Westvleteren 12 kloon nav Orange Abt 12

Gestart door wh_birra, 15-11-2017 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Orangeloo, bultje76, Yurg en 1 gast bekijken dit topic.

Snelbier

Citaat van: DJF3 op 02-04-2021  11:35 uHelaas lijkt het er op dat er geen (bekende en leverbare) alternatieven zijn voor de D-180 siroop.
Dat is jammer voor de brouwdag zaterdag a.s. :-) .. Maar goed, misschien is er nog iemand die iets weet
Reacties blijven komen. Helaas weinig ervaringen met de D180..
Ik zou een willekeurig alternatief (van Gilze-panekoekenstroop tot Candido) een kans geven, lekker bier wordt het toch wel..
Doseren op kleur, niet te moeilijk mee doen.. Lekker makkelijk beslissen als het niet mijn bier is  >:D
- Zelf siroop maken tijdens brouwen/maischen? NIET voor mij.  Is een klus voor volle aandacht.
Succes, Snelbier

BrewBird

Citaat van: Snelbier op 02-04-2021  18:12 uReacties blijven komen. Helaas weinig ervaringen met de D180..
Ik zou een willekeurig alternatief (van Gilze-panekoekenstroop tot Candido) een kans geven, lekker bier wordt het toch wel..
Doseren op kleur, niet te moeilijk mee doen.. Lekker makkelijk beslissen als het niet mijn bier is  >:D
- Zelf siroop maken tijdens brouwen/maischen? NIET voor mij.  Is een klus voor volle aandacht.
Succes, Snelbier

Beste Snelbier,

Geen ervaring met D 180 zeg je, en je reageert in een topic waar men probeert een zo goed mogelijke kloon te evenaarden.
Ik weet niet of je daar bewust van bent  :weetniet:
Maar volgens mij dragen jou adviezen daar niet aan bij.

Als je terug kijkt naar het begin zijn er een aantal mensen die een perfecte kloon hebben gebrouwen.
In hun recept hebben ze D 180 gebruikt. Helaas is deze niet (meer) te koop.
Er wordt gevraagd naar een goed alternatief. Ik kan je vertellen appelstroop, pannenkoekenstroop, schenkstroop of keukenstroop is dit niet.
Deze zijn namelijk allemaal te licht van kleur. En een Westvleteren krijgt zijn kleur nou juist van de kandijsiroop.

MVG Willie

Jacques

Citaat van: BrewBird op 02-04-2021  19:44 uBeste Snelbier,

Geen ervaring met D 180 zeg je, en je reageert in een topic waar men probeert een zo goed mogelijke kloon te evenaarden.
Ik weet niet of je daar bewust van bent  :weetniet:
Maar volgens mij dragen jou adviezen daar niet aan bij.

Als je terug kijkt naar het begin zijn er een aantal mensen die een perfecte kloon hebben gebrouwen.
In hun recept hebben ze D 180 gebruikt. Helaas is deze niet (meer) te koop.
Er wordt gevraagd naar een goed alternatief. Ik kan je vertellen appelstroop, pannenkoekenstroop, schenkstroop of keukenstroop is dit niet.
Deze zijn namelijk allemaal te licht van kleur. En een Westvleteren krijgt zijn kleur nou juist van de kandijsiroop.

MVG Willie

Beste Willie,

Volgens mij wilt Snelbier je alleen helpen door suggesties te doen voor het kleuren van bier. Dat hij geen ervaring heeft met D 180 staat daar los van...

Zelf heb ik wel ervaring met D 180 en ook met donkere siropen. Ik ben het met je eens dat andere siropen lang niet zo intens kleuren dan D 180.

Wat je kunt doen is je bier kleuren met karamelkleurstof.


https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/winterbier/d/karamel-100-ml

Dit product kleurt sterk en geeft weinig smaak af.

BrewBird

Citaat van: Jacques op 02-04-2021  21:57 uBeste Willie,

Volgens mij wilt Snelbier je alleen helpen door suggesties te doen voor het kleuren van bier. Dat hij geen ervaring heeft met D 180 staat daar los van...

Zelf heb ik wel ervaring met D 180 en ook met donkere siropen. Ik ben het met je eens dat andere siropen lang niet zo intens kleuren dan D 180.

Wat je kunt doen is je bier kleuren met karamelkleurstof.


https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/winterbier/d/karamel-100-ml

Dit product kleurt sterk en geeft weinig smaak af.

En dit draagt wel bij aan een goed alternatief op een perfecte kloon te brouwen  :weetniet:
Nogmaals deze topic gaat over een Westvleteren kloon....  :brouwen:

PS De vraag was overigens niet van mij. ja ik weet het lezen blijft lastig
En snelbier geeft geen enkele suggestie over het kleuren van bier. Enken adviezen over siropen die licht zijn van kleur.
 


edensan

Je zou ook stroop nog donkerder kunnen inkoken

Jacques

Citaat van: BrewBird op 02-04-2021  22:03 uEn dit draagt wel bij aan een goed alternatief op een perfecte kloon te brouwen  :weetniet:
Nogmaals deze topic gaat over een Westvleteren kloon...  :brouwen:

PS De vraag was overigens niet van mij. Ja ik weet het lezen blijft lastig
En snelbier geeft geen enkele suggestie over het kleuren van bier. Enken adviezen over siropen die licht zijn van kleur.

Ja dit draagt bij het zoeken naar een goed alternatief.
Het is namelijk geen uitgemaakte zaak dat de trappistenbrouwers D 180 gebruiken in hun bieren...
Veel waarschijnlijker is dat zij een bierkleurstof gebruiken zoals karamel 9500. Dit soort producten geven heel veel kleur en weinig smaak.
Verder is Sinamar van Weyermann een bekende kleurstof voor bier. De kleur is vergelijkbaar 8100 tot 8600 EBC.

Overigens kunnen siropen die relatief licht zijn van kleur wel zorgen voor een donkere kleur. Je hebt er wel meer van nodig dan van karamel 9500 en Sinamar. Hierdoor hebben ze meer invloed op de smaak van je bier.

Snelbier

D180 blijkt in recept van Orangeloo goed te werken.  Helaas slecht leverbaar.
Anderen maken zelf karamel of invertsuiker, maar het blijft een gokje hoe dat qua smaak en kleur zal uitpakken.
Westmalle  Westvleteren gebruikt (volgens hun site) zowel karamelstroop als invertstroop.. Dus kleur (karamel) en smaak (invertsuiker) apart?
Dan denk ik dat die D180 niet absoluut nodig is, maar dan moet misschien het hele recept weer op de schop. Niet handig als er al een goed recept ligt..
=======
Smaak-omschrijving van de D180 lijkt me meer 'invertsuiker' dan alleen karamel. En ook nog dadelsuiker naast de bietensuiker, bijzonder goedje?
Qua kleur kan je met bruine kandij-brokken https://www.braumarkt.com/kandijsuiker-brokken-bruin-1-kg uitkomen, maar of de smaak ook goed is?
 Kan zo gauw geen ervaringen vinden daarmee in dit kloonbier.
========
Donkere karamelsiroop (E150) 9500 EBC heb ik staan.  Geeft zoals opgemerkt weinig smaak. Gebruikte het eenmaal om bij te kleuren, meer doet het niet.
Ik ga het eens proberen met de kandijbrokken.  Met daarbij de opmerking dat ik géén perfecte kloon zoek, als het maar lekker is.
Proost,  Snelbier

BrewBird

Citaat van: Snelbier op 03-04-2021  09:03 uD180 blijkt in recept van Orangeloo goed te werken.  Helaas slecht leverbaar.

Niet alleen bij Orangeloo....

Citaat van: Sjoerd op 21-07-2019  14:38 uGisteren sinds lange tijd weer eens een flesje open getrokken van het recept van mijn eerste post samen met een originele Westvleteren. Beiden ruim een jaar op fles. Tot mijn positieve verrassing was waren ze nagenoeg identiek. Mijn kloon had nu ook dat karakteristieke Westvleterensmaakje, heerlijk! Erg jammer dat ik altijd weer te weinig geduld heb, heb nog maar 2 flesjes. Op de Candysirup site had ik gelezen dat je hem een jaar weg moet zetten. Dat klopt dus.

tdp

Citaat van: BrewBird op 03-04-2021  18:54 uNiet alleen bij Orangeloo....

Maar lag dat aan de D-180? ;). Staar je niet (compleet) blind op de D-180, de geboden alternatieven hoeven echt niet slechter te zijn.

lier

Ik boek goede resultaten met Zeeuwse keukenstroop, het heeft wel even de tijd nodig om te rijpen, om nog dichter bij de Westvleteren te komen zou ik een deel van de Zeeuwse voor dadenstroop vervangen denk ik.

tdp

Citaat van: lier op 06-04-2021  20:49 uIk boek goede resultaten met Zeeuwse keukenstroop, het heeft wel even de tijd nodig om te rijpen, om nog dichter bij de Westvleteren te komen zou ik een deel van de Zeeuwse voor dadenstroop vervangen denk ik.

Deze? Echt jeugdsentiment, op de pannekoek (toen je het nog zonder een N in het midden schreef ;))

lier

Citaat van: tdp op 06-04-2021  20:59 uDeze? Echt jeugdsentiment, op de pannekoek (toen je het nog zonder een N in het midden schreef ;))

Dat is hem

Snelbier

Citaat van: lier op 06-04-2021  20:49 uIk boek goede resultaten met Zeeuwse keukenstroop, het heeft wel even de tijd nodig om te rijpen, om nog dichter bij de Westvleteren te komen zou ik een deel van de Zeeuwse voor dadenstroop vervangen denk ik.
Lier, zou je je brouwsel hier willen delen?  Indien niet, gewoon niet reageren  ;) Even goede vrienden, hoewel we mekaar niet kennen.
- Hoeveel % Zeeuwse gebruik je in de stort?
- Is Zeeuwse genoeg voor de juiste kleur, of moet je nog 'bijkleuren'.
Groet,  Snelbier

Eric v B

Citaat van: tdp op 06-04-2021  20:59 uDeze? Echt jeugdsentiment, op de pannekoek (toen je het nog zonder een N in het midden schreef ;))
https://frieschevlagkeukenstroop.nl/

Waar ken ik die tekst van...?  8)

tdp

Citaat van: Eric v B op 07-04-2021  12:46 uhttps://frieschevlagkeukenstroop.nl/

Waar ken ik die tekst van...?  8)

Haha, mag dan wel uit het uiterste Oosten komen, maar wij hadden echt de Zeeuwse variant.

lier

Hierbij mijn recept, gebrouwen in de Grainfather.
Giststarter van ca 2,5 liter gemaakt volgens mij.

lier

Kleur niet bij maar exacte kloon is ook niet meer het doel lekker biertje wel uiteraard, voor de Westvleteren zou ik zoals gezegd ca 1/3 van de Zeeuwse vervangen door dadelstroop.
Ik laat hem ook 2 dagen vrij gisten voor ik hem terugkoel naar de 20 graden tot hij klaar is

Snelbier

Citaat van: lier op 07-04-2021  22:10 uKleur niet bij maar exacte kloon is ook niet meer het doel lekker biertje wel uiteraard, voor de Westvleteren zou ik zoals gezegd ca 1/3 van de Zeeuwse vervangen door dadelstroop.
Ik laat hem ook 2 dagen vrij gisten voor ik hem terugkoel naar de 20 graden tot hij klaar is
Lier, bedankt voor het delen. Worden we allemaal wijzer van.
Eerste plan met alleen kandij-brokken laat ik varen, lijkt me meer karamel dan fruitjes op te leveren.
Ik geef de Zeeuwse/Friese een kans.  Met wat donkere siroop 1900 EBC om kleur te benaderen: https://www.braumarkt.com/kandijsiroop-donker-1900-ebc-250ml ..
Het lijkt me dat deze donkeresiroop nog wat smaak afgeeft, dus proberen.
Dadelstroop eventueel als bottelsuiker, om de puntjes op de i te zetten.
Lijkt qua suikers een bij mekaar geraapt zooitje, maar ik maak er het beste van. Volgens mij deden de monniken dat ook  :proost:
Groet, Snelbier.

lier

Citaat van: Snelbier op 08-04-2021  18:01 uLier, bedankt voor het delen. Worden we allemaal wijzer van.
Eerste plan met alleen kandij-brokken laat ik varen, lijkt me meer karamel dan fruitjes op te leveren.
Ik geef de Zeeuwse/Friese een kans.  Met wat donkere siroop 1900 EBC om kleur te benaderen: https://www.braumarkt.com/kandijsiroop-donker-1900-ebc-250ml ..
Het lijkt me dat deze donkeresiroop nog wat smaak afgeeft, dus proberen.
Dadelstroop eventueel als bottelsuiker, om de puntjes op de i te zetten.
Lijkt qua suikers een bij mekaar geraapt zooitje, maar ik maak er het beste van. Volgens mij deden de monniken dat ook  :proost:
Groet, Snelbier.

Succes ermee, ik hoor graag hoe het geworden is

DJF3

Binnenkort ga ik het eerste recept van deze thread brouwen (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41033.msg534335.html#msg534335)

Batch: ongeveer 20 L
Gist: Wyeast XL 3787 High Gravity

#1 Gist: Is een pak gist voldoende? Heeft het zin of is het beter om er 2 te gebruiken?

Duur vergisting: tot de SG z'n doel ongeveer heeft bereikt en er geen/weinig activiteit is.

#2 Lageren: hoe lang? En bij welke temperatuur kan ik dat het beste doen?

Groeten!
DJ

Wijbrouwers

1 advies voor de Wyeast gist, altijd twee smackpacks voor 20 liter.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 28-09-2021  13:40 u1 advies voor de Wyeast gist, altijd twee smackpacks voor 20 liter.

Het alternatief voor 20 liter is: altijd een giststarter maken als het begin SG hoger is dan 1045. (Als je een magneetroerder hebt is dat goedkoper dan de aanschaf van een 2e verpakking...)

Snelbier

Citaat van: DJF3 op 28-09-2021  11:17 uBatch: ongeveer 20 L.  Gist: Wyeast XL 3787 High Gravity
... #1 Gist: Is een pak gist voldoende? Heeft het zin of is het beter om er 2 te gebruiken?
... #2 Lageren: hoe lang? En bij welke temperatuur kan ik dat het beste doen?
1e: Hoeveelheid gist aanpassen op zwaarte (SG) van wort en batch-volume. Zie eerdere antwoorden..
Een reken-programma als: http://www.yeastcalculator.com/.. geeft aan dat 2 packs zelfs wat krap is.  Wort goed beluchten, dan moet het lukken.
 Of een starter maken, is simpeler dan soms gedacht.  Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30136.0.html
  Voor een starter heb je géén magneetroerder etc nodig.  Met een beetje ellebogenstoom (zelf de starter schudden) kom je er ook.
2e: Lageren?  Veel meningen, maar weinig directe of gefundeerde antwoorden.. Haalt de scherpe kantjes van het bier, sommige bieren hebben daar baat bij.
 Gebeurt ook in de fles, dus na bottelen. Lageren in vat doe ik alleen als een bier langzaam doorgist. Lageren in flesjes doen we eigenlijk allemaal, onbedoeld.
Hoe lang?  Tot jij vindt dat het lekker is  :biersmile:  Deze Westvleteren 12-kloon is gezien de reacties na een half jaar op zijn best.. Vind hem zelf na 1 maand al lekker, maar wat 'scherp'.
Lager-temperatuur? Traditioneel in koele kelder, stel 12'C??  Warmer versnelt reacties, dus ook veroudering etc..
 Koel plekje, uit de buurt van verwarming. Als het maar onder 20'C blijft vind ik het prima, liefst wat koeler.
>> GEEN direct antwoord dus op tijd en temperatuur..  Proost, Snelbier.

DJF3

Team,

Bedankt voor de reacties. Ik ga 2 Wyeast packs gebruiken en de volgende keer een giststarter maken!

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 02-04-2021  22:51 uVerder is Sinamar van Weyermann een bekende kleurstof voor bier. De kleur is vergelijkbaar 8100 tot 8600 EBC.

Overigens kunnen siropen die relatief licht zijn van kleur wel zorgen voor een donkere kleur. Je hebt er wel meer van nodig dan van karamel 9500 en Sinamar. Hierdoor hebben ze meer invloed op de smaak van je bier.

Sinamar wordt gebruikt in Rochefort 6, 8 en 10. Hoe ik een afbeelding moet plaatsen weet ik niet, maar ik heb een foto van een originele recept beschrijving uit de Rochefort brouwerij. Daar staat dus sinamar op en amidon de Ble. Het eerste is inderdaad waar Jacques aan refereert een product van Weyermann geëxtraheerd uit carafa. Het 2e is zetmeel van tarwe, maar wat voor product is dat dan? Tarwemoutextract? Lichte droge moutextract is ook 50% tarwe en 50% gerst. Zou dat voldoen? Zetmeel van mais is maizena, maar tarzena ben ik nog niet tegengekomen  :weetniet:

Denken jullie dat het slim is om om sinamar te gebruiken (verkrijgbaar bij Brouwland en andere) en droog moutextract licht? ik wil het recept zo goed als mogelijk nabrouwen namelijk... zou ook carafa kunnen schroten en daar een koud extract van kunnen maken.
Een ander ingrediënt is de cassonade, maar volgens mij is dat de donkere kandijsuiker die Brouwland ook verkoopt (zelfde leverancier staat in andere draadjes).

Graag jullie inzichten  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.