Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier  (gelezen 1778 keer)

Offline Simonsj

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Fanatieke prutser
Re: Witbier
« Reactie #25 Gepost op: 14-06-2020 17:52 u »
Vandaag het witbier gebrouwen. Omdat ik nog exact 50 gram Amarillo hop had heb ik het recept opgekrikt naar 30liter. Wat ik nog niet helemaal onder controle heb is het rendement van mijn easybrew 30. Een aantal topics hierover met 20 plus pagina's.. zoveel dat ik door de bomen t bos niet meer zie hierdoor. Ik kwam na de kook op een kleine 26 liter met SG 1050. BrouwHulp rekent uit voor me.. een 55%. Misschien dat er nog wat in de pomp achter gebleven maar nooit zoveel om het naar een acceptabel rendement te brengen. Dat kan van alles zijn. De geur van de Amarillo was erg prettig en misschien wordt het bier een iets te hoog ibu voor een witbier maar al met al was het een leuke (inefficiŽnte) brouwdag. We hebben ook besloten om de alcohol 1 procentje op te hogen door 500 g suiker toe te voegen. 6.1% zal die dan worden volgens BrouwHulp
10 ebc met 19 ibu.

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Simonsj

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Fanatieke prutser
Re: Witbier
« Reactie #26 Gepost op: 22-08-2020 14:19 u »
Het is wat aan de late kant maar bij deze het resultaat van mijn witbier. Foto bijgevoegd. Na een twee a Drie weken op fles vond ik hem wat scherp qua smaak. Hij is nu bijna 8 weken op fles en nu naar mijn beleving mooi op smaak en in balans. Zacht mondgevoel en je proeft ook dat die iets zwaarder is door de suikerstort. De Amarillo gaat mooi samen met de sinaasappelschil en koriander. Wat beter had gemogen is de schuimhoudbaarheid. dit wijt ik aan de warme (buiten) temperatuur met de vergisting. Ik wil deze nogmaals brouwen zonder suiker en gecontroleerd vergisten. Ben persoonlijk tevreden over de smaak en het resultaat.

Ik deel dit omdat ik een hoop (goede) vragen/ opmerkingen gesteld
/gemaakt worden zonder de uiteindelijke resultaten en feedback.

Mooi vb wat erg behulpzaam is: topic van Takkie met zijn Citra session. Nodigt uit om na te apen. Nogmaals dank hiervoor!!
Ik hoop dat het witbier de lezers ook aanspreekt.

Proost!

Tags: