Kleine hoeveelheid bier gisten in grote gistemmer

Gestart door jessegolo, 29-04-2020 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jessegolo

Beste medebrouwers,

Ik heb een vraag voor jullie ervaren brouwers.
Ik heb een paar gisttingsemmers van 30 L in mijn bezit. Nu wil ik wat meer kleine batches maken om te experimenteren.
Ik vraag me nu dus af of ik bijvoorbeeld een batch van 7 liter wort kan laten gisten in een emmer van 30 L?
Doet dit wat met het uiteindelijke bier?

Alvast bedankt!

IONOX

Ik brouwde half jaar terug vaak 20 L en deed 10 L in 2 gistvaten van 30 L met ieder een eigen type gist. Kan prima!

Luiaard

Ik brouw eigenlijk telkens zo'n 15 liter per keer en doe de hoofdgisting in een 30 liter vat. Zodra de activiteit van het gist afneemt kan ik mij voorstellen dat minder 'headspace' gewenst is. Maar zolang je de emmers niet open maakt of blootstelt aan lucht zal het prima gaan.

beun

Tijdje terug ruim 10 liter teveel na een brouwsessie en geen kleine vaten of zo beschikbaar. Ik had nog wel een 100 liter vat. Daar toen maar het wort in gedaan en vergist. ook de koudhop daar in gedaan en  na 3,5 week gebotteld. Is een lekker en fris bier geworden.
Alhoewel ik nog geen oxidatie bemerk drink ik het toch maar snel op. Zou zonde zijn  :biersmile:

Guppie

Het zal wel kunnen en goed gaan, alleen ik vraag me af of de oppervlakte gist op de bodem niet verhoudingsgewijs erg groot is en dus wat nadelige smaakjes kan geven na een tijdje.

Neetje

Wat is het verschil van smaak tussen een gistlaag half in oppervlak en 2 x zo dik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.