American Amber Ale - met vanille

Gestart door Sebabje, 04-07-2020 14:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebabje

Binnenkort willen wij een American Amber Ale brouwen, nu heb ik al even rondgekeken op het forum om tot het volgende recept te komen. Graag hoor ik jullie reacties of ik het nog net iets beter zou kunnen maken, of dat we het gewoon op deze manier moeten proberen.

We willen een hopsoort gebruiken en iets minder bitter. Daarnaast willen we eventueel nog vanille toevoegen, maar dat is nog even uitzoeken wat daar de hoeveelheden van zijn. Hebben jullie daar tips voor? Ik hoor het graag.

Hierbij de eerste ideeën voor het recept:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBB
Naam receptAmerican Amber Ale
Brouwdatum
BierstijlAmber-Red (American)
Volume25,0 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)37 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Eindhoven, Nederland
12,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
38 mg/l5 mg/l13 mg/l194 mg/l10 mg/l8 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %
2,00 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC28,6 %
1,00 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC14,3 %
0,50 kgGoldSwaen RedDe Swaen50 EBC7,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,4 gGreen Bulletpellets13,5%60 min.21,5 IBU
10,0 gGreen Bulletpellets13,5%10 min.4,8 IBU
10,0 gGreen Bulletpellets13,5%koudhop0,0 IBU
5,0 gGreen Bulletpellets13,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 gSafale American (US-05)bovengist


Oosterling

Mijnwillen gebruiken, twee kleintjes per 10 liter is zat vaak. Even de huid opensnijden zodat de zoetige inhoudt zich kan mengen met de rest van de wereld.

Oosterling

Mijn ervaring met vanille is eigenlijk altijd dramatisch geweest. Of je proeft er niets van, of het is veel te sterk aanwezig. Die grens is schijnbaar zo dun, dat je het amper precies goed kunt doen.
Voor vanille extracten is vaak de regel, 15 ml extract staat gelijk aan één boon. Ik zou niet verder gaan dan 30 ml per 10 liter. Dit kun je het beste tegelijk toevoegen met het bottelgist. Mocht je de echte bonen willen gebruiken, twee kleintjes per 10 liter is zat vaak. Even de huid opensnijden zodat de zoetige inhoudt zich kan mengen met de rest van de wereld en dit twee á drie dagen laten staan.

Rob

Sebabje

Thanks we hebben er twee gebruikt tijdens het koken en uiteindelijk nog een tijdens de lagering. De smaak is er nog niet echt in gekomen. Volgende keer misschien het dubbele toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.