Laatste week van de vergisting gistvat uit gistkast halen?

Gestart door brewt, 05-06-2020 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewt

Hallo allemaal, ik heb een vraag over het laatste deel van de vergisting in mijn gistvat.

Ik begin mijn vergisting vaak aan de lage kant van de aanbevolen temperatuur. Nadat de hoofdvergisting voorbij is laat ik de temperatuur een paar graden oplopen met een graad per dag.

Na zo'n twee weken is het vaak tijd voor mijn vat om plaats te maken voor een nieuw brouwsel. Dan staat het vat nog zo'n weekje op kamertemperatuur om goed uit te kunnen gisten.

Ik heb altijd gedacht dat, omdat de gisting vaak al tegen het eind aan loopt, de temperatuur minder van belang is in deze fase. Ik bedacht me alleen dat dit een aanname is waar ik eigenlijk niet zeker van ben.

Is er misschien iemand die mij uit zou kunnen leggen waarom dit wel of niet aan te raden is. En wat voor effect dit op het eindresultaat zou kunnen hebben? Alvast bedankt!

Jacques

Geen probleem. Er worden weinig aromastoffen aan gemaakt na de hoofdgisting.

Maar laat je bier niet te lang staan als de vergisting beƫindigd is. Dat kan leiden tot autolyse.

brewt

Citaat van: Jacques op 05-06-2020  23:20 uGeen probleem. Er worden weinig aromastoffen aan gemaakt na de hoofdgisting.

Maar laat je bier niet te lang staan als de vergisting beƫindigd is. Dat kan leiden tot autolyse.

Duidelijk antwoord, bedankt Jacques!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.