Hoe best bottelsuiker toevoegen?

Gestart door Kristof.Anthonis, 06-06-2020 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Citaat van: DJF3 op 03-08-2020  17:23 uHeb een spreadsheet gemaakt waarin je kan aangeven hoeveel ml je in een flesje wil spuiten. Als je een 20ml spuit hebt kan je vrij nauwkeurig 5ml per keer in een flesje spuiten.
In de spreadsheet geef je aan:
- xx Liters bier (L)
- xx gram suiker per liter bier  (gr/L)
- xx spuit volume (ml)

Je krijgt dan een berekening van de hoeveelheid water en suiker die je moet mengen om in ieder flesje (bijv.) 5 ml te moeten spuiten.
Dat klinkt best handig, DJF3! Kunnen we die spreadsheet ergens downloaden?
Alvast bedankt!!

DJF3

Citaat van: JanDeGraaff op 03-08-2020  20:51 uDat klinkt best handig, DJF3! Kunnen we die spreadsheet ergens downloaden?
Alvast bedankt!!

Zeker.. Ben benieuwd of ik zaken over 't hoofd heb gezien of ben vergeten.

https://www.brouwblog.nl/2020/08/04/bottel-suiker/

DJF3

Ik heb het getest:  bottelsuiker toevoegen dmv een injectiespuit met daarin de juiste water/suiker verhouding.

Zou ik het weer doen?
Met de eerste resultaten (bier met hergisting in de fles) zien er goed uit.
Het gebruik van een spuit (20ml) om in ieder flesje 5 ml water/suiker oplossing te spuiten was niet onhandig/lastig.

Zal later meer details delen via mijn blog.

de Machtige Wil

Leuk artikel heb je daarover geschreven op je blog. Mij zelf lijkt die tweede manier van rekenen het handigste. Dus uitgaan van de hoeveelheid water per flesje.

Om even in te gaan op de opmerkingen die je daar noemt om rekening mee te houden:

In een dichte conische fermenter: weet je exact hoeveel bier je hier uit gaat halen? Is het 18 of 20 liter?
Maakt dat uit?
Als je het gewicht van je lege vat kent kom je door wegen redelijk in de buurt van je volume. Je verlies in je gistvat weet je na een paar keer ook wel ongeveer. Een beetje meer of minder is denk ik ook niet zo'n ramp.
Hoeveel bier gaat er in ieder flesje. Is dat 300ml of 280ml  (7% minder) of 330ml (10% meer)?
Meten is weten. Als ik mijn flesjes afvul vul ik precies tot de rand en laat dan het pijpje uit. Alle flesjes exact even vol. En dat minus je wateroplossing.
Ben ik absoluut nergens verantwoordelijk voor 🙂 Er kunnen grove berekeningsfouten gemaakt zijn of ik heb belangrijke dingen over het hoofd gezien. Graag hoor ik dat zodat aanpassingen gemaakt kunnen worden.
Het lijkt mij wel wat om direct uit het gistvat te bottelen dus ik wil dit wel eens proberen bij een toekomstige brouw. Zal je nergens voor verantwoordelijk houden   ;) Ik zal die excel eens bekijken.   :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: DJF3 op 31-08-2020  13:09 uIk heb het getest:  bottelsuiker toevoegen dmv een injectiespuit met daarin de juiste water/suiker verhouding.

Zou ik het weer doen?
Met de eerste resultaten (bier met hergisting in de fles) zien er goed uit.
Het gebruik van een spuit (20ml) om in ieder flesje 5 ml water/suiker oplossing te spuiten was niet onhandig/lastig.

Zal later meer details delen via mijn blog.
Zie je ook een voordeel tov de bottelsuiker mengen in je bottelvat?

Jan de Graaff

DJ – Ik wilde je even laten weten dat ik je spreadsheet gebruikt heb en ik vind hem erg handig. Net als Wil vind ik de "omgekeerde" methode het handigst: uitgaan van hoeveel je in je flesje wil spuiten.

Ik heb een doseerspuitje van 3 ml bij de apotheek gehaald – als je het aardig vraagt krijg je zo een hele hand mee; ik heb het er bij eentje gelaten en de rest onder dankzegging teruggegeven. Op een flesje van 30cl is 3ml toch 1%. 5ml is alweer bijna het dubbele en het is niet nodig, zoveel.
Ik ging uit van het aantal liters dat ik verwachtte te gaan bottelen + 2 liter, voor de zekerheid. Doe ik met flesjes ook, ik heb er altijd wat extra klaar staan, mocht ik onverhoopt een hogere opbrengst hebben. Ik hou dus suikeroplossing over, maar beter zo, dan dat ik halverwege bij moet maken! En voor de concentratie maakt het niet uit; die blijft gelijk.

Omdat mijn spuitje 3 ml is, dit aan de rechterkant ingevuld en zo kwam ik op een mooie verdeling. Erg handig!
Ik heb er overigens ook nog een 0,1 g/l Lallemand CBC-1 bottelgist aan toegevoegd. Het mengsel een kwartier laten staan, roeren en dan nog eens een kwartier laten staan. Toen de schoongemaakte flessen gevuld met elk 3ml en ze daarna allemaal gevuld. Ging prima.

Nogmaals dank voor de spreadsheet! Ik vind 'm handig en zo hoef ik niet meer te graven in mijn geheugen naar de formules elke keer als ik ga bottelen ;)

 :biersmile:

joenedu

Citaat van: DJF3 op 04-08-2020  11:16 uZeker.. Ben benieuwd of ik zaken over 't hoofd heb gezien of ben vergeten.

https://www.brouwblog.nl/2020/08/04/bottel-suiker/
Thanks, interessant! Zal kijken of ik dit zo ook eens kan proberen (nu altijd overhevelen, daarna suikeroplossing toevoegen en roeren).

Jaap W

Citaat van: DJF3 op 04-08-2020  11:16 uZeker.. Ben benieuwd of ik zaken over het hoofd heb gezien of ben vergeten.

https://www.brouwblog.nl/2020/08/04/bottel-suiker/

Moet volgende week dikke 30 ltr bottelen en ben van plan het suikerwater eens met zo'n spuitje te gaan toevoegen.
Bedankt voor de link.  :nut: :proost:

tstn

DJF3, dank je wel voor je spreadsheet. Volgens mij klopt het aardig.
Alleen zou in de laatste regel bij het benodigde water m.i. 350 ml moeten staan, omdat dat de totale hoeveelheid water is die je nodig hebt.

In plaats van een injectiespuitje gebruik ik deze veterinaire doseerspuit met slang. Werkt perfect. Wel goed opletten met schoonmaken.
https://www.henkesasswolf.de/cms/en/veterinary_products/products_vet/injectors/hsw_eco_matic_tubing/

Kramer

Citaat van: tdp op 16-06-2020  13:25 uEn dat het lastig is; Ik gebruik een trechtertje, deze zet ik op de fles, schepje suiker, volgende flesje, etc. Ik voorzie zo 3 krat binnen 5 minuten van suiker, en kan dan aansluitend bottelen. Gok dat ik er zo'n 1,5 uur over doe om 3 krat te bottelen, inclusief alle voorbereidende werkzaamheden en schoonmaakwerkzaamheden nadien.

Zo werk ik ook. Dat wil zeggen, vriendin voegt de suiker toe, meestal hebben we er nog iemand bij die de flesjes vult en dan doe ik gelijk als ze vol zijn de dop erop. Zo staan ze maar heel kort open met bier er in. Met z'n drieën doen we ongeveer 30 minuten-45 minuten over het bottelen, afhankelijk van hoeveelheid en hoeveel bier we tussendoor drinken (ander bier uiteraard). Overigens wordt het lepeltje met suiker bij ons nog wel even op een weegschaal gelegd die tot 0,1 gram precies is, maar als ik alleen was zou ik dat ook niet doen.

LaurensV

Ik heb vandaag gebotteld en ook gebruik gemaakt van de spreadsheet. Of het heeft gewerkt (koolzuurvorming) weet ik pas over 2 weken, maar het werken met een spuitje was erg fijn! Ik heb direct uit mijn gistvat gebotteld.

Voor 23 cent kon ik bij de apotheek een 20 ml spuit kopen. Ze hadden er ook van 60 ml. Telkens de spuit gevuld tot 20 ml en er 4 flesjes mee gevuld.

Wat ik wel merkte was dat wanneer ik mijn suikeroplossing een paar minuten liet staan, het suiker naar beneden zakte. Ditzelfde geldt wanneer de oplossing in de spuit zat. Of dit komt doordat het niet goed opgelost is, weet ik niet, maar door het weer even goed te roeren kon ik weer verder.

Spreadsheet was erg duidelijk en handig. Over 2 weken zal ik nog een update plaatsen met betrekking tot de koolzuurvorming.

Gr, Laurens

Alexander_H

Ik gebruik deze methode nu ook standaard, zo'n dieren spuitje gekocht in china. Voorheen deed ik los gewogen suiker in de flesjes voor het bottelen, of mengen in een bottelemmer, maar dit is een stuk makkelijker.
Sowieso is het makkelijker om rechtstreeks vanuit gistvat te kunnen bottelen, dat doe ik dus vanaf ik een conisch gistvat heb, en niet meer met emmers werk.

Kokkebil

Citaat van: tdp op 09-06-2020  15:39 uHeb in de afgelopen +/- 100 brouwsels nog nooit bottelgist gebruikt, bieren tussen de 3% en 10% alcohol.

Ik ook niet!
Ligt aan welk type bier, alleen suiker 5-8 gram per liter
Nooit probleem met koolzuur, soms iets te veel en dan ploft er een keer een flesje.

hansHalberstadt

Citaat van: LaurensV op 01-03-2023  23:19 uWat ik wel merkte was dat wanneer ik mijn suikeroplossing een paar minuten liet staan, het suiker naar beneden zakte. Ditzelfde geldt wanneer de oplossing in de spuit zat.
Dan heb je de suiker inderdaad niet goed opgelost. Het risico is dan dat de suiker toch ongelijkmatig verdeeld raakt over de flesjes omdat het ook in je spuitje al onregelmatig verdeeld wordt.
Zo doe ik het:
7 g suiker per liter te bottelen bier afwegen en in een pan. Daar nog 2x zoveel water bij dus 14 g water per liter bier.
Suiker met water in de pan aan de kook brengen en 10 minuutjes zachtjes koken zodat het helemaal oplost evt af en toe roeren. Dan aflaten koelen en daarmee bottelen.
 

Jaap W

Citaat van: hansHalberstadt op 02-03-2023  15:11 uZo doe ik het:
7 g suiker per liter te bottelen bier afwegen en in een pan. Daar nog 2x zoveel water bij dus 14 g water per liter bier.
Suiker met water in de pan aan de kook brengen en 10 minuutjes zachtjes koken zodat het helemaal oplost evt af en toe roeren. Dan aflaten koelen en daarmee bottelen.
 

Precies zo doe ik het ook. Ik doe het afgekoelde suikerwater in het botttelvat, laat daar het jonge bier vanuit het gistvat rustig op lopen waardoor het zich goed vermengd met het bier even heel voorzichtig en rustig doorroeren en bottelen. Werkt bij mij probleemloos.  :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

hansHalberstadt

Inderdaad. Ik roer ook altijd nog even rustig door want ik durf het risico niet te accepteren dat het door het hevelen naar het bottelvat toch niet helemaal zou mengen.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2023  17:02 uInderdaad. Ik roer ook altijd nog even rustig door want ik durf het risico niet te accepteren dat het door het hevelen naar het bottelvat toch niet helemaal zou mengen.
Hier zelfde werkwijze. Homogenisren in bottelvat, zachtjes roeren.
Vanaf openen gistvat tot sluiten laatste flesje is bij mij bijna 1 uur.
Dat hele uur kan het bier oxideren, links- of rechtsom. Knabbel ik weinig van af qua tijd.
Daarom zie ik géén probleem in zachtjes roeren (niét klotsen) van het bottelvat.
Proost, Snelbier.

Broewerke

Ik voeg opgelost bottelsuiker toe tijdens het overhevelen naar bottelemmer waarbij ik zorg dat dit tijdens het hevelen gebeurd. Bv begin, midden, eind. De stroperige oplossing op de bodem wordt bij mij niet goed gemengd zonder extra roeren. Dus vandaar in een aantal stappen.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 04-03-2023  22:21 ustroperige oplossing op de bodem
Door iets meer water toe te voegen als je de suikeroplossing maakt gaat het van stroperig naar goed vloeibaar en mengt het veel makkelijker en sneller. 1 gewichtsdeel suiker op 2 delen water.

Ron H

Laatste batches gebruik gemaakt van de veterinaire doseerspuit met slang. Deze manier van suiker toevoegen bevalt me uitstekend. Echter bleek achteraf dat er veel verschil zat in de suikertoevoeging per fles. Per fles doseerde ik 5 ml.
Waarschijnlijk wordt dit verschil veroorzaakt doordat ik veel suiker heb toegevoegd (8 g/liter) en heb afgevuld in 0,5 liter flessen. Bij 5 ml dosering zit ik volgens de excel file op meer suiker als water ipv dubbel zoveel water en is de oplossing erg stroperig. Hierbij heb ik de oplossing niet laten afkoelen. Op het einde van het bottelen werd het ook steeds moeilijker om te doseren.
Volgende keer zal ik dan ook de dosering aanpassen naar 10 ml, dan zit ik bijna op 2x zoveel water als suiker.

Ron

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.