Botersmaak, diacetyl of wat anders...

Gestart door Luiaard, 03-05-2020 00:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luiaard

Vandaag proef ik in mijn quadrupel een smaak, of misschien is het eerder een gevoel op de tong, wat mij aan boter of `Werters Original' doet denken. Een zacht en vol gevoel op de tong. Dit herken ik ook in andere zware bieren die ik zelf brouw, maar ook ik bijvoorbeeld de Kasteel Donker en de Schneider Weizenbock.

Nu vraag ik mij af of dit diacetyl is wat ik proef of iets anders.

Jacques

Gelet op jouw smaakomschrijving mag je aannemen dat het gaat om diacetyl.

Is dit een bier dat je nog niet zo lang geleden gebotteld hebt?
Als dat het geval is raad ik je aan het bier een week of twee bij 25 ºC te bewaren. De botersmaak zal langzaam minder worden op voorwaarde dat er nog voldoende actieve gist aanwezig is in de flessen.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 03-05-2020  16:43 uGelet op jouw smaakomschrijving mag je aannemen dat het gaat om diacetyl.

Is dit een bier dat je nog niet zo lang geleden gebotteld hebt?
Als dat het geval is raad ik je aan het bier een week of twee bij 25 ºC te bewaren. De botersmaak zal langzaam minder worden op voorwaarde dat er nog voldoende actieve gist aanwezig is in de flessen.

Het bier zit nog geen twee weken op de fles, en het lijkt me dat er nog activiteit in de fles is. Het is gelukkig geen onaangename smaak maar ik ben nog niet in staat diacetyl met zekerheid te kunnen herkennen. Over een week of twee probeer ik nog eens een flesje en ga ik er goed op letten.

Jacques

Citaat van: Luiaard op 03-05-2020  17:06 uHet bier zit nog geen twee weken op de fles, en het lijkt me dat er nog activiteit in de fles is. Het is gelukkig geen onaangename smaak maar ik ben nog niet in staat diacetyl met zekerheid te kunnen herkennen. Over een week of twee probeer ik nog eens een flesje en ga ik er goed op letten.

Vaak zie je dat diacetyl waarneembaar is 1 tot 2 weken na het bottelen. Een goede reden om al in een vroeg stadium je bier te proeven. Wanneer je het waarneemt kun je er namelijk voor kiezen om het bier warm weg te zetten. Doe je dat niet dan gaat de afbraak veel langzamer en in het slechtste geval blijft er diacetyl in het bier. Als dat net boven de smaakdrempel is hoeft dat niet slecht te zijn. Diacetyl geeft dan een volle smaak aan je bier.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 03-05-2020  17:14 uVaak zie je dat diacetyl waarneembaar is 1 tot 2 weken na het bottelen. Een goede reden om al in een vroeg stadium je bier te proeven. Wanneer je het waarneemt kun je er namelijk voor kiezen om het bier warm weg te zetten. Doe je dat niet dan gaat de afbraak veel langzamer en in het slechtste geval blijft er diacetyl in het bier. Als dat net boven de smaakdrempel is hoeft dat niet slecht te zijn. Diacetyl geeft dan een volle smaak aan je bier.

Bedankt voor dit helder antwoord. Ik weet dat het beter is om in een clubje dergelijke zaken te proeven en te bespreken maar dat gaat op dit moment niet  :weetniet:

Luiaard

Nu, weer twee weken verder, is het mondgevoel dat ik beschreef bijna helemaal weg. Het is echt bijzonder hoe snel het bier van smaak kan veranderen in de eerste weken.

Ik ben in ieder geval erg tevreden met deze quadruple. Ben benieuwd hoe hij over te tijd nog verandert.

Jacques

Citaat van: Luiaard op 20-05-2020  19:48 uNu, weer twee weken verder, is het mondgevoel dat ik beschreef bijna helemaal weg. Het is echt bijzonder hoe snel het bier van smaak kan veranderen in de eerste weken.

Ik ben in ieder geval erg tevreden met deze quadruple. Ben benieuwd hoe hij over te tijd nog verandert.

Goed om te lezen dat de diacetyl verdwenen is. Zoals ik schreef verandert de smaak van je bier de eerste weken in een rap tempo. Daarna gaat het langzamer met de veranderingen. De bitterheid zwakt wat af en de volheid van de smaak wordt groter. Na langere bewaring gaat het bier oxideren. Dat kan bij een zwaar donker bier mooie smaken opleveren, maar meestal niet...  ;) Ook dat is interessant om te volgen.

hobbybob


Citaat van: Jacques op 20-05-2020  22:32 uDe bitterheid zwakt wat af en de volheid van de smaak wordt groter. Na langere bewaring gaat het bier oxideren. Dat kan bij een zwaar donker bier mooie smaken opleveren, maar meestal niet...  ;) Ook dat is interessant om te volgen.

Zou je " maar meestal niet.." niet beter kunnen omschrijven als " ik vind van niet"

Hele volksstammen vinden een Quadrupel van 15 jaar geweldig.


Jacques

Citaat van: hobbybob op 21-05-2020  11:36 uZou je " maar meestal niet.." niet beter kunnen omschrijven als " ik vind van niet"

Hele volksstammen vinden een Quadrupel van 15 jaar geweldig.

Ik heb heel veel oude bieren in mijn leven gedronken. Slechts een enkel bier veroudert mooi. De meeste andere bieren zijn niet te drinken. Dit is geen persoonlijke opvatting. Bijna alle ervaren drinkers zijn het met mij eens. Bewaar maar eens een aantal willekeurige bieren gedurende een jaar of 5. En dan niet alleen quadrupels maar ook een pilsener, kölsch en IPA.

Luiaard

De 'vintage' bieren van Struise Brouwers vind ik wel erg bijzonder en lekker, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is. Bij de meeste bieren kan ik mij wel voorstellen dat het niet te lang moet staan.

hobbybob


Citaat van: Jacques op 21-05-2020  17:33 uBewaar maar eens een aantal willekeurige bieren gedurende een jaar of 5. En dan niet alleen quadrupels maar ook een pilsener, kölsch en IPA.

Alleen donkere en zwaar alcoholische bieren kunnen goed bewaard worden

 - pils? Tja heeft geen nut
 - Ipa? Zelfde reden je verliest het hoparoma waarvoor het gemaakt is.

Zojuist een vlierbessen witbier gehad 14 maand over datum en nog steeds prima.

Komt natuurlijk weer jouw "argument" dat ik niet kan proeven... Tja

Jacques

Citaat van: hobbybob op 22-05-2020  20:29 uZojuist een vlierbessen witbier gehad 14 maand over datum en nog steeds prima.

Witbier wil vaak goed bewaren, net als andere wat zure bieren. Maar ik heb ook wel oude witbieren gehad die door het verouderen er echt niet beter op waren geworden.

Bieren die op een aangename manier verouderen zijn echt uitzonderingen. Sommige bierliefhebbers zweren bij oud bier. Ik niet, de oxidatiesmaak staat mij tegen. Vers (een aantal maanden oud) is bijna altijd beter... Ligt ook aan de zwaarte van het bier. Zwaarder bieren (Belgische bierstijlen) hebben wat meer tijd nodig. Deze bieren ontlenen hun smaakprofiel aan gistingsnevenproducten.
Bier met een moutig of hop karakter verouderen slecht.

seed7

Citaat van: Jacques op 22-05-2020  22:34 ude oxidatiesmaak staat mij tegen.

Welke? Er zijn er een heel aantal, niet allemaal even negatief en sommigen worden als positief beschouwd. Oxidatie in welke stap van het proces? Maischen, koken, overhevelen etc. Korte termijn oxidatie vs. lange termijn?

Ben benieuwd naar de nuance.

Persoonlijk, ik hou wel van een beetje "Engelse" oxidatie, maar zeker niet van ouwe meuk.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-05-2020  22:51 uWelke? Er zijn er een heel aantal, niet allemaal even negatief en sommigen worden als positief beschouwd. Oxidatie in welke stap van het proces? Maischen, koken, overhevelen etc. Korte termijn oxidatie vs. lange termijn?

Ben benieuwd naar de nuance.

Persoonlijk, ik hou wel van een beetje "Engelse" oxidatie, maar zeker niet van ouwe meuk.

Ingo

Er zijn maar weinig oxidatiesmaken die mij kunnen bekoren. Echte verouderingssmaken in de vorm van papier, karton en leer zijn voor mij taboe. Dergelijke maken worden algemeen als smaakafwijkingen beschouwd. Ze zijn niet aangenaam.

seed7

Citaat van: Jacques op 22-05-2020  22:59 uEr zijn maar weinig oxidatiesmaken die mij kunnen bekoren. Echte verouderingssmaken in de vorm van papier, karton en leer zijn voor mij taboe. Dergelijke maken worden algemeen als smaakafwijkingen beschouwd. Ze zijn niet aangenaam.

Die voor mij ook niet, sherry en port ook niet.

Met Engelse oxidatie bedoel ik meer het "vleugje zoet" dat als karamel geïnterpreteerd wordt.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-05-2020  23:23 uDie voor mij ook niet, sherry en port ook niet.

Met Engelse oxidatie bedoel ik meer het "vleugje zoet" dat als karamel geïnterpreteerd wordt.

Ingo

Je bedoelt waarschijnlijk de typische smaak van Old Speckled Hen? Op zich een lekker bier maar een goede IPA waardeer ik veel meer. Ik ben een echte hopliefhebber en hop en oxidatie gaan niet samen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.