Fruitige Weizen

Gestart door chimichi, 12-07-2020 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chimichi

Brouwsel 3 is onder tussen aan de beurt. Na 2x een weizen als hulprbouwer gemaakt te hebben wilde ik nu een keer echt zelf een Weizen maken met een eigen twist. Deze twist heb ik gezocht in de hop soort. Naast de Hallertau tradition heb ik een deel Cascade hop toegevoegd met als doel een frutige, zomerse toets geven.

Nu deins ik niet terug voor een beetje eigen creativiteit maar toch was het best spannend, zou het opleveren wat ik in gedachte had? Vanavond heb ik het bier overgeheveld om de gistslurry kwijt te raken en van de mogelijkheid gebruik gemaakt om hem te proeven. Fruitig is die zeker! Komende week een keer bottelen en dan zijn we dichtbij het eerste probeer moment! Voor wat ik nu heb geproefd is het geslaagd, wie weet wordt het nog beter!

Ik heb gemaischt in een 50 liter pan op ons gasfornuis en dmv decoctie de stappen ingebouwd dat ging best goed met niet al te veel gekledder, bij beide decoctiestappen heb ik een simpel maischschema aangehouden wat best een gedoe was maar erg leuk om te doen! Voor het filteren heb ik voor het eerst de procedure van de wiki heel precies gevolgd. Door het toepassen van een oude slaapzak bleef de kuip redelijk op temperatuur, aan het einde van het spelen zag ik wel een hele grote diepe scheur in het filterbed. Hoe dat komt snap ik niet omdat ik de kuip letterlijk niet heb aangeraakt tijdens het filteren en spoelen. vraag: kan dat door te snel filteren komen? Hij liep op een zeker moment namelijk wel opeens erg hard door...

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk003
Naam receptHellevoets Weizen
Brouwdatum04-07-2020
BierstijlWeizen
Volume23,0
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement64,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,30 lHellevoetswater
11,35 mlMelkzuur
9,24 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l7 mg/l43 mg/l255 mg/l61 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,44 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC56,0 %
2,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust45,0 °C1 min.20 min.4,6 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.45 min.4,6 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,5 gHallertau Traditionbellen5,3%60 min.11,0 IBU
13,9 gCascade 7,1bellen7,1%60 min.11,0 IBU
17,0 gHallertau Traditionbellen5,3%10 min.3,7 IBU
12,9 gCascade 7,1bellen7,1%10 min.3,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,4%
Start nagisting12-07-2020
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


CeesM

Nagisten op 0,0 ºC lijkt me niet prettig voor je gist. ;)

Oosterling

Citaat van: CeesM op 12-07-2020  23:47 uNagisten op 0,0 ºC lijkt me niet prettig voor je gist. ;)

Flauw...

Ontopic:

Waarom heb je gekozen voor de T-58? Als je een korrelgist wil gebruiken voor een weizen, dan zou ik de WB-06 van Fermentis aanraden.
Ik snap dat je een wat ongebruikelijke twist wil toevoegen aan je Weizen. Ik ben benieuwd, hoe het gaat worden, ik vind het namelijk wel dat je redelijk veel hop toevoegt aan een weizen. Die horen normaal gebrouwen te worden met relatief weinig hop. Je maischschema ziet er redelijk oké uit. Ik raad wel aan om op 50 graden Celsius nog een rustfase in te lassen. Doordat er in tarwemout veel eiwitten zitten, kan je bier anders echt ongelofelijk troebel worden, troebeler dan je zou willen.
Cascade kan een goede toevoeging zijn, je zou ook een volgende keer Simcoe kunnen proberen, die is om laat in te hoppen erg lekker en een van mijn persoonlijke favorieten. ;)

Ik zie graag het resultaat!

Rob

chimichi

Citaat van: CeesM op 12-07-2020  23:47 uNagisten op 0,0 ºC lijkt me niet prettig voor je gist. ;)

Ghehehehe die had ik er niet goed ingezet, die temperatuur gaat alleen in de winter lukken...

RobbinR

Citaat van: Oosterling op 13-07-2020  00:57 uIk raad wel aan om op 50 graden Celsius nog een rustfase in te lassen. Doordat er in tarwemout veel eiwitten zitten, kan je bier anders echt ongelofelijk troebel worden, troebeler dan je zou willen.
Cascade kan een goede toevoeging zijn, je zou ook een volgende keer Simcoe kunnen proberen, die is om laat in te hoppen erg lekker en een van mijn persoonlijke favorieten. ;)

Ik zie graag het resultaat!

Rob

Hey Rob,

Ik heb ook een aantal weizen bieren gebrouwen en daarbij deze eiwitrustfase op 50 ºC, maar heb laatst een witbier gemaakt waarbij ik dit vergeten was.
Heeft naar mijn mening toch een ontzettend mooi en troebel witbier opgeleverd.
Als TS graag een troebele weizen brouwt, wat op zich wel hoort bij een weizen, zou ik zeggen dat de eiwitrust niet noodzakelijk is.

Brouw ze! :brouwen:

Robbin

EvdBroek

Met de T58 ga je geen weizen smaak krijgen. Ook kan deze gist waarschijnlijk niets met de 45 graden stap; die doe je namelijk om een kruidnagelsmaak te verkrijgen.
Misschien is de Lallemand Munich Classic een betere keuze.

Starttemp. vergisting
20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting
22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting
18,0 °C

Dit zou ik zo ook niet doen. Wil je een banaansmaak terug laten komen, dan zou je eens kunnen zoeken op het forum, daar is al het nodige over geschreven. Ik zou echter beginnen met een temperatuur en die 3 dagen aanhouden en dan verhogen, dus niet verlagen naar 18 graden, dat heft geen zin.

chimichi

Citaat van: RobbinR op 13-07-2020  13:04 uHey Rob,

Ik heb ook een aantal weizen bieren gemaakt en daarbij deze eiwitrustfase op 50 ºC, maar heb laatst een witbier gemaakt waarbij ik dit vergeten was.
Heeft naar mijn mening toch een ontzettend mooi en troebel witbier opgeleverd.
Als TS graag een troebele weizen brouwt, wat opzich wel hoort bij een weizen, zou ik zeggen dat de eiwtirust niet noodzakelijk is.

Brouw ze! :brouwen:

Robbin

Het jongbier ziet er op zich prima uit maar een extra (onderbouwde) rust is natuurlijk altijd goed! Ik ga de volgende keer (en dat is erg snel) deze rust inbouwen!

Citaat van: EvdBroek op 13-07-2020  16:06 uMet de T58 ga je geen weizen smaak krijgen. Ook kan deze gist waarschijnlijk niets met de 45 graden stap; die doe je namelijk om een kruidnagelsmaak te verkrijgen.
Misschien is de Lallemand Munich Classic een betere keuze.

Starttemp. vergisting
20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting
22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting
18,0 °C

Dit zou ik zo ook niet doen. Wil je een banaansmaak terug laten komen, dan zou je eens kunnen zoeken op het forum, daar is al het nodige over geschreven. Ik zou echter beginnen met een temperatuur en die 3 dagen aanhouden en dan verhogen, dus niet verlagen naar 18 graden, dat heft geen zin.

Helemaal eens. Helaas is temperatuurbeheersing van de vergisting een redelijk onder ontwikkeld stuk van mijn brouwuitrusting. Bovenstaande temperaturen zijn dan ook wat er gebeurt is op de koelste plek in het huis. Ik had het graag anders gehad maar dat is helaas niet gelukt. Voor nu is het idee: de verzameling spullen snel (doch rustig genoeg dat het niet opvalt) uitbreiden zodat ik wel een logisch schema kan aanhouden.

chimichi

Citaat van: Oosterling op 13-07-2020  00:57 uFlauw...

Ontopic:

Waarom heb je gekozen voor de T-58? Als je een korrelgist wil gebruiken voor een weizen, dan zou ik de WB-06 van Fermentis aanraden.
Ik snap dat je een wat ongebruikelijke twist wil toevoegen aan je Weizen. Ik ben benieuwd, hoe het gaat worden, ik vind het namelijk wel dat je redelijk veel hop toevoegt aan een weizen. Die horen normaal gebrouwen te worden met relatief weinig hop. Je maischschema ziet er redelijk oké uit. Ik raad wel aan om op 50 graden Celsius nog een rustfase in te lassen. Doordat er in tarwemout veel eiwitten zitten, kan je bier anders echt ongelofelijk troebel worden, troebeler dan je zou willen.
Cascade kan een goede toevoeging zijn, je zou ook een volgende keer Simcoe kunnen proberen, die is om laat in te hoppen erg lekker en een van mijn persoonlijke favorieten. ;)

Ik zie graag het resultaat!

Rob

De gistkeuze, wat lijkt op een hele wel overwogen keuze van mijn zijde gaat mogelijk in een anticlimax eindigen. Ik heb de gist gekozen omdat mijn eerste 'weizen' die ik brouwde als hulpje ook deze gist gebruikte. Volgens dezepdf van Fermentis wordt de gist wel als een gist voor wheat beer aangemerkt met veel 'clove' en 'banana' esters. In het boek van Adrie Otte daarin tegen wordt deze gist niet aangeraden voor weizen (net als hier :))

De hopgiften daarentegen zijn wel heel bewust gekozen. Persoonlijk hou ik van een bittertje en van wat extra hoparoma, niet stijl zuiver maar wel zo als ik ze het liefst heb :)

Wat ik ga doen is: aankomend weekend exact dit recept opnieuw brouwen maar dan met WB-06 van Fermentis. Ik kan ze dan mooi naast elkaar houden en het verschil proeven. Bijkomend voordeel is dat de kelder als het goed is begaanbaar is waardoor we de fermentatie koel moeten kunnen laten starten :)

Mocht iemand zich afvragen wat we met al dat bier doen? De VrijMiBo op werk is gretig afnemer van een zelf gebrouwen Weizen :) (hopen ook van deze)

Oosterling

Citaat van: chimichi op 13-07-2020  18:38 uDe gistkeuze, wat lijkt op een hele wel overwogen keuze van mijn zijde gaat mogelijk in een anticlimax eindigen. Ik heb de gist gekozen omdat mijn eerste 'weizen' die ik brouwde als hulpje ook deze gist gebruikte. Volgens dezepdf van Fermentis wordt de gist wel als een gist voor wheat beer aangemerkt met veel 'clove' en 'banana' esters. In het boek van Adrie Otte daarin tegen wordt deze gist niet aangeraden voor weizen (net als hier :))

De hopgiften daarentegen zijn wel heel bewust gekozen. Persoonlijk hou ik van een bittertje en van wat extra hoparoma, niet stijl zuiver maar wel zo als ik ze het liefst heb :)

Wat ik ga doen is: aankomend weekend exact dit recept opnieuw brouwen maar dan met WB-06 van Fermentis. Ik kan ze dan mooi naast elkaar houden en het verschil proeven. Bijkomend voordeel is dat de kelder als het goed is begaanbaar is waardoor we de fermentatie koel moeten kunnen laten starten :)

Mocht iemand zich afvragen wat we met al dat bier doen? De VrijMiBo op werk is gretig afnemer van een zelf gebrouwen Weizen :) (hopen ook van deze)

Uiteindelijk moet je gewoon brouwen wat jij lekker vindt! Laat maar even weten hoe het eindigt met het toevoegen van het fruit!

CeesM

Citaat van: Oosterling op 13-07-2020  00:57 uIk raad wel aan om op 50 graden Celsius nog een rustfase in te lassen. Doordat er in tarwemout veel eiwitten zitten, kan je bier anders echt ongelofelijk troebel worden, troebeler dan je zou willen.
Een witbier behoort licht diffuus te zijn. Ik heb laatst een witte gebrouwen zonder die eiwitrust en mijn bier is kraakhelder in de fles en uitgeschonken licht diffuus. Als het troebel is moet je je bier nog uit laten gisten zodat de gist en eiwitten nog kunnen bezinken.

chimichi

De (lang verwachte) update! Gisteren hetzelfde recept gebrouwen met de WB-06 gist. Ondanks dat het twee afzonderlijke batches zijn hoop ik wel snel het verschil in de gist te proeven. Dat zal ik uiteraard hier terugkoppelen :)

Citaat van: Oosterling op 13-07-2020  22:52 uUiteindelijk moet je gewoon brouwen wat jij lekker vindt! Laat maar even weten hoe het eindigt met het toevoegen van het fruit!

Het is niet de bedoeling om fruit in het proces toe te voegen maar het is juiste de bedoeling om met de huidige ingrediënten de fruitsmaak zoveel mogelijk te benadrukken. Ik heb nog lang niet genoeg ervaring om extra toevoegingen te doen en ik wil juist nu gevoel krijgen voor Gist, Hop en Mout, dit leek me een mooi experiment daarvoor :)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptHellevoets Weizen versie 2
Brouwdatum19-7-2020
BierstijlWeizen
Volume24,0
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,32 lHellevoetswater
1,50 gCaSO4
10,90 mlMelkzuur
13,40 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l7 mg/l43 mg/l255 mg/l61 mg/l80 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,44 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC56,0 %
2,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Kruidnagelrust45,0 °C1 min.20 min.4,6 l/kg
Eiwitrust50,0 °C1 min.10 min.4,6 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.45 min.4,6 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,5 gHallertau Traditionbellen5,3%60 min.7,9 IBU
11,7 gCascade 7,1bellen7,1%60 min.7,9 IBU
17,0 gHallertau Traditionbellen5,3%10 min.3,1 IBU
12,9 gCascade 7,1bellen7,1%10 min.3,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergistingn.t.b.
Eind SG hoofdvergistingn.t.b.
Schijnbare vergistingsgraadn.t.b.
Temp. nagistingn.t.b.
Temp. lageringn.t.b.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.