Giststarter schuimt niet - geen verschil in kleur

Gestart door Stefan013, 03-05-2020 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan013

Beste brouwers,

Vandaag ben ik van plan een blond bier te brouwen.

Gisteren een giststarter gemaakt met moutextract. (50 gram/ 500 ml), en Wyeast 3522 toegevoegd.

Na 7 uur geen activiteit te zien, kleur was al vanaf het begin "koffie verkeerd". Totaal geen schuim gezien op de starter. Nogmaals (50 gram/ 500 ml) wort toegevoegd, nu 12 uur later merk ik nog weinig verschil. Alleen het idee dat ik grotere gistvlokken zie. Nu staat de erlenmeyer een half uur in de koelkast en is de gist al naar de bodem gezonken. Het moutextract is al enkele jaren oud, kan het misschien hier aan liggen?

Als ik straks verse wort neem van het brouwproces, zou het dan voldoende zijn voor 20l, 1071SG?



brouwerwaldonk

Dan doe je ergens iets niet goed.
Bovendien is een starter niet klaar op 1 dag. Mijn vermoeden is dat je de gist veel te veel wort hebt gegeven bij de start, je moet heel klein beginnen met max 100ml. daarna dagelijks verdubbelen. 

Eigenlijk moet je dit krijgen. Deze foto is van dag 3. Hier doe ik nog 1 verdubbeling om de volgende dag 44L te brouwen


Stefan013

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben met een Wyeast XL verpakking begonnen (geen slurry o.i.d.).

0,5 L wort leek me te weinig, daarna een liter van gemaakt. Ik zie hier op het forum dat ze soms nog wel groter beginnen.

Jacques

En geroerde starter van 1 liter is krap aan. Maar als de gist niet te lang bewaard wordt in de koelkast zal het in orde komen als je wat warmer vergist (+20 à 21 ºC).

Wat voor soort bier wil je er mee brouwen? Als het een Belgische bierstijl is, kan is een beetje onder-enten en warmer vergisten geen kwaad. Wat meer esters en hogere alcoholen is bij deze bieren vaak gewenst.

Overigens hoef je je niet druk te maken over weinig schuim op een geroerde starter.

Stefan013

Hoi Jacques,

Het moet een blond bier worden. Esters zijn niet erg, deze mag best fruitig en zoeter worden.

Ik heb zojuist een nieuwe halve liter wort afgenomen tijdens het brouwproces en wil deze op de magneetroeder zetten met het gist, om vanavond wat later toe te voegen voor vergisting. Of is een SG van 1070 te hoog?


Jacques

Citaat van: Stefan013 op 03-05-2020  17:16 uHoi Jacques,

Het moet een blond bier worden. Esters zijn niet erg, deze mag best fruitig en zoeter worden.

Ik heb zojuist een nieuwe halve liter wort afgenomen tijdens het brouwproces en wil deze op de magneetroeder zetten met het gist, om vanavond wat later toe te voegen voor vergisting. Of is een SG van 1070 te hoog?

Een blond is een Belgische bierstijl...
Als je de gist deze avond nog gebruikt kun je die zo uit de koelkast toevoegen. Vergroten is niet nodig. Over de gevolgen van een temperatuurshock hoef je je niet druk te maken.


Stefan013

Gelukkig is de vergisting al flink begonnen.



[/URL

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.