La Trappe Isid'or Kloon nav prijswinnend recept

Gestart door Sjoerd, 29-05-2020 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Citaat van: Bruxiee op 21-08-2019  20:45 uHoi mede brouwers,

Hierbij het recept wat wij als vereniging (Triple-W uit Nijmegen) hebben samengesteld en wat als basis heeft gediend voor plaats 1, 2 en 3. Tevens nog andere plaatsen in de top 10.

Het recept is door een gildelid samengesteld en op basis van het eerste proef brouwsel heeft een laatste fine tuning plaats gevonden.
Daarna zijn door de vereniging brouwpakketten beschikbaar gesteld aan de leden. Ieder lid heeft zijn eigen brouwwijze erop los gelaten, dus details daarover kunnen wij helaas niet melden.

Wat opvallend is: nummer 1 en 3 hebben originele gist opgekweekt van La Trappe, de nummer 2 heeft Fermentis S-33 gebruikt conform opgestelde recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkTriple-W
Naam receptLa Trappe Isid'or Kloon
BrouwdatumOnbekend
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur29 EBC
Berekende bitterheid30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,3 %
0,750 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,7 %
0,650 kgCara 120Dingemans120 EBC10,2 %
0,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPerlepellets6,2%75 min.21,3 IBU
22,0 gPerlepellets6,2%20 min.6,7 IBU
22,0 gSaazpellets3,0%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 LOpkweek uit La Trappe Isid'orbovengist
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Ik heb dit recept nagebrouwen met de S33. Op 20 graden vergist en vervolgens na de hoofdgisting op laten lopen met een graad per dag naar 24 graden. Iets ander waarden, beging SG 1082 eind SG 1024. Super mooi bier geworden! Niet voor niets winnend recept, dank! Ps. Ik heb de batch gesplitst, en de andere helft met de W1318 vergist. Die is doorgegist tot 1021. Ook op 20 graden. Ook een topper geworden!

Rinus

Goed idee, ik ga dit recept ook eens op mijn lijstje zetten!

Wat voor merk / type  Pale ale mout heb je gebruikt?

Ik gebruik voor mijn bieren altijd de gist opgekweekt uit een flesje Isid'or omdat die een wat lager alc percentage heeft dus meer vitale gist bevat en het tevens een lekker bier is.





Sjoerd


Sjoerd

Mijn kloon naast het origineel gedronken. Zonder arrogantie, echt lekkerder. De versie met de W1318 is nog beter. Van alle donkere bieren die ik gebrouwen heb is dat misschien wel de beste. Echt een waanzinnig recept, dank!

Rinus

Ik ga hem toch laten vergisten met de originele La Trapppe gist.

Natlip


Hopfenfox

Heb deze een ruime week geleden gebrouwen. Probleemloze brouwdag. Hij staat nog steeds te vergisten, waarbij eens te meer blijkt dat de La Trappe gist een slome diesel is. De eerste twee dagen ging het nog redelijk, maar sindsdien sleept hij zich met 2 a 3 SG-punten per 24 uur naar de vermoedelijke eindstreep. Ik heb tussentijds een paar keer flink met het vat geschud en een keer wat gistvoeding toegevoegd, maar volgens mij is het gewoon een eigenschap van de gist, de vorige twee keren dat ik deze gebruikte ging het net zo. Heb er toen een draadje aan gewijd en bleek niet de enige te zijn. Gist geeft overigens wel een fijne Belgische bananensmaak aan het bier, dus is het wachten wel waard.

Vier dagen op 20 graden, toen met een graad per dag verhoogd tot de 24 graden die ie nu is.

Arthur B

De Verdant gist zou min of meer W1318 moeten zijn. Wellicht eens naast een S-33 proberen...

Hopfenfox

Best een bijzondere keuze voor een tripel, die 1318. Maar waarom niet inderdaad. Eerst deze met de opkweek eens proeven als ie straks klaar is, en dan volgende keer experimenteren met een andere gist.

Spyro

Ik heb dit receptje onlangs gebrouwen, echt geslaagd, had alleen foutje bij de cara120 (had per vergissing iets te veel afgewogen) en ipv de laatste hopgift Saaz te gebruiken ook Perle gebruikt, voor het gemak vergist met de S-33, ga ik zeker nog brouwen. De kegversie was wel frisser dan de flessenversie. Volgende keer een opkweek La Trappe gebruiken, ben benieuwd naar het verschil. Schuim en bier waren wel iets donkerder dan het vergelijk met de echte Isid'Or.

Hopfenfox

Gisteren een eerste fles opengetrokken. Bijzonder geslaagd bier geworden. Ik had ipv Perle heb ik Northern Brewer gebruikt, dat zal weinig verschil maken. De La Trappe gist is duidelijk herkenbaar, en dat geldt ook voor het relatief hoge percentage Cara120.

MH

Deze ook gebrouwen en ga deze morgen bottelen na 1 week bij 2 °C te hebben gestaan. Vroeg me af hoeveel bottelsuiker jullie hebben toegevoegd?
Ik was van plan om ongeveer 6.7 g/l suiker toe te voegen om 5 g/l CO2 te krijgen (dit alles via Brewfather berekend).

MH

Vandaag gebotteld. Begin SG 1068, eind SG 1022 (S33).
Het viel me op dat het jongbier ontzettend helder was, dus heeft dat 'coldcrashen' echt gewerkt. Vind het alleen wel spannend of er nu wel genoeg gist aanwezig is voor de hergisting op fles.

Snelbier

Citaat van: MH op 03-09-2022  15:21 uVandaag gebotteld. Begin SG 1068, eind SG 1022 (S33).
Het viel me op dat het jongbier ontzettend helder was, dus heeft dat 'coldcrashen' echt gewerkt. Vind het alleen wel spannend of er nu wel genoeg gist aanwezig is voor de hergisting op fles.
Geen probleem, S33 is een taaie, mits alcohol <9%, en daar zit je lang niet aan.
S33 is in mijn bieren vaak een zorgenkind qua helderheid. Zakt langzaam uit, Meestal pas 4 weken na bottelen helder bier, ondanks 'bijna helder' in gistvat.
Met 1 zakje S33 op max 20L Isidor én bottelen binnen 3 weken komt dit echt goed.
Succes, Snelbier.

Michiel8012

Is een zakje s33 voldoende voor dit recept? Ik heb hem ingeboekt in Mr. malty en die geeft aan dat ik toch wel 16 gram gist nodig ben (20 liter met start sg van 1.077. BrouwHulp geeft aan 15 gram aan als minimale waarde maar bij voorkeur 18 gram... heb wel 2 zakjes liggen dus dat is niet per se het probleem.

Goldin

Citaat van: Michiel8012 op 03-09-2022 &nbsp;20:47 uIs een zakje s33 voldoende voor dit recept? Ik heb hem ingeboekt in Mr. malty en die geeft aan dat ik toch wel 16 gram gist nodig ben (20 liter met start sg van 1.077. BrouwHulp geeft aan 15 gram aan als minimale waarde maar bij voorkeur 18 gram... heb wel 2 zakjes liggen dus dat is niet per se het probleem.

Ik zou zeker voor 2 zakjes gaan als je dit  toch hebt liggen.

Jacques

Citaat van: Goldin op 03-09-2022 &nbsp;20:56 uIk zou zeker voor 2 zakjes gaan als je dit  toch hebt liggen.

Of afwegen...

Het restant van het zakje kun je toevoegen tijdens het koken van het wort. De gistcellen worden daardoor kapot gekookt. De stoffen die vrij komen kunnen de gistcellen gebruiken voor de opbouw van nieuwe gistcellen.

PBrouwman

Goedemorgen,

Ik wil dit recept ook gaan proberen te brouwen vroeg me af in de tabel bij vergistbare ingrediënten staat kristalsuiker 500 gram. Is dit gebruikt om te bottelen of is dit toegevoegd tijdens het maischen?

Alvast bedankt :)

Triplezzz

De suikergift wordt doorgaans bij het koken gedaan.
Er zijn ook mensen die het na de hoofdvergisting toevoegen.
Bottelsuiker staat niet in het recept vermeld.

Jacques

Citaat van: PBrouwman op 25-11-2022 &nbsp;11:46 uIk wil dit recept ook gaan proberen te brouwen vroeg me af in de tabel bij vergistbare ingrediënten staat kristalsuiker 500 gram. Is dit gebruikt om te bottelen of is dit toegevoegd tijdens het maischen?

Het toevoegen van suiker tijdens het koken van wort is bij abijbieren en andere Belgische bovengisters heel gebruikelijk.

alstro

Citaat van: PBrouwman op 25-11-2022 &nbsp;11:46 uGoedemorgen,

Ik wil dit recept ook gaan proberen te brouwen vroeg me af in de tabel bij vergistbare ingrediënten staat kristalsuiker 500 gram. Is dit gebruikt om te bottelen of is dit toegevoegd tijdens het maischen?

Alvast bedankt :)
Suiker toevoegen in recept is altijd tijdens koken. Bottelen is meestal rond de 60 gram suiker per 10 ltr

Snelbier

Citaat van: Triplezzz op 25-11-2022 &nbsp;12:13 uDe suikergift wordt doorgaans bij het koken gedaan.
Er zijn ook mensen die het na de hoofdvergisting toevoegen.
Bottelsuiker staat niet in het recept vermeld.
Citaat van: alstro op 25-11-2022 &nbsp;19:38 uSuiker toevoegen in recept is altijd tijdens koken. Bottelen is meestal rond de 60 gram suiker per 10 ltr
In recepten staat vaak géén bottelsuiker omdat die hoeveelheid afhankelijk is van de manier van afvullen/bottelen.
Als je bier 'op fust' zet voeg je zelf CO2 toe en is weinig 'bottelsuiker' nodig om voldoende CO2 (bubbels) te krijgen. Veel minder dan flessen-vullers..

Suiker in recept (NIET bottelsuiker!) kan tijdens koken, of in gistvat, en ook nog bij aanvang vergisting of na hoofdgisting (de zogenaamde late suiker).
Late suiker kan iets betere doorgisting geven omdat gist nu eerst de 'moeilijke suikers' moet verteren bij gebrek aan makkelijke suiker (als kristalsuiker).

Het maakt je gist niks uit of die suiker is gekookt, of door gistvat wordt gemengd ;).
Op welk moment de suiker er bij gaat is een keuze, géén goed of slecht. Vergeet even de 'keuzes'.
Proost, Snelbier

Arthur B

Om er nog een schepje bovenop te doen, suiker langer meekoken kan wel de smaak beïnvloeden. 😈

Dat gezegd hebbende, ik gooi het meestal erbij (opgelost in water) als de vergisting over zijn hoogtepunt heen is.

Takkie83

Prima recept dit! Had hem tijdje geleden met S-33 gebrouwen en Tettnanger gebruikt i.p.v. Perle. Heerlijke dubbel geworden

Kokkebil

Dit recept als leidraad gebruikt om na te brouwen.
Begin SG bleef behoorlijk achter, 1064.
Dit heb ik de laatste tijd steeds!
Toch maar overstappen op een walsenmolen?
Na 14 dagen vergisten (1214) op 22°C is het SG nu 1012.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.