fles, je de smaak top vindt en je je bier langere tijd wilt bewaren.

Succes!  :biersmile:

Snelbier

Takkie83, complimenten.  Jouw simpele en duidelijk beschrijving zou mij bij de start van mijn 'brouwerij' de nodige kopzorgen en enkele misbrouwsels hebben bespaard.
Echt waar.  Succes met bokkie.  Groet, Snelbier

Takkie83

Citaat van: Snelbier op 19-08-2020  00:18 uTakkie83, complimenten.  Jouw simpele en duidelijk beschrijving zou mij bij de start van mijn 'brouwerij' de nodige kopzorgen en enkele misbrouwsels hebben bespaard.
Echt waar.  Succes met bokkie.  Groet, Snelbier

Wow dankjewel Snelbier! Laat ik er wel bescheiden aan toevoegen dat ik praktisch al mijn kennis direct of indirect (via boeken) van dit forum heb, dus ik geef het zo terug wat ik er van ontvangen heb  :biersmile:

Groeten, Tako

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.