Westvleteren 12 kloon nav Orange Abt 12

Gestart door wh_birra, 15-11-2017 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij de Stier

En heb je de smaak toen ook vergeleken met een Westvleteren/Bernardus?

brouwerwaldonk

Citaat van: brouwerij de Stier op 27-04-2019  09:39 uNog een vraagje aan jullie. Zowel de Westvleteren als de Bernardus zijn best wel donker van kleur. Komt dit door de candysiroop of zit er misschien een heel klein beetje chocolademout of gebrande gerst in?
Die brouwerijen beschikken over heel heel donker caramelstroop bijna zwart, vandaar die donkere kleur bier.

lier

Het komt in de buurt maar is niet hetzelfde.

brouwerij de Stier

Als het lekker bier is dan is het toch prima. In ieder geval bedankt voor je reactie

Sjoerd

Gisteren sinds lange tijd weer eens een flesje open getrokken van het recept van mijn eerste post samen met een originele Westvleteren. Beiden ruim een jaar op fles. Tot mijn positieve verrassing was waren ze nagenoeg identiek. Mijn kloon had nu ook dat karakteristieke Westvleterensmaakje, heerlijk! Erg jammer dat ik altijd weer te weinig geduld heb, heb nog maar 2 flesjes. Op de Candysirup site had ik gelezen dat je hem een jaar weg moet zetten. Dat klopt dus.

orangeloo

Citaat van: Sjoerd op 21-07-2019  14:38 uGisteren sinds lange tijd weer eens een flesje open getrokken van het recept van mijn eerste post samen met een originele Westvleteren. Beiden ruim een jaar op fles. Tot mijn positieve verrassing was waren ze nagenoeg identiek. Mijn kloon had nu ook dat karakteristieke Westvleterensmaakje, heerlijk! Erg jammer dat ik altijd weer te weinig geduld heb, heb nog maar 2 flesjes. Op de Candysirup site had ik gelezen dat je hem een jaar weg moet zetten. Dat klopt dus.

Klopt zeker... lekker een jaar weg leggen. Goed receptje.

Malleko

Hey,

Als jonge brouwer dank ik Orangeloo voor het prachtige recept dat ik ook heb gebruikt om mijn #3 bier te maken.

Begin SG 1,083 (wat lager dan 1,090)
Eveneens met onderzoek hoeveel de Grainfather qua liters aankon, ofwel tot de rand gevuld.
Experimenteren geeft mooie leerlessen.

Eind SG van 1,024, dat viel mij ietwat tegen, had daarbij 2x Wyeast gebruikt.
Ietwat zoetig, maar toch nu al lekker

14 december gebrouwen en vandaag op 10-01, bijna een maand later de temperatuur laten zakken tot 8 graden celcius.
Vandaag kreeg ik mijn bestelling binnen van een aantal 19 Liter Kegs.
Klaar om van de Fermzilla over te pompen naar een Keg.
Kortom klaar voor opslag om kerst 2020 te gaan genieten.

Wat een mooi forum, zeer leerzaam en wil jullie bedanken voor de berichten.
Ben redelijk nieuw dus wil graag leren en ook graag delen.

Morgen nog even proefen bij een goede temperatuur en het koolzuurgehalte voordat die in opslag gaat.
Het warme bier smaakte al heel rijk!

Als ik de post zo in dit topic lees, moet heb ik ook de neiging om door de drive tru te gaan bij die monniken :groots:



HermanH

Citaat van: Malleko op 10-01-2020  20:53 uKortom klaar voor opslag om kerst 2020 te gaan genieten.
Daar geraak je nooit zonder het opnieuw te brouwen...  ;D :brouwen: :biersmile:

orangeloo

Citaat van: Malleko op 10-01-2020  20:53 uAls jonge brouwer dank ik Orangeloo voor het prachtige recept

Graag gedaan.  :brouwen:

Luiaard

Ik ben van plan een vergelijkbaar recept te brouwen, maar ik heb geen kandijsiroop. Wel heb ik vaste kandijsuiker brokken van 425 EBC (aldus verkoper). Heeft iemand tips voor mij welke verhouding ik kan aanhouden met deze droge/vaste kandijsuiker t.o.v. de siroop in het recept in de topicstart?


Sjoerd

Gewoon 14% aanhouden. Vraag me wel of of je er qua karamelsmaak er dan helemaal komt. Siroop geeft iets meer een caramout smaak. Je zou kunnen kiezen voor 40% pilsmout, 40% palemout, 5% cara120, 15% kandijsuiker als alternatief.

Luiaard

Bedankt voor de tip. Ik vrees echter dat ik geen Cara B heb op het moment. De voorraad bestaat uit wat resten die al over de houdbaarheidsdatum zijn, ze zijn echter wel droog bewaard en ruiken/proeven nog prima. Zo heb ik nog wat Crystal Malt (t.h.t 26-6-2019). Misschien moet ik het hier maar meer proberen.

De Vienna Malt is helaas ook wat ouder (t.h.t. 16-1-2019). De overige ingrediënten (pilsmout, gist en hop) zijn nieuw besteld.

Zou dit 'vergane' mout een negatieve invloed op het recept hebben?

Al met al zou ik met mijn huidige voorraad het volgende kunnen brouwen (voor zo'n 15l), niet geheel uw recept maar wél geïnspireerd door:

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgGerstemout (Pils) 3 EBCBrewferm3 EBC66,7 %
1,00 kgVienna moutWeyermann7 EBC16,7 %
0,25 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC4,2 %
0,75 kgkandijsuiker bruin brokkenSupermarkt425 EBC12,5 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gPerlebellen6,1%60 min.25,1 IBU
20,0 gE.K. Goldingbellen1,7%30 min.3,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Water
HoeveelheidNaam
18 l Maischwater
8 l Spoelwater


Jacques

Citaat van: Luiaard op 05-04-2020  14:31 u.... De voorraad bestaat uit wat resten die al over de houdbaarheidsdatum zijn, ze zijn echter wel droog bewaard en ruiken/proeven nog prima. Zo heb ik nog wat Crystal Malt (t.h.t 26-6-2019). Misschien moet ik het hier maar meer proberen.

De Vienna Malt is helaas ook wat ouder (t.h.t. 16-1-2019). De overige ingrediënten (pilsmout, gist en hop) zijn nieuw besteld.

Zou dit 'vergane' mout een negatieve invloed op het recept hebben?

...

Gewoon gebruiken. Als de mouten goed droog en niet te warm bewaard zijn zijn ze lang te gebruiken, langer dan de datum die op de verpakking staat.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 05-04-2020  16:12 uGewoon gebruiken. Als de mouten goed droog en niet te warm bewaard zijn zijn ze lang te gebruiken, langer dan de datum die op de verpakking staat.

Dank, ik ga ermee aan de slag!  :brouwen:

Een beetje off-topic, over houdbaarheid en mouten. Ik vind veel informatie hierover, maar ook heel veel tegenstrijdige info. op dit forum. Ik heb verschillende mouten, ook donkere mouten (Chocolade en (ongemoute) geroosterde gerst), die allen een t.h.t. datum van 2018 - 2019 hadden. Zijn hier nadelen te verwachten, zelfs als ze droog bewaard zijn en goed ogen/ruiken/proeven?

Jacques

Citaat van: Luiaard op 05-04-2020  18:07 uDank, ik ga ermee aan de slag!  :brouwen:

Een beetje off-topic, over houdbaarheid en mouten. Ik vind veel informatie hierover, maar ook heel veel tegenstrijdige info. op dit forum. Ik heb verschillende mouten, ook donkere mouten (Chocolade en (ongemoute) geroosterde gerst), die allen een t.h.t. datum van 2018 - 2019 hadden. Zijn hier nadelen te verwachten, zelfs als ze droog bewaard zijn en goed ogen/ruiken/proeven?

Net als bij koffie heb je verlies van aroma als geroosterde mouten en granen langer bewaard worden. Zelf vacumeer ik deze mouten. Je hebt hiervoor stevige vacuümzakken voor nodig. De scherpe punten van moutkorrels kunnen er voor zorgen dat de zak doorgeprikt wordt.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 05-04-2020  20:45 uZelf vacumeer ik deze mouten. Je hebt hiervoor stevige vacuümzakken voor nodig.

Goeie tip! Vooral handig met zakjes speciaal mouten die lastig opgaan. Bedankt!

Luiaard

Ik ben uitgekomen op een SG van 1.100 en zo'n 16,8 liter. Ik heb het zo gelaten aangezien ik mijn starter heb doorgezet tot 2 liter. Na een uur in het gistvat begon het gist al activiteit te vertonen.

Jacques

Citaat van: Luiaard op 11-04-2020  21:25 uIk ben uitgekomen op een SG van 1.100 en zo'n 16,8 liter. Ik heb het zo gelaten aangezien ik mijn starter heb doorgezet tot 2 liter. Na een uur in het gistvat begon het gist al activiteit te vertonen.

Dan heb je eigenlijk te veel gist geënt...
Dat kan leiden tot autolyse.

lag phase

Luiaard

Citaat van: Jacques op 11-04-2020  23:11 uDan heb je eigenlijk te veel gist geënt...
Dat kan leiden tot autolyse.

lag phase

Volgens BrouwHulp zou ik qua gist goed moeten zitten. De starter was als volgt: Stap 1: 0,7l 1.025 SG c.a. 24 uur. Dan stap 2, zo'n 1,3 liter 1.040 SG bijgegoten. Nadat de gist activiteit tot stilstand kwam heb ik het c.a. 24 uur in de koelkast gezet, afgegoten en aan het gistvat toegevoegd.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ver het uit zal gisten. Als het de beoogde 1.017 haalt ben ik meer dan tevreden.

Luiaard

Ik vind het lastig om (buiten BrouwHulp) in te schatten hoe veel gist ik nou heb in mijn starter. Wat is een betere manier om dit te doen?

Jacques

Citaat van: Luiaard op 12-04-2020  01:07 uVolgens BrouwHulp zou ik qua gist goed moeten zitten. De starter was als volgt: Stap 1: 0,7l 1.025 SG c.a. 24 uur. Dan stap 2, zo'n 1,3 liter 1.040 SG bijgegoten. Nadat de gist activiteit tot stilstand kwam heb ik het c.a. 24 uur in de koelkast gezet, afgegoten en aan het gistvat toegevoegd.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ver het uit zal gisten. Als het de beoogde 1.017 haalt ben ik meer dan tevreden.

Citaat van: Luiaard op 12-04-2020  11:11 uIk vind het lastig om (buiten BrouwHulp) in te schatten hoe veel gist ik nou heb in mijn starter. Wat is een betere manier om dit te doen?

Ook met BouwHulp is het lastig in te schatten hoeveel vitale gistcellen je hebt...  ;)

De vergisting hoort ergens tussen de 3 en 15 uur aan de gang gaan. Als het korter is dan 3 uur heb je te veel gist geënt. Duurt het langer dan was de hoeveelheid te weinig.

Het ligt heel erg aan de conditie van de gist. Wanner de gist geen voeding heeft gaat de kwaliteit van de gist snel achteruit. De gist teert dan in op zijn reservestoffen. Je kunt dit beperken door de gist te bewaren rond de 2 à 4 ºC. Je legt dan de stofwisseling nagenoeg stil.

Anders gezegd: het gaat niet alleen om de aantallen maar ook om de conditie van de gist. En dat is iets waarmee brouwsoftware geen rekening mee houdt.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 12-04-2020  21:16 uOok met BouwHulp is het lastig in te schatten hoeveel vitale gistcellen je hebt...  ;)

De vergisting hoort ergens tussen de 3 en 15 uur aan de gang gaan. Als het korter is dan 3 uur heb je te veel gist geënt. Duurt het langer dan was de hoeveelheid te weinig.

Het ligt heel erg aan de conditie van de gist. Wanner de gist geen voeding heeft gaat de kwaliteit van de gist snel achteruit. De gist teert dan in op zijn reservestoffen. Je kunt dit beperken door de gist te bewaren rond de 2 à 4 ºC. Je legt dan de stofwisseling nagenoeg stil.

Anders gezegd: het gaat niet alleen om de aantallen maar ook om de conditie van de gist. En dat is iets waarmee brouwsoftware geen rekening mee houdt.

In ieder geval weer wat geleerd. Het blijft lastig als je weer eens wat nieuws doet, om het gelijk goed te doen. Normaal zijn mijn bieren nooit zwaarder of meer dan wat de Smack Pack, korrelgist of een 0,5 l starter aankan. Dit keer heb ik mijn best gedaan om zo veel mogelijk, vitale gist, te kweken. Iets te veel dus, ik ben benieuwd of ik het terug ga proeven.

orangeloo

Citaat van: Luiaard op 03-04-2020  19:28 uIk ben van plan een vergelijkbaar recept te brouwen, maar ik heb geen kandijsiroop. Wel heb ik vaste kandijsuiker brokken van 425 EBC (aldus verkoper). Heeft iemand tips voor mij welke verhouding ik kan aanhouden met deze droge/vaste kandijsuiker t.o.v. de siroop in het recept in de topicstart?

Dan gaat het natuurlijk nooit een goede kloon worden zonder siroop. En daar is dit topic nu net voor bedoeld.
Maar kan natuurlijk wel een lekker bier worden.  :proost: Ik stel dan ook voor om dit recept af te splitsen  :brouwen:

Luiaard

Citaat van: Orangeloo op 22-04-2020  11:49 uDan gaat het natuurlijk nooit een goede kloon worden zonder siroop. En daar is dit topic nu net voor bedoeld.
Maar kan natuurlijk wel een lekker bier worden.  :proost: Ik stel dan ook voor om dit recept af te splitsen  :brouwen:

Qua kleur lijkt het inderdaad meer op een La Trappe Quadrupel. Aankomend weekend ga ik het bottelen en bij na proeven (over 1 maand) zal ik mogelijk een nieuw topic maken. Toch bedankt voor uw recept, dit ga ik zeker nog eens maken (indien ik die siroop kan krijgen).

Jos Duurland

Na de Westvleteren 12 geproefd te hebben, kwam ik dit topic tegen en raakte ook geïnspireerd. Ik heb het eerste recept (van Orangeloo) als leidraad genomen omdat dit er erg dicht bij zou komen hoewel de moutstort blijkbaar afwijkt.

Ik maisch zo dun mogelijk en dit bier brouw ik zonder spoelen om de eind sg te halen. Na het maischen laat ik het wort af in een vat. Dan ga ik spoelen tot 1020 met de korf (Arsegan 30) naar beneden en laat dit aflopen in een ander vat. Ik hoop op een sg van +/- 1040. Hoeveel?
 geen idee hoe ik dit in BrouwVisie kan berekenen.
De quadrupel vervolgens weer terug in de ketel. Van het spoelwater brouw ik een lichte enkele blond. Voor mij helemaal nieuw. 

Ik heb zelf karamelsiroop gemaakt volgens een recept van volgens mij Adrie Otten:

1 kg suiker + 10 gram DAP 
stap 1     260 ml water     verwarmen naar 143 graden
stap 2     260 ml water     verwarmen naar 143 graden
stap 3     390 ml water     verwarmen tot 116 graden, af laten koelen.

Het resultaat: een heel donkere siroop, gaat erbij tijdens de kook.

Ik maak een 2 staps giststarter van Westmalle dubbel volgens recept brewersfriend
 
-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Zwarte schaap quadrupel
Kenmerk                       : stijl: Westvleteren 12
Brouwdatum                  : 17-8-2020
Biertype                        : Quadrupel
Aantal liters                   : 18
Gewenst begin SG          : 1095 (9,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement      : 65.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 29,77 liter
Maischdikte                           : 4,13 l/kg
Maischwater                          : 30,25 liter
Spoelwater                            : 0,05 liter
Kooktijd                                : 90 minuten
Berekende kleur                    : 82 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid             : 39 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (HM)                  50,0 %         4,259 kg       4 EBC                                                                     
SWAEN©ALE                    25,0 %         2,130 kg       7 EBC                                                                 
Glucosestroop donker        14,0 %         1,193 kg       360 EBC                                                                           
Swaen@vienna                 11,0 %         0,937 kg       11 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Northern Brewer              6,0 %     36 gr          75 Min.        27 EBU                                                               
Hallertau Hersbruker        2,1 %     18 gr          30 Min.        4 EBU                                                                     
Styrian Goldings               5,0 %     25 gr          15 Min.        7 EBU                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Westmalle depot opkweek
Gist toegevoegd als     : Giststarter
Volume                      : 2000 ml
Beluchtingstijd            : 0 uur
Temperatuur               : 18°C
Gistvoeding                : ja
Hoeveelheid               : 1 theelepel

Opmerkingen     : Zie blad giststarter. 320 Billion cells or 3200 ml stir-plate starter seeded with Westmalle depot. gist in koelkast en afgieten voor gebruik.

gemikt op:  eind sg 1013 alcohol 10,2%

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 67°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Opmerkingen     : Korf  naar beneden laten, alle wort aflaten tbv quadrupel. vervolgens spoelen naar een ander vat om een licht bier te brouwen.


Iemand nog opmerkingen, aanvullingen??

PS ik probeer een foto te plaatsen, maar dat lukt nog niet.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.